Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Var och hämtade 13 bilen i förrgår, där den stått parkerad hemma hos mej i Olerum utan tillsyn från mej under några veckor. Det är bara en vän som lånat och kört några timmar med den.

Skulle flytta den till min nya bostad och flytta runt på lite manskaps bodar åt några bekanta.

Startade upp och började plocka med lite saker, så bar det av mot macken för bensinpåfyllning, på väg dit märker jag att i princip allt elektriskt inte fungerar.

Ok jag har missat något efter badningen var första tanken. väl framme vid macken såg jag att det droppade ja nästan små rann olja under bilen.

Oljepluggen på motorn var nästan helt ut skruvad, fan vad otäckt tänkte jag helt säker på att jag dragit den ordentligt vid förra oljebytet.

Drog åt den och kollade oljan, nivån var ok som tur var, men så var det med elen, För det första hade någon vridit över mörkerbelysningen till helt släkt, Ok lätt fixat, så ser jag att en skruv till instrument brädan inte är åtdragen ordentligt, när jag kände på de andra var de märkbart lösa, inte väl åtdragna som jag minns att de var.

Misstänksam som jag nu var skruvade jag loss den helt och började kolla under.  Där ser jag att kabeln till oljelampan inte satt där den skulle, jag hade inte fått någon indikering om att det vart lågt oljetryck om jag kört så pluggen lossnat. några fler kablar var också lösa  :ph34r:

 

När jag snackat med han som lånade bilen vid SOTen och han också var helt säker på att det inte var han som ändrat mörkerbelysningen, eller sett att det läckt olja eller ens haft problem med lysena, så började det mer och mer likna ett försök till att göra livet lite surt för mej :mellow: . 

Ja att detta skulle vara en slump att allt det hände samtidigt känns lite långsökt, men helt möjligt givetvis  B) Hur nu en plugg dragen med 3/4 tums skaft "typ en halv meter långt" och tillhörande hylsa kunnat skaka loss så av sej själv

 

Tror nog bilen blir kvar vid mitt nya tillhåll, skulle behövt köra den till Olerum för att ordna med lite saker inför några träffar i sommar/höst, samt lasta saker som skall flyttas nu under månaden jag har både huset och torpet samtidigt.

Men jag tror inte jag ställer den obevakad där igen 

 

Annars har det rullat på med rustning av huset , ja en del målning och småfix som jag får göra själv,  på början av flytt,  lite segling, "gått Göta kanal" Vänern till Vättern.

Fixat båtplats vid vallgraven utanför Vadstena Slott.

Ja och allt annat som tillkommer när man har dottern under sommarledighet från dagis och hundvalpen som växer som tusan typ 200-300 gram om dygnet, det blir ingen liten hund av den det är då klart :unsure: 

Och det blir inte mycket gjort när man skall hålla reda på en sådan kluns som gillar att tugga på allt inklusive mej och dottern, å helst sådant som den absolut inte skall tugga på  :D

 

VÄLDIGT dåligt med internet tid,  Nästan dåligt samvete för att jag inte haft tid med forumet som jag brukar ;)  Får ta igen det när flytten är klar ^_^  

Fridens och ha en fortsatt trevlig sommar  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade nu på morgonen att det luktar brandrök.

 

Kommer tydligen från en skogsbrand i Ånge-trakten, 6-7 mil bort fågelvägen.

Ligger ett dis över hela bygden, ska se ut som dimma på sjöarna här tydligen.

 

Kymigt  :unsure:

Låter kusligt,får hoppas på regn och branden blir kontrollerad och släckt.

Se till att du har bandvagnen  tankad o kollad om du måste hjälpa till att evakuera

både älgar o människor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt två ouppackade fältapor på Tradera (fy vad dyrt)!! Vet inte vad jag ska med dom till men en fingerskiva eller två blir det också. Är det någon som vet var jag kan köpa försvarets telefontråd och en kabelmes?

 

Tråkigt att höra om sabotaget, Hasse. Verkar som ren och skär missunnsamhet vilket inte är helt ovanligt. Hoppas inget tagit skada. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt två ouppackade fältapor på Tradera (fy vad dyrt)!! Vet inte vad jag ska med dom till men en fingerskiva eller två blir det också. Är det någon som vet var jag kan köpa försvarets telefontråd och en kabelmes?

 

Tråkigt att höra om sabotaget, Hasse. Verkar som ren och skär missunnsamhet vilket inte är helt ovanligt. Hoppas inget tagit skada. 

http://www.armyshopen.se/varor.php?sokfalt%E2%89%A1kabel&sok%E2%89%A1S%F6k&checkbox1%E2%89%A1name&checkbox2%E2%89%A1description&checkbox3%E2%89%A1material&checkbox4%E2%89%A1type&checkbox5%E2%89%A1color&checkbox6%E2%89%A1articlenumber

 

Sök på "fingerskiva"

 

Är rätt säker på att dom hade en sån ryggsäcks "mes" med en kabelvinda för ett tag sen.

Du kan ju alltid ringa om det inte finns på deras sida

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter kusligt,får hoppas på regn och branden blir kontrollerad och släckt.

Se till att du har bandvagnen  tankad o kollad om du måste hjälpa till att evakuera

både älgar o människor

Regn i massor har kommit, så det lär nog lösa sig. :)

 

De ska ha sagt på lokalradion att hela Jämtland ska ha känt lukten idag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regn i massor har kommit, så det lär nog lösa sig. :)

 

De ska ha sagt på lokalradion att hela Jämtland ska ha känt lukten idag...

Har läst idag att lukten ska komma från den stora skogsbranden i Sala.

Naturligtvis inte omöjligt, men jag tror nog mer på branden som är närmast...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har man bevittnat ett nästan undantagstillstånd.....

Jag har aldrig vart med om liknande oväder som detta,endast sett på film o dokumentärer :unsure:

Jag trodde det räckte med det igår,dessutom vart strömlöst nästan 8 timmar.

Vatten o bråte överallt,träd som knäckts över vägar o tak o bilar.

Vägskyltar som är helt skeva,utemöbler o partytält som var i spillror....

 

Det var så mycket bråte o grenar ivägen så endast det gick att ta sig fram

till trädet med 13bilen

.FIzTWM.jpg

 

Telefonen började få dåligt med ström,men ja lyckades lösa det iaf,,

 

ofkKmr.jpg

 

Om det det ska va så här i framtiden så är det dags att tänka på skyddsrum o konserver....

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruvat vattenpump på en gammal 740 idag, pga att övre O-ringen gav upp.

 

Jag skulle gärna vilja yttra ett par ord till det mähät som "lagat" den förut.

 

Övre O-ringen var totalt söndermulad mot topplocket, detta löstes genom att kleta in varje ledig kvadratmillimeter med silikon...

Skadat gods på pumpen också, måste ju ha tagit i allt vad han orkade. ( "mupphen"? )

 

Som kaka på moset så var en skruv avdragen, jäms med blocket...  :angry:

 

Och som på vanligt manér provade jag att "svetsa bort" den, först byggde jag på lite med svets och sen muttern.

(Var inte just skitnödig i att råka sätta en loppa mellan blocket och skruven...)

 

Och det gick, på första försöket! :)

 

img-3396.JPG

M6a

 

Livets små triumfer :)

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målat vidare, nu vit färg bak i skuffen, lär ju vara den mest korkade färgen, men det var vad som fanns i halvtorra burkar.

 

Den plyfa skiva som låg på golvet (med grepp passning..) kommer nog inte tbx, luktar sunkigt. Ersätts med lämplig gummimatta....

 

Kedjorna ligger på resp sida i lådan mellan bakvägg o hjulhus, MEN varför slingrar paren ihop sig så de blir som en hund som inte vill bli lyft. dvs hur tunga som helst. var för sig väger de inte så mycket, men när de skall lyftas ur på raka armar??? Originalpåsarna är trasiga o kasserade. Nån som har nån smart förvaring? Tänkte ev fodra med nåt stänkskydd eller nåt?

 

Skall googla fram nåt smart för hi-jack'en åxå finns massor här har jag för mig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nere i Fjärås igår och köpte bakdörrar, baklucka, taklucka, och bakre takbit/vägg ovan baklucka och sedan hem Till Fredrik L och hämtade frammdörrarna, idag bestämde familjen att vi skulle ner till Gbg över helgen för Liseberg mm :-0 .... tätt mellan Gbg resorna nu... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och Beau har vart matrialister och kabeltattare vid en bärgning av en

förlist sportbåt nere vid den lokala marinan som en par kompisar äger.

Ganska komplicerad bärgning med länspumpar,sipax,spännband,kompressorer,

plastfat,kablar,spakblock och manpower.. :)

Sipaxen och tunnan spänns ner i båten med hjälp av wireblock,

därefter fick båten nog med bärkraft för att dragas till grundare vatten för

länspumpning

cK01mO.jpg

 

aCOL4H.jpg

 

YP5JZ3.jpg

 

SWncWR.jpg

sYagUL.jpg

 

WUVkNH.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...