Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Ska strax sätta mig i min nya TGB30 och köra till Malmö för reg besiktning. "Min" tidigare station i Kristianstad har slutat med reg besiktning pga ingen behörig personal... Bilen har bara gått 900 mil och är som ny, i alla fall på insidan. Den har stått ute i många år så utsidan ska få en upprustning så småningom. Wish me luck!  :)

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då var första fasen klar. Bes mannen har tittat vägt och mätt. Tjafs om reflexernas storlek och E-märke och om dragkroken. Och jag hade f-n glömt sätta på de stora "över-3,5 ton-reflexerna, han föreslog en tur till Svedol och köpa självhäftande. Sitter och väntar i deras kundfikahörna nu. Får se om han släpper igenom reg bes utan skyltarna, annars får jag väl köra och köpa i Malmö... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till wingflyer.

I dag så ger jag fan i att det blåser och är minusgrader ute samt att det är snö eller regn på gång in. 

Nu skall Fordsonen hem.

Långkallingar, träningsbyxor  vindtäta byxor,  minst dubbla tröjor, Varma vantar och mössa, kängor med raggsockor, sedan på med flytoverallen och hoppas den går utan bekymmer hem  :)

Vart fårbonde stand in, mitt i lamningen lite snabbt och oväntat, så det är bara att passa på innan fåren får för sej att lamma  :P och jag får ränna där dygnet runt för att passa och bädda halmbäddar åt de små  ;)

 

Hm googlade på om det stavas  lammar eller lamar. Inget svart vart vettigt  :D

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis då  :excl:

Hoppas det inte slutar på 3510 kr för mej, det innebär att jag fått åka bärgare  ;)

Förresten kan en traktor från 1959 vara avställd.  :ph34r:

Tycker det borde räcka med en trafikförsäkring för att få köra hem den.

Eller täcker Drulle det, för man är ju en riktig drulle som ger sej ut med en gammal traktor utan hytt nu i vintern  :lol:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla jordbrukstraktorer brukade i allmänhet gå som motorredskap och har då ingen regskylt men måste trafikförsäkras om man åker allmän väg till och från åkern. Har du regskylt (och har förmånen att betala registerhållningsavgift varje år) är det möjligt att ställa av den även om det inte finns någon anledning. Man betalar ju i alla fall ingen skatt. Säkrast är väl i så fall att kolla med Transportstyrelsen först.

Förorsakar du ingen större katastrof är du nog säker hur som helst, ordningsmakten har nog fullt upp med annat särskilt om det blir oväder B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är skylt på den och den är/var avställd

Det gick ganska bra att köra hem den, Ångrar lite att jag inte satte på mej skid glasögon eller liknade, för det sprutade bra från framhjulen, när man inte har skärmar, :)  

Blir att skriva upp på att göra listan 

Men nr 1 blir nog att kolla bränslepumpen, för den ryker och ger bränsle så det nästan eldar ur skorstenen när den blir varm, och kallstarts knappen samt stopp reglaget sitter fast så den sög i sej hiskeliga 30 liter diesel på under 3 mil  :huh:

Men den startar och går då som den skall.

Fixa lysena lite bättre står också på listan.

Ja en allmän tillsyn av hela traktorn behövs nog efter flera år av stående och innan det enbart körande och ingen service.

 

En film utan annan musik än traktor muller och en tok som yrar lite vart det av dagens övning

 

https://www.youtube.com/watch?v=fX6YHygsdJU&feature=youtu.be

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar  :excl: . 

En gammal dröm som äntligen blev av.

Har velat haft en gammal traktor med lastare på i många många år. Så blev det äntligen av  :wub: .

Jo en hytt och värme vore fint, men vad tusan jag är inte kräsen, bara jag slipper lyfta och slita själv, och det mullrar lite så är jag nöjd  :ph34r: .

Att den inte kostade skjortan gjorde ju inget det heller

 

Vad fan skall du med traktor till har jag fått höra, men jag vänder på det och säger som om 13 bilen vad skall jag inte med den till.

Jag kommer hitta så många användningsområden att det kommer bli omöjligt att vara utan traktor om ett tag  :P

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä flytoverallen tog jag på för den tål skitigt vatten som stänker på en och är varm å vind tät.

Nästa dröm är nog att få bättre bränsle ekonomi på 13 bilen.

En Diesel motor är högt på listan nu, och snart då det vore lämpligt att byta till en sådan när jag byter hytt  ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar  :excl: . 

En gammal dröm som äntligen blev av.

Har velat haft en gammal traktor med lastare på i många många år. Så blev det äntligen av  :wub: .

Jo en hytt och värme vore fint, men vad tusan jag är inte kräsen, bara jag slipper lyfta och slita själv, och det mullrar lite så är jag nöjd  :ph34r: .

Att den inte kostade skjortan gjorde ju inget det heller

 

Vad fan skall du med traktor till har jag fått höra, men jag vänder på det och säger som om 13 bilen vad skall jag inte med den till.

Jag kommer hitta så många användningsområden att det kommer bli omöjligt att vara utan traktor om ett tag  :P

Den har väl ingen styrservo så värme behöver du nog inte, i alla fall inte om du jobbar med last i skopan :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YES!!

 

 Två effektiva mekdagar, både 12 timmar på lördagen och 12 timmar på söndagen.

Mickes bakwinch kommer bli bra.

Winchen sitter på blats på balken, hålet i golvet klart, genomföringen genom stötfångaren är svarvad och fastsvetsad och tanken är moddad och ihopsvetsad och monterad igen.

 

 Kvar att göra är väntan på en kvalitets syntetlina, eldragning och en typ av kåpa över det som sticker upp av winchen under baksätet ;)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...