Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Utnyttjade den fina soliga dagen, med pendlande temperatur på -16 till -22 grader till att såga lite ved, passade även på att klyva lite med yxan, 

Helt underbart jag blev inte svettig ens  ^_^

Men en såg klinga och hydraulisk ved klyv, eller något att sätta bakom traktorn på kraftuttaget, som gör båda delarna står högt på önskelistan  ;)

Motorsåg och yxa ger bra motion och veden värmer en många gånger. 

Klurat på olika lösningar för att kunna lägga i fler mindre stockar och kapa med ett och samma snitt, Det känns lite som man arbetar för inget då man kapar smala långa typ pil ved pinnar.

Än så länge laddar jag vagnen full mellan stöttorna och kapar så många svärdet tillåter, det blir lite plock men bättre att ta 4-6 än en åt gången.

 

När jag tyckte det var bra för dagen med ved jobb, så lastade jag av skåp nr 2.

Nu har jag synat det mer noggrant och blir sugen på att plocka ur resten an inredningen och göra i ordning det från stommen. 

Det är väldigt rakt och fint i plåten och inget rost i skåpen utvändigt eller kedjelådorna, och väldigt fin under.

Synd att kapa sönder det till flak eller sälja vidare som jakt/vak koja efter jag bytt ut dörrhandtagen och lite annat jag vill ha.

 

Nåja jag börjar få kläm på detta med att lyfta av och på skåp och flak, med mina stödben nu, 

Men jag skall nog tillverka en uppsättning till det känns lite onödigt att ställa ner de på bockar eller liknade, för att få loss stödbenen till nästa objet som skall på.

Det är snart gjort om jag tjatar mej in på Bofab en dag  :)

 

Är lite tråkig och har inga foton att bjuda på i dag. 

Men har filmen från kallstarten på klippbordet så något kommer det snart.

 

Fridens folks

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här blev det att hänga på vagnen för att hämta ett halv lass med ved jag hade liggandes på en grannes tomt,

Mest små pinnar men det blir värme av dem med och man behöver inte klyva allt heller  :)

Att de var gratis gjorde ju inte saken sämre  :D

 

Kollar över min plan eller "ytan" som sakta växer.

När jag flyttade hit fick jag inte in 13 bilen mellan bryggeriet och "skogen" där dörrarna är på gaveln.

Att ta sej runt och komma in efter långsidan i ledningsgatan,var nästan omöjligt utan motorsåg.

 

Men jag har sakta och metodiskt krävt tillbaka marken av naturen. och flytta in lite försiktigt så markägaren och grannar hinner vänja sej  :P

Nu börjar det se ut som det är aktivitet där igen.

Naturligtvis har jag fotat i dag då jag inte gjorde det här om dagen.

En bild längst in efter långsidan i el ledningsgatan, Jag törst inte ockupera mer mark längre bak för då är jag  snart inne i grannens trädgårds plätt, det är bara ett par meter till hennes staket och jag har ju ställt det senaste skåpet så bak dörren vetter åt det hållet.

Var tvungen så jag kunde komma in med ved vagnen framför min "vedbod"

20141229_141301.jpg

Så en bild från motsatt håll.med "camper sjuktransport skåpet" bakom flaket. Här håller jag på att  se över om jag kan såga mej till några meter till. Måste bara motivera det med att jag lyfter fram de stora och gamla fina träden, och sedan spar några föryngrings träd  ;)

20141229_141358.jpg

Som ni ser finns det gott om utrymme kvar trots 2 skåp ett flak en vagn med ved och 13 bilen. 

Saknar bara att få hem Fordsonen nu, Då kan jag lyfta undan riset och elda upp så har jag påbörjat etapp 3 på planen  ^_^

20141229_141657.jpg

 

Så nu funderar jag om vad som skall på bak på bilen, flak eller camperskåpet.

Jag kan ju köra det jag behöver på vagnen när jag sågat upp veden. Men skall å andra sidan inte ut på camping tur den närmsta månaden, Ja så vida jag inte skall ha det och sova/bo i om jag drar i väg och skruvar åt någon  :unsure:

 

Jaja lite bilder vart det i dag. Filmen ligger kvar på klipp bordet, då jag blivit störd bland annat av att kolla på reklam filmer på wifog var tjugonde minut så dottern kan kolla på Pettson och Findus på sin surfplatta, och fixa med allt runt henne. Hm jag skämmer bort ungen för mycket   ^_^ , 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har tagit el ledningarna i beräkning. har lite mer än en meter när  skåpet sitter på bilen upp till ledningens lägsta punkt, Ja när de inte är snötyngda då.

Vilket ger mer än 2 meter när jag ställt de på bockarna som det står på, 

Skåp 2 står bredvid ledningen, och har bättre höjd.

 

Hon är bara ca 105 i länd än så även om hon nu skulle på något vis komma upp på taket av ett skåp är det lugnt än så länge.

 

Jag tänkte ju ställa båten efter långsidan först, men ändrade mej då jag insåg att det skulle bli väldigt nära el ledningarna, så det fick jag en annan plats till.

Jag breder ut mej är nästan oförskämt mycket :) 

Men än är det ok. det blir nog mer framåt våren, då jag kommer få hit några bilar som skall ses över i tur och ordning innan sommaren.

 

Jo hjälp redan är med, och är lite som en genväg, det blir ofta en senväg om ni förstår ^_^ , Men jag tycker det är kul att hon vill vara med och greja med det hon lyckas styra upp. Som att åka några meter på vedlasset och slänga upp de mista pinnarna, en lortig unge är en frisk unge,,,,Ja alltså om de lortar ner sej när de är ute så tyder det på att de är friska och orkar leka eller nått i den stilen  :ph34r: Sen att hon är en linslus som vill vara med på varje bild är ju ganska uppenbart  :P

Åka med "stora gröna" är något av en favorit sysselsättning  :D

Nu är det tjat om att traktorn måste komma hem. Så jag får ta det nu när det inte är så kallt, jag skall ju köra den nästan 3 mil hem utan hytt och värme  :unsure:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Städat undan allt "rat" efter mig i verkstan, risk för att det var sista gången jag höll till där innan jag åker ner igen.

 

Kelat ma hunn litte :)

 

En liten tröst i det snölösa landskapet är att solen lyser som om det vore vår, dags för tussilago kanske?

 

 

Samt att jag fick höra av syrran att det var polisjakt där igår kväll som slutade nedanför hennes fönster, där det small förut.

Bra ställe hon verkar ha hittat :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sågat ved i 3 timmar. sedan klyvt den med yxa i 4,5 timmar.

Ganska mör nu.

Men en gammal hydraulik klyv är på G. som visserligen behöver lite kärlek, då slipper jag då stå och kämpa med yxan sen  :)

Måste ändå säga att försvarets yxa är riktigt bra när de är välslipade  ^_^

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort samma sak som Hansen, tog Tant Grön till hjälp så inte trädet åkte ned i dammen. Med litet andra omkullblåsta träd blir det ett rejält lass med ved. Skönt mör i kroppen, njuter en kall och ostbågar. Hela kostcirkeln är täckt!! :wub:

post-5373-0-73288100-1420370533_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ute och kollade att allt var som det skulle efter allt blåsande de senaste dagarna. Det mesta verkar ha klarat sig, jag upptäckte dock att tälthallen som innehåller TGB40:ian håller på att ge upp. Det är en DANCOVER-hall som är drygt 10år. Själva presseningen är hel men alla sömmar, rep och spännband som ingick är på upphällningen. Materialet i dessa tål tydligen inte uteklimat, det började redan efter en 3-4år med spännbanden men nu har tråden i sömmarna börjat ruttna så dragkedjor och kantsömmar släpper.

 

Hoppas inte att det blir en jättedrake av det vid nästa blåsväder :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt med hallen..

Har kikat på sådana där "tält" hallar modell mindre, men inte vågat inskaffa då jag sett för många rasade efter några år.

Veronicas granne har en från jag tror det är k-rauta, han fick köpa ny presenning till den efter 5 år. men då de hade och de inte var allt för dyra gjorde han det.

Här är det nog vinden som får för mycket fart för att de skall hålla. Kart solen tar mer på dem än man tror.

 

Det finns ju de som limmar/värmer på nya press bitar på sömmarna och förstärker, men då skall de nog vara ganska hela och materialet friskt om det skall vara någon ide. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hälsat på en god vän med familj i helgen.

Provkörde hans totalt livsfarliga sno-tric med crossmotor och modern boggie  :blink:

(inte jag som kör på filmen, jag höll på att vurpa bara av att vända :) )

 

 

img-3490.JPG

Stadsberget, Krångede, Republiken Jämtland :)

 

 

Hur länge har du kvar "där nere" innan du flyttar hem och börjar bygga bandvagnar på heltid?? :)

1,5 år typ. Förhoppningsvis får jag in en fot i försvaret igen så att motivationen ökar med plugget igen, miljöombyte.  :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen.

 

 Jag och Micke är igång med första bak-winch bygget på våra bilar.

  Winchen kommer monteras med en stöddig balk mellan rambenen under baksätet, och linan ska löpa ut bakåt mellan tank och kaross.

 Det blir Mickes 11-bil som blir prototypen (även denna gången :lol:  :lol: ..) ..och blir resultatet bra blir det liknande på min sedan. <_<

 

Vi kommer visa bilder och mer info på detta senare..

 Bygget lär ta tid då Mickes ordinarie arbete tar väldigt långa dagar och helger just nu och några år framöver. :(

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt med hallen..

Har kikat på sådana där "tält" hallar modell mindre, men inte vågat inskaffa då jag sett för många rasade efter några år.

Veronicas granne har en från jag tror det är k-rauta, han fick köpa ny presenning till den efter 5 år. men då de hade och de inte var allt för dyra gjorde han det.

Här är det nog vinden som får för mycket fart för att de skall hålla. Kart solen tar mer på dem än man tror.

 

Det finns ju de som limmar/värmer på nya press bitar på sömmarna och förstärker, men då skall de nog vara ganska hela och materialet friskt om det skall vara någon ide. 

Denna "hall" är av ganska bra kvalitet. Rörstommen är kraftig och själva presseningen är helt OK efter 10år men som sagt tråden i sömmarna har blivit extremt skör. Kanske går att fixa pressen :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddar inför en sista service på en av mina sköte bilar under morgon dagen. Hansens ambulerande TGB service "gröna korset" drar dit för sista gången  :(

Den går till Holland och skall ha sej en försäljnings service samt genomgång innan leverans., 

En patient mindre för mej 

En bil mindre för Sverige  B)

 

Men det finns då utrymme för nya "patienter" 

Jag får väl se om det dyker upp några fler som inte har tid eller möjlighet själv att göra genomgång av sin eller sina bilar och listan fylls på igen  ;)

 

Nu sova jag har 10 mil enkel att köra tidigt i halkan på morgonen, med fullastad bil  :)

 

Fridens folks

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag skulle jag testa blåslampan från TGB40:ian. Det verkade vara bränsle i den så jag pumpade några tag och upptäckte att pumpen gick i "tomme". Jag skruvade isär pumpen och hittade resterna av pumpkolvens packning i botten av pumpcylindern (se bild):

post-9023-0-73845600-1420730993_thumb.jpg

 

Undrar vad den är gjord av för material? Kanske en packning från någon hjulcylinder skulle passa!

 

Eller Möller Bil har förmodligen reservdelar till denna på hyllan :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...