Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Jo :)

 

Ja alltså blir du hemvärnsman eller annat får du ju rimligen en ny eller annan placering.

Efter att jag flyttade hit fick jag en annan placering. Räknas också från senaste mission/likn. och inte bara vpl.

 

Var hittade du om någon åldersbegränsning? :)

Vi hade en i Kosovo som fyllde 64 och en polare som redan är GSS/T i Boden som är väl 34.

Bara ursäkter B2600! :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pliktlagen gäller till 47, men vet inte när senaste utbildade vpl kullarna som kan tas in är från.

 

Sen vet inte jag hur många som kan mönstra i Mob förrådet Arboga?

Logement är det ju ganska ont om, o även skjutfält osv...

 

Sen får de avbeställa en JAS för att få råd med ärtsoppan.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pliktlagen gäller till 47, men vet inte när senaste utbildade vpl kullarna som kan tas in är från.

 

Sen vet inte jag hur många som kan mönstra i Mob förrådet Arboga?

Logement är det ju ganska ont om, o även skjutfält osv...

 

Sen får de avbeställa en JAS för att få råd med ärtsoppan.....

 

 

Du kan vara krigsplacerad i 10 år från det senaste tillfället du tjänstgjorde i Försvarsmakten.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/totalforsvarsplikt/fragor-och-svar-om-repetitionsutbildning/vem-galler-det-har/

 

Sen är vad jag förstår budgeten för övningsverksamhet/utbildning i och med detta beslut oförändrat, vilket kanske lika gärna innebär att det är en billig B-styrka till vissa övningar man söker. Men det kan väl ändras....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite offroadsnack igen.. :P

 

 Imorrn blir det Botkyrka MK och offroad för hela slanten..ska bli askul.

 Ska iväg på julbord nu men det skyndar man sig ifrån sen..

Bara man är mätt så sticker jag till tgbn och tankar upp och byter en diodstrålkastare och en allmän översyn.. sen är den klar för avresa imorgonbitti.

 

 Ska försöka bättra mig och lägga upp några bilder efter körningen imorrn. ;)

 

Micke kommer hänga med, och kanske även Sune..men det ska till att han får lite ledigt. Det är ju bla han som håller i körningen imorgon ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt olja på Mekonomen. Märket heter Carwise, pris 179SEK. För fyra liter. API SH klassad. Vad tror ni om det? Verkar vara mycket förstå-sig-på rent generellt vad gäller motoroljor. Fast det ämnet har nog stötts en del. Kör idag på Castrol mineral. För övrigt lyssnar jag på stormen Alexander. Hej Svejs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på den oljan du Puppe.  Den är nog inte värre än Biltemas mineral olja för samma slant. Ja inget ont om den oljan.

De är nog båda bättre än gammal olja i motorn och kvaliteten bättre än billig olja på 50-60-70 talat som fanns när bilarna byggdes och utvecklades.

 

Stormen "Alex" blev det inte mycket av här, 5 cm snö i natt som snöröjarna tog reda blixt snabbt, de behöver väl extra jul pengar,

Nu i hopsjunken till 3 cm. 

 

Själv skall jag åka och dra eld på min traktor som jag köpt utan att riktigt vara medveten om det, hällde i vatten i den i somras när jag provstartade den, och bör nog tömma den nu så jag kan fylla i glykol innan jag kör den hemåt 

3 mil i en Fordson "Super" Major utan hytt, känns inte som det blir av i dag i alla fall. 

Nåja lastare med hydraulisk tilt till skopan, Skopa och gafflar, möjligtvis fick jag med ett snöblad också, Hoppas även på kedjor.

Ja komplett instruktions bok ingick i köpet också  :P

Det blir nog bra vad det lider :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dottern och frugan brukar roa sig med att göra pepparkakshus. Genom åren har blivit modell av egna huset, skyskrapor, utedass o.s.v.  För någon vecka sedan frågade frugan:

 

"Vad ska vi hitta på i år?"

 

"Varför inte en TGB 13?" var min idé.

 

När jag kom hem idag fick jag se den här. :)

 

post-6050-0-74936500-1418492173_thumb.jpg

 

post-6050-0-78924700-1418492190_thumb.jpg

 

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Själv skall jag åka och dra eld på min traktor som jag köpt utan att riktigt vara medveten om det

 

Öhh... hur f-n lyckas man köpa en Fordson utan att veta om det? :-) Berätta gärna.

Jag brukar köpa roliga grejor utan frugan vet om det, men det är ju en annan sak...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har fiskat efter den i några år, det är min dotters morbror som äger den, han hade den att köra ved mm med,

Hans fru sin pappa gjorde i ordning den för några år sedan, de köpte nya däck och fixade med el och lysen mm. så den ser riktigt ok ut.

Men han är inte skruvar typen själv. så när batteriet gav upp skaffade han ett för litet batteri med resultat att traktorn ville inte starta utan starthjälp. Ja då var det inte mycket att ha längre, 

Samtidigt lade han om sin ved hantering och behöver inte traktorn längre.

 

Den står alltså och tar upp en parkeringsplats så de får parkera på vägen nu.

Så i somras sa jag tydligen att han skulle få 8000 för den och alla tillbehör om den startade och gick som den skulle.

Jag åkte dit med ett friskt 90 amp batteri och den startade och gick ok, den var tömd på vatten så vi hällde ju i några liter så jag kunde provköra den.

Jag skulle hjälpa han med lite transporter med 13 bilen så kunde han få resterande slantar vart efter jag hade råd när jag hämtat den.

Jag har varit dit och kört ett antal bygglabben åt han, hämtat flera mil bort och kört hem samt kört bort gamla som han hade hemma, de har han i hop med hundburen så hundarna kan gå in,

Ja så har det blivit några små körningar förutom det.

Ja sen glömdes detta bort, och jag åkte förbi han när han stod ute och jobbade en dag och stannade till, och snackade lite, då funderade han om jag inte skulle hämta min traktor snart.

Det hade varit flera som velat köpa den, men han hade ju redan sålt den och ville ha bort den nu, dels för att slippa folk springandes och kolla på hans gård och för att han behöver platsen nu när de börjar ploga vägen.

 

Så nu måste jag hämta hem den. resten av betalningen löser vi genom transporter eller slantar framöver tydligen.

Jag hade för mej att jag skulle slanta upp allt innan jag hämtade den och därför har det glömts bort då jag inte haft koll på hur mycket jag kört åt han för och vad som skall betalas  :ph34r:

 

Men det passar mej fint då en sådan fungerande med lastare ligger långt över priset jag ger och så håller jag ju på att slita och lyfter stockar för hand nu när jag grejar med min ved, 

Att jag kan skotta lite snö när den kommer hemma gör ju saken inte sämre  ^_^

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var jag i väg och kollade över min fordson i dag.
första tanken var att köra hem den.
Men när jag kollade över bränsle systemet ångrade jag mej. Var inget sugen på att få stopp på vägen hem. Jobbigt om lastar sjunkit och jag varit tvungen att bogsera.
Så det blev att göra det ända rätta.
Tömde kylsystemet och skruvande bort kranen vid tanken. Å tömde tanken, sedan vidare till glas skålen.

Som ej hade något annat filter än skiten som låg i botten, vidare bort med bränsle pumpen och hela filter hållaren.

Tar och gör rent det hemma där jag har lite bättre miljö att skruva i och tillgång till tryckluft.
Så får jag återvända med glykol blandning och rengjort bränslesystem nytt bränsle filter och slang mellan tank och glas skål och en dunk med diesel.

Blir även att ta med nya kylslangar då de var mer än lovligt spruckna.
Ja 20 liter ny hydrual olja fyllde jag i då det inte fans tillräckligt för att köra 2 funktioner samtidigt.
Så bild bevis då ☺
20141214_141513.jpg
Hela ruskiga 37 kw i min Fordson Power Major. Årsmodell 1959 . Jag blir 6 ägaren :)
20141214_141452.jpg

 

Letade men hittade inte filmen från när vi startade upp den i sömras

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hemma bygge med lastarn men det funkade bra, 

De är lite små tokiga i gamla traktorer här i kring, Samlas med sina finaste eller de dom har och kör tillsammans,

Verkar lätt att hitta dela, så det blir nog inga bekymmer att få sånt som hytt med mera till den  :)

Sen dräller det av tillbehör på gårdarna runt om, man får erbjuda log städning så hittar man nog snöblad mm snart  :P

Ja en båge måste man nästan ha, nu sitter ju tunnan med betong som "vält skydd" men de kan vara dödsfällor om man har otur och inte har något som håller emot, när de stegrar runt 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det kallt om fötterna?

Jaaa hehehe.

 

 Jag va ju smart och satte på mig gummistövlarna..

..men när vi hade fyllt luft och skulle hem igen så insåg jag att mina kör-skor hade stått på golvet vid baksätet.

Hur dyngblöta som helst!!!! :lol:  :lol:

 Blev att vägköra i stövlarna hehe..

 

 Om jag lyckas här och nu och inte hinner bli arg på tekniken, så ska jag bjussa på lite bilder från denna lördagskörning på Botkyrka Mk.

 

 

(Kolla vattenlinjen efter badet Sune visade tidigare på bild, lite lagom djupt!! Precis ovanför strålkasteren på höger sida..  :lol: )

 

post-6002-0-50347200-1418669542_thumb.jpg

post-6002-0-67472100-1418669627_thumb.jpg

post-6002-0-37118500-1418669705_thumb.jpg

post-6002-0-82664700-1418669816_thumb.jpg

post-6002-0-36637300-1418669900_thumb.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och..som ni ser..bjuder på en liten fastkörning också...

 Winchen fick bekänna färg

 Micke tog det lugnare och struntade i värre utmaningar, för en gångs skull..

..han testade mest lutningar i bergen.

 

Inga sönderkörningar iaf för nån av oss.. och det är inte vanligt avslut men väldigt skönt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ju plocka av skåpet i dag,

Startade inga problem, körde fram bilen lite och märker att bromsljuset inte funkar, så jag grejar lite med det och bilen stannar,

Soppa torsk, Mätaren visar tydligen lite fel, när jag gjort rent som jag brukar vid soppa torsk för det brukar dra med lite skit upp med sista skvätten, så börjar jag köra på starten, 

innan den får fram soppa går det tungt och det känns som det är slut på batterierna igen,

men nej 24,8 v i dem,

Så startmotorn gav upp,Samtidigt börjar det spöregna så jag släppte det för i dag och gick in i bryggeriet för att ta itu med traktorns bränsle system

Nu är då det rent och fint, fy tusan viket kladd det satt överallt,fick ta bensin för att lösa upp det,

sen in i köket och gnugga med hetvatten och YES diskmedel  :)

 

Nu eldar jag för fullt så det skall ligga å torka på köksbordet  :D

2014-12-15 22.53.41.jpg

Får kräla in under i morgon och byta starten, så jag kommer dit jag skall ställa av detta skåp tillfälligt

Blir att chansa på att lukten inte blir kvar i tvättmaskinen för allt jag har haft på mej stinker något fotogen aktigt och åker in i tvätten i natt  B)

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...