Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

[En mycket härlig bärgar-anekdot]

Fina minnen hör jag :)  :excl:

 

Det där med rullmotstånd och lutningsmotstånd verkar folk ha riktigt svårt att greppa. Lustigt när folk menar på att en bil som de kan rullstarta på plant underlag måste dras med en vinsch med minst samma kapacitet som bilens vikt för att det ens ska gå att rubba den  :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag sett en teckning på det. Typ modell hur man med några bilder visar hur en hävstång fungerar ;)

 

Borde kanske funka.Jag räknar och stavar som en treåring i bland. Men kunde jobba med bärgning ändå :) I bland får man prova sej fram till vishet eller någon slags insikt i alla fall :/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se på fan,kände mig inspirerad och pigg nog för att skriva av mig lite till....
Hoppas ni står ut:
 

Finlandstrippen...
 
Efter telefonkontakt med Pea-Piraten Brännström I Haparanda så skulle jag och min kompis (Plutten-68) få köpa några skrotade bandvagnar av honom.
Affären skulle till en viss del bestå av ett byte av en motor till en lastmaskin (BM641) med converter som vi hade liggande och diverse slantar mot två o en halv svensk BV 202 i skrotat tillstånd.
Som fordon hade vi kompisens Turbokonverterade Mercedes 508 med ett personbilssläp på en oreggad dragkrok....
Detta utspelades typ februari-97 (är osäker på årtalet).....Vet att det var en riktig vinter, med innihe...te med snö i alla fall.
Åkte från Borlänge sen natt-tidig morgon via Gävle och norrut....Lastade med en motor tilll lastmaskinen som var väldigt nödvändig däruppe i Haparanda...
 
Växelkörde då vi båda två har CE kort,allt fungerade helt ok tills strax efter Umeå då jag i en uppförsbacke växlade ned och en av vevstakarna behagade titta ut genom motorblocket...Det var ingen idiotväxling,bara en normal full last växling...inga missade spett eller så...
 
Vad gör man??? Det fanns bärgningsförsäkring på bilen, den var betald, men vad innebär en sån??
Jo,hjälp till närmaste Mercedesverkstad,och två tågbiljetter hem.
 
Självrisk en massa procent av ett basbelopp.....
 
Surt sa räven....
 
Kompisen hade varit i Umeå tidigare ett antal ggr på div suspekta Jeepträffar ute på myrarna där och med hjälp av telefonkontakter med några av hans polare däruppe så vaskade vi fram en snubbe med Mercedesreservdelar....
 
Han dök upp på spåret framför oss med ett fordon som ursprungligen bestått av en Volvo F83,LGF skyltad med nått sorts bärgningsaggregat modell Da Vinci....=)
 
Släpade oss bort från stora vägen gjorde han i alla fall,ut i busken norr om Umeå....
Inget ställe som en normalsvensk trivs på var det i alla fall.
 
Det visade sig att snubben hade en gammal 508 spis liggande,men det var så dyrbar och en för honom kär ägodel att han inte på några villkor kunde skiljas från den utan att som dellikvid ha fått traktormotorn som vi hade på släpet.
 
Vill minnas att han kunde skinna oss på 2500 plus traktormotorn för liket han hade....
Ok,Affär blev det i alla fall.På nått vis måste vi ju vidare i tillvaron....
 
508 motorer finns i två varianter,en med vacuumpump direkt i blocket för bromsarna, en med en kompressor i stället...
Vi hade naturligtvis en nyare motor, med kompressor, fick ta den gamla antikviteten utan kompressor  i osett skick o skruva in den i bilen....
Vädret hade vi med oss i alla fall, kraftigt snöfall och minus tio......
 
Lånade en pallhora och en aluminiumdurkplåt vid en konsumbutik och pessimister som vi bägge är hade vi full verktygsuppsättning med....
 
Oljetråget på den "nya" motorn var buckligt,jag krävde att det skulle demonteras och mycket riktigt var pickupen till olepumpen avslagen, snabb byte således...
 
Oljan i den första motorn fick tjänstgöra i den andra,utbytesmotorn innehöll nån smörja lapparna kokat ihop i nått asfaltverk....
Om nån tror att det är en enkel fix att kastbyta ett MB508 block mot ett annat så kan jag meddela att det är det inte....
 
Kompisen är stor o stark,han lyfte mersans växellåda med en stropp över axlarna medan jag försökte centrera in den i den nya kopplingen och tillslut då han hade hotat mig mid div. spöstraff kunde vi få i ett par skruvar i förbandet.
 
Det snöade så innihelv..te att om man kastade ifrån sig ett verktyg var det borta inom en minut..Blåste dessutom.
 
Det var så småningom några väldigt spännande minuter när vi efter omsorgsfull luftning försökte väcka liv i nånting väldigt dött.....Startade på ett par burkar efter ihärdigt gnuggande,oljetryck ungefär jasså.....
Efter en halvtimmes fjäsk med diverse ej nämnbara handpåläggningar jobbade liket på alla cylindrar igen och hoppet började spira....
 
Bagateller som att bromskompressor saknades gick att byta mot en lånad tolv-volts Hi Jackers kompressor som kopplad på ena batteriet låg på golvet i hytten och flämtade.....=)
Tur att bromsarna var nyrenoverade på Lastbilen...
 
Motorn gick, men inte rent när vi tog beslutet att forsätta mot Haparanda i stället för att försöka ta oss hem...
Hade vi kommit så långt ville vi fortsätta...Galet. Kan inte ens skylla på ungdom...bara galet.
 
Mercedes 508 med turbo betyder ombyggnation av insug,luftfilter mm...spisen vi plockade i vågade vi inte konvertera så det fanns inga luftfilter eller liknande som dämpade brölet från insuget....
 
Ville vi kommunicera med varandra var det bara att vifta med handen så den andra kunde läsa på läpparna vad man ville....
Hörselskydd fanns i dubbla uppsättningar i alla fall....
 
Efter tio-tjugo mil verkade åtminstone halva stallets pållar ha vaknat i motorn igen,ankom Haparanda ca 24 timmar försenade.
 
Pea-Piraten var INTE imponerad då vi så släpphänt hade förskingrat motorn han behövde till sin lastmaskin,vi var tvugna att ta till brösttoner för att överhuvudtaget få handla nått av honom....
 
Efter mycket om o men fick vi hänga med honom över gränsen in i Finland till den stora skrot i Kemi som avrättade cirka 1400 svenska mobförrådsförvarade BV202 på några månader,och det var en sorglig syn att se hur fabriksnya vagnar skars ned till skit...
 
Drivorna med band påminde om de bilder man sett med kläder från tyska koncentrationsläger från de stackars satar  som avrättades där.
 
1400 vagnar med fyra band styck....tar plats.
 
Det fanns hela berg med drivhjul,bärhjul, växellådor mm överallt...
 
Dom hade en lastbilar med gaspaket på och fem-sex uppsättningar långa handskärbrännare för att finfördela vagnarna....
 
Helt nya Valpar,med skyddsplasten kvar på stolarna, hanterades med skrotgripar och skärbrännare.
 
Det var så illa att jag fysiskt mådde skit.....
 
Hade en valp som bruksbil på den tiden,lappade o lagade av det man hade och fick se helt perfekta exemplar bara lemlästas.
 
Omsider lastade vi två och en halv BV202 på lastbil och släp,garanterar att det inte fanns plats för luft i det lasset.
Absolut inte ett kilo till heller.... =)
 
En av vagnarna, det som sedermera blev min bärgare skars isär så att allt utom karossen följde med hem,och en hög i annat som är exklusivt bandvagn som boggier och torsionsstavar plockades in där det fanns plats...handlades på kilopris.
 
Diverse reservdelar som tex.fem flång nya Valpaxlar fick följa med,tre framaxlar och två bakaxlar...Ligger på skullen härhemma....=)
 
Min BV hade gått 570 Km när jag skar ned den...fanns nog dom som rullat mindre.
Valpar fanns det med bara några Km på mätaren.....
 
Mår fortfarande dåligt när man tänker på de miljönissar som tog beslutet att det skulle skrotas en massa fungerande materiel pga skitiga motorer.....
 
Hem mot Dalarna igen så sträckkörde vi,Mötte Länsman några gånger och bad en bön om att dom inte skulle kolla vad vi hade under de hårt surrade presenningarna på bil o släp...
 
Bromsar,det gör bara en fegis,kom vi överens om....
 
Handbromsen var mekanisk kardanbroms så den fick fan då vi behövde sakta ned i tätorter och liknande,vi hade hela tiden fulla lufttankar om vi behövt använda färdbromsen på allvar så helt galna var vi väl ändå inte.
 
Enda missödet på vägen hem var när motorn slutade dra i Örnsköldsvik, efter feslökning hittade vi en luftnippel på insprutningspumpen som var loss.
Glädjen var lika stor som vi var trötta....
 
Bilfan stog lastad i tre dygn efter hemkomst till Borlänge igen,innan vi orkade ta tag i saken...
 
Alltväl är detta några dagar i mitt liv som var jobbiga,men jag vill inte ha dom ogjorda i alla fall.....
 
 
Over and out...Dexxas.
 
 
 
 
PS...Perkele,Jag skrev såpass bra att jag tituleras Löjtnant hädanefter......Passa er. =)

Rättelse i efterhand....Skroten ligger i Kemi,inte Ivalo. Blandade ihop saker o ting inatt..... =)
 
  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monterade ihop blåslampan med egentillverkad pumppackning i "ledur" insmord med fiskarsmorning. Fällde ned TGB:ns värmaranslutning, fick fart på blåslampan med T-sprit och startbrännare. På med cirkulationspumpen och dit med värmaren. Sedan skottade jag av all snö från bilen. Det hade kommit 19cm sedan i lördags. Det tog nog i alla fall en timme att få lite värme i Scanian. Det var ju bara -4 grader så den hade nog startat i alla fall men jag ville prova utrustningen.

När lastbilen startat tog jag blåslampan och värmde verktygsfästet på grävlastaren som hade isat igen. Nu kan jag byta redskap igen :wub:

Jag blev ju tvungen att ta en sväng i terränglådan med bilen. Det visade sig dock att tjälen försvunnit så jag fastnade relativt omgående. Det blev att använda vinschen och vinscha med drivhjulshjälp denna gång. Nu börjar jag lära mig vinschen lite bättre och det gick riktigt bra. Enda problemet är att snön går över stövelskaften :angry:

Parkerade TGB:n i tältet och drog igång grävlastaren (Valmet 6000) för att raka av gårdsplan och uppfart (elmotorvärmare :blush: ).

Nu sitter jag i soffan och försöker få ordning på den nya actioncameran så att jag ska kunna föreviga precis allt jag gör :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monterade ihop blåslampan med egentillverkad pumppackning i "ledur" insmord med fiskarsmorning. Fällde ned TGB:ns värmaranslutning, fick fart på blåslampan med T-sprit och startbrännare. På med cirkulationspumpen och dit med värmaren. Sedan skottade jag av all snö från bilen. Det hade kommit 19cm sedan i lördags. Det tog nog i alla fall en timme att få lite värme i Scanian. Det var ju bara -4 grader så den hade nog startat i alla fall men jag ville prova utrustningen.

När lastbilen startat tog jag blåslampan och värmde verktygsfästet på grävlastaren som hade isat igen. Nu kan jag byta redskap igen :wub:

Jag blev ju tvungen att ta en sväng i terränglådan med bilen. Det visade sig dock att tjälen försvunnit så jag fastnade relativt omgående. Det blev att använda vinschen och vinscha med drivhjulshjälp denna gång. Nu börjar jag lära mig vinschen lite bättre och det gick riktigt bra. Enda problemet är att snön går över stövelskaften :angry:

Parkerade TGB:n i tältet och drog igång grävlastaren (Valmet 6000) för att raka av gårdsplan och uppfart (elmotorvärmare :blush: ).

Nu sitter jag i soffan och försöker få ordning på den nya actioncameran så att jag ska kunna föreviga precis allt jag gör :lol:

 

Kanon! Då beställer vi extra mycket utrymme på nya servern, precis allt du gör lär ju ta lite plats...   :lol:  :lol:  :lol:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite terrängbaserat blev det i dag ;)

2015-02-06 22.11.17.jpg

 

Nu kan jag plana ut den vita terrängen som kommer emellanåt :P .

Man skall tydligen vara noga med vad man skriver i sina annonser. denna såldes som Jordskopa och har tydligen varit ut till salu länge, så den var billig, men perfekt till vad jag skall ha den till.

Tusan jag är ju snart bonde här på slätten  :D

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brände på en panna kaffe i morse som vanligt och kom då på att jag sedan några veckor tillbaka äger en kaffemaskin som jag köpte pga att den är helautomatisk, den gör allt utom moraliskt tvivelaktiga skatteavdrag i deklarationen.

 

Är det då gubbvarning när man kokar sitt kaffe som vanligt istället för att använda den nya fina maskinen?

 

kokkaffe.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ash...jag köpte en kaffemaskin för kapslar för några år sen...blev använd kankse ett år...gick

tillbaka till den hederliga bryggaren :)

Inget slår en ledig lördagsmorgon med mitt eget kaffe,en falukorvs-smörgås och tgb-net ;)(möjligtvis snö+band då)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr gillar inte min mage kaffe något vidare (hårt leverne :mellow: ) så jag har två alternativ:

1, Vanligt kaffe och novalucol eller

2, Neskaffe med mjölk

eftersom det är svårt att avvara kaffe så blir det oftast aternativ2 :excl:

 

Mellan dagens kaffe pauser har jag snidat till fästkonsoller för bansatsen till ATV:n banden var till en Arctic Cat 500 och nu har jag bytt till en Can Am 500 så då måste fästena justeras. Bultmönstret passade inte heller så den första operationen var att fräsa upp ovala hål för bultcirklar från 100mm till 135mm.

Sedan modifierades fästena enligt bild:

post-9023-0-52820300-1423322289_thumb.jpg

Färdigt fäste till vänster detaljer till fäste till höger.

Ska bli fint med nya ATV:n och servostyrning när banden ska användas :wub:

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir en fin valp :wub:

Dom där bucklorna på sista bilden ser bekanta ut....inte är detta Buea"s gamla valp??

den gick ju långt söderut när den såldes

 

Det vet jag faktiskt inte, men denna har haft samma ägare de senaste 15 åren och var inte rörd på 14 år. Kommer från Halmstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...