klotter88 Postad 10 Februari , 2014 Rapport Share Postad 10 Februari , 2014 hejsan hopsan. Jag har precis införskaffat mig en c202 -79 gammal televerksbil med vinch. Jag har några funderingar ang. lite småsaker -Valpen är ju lite styv i sin fjädring, finns det något man kan göra för att den ska bli lite mjukare och mer följsam typ plocka bort blad och/eller byta ut blad? -Funderar på att slänga in en diesel i för att kunna köra lite mer i vatten å skit och vet att man kan få på en vw diesel med hjälp av en adapterplatta men finns det någon som passar rakt på? Ja det var väl det hela för nu, kommer säkert en hel del frågor när man börjar re i skiten. /Johan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 10 Februari , 2014 Rapport Share Postad 10 Februari , 2014 Det närmsta rakt på du kommer är D24 motorn den är väl en WV motor, men körs ju i volvo. Nya generationen valp åkare här i Olrum har precis köpt en Volvo 245 "limo" (långtaxi) med den motorn i, Så jag kan nog ta ett mått nästa helg då de skall ta hem den och se vad som skiljer i längd mot B 20 motorn. Vill du ha den mjukare så skall du i så fall stoppa i spiralfjädrar som hjälpfjädrar, mellan axel och ramen, möjligt att du kan plocka bort några blad för att få det att röra sej lite mer. Tar du enbart bort bladfjädrar får du en svajig bil som antagligen kommer få lägre mellan hytt/ram och marken och både sämre väg samt skogs egenskaper som följd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
klotter88 Postad 10 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 Februari , 2014 Okej men ta gärna några mått. Vilka spiraler ska man köra med läste i någon tråd att man kan ta från v40? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 10 Februari , 2014 Rapport Share Postad 10 Februari , 2014 Ja de passar bra, då de inte blir i vägen för däcket när de är monterade V40 eller S40 bak fjädrar verkar bli bra på valp/C202 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 11 Februari , 2014 Rapport Share Postad 11 Februari , 2014 http://www.smt.nu/default.asp?Expand=7&Display=20 Finns även för mercedes motor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 11 Februari , 2014 Rapport Share Postad 11 Februari , 2014 Det närmsta rakt på du kommer är D24 motorn den är väl en WV motor, men körs ju i volvo. Nya generationen valp åkare här i Olrum har precis köpt en Volvo 245 "limo" (långtaxi) med den motorn i, Så jag kan nog ta ett mått nästa helg då de skall ta hem den och se vad som skiljer i längd mot B 20 motorn. Vill du ha den mjukare så skall du i så fall stoppa i spiralfjädrar som hjälpfjädrar, mellan axel och ramen, möjligt att du kan plocka bort några blad för att få det att röra sej lite mer. Tar du enbart bort bladfjädrar får du en svajig bil som antagligen kommer få lägre mellan hytt/ram och marken och både sämre väg samt skogs egenskaper som följd. Den motorn fanns i åtminstone två versioner till. En femma i bla AUDI 100 och en fyra i AUDI 80 (med turbo), VW Golf och liggande vill jag minnas i VW bussen. (Lite trött den bussen kan jag meddela.) Nu betyder ju inte det per automatik att svepet är detsamma som på D24 men det kan vara värt att kolla upp. Sexan skulle kännas lite lång tycker jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 11 Februari , 2014 Rapport Share Postad 11 Februari , 2014 I tillegg kom den med turbo i Volvo 760 (109 hk) og turbo/intercooler i Volvo 940 (122 hk). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
klotter88 Postad 14 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 14 Februari , 2014 tror det får bli en vw diesel 1,9TDI blir det nog. Har en annan fråga och det är vad det är för bakaxel på c202 har googlat och även sökt på sidan men inte hittat något.. Är det Dana44 eller vad är det? tänkte köpa mig diffspärr till bakaxeln så behöver ju veta vad det är för axel då. Sen hur många splines är det på drivaxeln om någon vet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 14 Februari , 2014 Rapport Share Postad 14 Februari , 2014 tror det får bli en vw diesel 1,9TDI blir det nog. Har en annan fråga och det är vad det är för bakaxel på c202 har googlat och även sökt på sidan men inte hittat något.. Är det Dana44 eller vad är det? tänkte köpa mig diffspärr till bakaxeln så behöver ju veta vad det är för axel då . Sen hur många splines är det på drivaxeln om någon vet? Jag har för mig att fabrikatet på axlarna är Salisburg eller nått sånt Hmmm menar du nån eftermarknad diffspärr? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 14 Februari , 2014 Rapport Share Postad 14 Februari , 2014 Valpen har Salisbury men det tror jag inte den Ungerska 202:an har. I vart fall inte samma eftersom Ungraren saknar diffbroms i bakaxeln vilket Valpen har. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 14 Februari , 2014 Rapport Share Postad 14 Februari , 2014 Det verkar finnas dåligt med info om c202 därute i cyberspace. Ja har provat leta data om tex axlarnas fabrikat mm. Ja fann iaf detta,det kankse kan ge lite ledtrådar senare 0. Visst är Valpens axlar Dana 44...Det är en utbredd missuppfattning att axlarna som användes på L3314/L3315 skulle vara av den amerikanske tillverkaren Dana's fabrikat och modell 44 (Dana 44). Axlarna till Valpen tillverkades av Salisbury Transmission LTD, Birmingham England. The Salisbury Wheel Company grundades i Jamestown, New York 1901 och 1919 köptes företaget upp av Spicer. The Spicer group bytte 1946 namn till Dana Corporation och Spicer blev ett produktnamn. 1970 bytte The Salisbury Axle Group namn till Spicer Axle Division. Som synes så finns det alltså ett starkt släktskap, men axlarna är INTE Dana utan Salisbury, modell 4HS-001-85 fram och modell 4HA-00-92 bak. Framaxeln byttes under senare halvan av 60-talet, så tidiga L3314 hade en framaxel med ett annat nummer, vet ej vilket. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 14 Februari , 2014 Rapport Share Postad 14 Februari , 2014 Det verkar vara salisbury även i c202an Fördelningsväxellåda Typbeteckning: Volvo FD 51 Utväxling lågväxel: 2,39:1 Utväxling högväxel: 1:1 Axlar Typbeteckning fram: 4 HS-001-294 B Typbeteckning bak: 4 HA-001-293 B Tillverkare: Salisbury Utväxling axelväxlar: 6,17:1 Differentialspärr: n/a* Jämför typbeteckningen med ur-valpens axel.nr som är 4HS-001-85 fram 4HA-00-92 bak här fann ja infon http://volvovalp.ifokus.se/articles/4d712ee2b9cb46221d0450fe-fakta-c202 Din bakaxel på c202an måste alltså vara Salisbury 4 HA-001-293 B 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 Många 202'or råkade ut för axelras, var det pga kvailte i tillverkning (lokalt i Ungern eller import??). Nu fick en del gå ganska friskt ibland, men påfallande många 202'or hade det bekymret. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 Många 202'or råkade ut för axelras, var det pga kvailte i tillverkning (lokalt i Ungern eller import??). Nu fick en del gå ganska friskt ibland, men påfallande många 202'or hade det bekymret. Just precis vad jag läste igår,det verkade vara vanligt med pinjong-ras i bakaxeln. Men med rätt underhåll går det tydligen att undvika detta. Om axlarna är tillverkade i ungern eller england måste vi ju ta reda på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 15 Februari , 2014 Rapport Share Postad 15 Februari , 2014 202:ans axlar är nog engelska dom med även om dom inte är samma som valpens. Engelska Salisburyaxlar är Valpens svaga punkt. Hade varit mycket bättre om det varit Dana 44 axlar som dom liknar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 Februari , 2014 Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 En något OT-fråga på samma ämne: Hur pass lika är dessa Salisburyaxlar bv202s Salisburyaxlar? (Salisbury 5 HA. 6,38:1) Och då fantiserar jag om likheter vad gäller diffspärr... (modifiering eller så) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 16 Februari , 2014 Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 Valpen har Salisbury 4HA 5,38:1. Största skillnaden mot Valpen är väl annars att BV202 har sin kardanklump centrerad mitt på axeln medans Valpen har sin kardanklump förskjuten åt höger. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 16 Februari , 2014 Rapport Share Postad 16 Februari , 2014 Dessutom är Salisbury 5 serien betydligt större/grövre drivaxlar än Valpens Salisbury 4 axlar.Har haft båda sorterna liggande bredvid varandra och det är stor skillnad..... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Dessutom är Salisbury 5 serien betydligt större/grövre drivaxlar än Valpens Salisbury 4 axlar. Har haft båda sorterna liggande bredvid varandra och det är stor skillnad..... Rackarns Är det helt bortom det "gör-bara" med modifieringar tror du? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 17 Februari , 2014 Rapport Share Postad 17 Februari , 2014 Jag antar att det måste finnas lamelldiffar till Salisbury HA5,tror inte att det är en axel framtagen enbart för BV202,utan att den egentligen hör hemma i nån samtidig lätt lastbil...Engelsmännen byggde en hel del små lastbilar..... Nån får väl rota på lite Lorry sidor,måste finnas dokumentation därute..... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jocke W Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 Kopierar från ifokus: C202 axlar är inte vekare.. skillnaden ligger i utväxlingen.. 6.17 i c 202 axlarna och en något annorlunda konstruktion på pinjongdrevet.. att dom skulle vara vekare e bollshit.. om man sköter grejerna så håller dom lika bra så de såå...... men helt sant at det är vanligare att dom saknar diffbroms. men det finns sånna som har också.. en del gamla televerkare och en del vattenfallsbilar ha diffbroms i bak. det sitter en något dum "knäckhylsa på pinjongaxeln som kan knäcka sig när man inte vill att den ska det. och då blir det glapp vilket kan resultera i snabbt slitage.. enkelt att kolla de e bara att vrida joket fram och tillbaka å se om det rör sig i axiell led då e det inte bra.. justering krävs då. jag har moddat mina axlar och svarvat en stum hylsa och schimsat in lagren i stället har fungrat kanon. Och jag busar rätt hårt med min bil.. peppar peppar ta i trä inget axelbrott ännu.. vidare är det så att alla valpaxlar är svagare än "orginalet" dvs dana 44 trotts att det sitter grövre drivaxlar och det beror på ett sämre material i axlarna. men man kan montera diffbroms från dana 44 vilket öppnar upp en näst intill oändlig eftermarknad.. kolla bara antalet splines utväxlingen ska man vara rädd om den är högvillt...Som sagt kopierat :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeepbyggare2 Postad 19 Februari , 2014 Rapport Share Postad 19 Februari , 2014 En teori till att 202:ans pinion och kronhjul lättare går sönder är utväxlingen i Spicer axlarna, vilket gör att bredd och höjd på kuggarna är mindre till storleken (storleken har tydligen betydelse ändå) det betyder att kuggarna har mindre yta att fördela kraften på samt att det blir en mindre yta för oljefilmen som åxå får sämre förmåga att hålla sig kvar när trycket blir högt. Som sagt tidigare 202:ans utväxlingar är högvilt!!! eN Obromsad diff kan man ju alltid permanentlåsa med en kraftig mig/mag eller OK 68.82 (egentligen en rostfri elektrod men går utmärkt att svetsa stålgjutgods med åxå) Mvh. Arvid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
klotter88 Postad 25 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 25 Februari , 2014 Tackar för allas åsikter och tips. Har i helgen varit ute i skogen och kört med valpen och haft jättekul. har även besiktigat den så den rullar nu i 2 år senaste besiktningen var 96 och det var ju ett tag sedan:) Har insett att pildäcken inte är mycket å ha i skogen, bilen styrde själv vilka spår den skulle ta och jag bara skötte broms och gas, så ett par nya däck och styrservo får nog bli investering så fort pengar kommer.. Någon som har tips på vilken styrservo som fungerar att sätta på valpen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 26 Februari , 2014 Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Ett servo som verkar vara populärt är från Volvo 164. Det är inte direkt "bolt on" utan ändringar behöver göras, kan finnas någon tråd om det här på forumet. Jag har själv ett 164 servo som väntar på att monteras in på min C202. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 26 Februari , 2014 Rapport Share Postad 26 Februari , 2014 Här finns lite info och bilder på hur vi monterade ett 164a servo på brorsans valp. http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9561-volvo-valpar/ 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.