Gå till innehåll

Nyfrälst valpägare


Rekommendera Poster

hejsan hopsan.

 

Jag har precis införskaffat mig en c202 -79 gammal televerksbil med vinch.

 

Jag har några funderingar ang. lite småsaker

 

-Valpen är ju lite styv i sin fjädring, finns det något man kan göra för att den ska bli lite mjukare och mer följsam typ plocka bort blad och/eller byta ut blad?

-Funderar på att slänga in en diesel i för att kunna köra lite mer i vatten å skit och vet att man kan få på en vw diesel med hjälp av en adapterplatta men finns det någon som passar rakt på?

 

Ja det var väl det hela för nu, kommer säkert en hel del frågor när man börjar re i skiten.

 

/Johan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det närmsta rakt på du kommer är D24 motorn den är väl en WV motor, men körs ju i volvo. 

Nya generationen valp åkare här i Olrum har precis köpt en Volvo 245 "limo" (långtaxi) med den motorn i, Så jag kan nog ta ett mått nästa helg då de skall ta hem den och se vad som skiljer i längd mot B 20 motorn. 

 

Vill du ha den mjukare så skall du i så fall stoppa i spiralfjädrar som hjälpfjädrar, mellan axel och ramen, möjligt att du kan plocka bort några blad för att få det att röra sej lite mer.

Tar du enbart bort bladfjädrar får du en svajig bil som antagligen kommer få lägre mellan hytt/ram och marken och både sämre väg samt skogs egenskaper som följd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det närmsta rakt på du kommer är D24 motorn den är väl en WV motor, men körs ju i volvo. 

Nya generationen valp åkare här i Olrum har precis köpt en Volvo 245 "limo" (långtaxi) med den motorn i, Så jag kan nog ta ett mått nästa helg då de skall ta hem den och se vad som skiljer i längd mot B 20 motorn. 

 

Vill du ha den mjukare så skall du i så fall stoppa i spiralfjädrar som hjälpfjädrar, mellan axel och ramen, möjligt att du kan plocka bort några blad för att få det att röra sej lite mer.

Tar du enbart bort bladfjädrar får du en svajig bil som antagligen kommer få lägre mellan hytt/ram och marken och både sämre väg samt skogs egenskaper som följd.

 

Den motorn fanns i åtminstone två versioner till. En femma i bla AUDI 100 och en fyra i AUDI 80 (med turbo), VW Golf och liggande vill jag minnas i VW bussen. (Lite trött den bussen kan jag meddela.)

 

Nu betyder ju inte det per automatik att svepet är detsamma som på D24 men det kan vara värt att kolla upp. Sexan skulle kännas lite lång tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror det får bli en vw diesel 1,9TDI blir det nog. 

 

Har en annan fråga och det är vad det är för bakaxel på c202 har googlat och även sökt på sidan men inte hittat något.. Är det Dana44 eller vad är det? tänkte köpa mig diffspärr till bakaxeln så behöver ju veta vad det är för axel då;)

 

Sen hur många splines är det på drivaxeln om någon vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror det får bli en vw diesel 1,9TDI blir det nog. 

 

Har en annan fråga och det är vad det är för bakaxel på c202 har googlat och även sökt på sidan men inte hittat något.. Är det Dana44 eller vad är det? tänkte köpa mig diffspärr till bakaxeln så behöver ju veta vad det är för axel då ;)

 

Sen hur många splines är det på drivaxeln om någon vet?

Jag har för mig att fabrikatet på axlarna är Salisburg eller nått sånt

Hmmm menar du nån eftermarknad diffspärr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas dåligt med info om c202 därute i cyberspace.

Ja har provat leta data om tex axlarnas fabrikat mm.

 

Ja fann iaf detta,det kankse kan ge lite ledtrådar senare

 

0. Visst är Valpens axlar Dana 44...
Det är en utbredd missuppfattning att axlarna som användes på L3314/L3315 skulle vara av den amerikanske tillverkaren Dana's fabrikat och modell 44 (Dana 44). Axlarna till Valpen tillverkades av Salisbury Transmission LTD, Birmingham England. The Salisbury Wheel Company grundades i Jamestown, New York 1901 och 1919 köptes företaget upp av Spicer. The Spicer group bytte 1946 namn till Dana Corporation och Spicer blev ett produktnamn. 1970 bytte The Salisbury Axle Group namn till Spicer Axle Division. Som synes så finns det alltså ett starkt släktskap, men axlarna är INTE Dana utan Salisbury, modell 4HS-001-85 fram och modell 4HA-00-92 bak. Framaxeln byttes under senare halvan av 60-talet, så tidiga L3314 hade en framaxel med ett annat nummer, vet ej vilket.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara salisbury även i c202an

 

Fördelningsväxellåda   Typbeteckning: Volvo FD 51 Utväxling lågväxel: 2,39:1 Utväxling högväxel: 1:1     Axlar   Typbeteckning fram: 4 HS-001-294 B Typbeteckning bak: 4 HA-001-293 B Tillverkare: Salisbury Utväxling axelväxlar: 6,17:1 Differentialspärr: n/a*

 

Jämför typbeteckningen med ur-valpens axel.nr

som är 4HS-001-85 fram

            4HA-00-92   bak

 

här fann ja infon

 

http://volvovalp.ifokus.se/articles/4d712ee2b9cb46221d0450fe-fakta-c202

 

Din bakaxel på c202an måste alltså vara

 

Salisbury

4 HA-001-293 B

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många 202'or råkade ut för axelras, var det pga kvailte i tillverkning (lokalt i Ungern eller import??).

 

Nu fick en del gå ganska friskt ibland, men påfallande många 202'or hade det bekymret.

Just precis vad jag läste igår,det verkade vara vanligt med pinjong-ras i bakaxeln.

Men med rätt underhåll går det tydligen att undvika detta.

 

Om axlarna är tillverkade i ungern eller england måste vi ju ta reda på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det måste finnas lamelldiffar till Salisbury HA5,tror inte att det är en axel framtagen enbart för BV202,utan att den egentligen hör hemma i nån samtidig lätt lastbil...
Engelsmännen byggde en hel del små lastbilar..... B) 
Nån får väl rota på lite Lorry sidor,måste finnas dokumentation därute.....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopierar från ifokus:

C202 axlar är inte vekare.. skillnaden ligger i utväxlingen.. 6.17 i c 202 axlarna och en något annorlunda konstruktion på pinjongdrevet.. att dom skulle vara vekare e bollshit.. om man sköter grejerna så håller dom lika bra så de såå...... men helt sant at det är vanligare att dom saknar diffbroms. men det finns sånna som har också.. en del gamla televerkare och en del vattenfallsbilar ha diffbroms i bak.

det sitter en något dum "knäckhylsa på pinjongaxeln som kan knäcka sig när man inte vill att den ska det. och då blir det glapp vilket kan resultera i snabbt slitage.. enkelt att kolla de e bara att vrida joket fram och tillbaka å se om det rör sig i axiell led då e det inte bra..

justering krävs då. jag har moddat mina axlar och svarvat en stum hylsa och schimsat in lagren i stället har fungrat kanon.

Och jag busar rätt hårt med min bil.. peppar peppar ta i trä inget axelbrott ännu..

vidare är det så att alla valpaxlar är svagare än "orginalet" dvs dana 44 trotts att det sitter grövre drivaxlar och det beror på ett sämre material i axlarna. men man kan montera diffbroms från dana 44 vilket öppnar upp en näst intill oändlig eftermarknad.. kolla bara antalet splines utväxlingen ska man vara rädd om den är högvillt...

Som sagt kopierat :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En teori till att 202:ans pinion och kronhjul lättare går sönder är utväxlingen i Spicer axlarna, vilket gör att bredd och höjd på kuggarna  är mindre till storleken (storleken har tydligen betydelse ändå) det betyder att kuggarna har mindre yta att fördela kraften på samt att det blir en mindre yta för oljefilmen som åxå får sämre förmåga att hålla sig kvar när trycket blir högt.

 

Som sagt tidigare 202:ans utväxlingar är högvilt!!!

 

eN Obromsad diff kan man ju alltid permanentlåsa med en kraftig mig/mag eller OK 68.82 (egentligen en rostfri elektrod men går utmärkt att svetsa stålgjutgods med åxå)

 

Mvh. Arvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för allas åsikter och tips. 

 

Har i helgen varit ute i skogen och kört med valpen och haft jättekul. har även besiktigat den så den rullar nu i 2 år senaste besiktningen var 96 och det var ju ett tag sedan:)

 

Har insett att pildäcken inte är mycket å ha i skogen, bilen styrde själv vilka spår den skulle ta och jag bara skötte broms och gas, så ett par nya däck och styrservo får nog bli investering så fort pengar kommer..

 

Någon som har tips på vilken styrservo som fungerar att sätta på valpen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...