Gå till innehåll

Äntligen en 13 även för mej


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

ang kul effekter när man svetsar.  När jag tigat med växelström dvs i alu så börjar plomberna glänsa i munnen, de ser ut som de är kromade.  Gissar att plomberna börjar fungera som offeranoder och fäller ut kvicksilver, säkert inte det nyttigaste.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som det blir pressmekking fram til avmarsj for deg.

 

HMK (norske MFHF) avdeling Vestfold hadde vårtreff ikke langt unna der jeg bor, og jeg kjørte en tur dit med 11-bilen min for å se på.

 

Der kom jeg i prat med et ektepar med en blågrå Ford GPW jeep. Han hadde skrudd fram til klokka fire natta før treffet, og de kjørte glade og fornøyde på treffet på morgenen. På veg dit kom han til å tenke: «skrudde jeg fast rattet»? Rask innbremsing og stopp i vegkanten. Rattet var heilt løst! Han skrudde det fast, og de kjørte videre...

 

Det var denne bilen: (bildet er tatt fra Facebook)

post-6519-0-28310600-1437823441_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft några timmar ute nu. började bra med att jag fastnade på alla småstubbar och en större sten med lilla Blå, Funkar inget bra utan mer vikt bak. Speciellt när det regnar och blir slirigt, då hjälper inte "terräng kedjorna"

Så få loss traktorn. göra att tok ryck med att rycka upp stubbar och böka undan stenar. på med stora betong tunnan bak så den kunde dra sej fram.

2015-07-25 13.57.40.jpg

ja eller egentligen är det när man skall backa som man blir ståendes och slirar på att som stack upp.

Nåja nu är det bättre.

2015-07-25 13.57.31.jpg

 

Sedan påbörja hytt lyftet.

För att det skulle fungera själv, var jag tvungen att lösa vem som skötte spakarna medans jag styrde hutte på plats,

En fjärrkontroll till hydrauliken fixades.

2015-07-25 15.04.05.jpg

Så var det bara att köra på

2015-07-25 14.48.20.jpg

2015-07-25 14.50.01.jpg

När fösta steget att få in rattstången var avklarad

Började finliret. Många ställen att kolla på medans jag sänkte med min "fjärrkontroll. lite trångt med dubbla elsystm och annat som inte fick gå sönder när jag sänkte.

2015-07-25 14.50.11.jpg

2015-07-25 14.55.01.jpg

Ja till slut är den nere så den står på trä klossar vid insfästningspunkterna.

Inte 100% rätt än, men det fixar jag med kofot eller liknade när den skall ner helt.

2015-07-25 14.56.07.jpg

2015-07-25 15.01.42.jpg

2015-07-25 15.01.57.jpg

2015-07-25 15.02.11.jpg

Så in och elda lite så kläderna torkar och faktiskt ta mej lite mat.

sedan till biltema och inskaffa förtunning och lite småsaker.

 

Sen pannlampa på och hoppas det slutat regna, och att kläderna är torra och göra ett ryck till.

Förhoppningsvis, får jag in den i maskin hallen i morgon och kan blåsa på mer färg, samt skruva dit lite saker under tiden färgen torkar. Tänkte matta ner den gamla färgen och köra på 2 lager ny.

Måla detaljer i annan kulör och fixa de gula dekalerna får bli efter träffen i växjö.

 

Kommer en rapport till i morgon eller i natt.

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du orkar? Tack för hjälpen idag med infon om valpen :wub: Nu är garaget helt tomt från ALLT som har med valp att göra, det står några däck kvar bara. Men dom är sålda och väntar på sina nya ägare bara.

 

Vet du nån som är sugen på en Valp P/U besad och körklar så kan du ju be dom ringa.....

 

SKREV OBELIX 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo en lika sinnad som jag känner. Kenny69. Men han har nyss fått en till unge och har fullt upp med familj , jobb och greja med sina egna 1000 saker som ligger på, ja och hjälpa andra också då :)

 

Fick tag i förtunning, en ny färgspruta, körde över min med traktorn när jag slirade runt i dag, och den gamla är en med behållaren under, helt värdelös trots att den var dyr när den köptes för 30 år sedan.

Buntband för att dra i hop kabelstammar med, samt något ämne till mellanlägg som hade en diameter på 50 mm och 16 mm hål.

tror de håller om man inte gör de för långa utan ger sej med max 2 cm distanser, de skall ju hålla att dra en båt över på längden, så den lilla belastning bulten ej tar upp klara de nog.

 

Köpte karosseri kitt/lim också, men där vart det riktigt fel. först tog de betalt för 2 tuber, fast jag bara köpte en, så när jag såg det på kvittot, vände jag i dörren, de tog tuben och skannade för att avföra, så fick jag ett tillgodokvitto på en tub,

Men både de och jag glömde av att jag skulle ju ha tuben som de tog och skannade tillbaka, så nu betalade jag för en ändå och kom hem utan, Med typ 2.7 mil till biltema är det nästan inte värt att åka och bråka om det, men jag skall ringa i morgon, för jag var nog sist ut ur butiken så den måste ju ligga kvar vid återköpskassan,

 

Nåja en tur till båten, där blåste det runt 11 sekund meter, längst inne i hamnen , så jag satte extra tampar även bak, så nu är det dubbla både fram och bak, surrat för storm.

 

Regnet öser ner och det blåser styggt här på slätten, men jag skall ut och fixa med distanserna, och börja göra bilen flyttbar i alla fall, sen kan jag plocka med det som vart dubbelt på hytterna och lägga undan det jag inte skall ha. har ju lyse nere i alla fall. på bryggeriets övervåning får jag ha pannlampan så länge eller slänga upp en bygg strålkastare för i kväll.

 

Ja för tusan bakväggen kan jag ju matta ner och blåsa på lite färg på så kan jag limma och dra fast den sedan innan sista lacken skall på bak på hytten.

 

jag kör på så ser jag vart jag är i slutet av veckan :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag hade den ståendes intill skåpet halv fyllt med förtunning, för att jag hade lagt delarna som jag inte tyckte jag fick riktigt ren där på natten förra svängen, så glömdes det väl bort att sprutan låg där, och när jag slirade av en stor sten där kom jag lite väl nära skåpet, och väldigt nära sprutan,

Kollade på den nu, och en ny nippel till färg behållaren så är den ok igen, men jag orkade inte leta en sådan i dag, det var en sådan spruta som är med i ett Black & Decker start luft paket, för 199 kr.

 

Nåja jag kom mej ut och började leta lämpliga bultar till de nya bussningarna, men fram var det lite trixigt, antingen vart de för långa eller för korta, till distanserna på 25 mm jag tillverkat

Hittade 4 st hela hemma i gömmorna som blivit kvar sedan en annan hytt jag rev av

Så nu kunde jag välja

2015-07-25 21.51.02.jpg

Men som sagt skruvarna till fästena fram vart det problem med, och jag ville inte ha en skrälldus med brickor under. Så det vart att lägga dit även de som skall vara där, så nu vart det 32 mm höjning när hytten väl kom på plats efter en dels lirkande med kofot och hi lift.

2015-07-25 23.08.04.jpg

Har inte dragit de än utifall jag måste lyfta lite på hytten av någon anledning.

Men undre kylarslang är på, den kan vara lite trixigt, det är trångt där.

Annars blev det nog bra, mer platts att få in händer och skruva framme vid kylet och där alla kablar och annat skall dras fram.

Men det vart kväller och mörkt i dag också. så jag gav mej ju efter 23 någon gång.

2015-07-25 23.06.24-3.jpg

Men målet med att få på hytten nådde jag i alla fall trots regn och små bekymmer.

Skall se om jag kan få markägaren att styra medans jag drar den lite sakta in i maskin hallen i morgon.

Har inte kopplat på broms eller annat än så det blir att smyga fram med traktorn, men att få på ett lager färg på hytten i morgon känns inte helt omöjligt, så kan jag ligga under och koppla dit slangar och annat medans färgen torkar :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bland är det inte bra att ha för högt tempo när man jobbar. man missar så lätt saker då.

Började med att jag skulle sätta dit ratten så jag kunde flytta in 13on i går.

Då såg jag att fästet som håller ratten hade små sprickor, så det vart att svetsa , och sedan slipa, så tänkte jag att om jag inte målar det innan jag monterar så kommer jag att bara drälla där med penseln, och det blir inge bra,

Så jag drog i hop en hög med grejor som skulle målas, Då visar det sej att bakväggen jag tänkt ha var sämre än på plåtis, så ut och skruva av den, in, torka torr och matta ner, maskera och sedan fram med nya sprutan.

Det märktes att färgen var blandad 1971, för den var seg. Det står på burken att den skall spädas med 10% vid sprutmålning, jag slog i en halvliter förtunning och började röra, och rörde tills, jag kom på att jag slår över det jag skall ha i en mindre bytta, så i med mer förtunning och röra igen.

De där 4 litrarna kommer räcka länge för det går i en del förtunning innan den är sprutbar.

Ok till slut i med färgen i sprutan och börja ställa in den,

men jag fick den inte att spruta som jag ville hur jag än vred och trixade på kranarna.

Första missen jag upptäckte var att när jag tömt kompressor på tapp pluggen för att bli av med eventuell kondens, så hade jag sedan innan den byggt fullt tryck ställt de reglerbara uttaget på 3,5 bar, vilket blev fel sedan och den gav bara 2 bar, alltså min för sprutan, Ställde upp trycket till max tryck 3.5 bar och vipps så funkade den, så hade halva den dagen gått.

Ja på och lacka det jag skulle Blev väl si så där då jag duttat med fel tryck innan.

2015-07-26 16.03.49.jpg

2015-07-26 16.03.57.jpg

ja så bråkade jag dit fästet för ratten, bara för att komma på att jag glömt plåten och gummit som skall sitta vid golvet, bort med färstet igen och dit med plåten och gummit, så bråka tillbaka rattstångs fästet.

Så långt allt ok, så börja montera bakväggen. inga bekymmer.

2015-07-26 22.18.04.jpg

 

Men sedan gick jag ett varv runt bilen och inser att jag satt på hytten utan att måla där fram bakom vinschen,

Som sitter bultad i 1 cm tjocka plåtar, vilka jag svestat på stötfångaren så man måste ta bort hela stötfångeren för att komma åt att måla, Samt kapa loss svetsarna som håller plattorna för att komma åt de försänkta bultarna där under om man vill ta loss vinschen, "stöldskydd"

Nåja nu var klockan nästan 23 igen och jag får ta det i dag

Men alla detaljer tar mer tid än man tror och det är svårt att vara både inne i hytten och hålla något och utanför och skruva på andra sidan.

Så jag börjar misströsta att jag skall få klart denna vecka. men kör på allt jag kan ändå, det som blir gjort blir gjort, och jag tänker inte fuska i hop något som jag måste göra om sedan, då blir det aldrig gjort.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I brist på att jag har skruvat eller lackerat så har jag gått igenom vad som kom med hem från Wäxjö träffen.

Har tydligen handlat en del under åren av tex Fredik L

Han levererade då en dubble Jerrycan hållare från Front Runner

Sen skall upp på taket på skåpet så jag har totalt 3 st 20 liters dunkar som är fastspända utvändigt

2015-08-07 08.18.25.jpg

Ett måste på alla längre turer enligt mej,

Tryck platta-Lamell-urtrampnings lager, och ja även kopplings armen.

2015-08-07 08.18.36.jpg

Så kom skiljereläet, 100 AMP. Cut in 27,4 v DC, cut out 25,6 v DV, vilket jag kompletterade med en FET huvud ström brytare från Johan, Amp ??? för typ 40 kr

Skall bryta strömmen mellan både bil och skåp och skiljereläet styra laddningen av batteribanken i skåpet.

2015-08-07 08.17.42.jpg

Fick äran att agera den skrot samlare jag är, så en begagnad men felfri damask som blev över efter damaskbytet skänktes till bra att ha högen av WF.

2015-08-07 08.17.55.jpg

Tatanka vart välbesökt, med en hel del dregel runt lådorna med delar, lite försäljning till mej blev det, Det var nästan bäst att hålla sej därifrån annars hade jag blivit ruinerade då de hade så mycket godis att köpa och lägga på hyllan.

Men en kondensator 24 v inhandlades

2015-08-07 08.18.48.jpg

samt även dessa lyftstroppar med 1-7 i säkerhet. Får agera trädstroppar vid vinschning

2015-08-07 08.16.00.jpg

2015-08-07 08.18.09.jpg

Han sålde även krönta schackel, de stora hade han lämnat hemma det var på 8.5 ton. och reades ut för 120 kr + frakt, så jag var tvungen att kasta in en web beställning på rot innan en viss herre köpte upp resterande lager. Säger inga namn men han har en band bärgare :P

 

Sålde gjorde jag inte så mycket, ett par begagnade kraftöverförings axlar, gick i väg

Två saker glömdes av dels en "stege" Ja de som sitter vid sido dörren på hyddorna till samt 2 st reaktions stag som skulle till Danmark,

Håller på att klura ut hur jag skall kunna skicka dit dem utan att de som fraktar rånar mej, Några tips på det tas gärna emot.

 

Ja det var allt för i dag, men det är bara morgon än :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Så var det dags att öppna bryggeriet igen.

Dagen började bra. de ringde upp mej för att jag skulle laga en kultivator. snart gjort och jag gick ner igen , men det ringde snart och det var ett annat fel, så upp igen, och denna gång riva bort en hydrual cylinder som get upp och skicka på .

men sen kunde jag börja med att plocka i ratten i 13on, ringa ner husbonn och få in han på plåten där sätet skall vara och styra medans jag drog med Fordson

2015-10-20 12.52.15.jpg

Så ut med traktorn och knuffa in den med gafflarna,

2015-10-20 13.49.28.jpg

Sedan ner och hämta kompressorn och en halvpall med grejor

Var kort på mask tape och vart tusan alla burkar med zinkgrund och grundfärg tagit vägen vet jag inte, antagligen i samma påse som alla slip papper till slipmaskinen, så in i bilen och till Ö&B och inskaffa nytt i vilken gång i ordningen nu vet jag inte, ja jag blir väl glad när jag hittar all spray bomber en dag.

Nåja på och skruva bort stötfångarn och vinschen, så jag kom åt riktigt. tog med plåt knackar satsen då jag sett små saker jag ville fixa,. skruvade ur det som inte skulle bli grönt, och fixade de sista små felen, slipade en del och börja med det tråkigaste, maskera

Då jag skulle blåsa färg både inne och ute vart det en del

2015-10-20 18.43.47.jpg

2015-10-20 18.44.18.jpg

Köpte täckplast och drog över motorn och elkablar mm

 

 

Nu var klockan ganska mycket, men jag skulle bara ha på ett lager i kväll,

Så på och börja späda ut färgen med yxelen eller vad det nu heter.

Ställde in sprutan på skylt hållarna

2015-10-20 21.37.08.jpg

Lite fet färgblandning, men de torkar väl någon gång :),

Ja blev det bra då, Nja, det blev då grönt. svårt att lacka i en halv mörk lokal med pannlampa som extra belysning

Både utvändigt

2015-10-20 21.37.17.jpg

2015-10-20 21.37.43.jpg

2015-10-20 21.38.08.jpg

och invändigt

2015-10-20 21.38.24.jpg

Fram där jag bytt plåt helt vart det helt ok med tanke på att vinschen kommer dölja det sen.

2015-10-20 21.38.42.jpg

 

Ja nu då, den är ju lackad 2 gånger tidigare invändigt, Ja det är masoniten som bara fått en sväng. så där tror jag att jag är klar nu, får se i morgon hur det ser ut, det mesta täcks ju av mattorna och annat, så tre lager färg + zinkgrunden borde räcka där tycker jag, behöver nog inte lyfta på mattorna varje år och bättra på i alla fall.

 

Utvändigt blir det då en sväng till, visst det är täckande nu och den gamla färgen är ju bara nermattad.

men det blir lite mer att slita på om jag lägger på ett lager till där.

Så går det blåser jag på det i morgon.

 

Sen börjar det roliga, Funderar om jag skall blåsa på undereds massa på hela ramen också, men den är egentligen ok, och det måste jag stå ute och göra så det kan vänta, nu skall jag ge mej på packboxar och ett lager byte innan jag börjar pilla i hop allt, kan ju gnida på och tvätta av mattorna och fixa med lite extra isolering under tiden med,, Ja det är en del detaljer som skall få både svart och grön färg på sej det mesta är redan lackat, men jag hittar ju nya saker jag vill snygga till när jag håller på ju mer jag gräver i gömmorna

Så var det de där med elen, skall ju gömma kabelstammar och annat till extrautrustning och för framtida behöv, så det blir nog att köpa in en del kabel och skarv don mm till det innan jag ger mej helt med inredningen.

 

Ja då var jag i gång igen i alla fall :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Oj fy tusan vad det var länge sedan det hände något här.

 

Nåja gårdagen bjöd på lite fixande. när jag väl plockat fram isolering och mattorna till hytten, insåg jag att jag aldrig kommer få tillfälle att tvätta allt igen.

Så det vart att blanda tvätt vatten samt plocka fram högtryckstvätten.

2016-04-08 15.08.27.jpg

Gnugga och spola så såg det riktigt bra ut sedan, Bara att hänga på tork till i dag så jag kan börja plocka i dem,

2016-04-08 15.22.09.jpg

Sen är jag tvungen att ha en multimeter för att få i hop elen. 

Den var lite död när jag skulle ta den. 

Öppnade för batteri byte. och får se detta

2016-04-09 09.31.30.jpg

Nåja vad jag lyckats med för att få den att se ut så där vet jag inte. men med nytt batteri så funkade den igen,

 

Nu ut och limma dit ny isolering innan mattorna skall tillbaka.

 

Det börjar bli dags att få bilen klar snart  :)

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sen är jag tvungen att ha en multimeter för att få i hop elen. 

Den var lite död när jag skulle ta den. 

Öppnade för batteri byte. och får se detta

attachicon.gif2016-04-09 09.31.30.jpg

Nåja vad jag lyckats med för att få den att se ut så där vet jag inte. men med nytt batteri så funkade den igen,

 

Nu ut och limma dit ny isolering innan mattorna skall tillbaka.

 

Det börjar bli dags att få bilen klar snart  :)

 

Kan ju vara läge att verifieringsmäta på nåt känt så du vet utifall siffrorna påverkats av värmen som bevisligen funnits...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har kollat den mot en annan mätare och den visar lika som den andra, så förhoppningsvis skall den kunna hänga med ett tag till.

 

Inne och letar sprängskisser nu. många delar som skruvats bort och nu skall tillbaka. 

Att jag flyttat på delarna typ 25 gånger underlättar inte monteringen, att jag har dubbelt av nästan allt, underlättar letandet lite  :)

En massa special skruv måste finnas i en låda någon stans, men jag har då fått i en panel, isolerat bakom mattorna och fått tillbaka mattorna i hytten nu. 

så lite framåt har det gott

 

Svåra val. gröna plåtar eller ej lackade ? 

2016-04-09 14.41.11.jpg

2016-04-09 14.41.33.jpg

Skaver nog snart av färgen men det ser ju bra ut en stund i alla fall  ;)

Kan skruva dit dem i stället för pop nita så är det bara att byta när man får lust.

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick lite detaljer målade , och annat monterat i dag. 

Nu är det då isolerat runt tunneln samt mattor och bälten och lite annat har hittat tillbaka.

 

 

Börja med värme och reglagen för handgas mm i morgon

2016-04-09 20.32.44.jpg

Vill gärna ha kvar handgasen, för tex vid vinschning. så flyttar jag upp choken igen samtidigt.

Funderar på om jag kan ha nytta av dubbla reglage för fläkt eller om jag skall ta den med ett reglage  B)

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det där med reglagen var trixigare än jag tänkt mej, det ser helt olika ut mot rutan och över kylaren på Plåt och aluzink hyttarna, 

Så vid dragningen av vajrarna blev det en del snäva böjar, vilket krävde en hel del upp smörjning för att det skulle gå lätt. gick bara att dra upp dem i samm hål som värme reglaget kommer upp igenom. Då det är plåt i stället för plast där under på aluzink hytten.

 

Så vet jag inte om jag gjort bort mej lite när det gäller elen .Att sätta på hytten med ett löst elsystem på bilen och ett fast elsystem på hytten, gjorde en del mer jobb.

2016-06-19 16.09.48.jpg

Den extra plinten vid säkringarna funderar jag på om det inte går att rationalisera bort

2016-06-19 16.09.22.jpg.

 

Jodå jag grejar på de timmar jag kan, även om det inte syns så mycket här.

 

Jag får ta vissa saker när den är besiktigad och körbar, det är ju inte hela värden att skruva bort panelerna en gång till och dra den el jag vill ha där till lampor mm sedan.

nu är det prio på att få den skaplig och ok att köra med till TGB träffen.

Vill inte komma med civil bil och taktält i år också. det skall vara 6x6 och rejält skåp att bo i  :)

 

 

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja nu lägger jag allt krut jag kan på bilen.

 

I dag har jag bläddrat i pärmar och kollat elscheman samt skarvat kablar med rätta färgerna, så det stämmer överens i framtiden med.

Klart med belysningen fram samt blinkers och positions ljus.

att hitta igen skruvarna till lampor mm tog lite av tiden, de har flyttas några gånger nu.

Synd att jag inte tänkte på att återställa mörkerbelysnings fästena innan jag blåste på färg, tar emot att börja slipa och svetsa där nu.

2016-07-11 19.32.29.jpg

2016-07-11 19.32.21.jpg

 

Så är kablarna till instrumentpanelen på plats, och panelen samt knappar från plåthytten ditsatta.

många kablar och ont om plats.

2016-07-11 19.19.53.jpg

2016-07-11 19.20.00.jpg

 

Spaken för blinkers och hel & halv ljus kom på plats. 

Kvar att göra där bakom är att montera en torkar motor och koppla in, samt sätta dit reläerna till just torkarna. måste nog putsa lite i kontakt styckena då de ser lite mörka ut, så jag slipper glapp vid dem i alla fall.

Nu återstår lite små pill vid säkringarna och den extra plinten där, så är det som är original i hytten klart i alla fall.

Elen på vänster sida  är nästan klart, ja det till tändning mm i alla fall. 

 

Börjar med höger sida i morgon. då det saknas ca 10 cm för att få i hop kabelstammen till boxen på ramen, så blir det att kasta sej i bilen och dra till swedol och införskaffa en ny där jag kan skarva, ja så byter jag den gamla  bakom till en ny med när jag ändå måste in och rota i den.

 

Vakuumslangarna till diffarna är på plats under den panelen så även avluftningen till bromsservona. 

Kvar att koppla i hop dem med rören på ramen, både vakuum och bromsrör. men det skall inte vara några större bekymmer. 

 

Hoppas kunna sätta i de nya batterierna och göra en provstart och check av allt senast torsdags förmiddag.

 

Vädret är inte riktigt med mej, så det är tur jag har en av landrovrarna ståendes brevid där jag kan ha pärmarna med scheman och annat i utvikta, samt utnyttja bagaget som förvaring av delar som skall dit,så jag slipper släpa allt in och ur Bryggeriet varje dag

 

behöver måla stötfångaren bak och lite, så en dag med sol utan regn vore önskvärt, men vad tusan det går att köra med den gamla färgen i värsta fall, nu skall den igång, så får jag ta sådant senare.

 

Möjligt att jag får väldigt gott om tid framöver, då jag starkt överväger att göra som FK med flera vill och avsluta jobbandet för denna gång. 

På onsdag är det kallat till stormöte och då blir det klart om jag slutar eller jobbar vidare, men i så fall under andra villkor. och hålla benhårt på att det enbart är dagtid som gäller, alternativt att jag får ledig tid i stället för som nu utebliven OB och helg ersättning.

Typ en halvtimmes extra ledig tid för varje kvälls eller helg timme jag gör.

 

Tjo jag kör på så får vi se vad som hänt om några dagar 

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så är nog det meste i elväg inkopplat på Vänster sida. Och allt till motor och drift på höger sidan. bara lite små pill inne men paneler mm är på plats nu. Hoppas tordas sätta dit batterierna i kväll och prova vrida om tändningen. och se om det gnistrar när jag för jord polen mot batterierna , då är det något som drar ström. sen vad som händer när jag vrider om tändnings nyckeln skall bli spännande att se.

Står och kliar mej lite i skallen då det bara går en stam förutom den lösa kabeln nr 44 till tankmätaren på 13 bilen, medans det kommer 3 st kablar från 11an aluzink hytt.

2016-07-14 14.50.50.jpg

visst 3 st ut med det är en till vardera sida för lysen och en till natokontakten vid draget

2016-07-14 14.50.57.jpg

Har 2 kablar typ släpvagns kabel, med 7 st kablar i ej märkt enligt det övriga på bilen som har lite fler färg alternativ, samt en kabelpiska med 12 kablar i, dessa är klipta ungefär där kontakt dosan på ramen sitter, och skall vidare bak. 

Nu kommer jag banne mej inte i håg vad hytten kom i från för bil, Så Gripen ser du detta kanske du kan göra mej lite klokare, utifall det är till något extra på just den 11an.

2016-07-14 14.49.51.jpg

En tanke som slog mej precis nu är att det kanske är en kabel härva till ena sidans lysen 7 kablar och en till den andra sidan 7 kablar

och att den med 12 kablar går till Nato kontakten.

Jag skall börja ringa kablarna och se vart de kommer ifrån inne i hytten nu efter mat pausen.

 

Nåja det börjar se ok ut vid panelerna i alla fall. 

2016-07-14 14.06.13.jpg

 

Trist är att jag lyckats skrapa lacken en del invändigt, men vad tusan jag får pensla på ny färg där sen  :P

Några vakuum slangar måste bytas men det är snart gjort, så skall broms rören skruvas i hop med dem på ramen.

Kylar slangarna börjar hitta sina platser,

 

Det vart nästan bara bökigare att låta en del sitta kvar på bilen och lossa allt på hytten, då det bliv dubbelt av en del saker nu när den andra hytten inte var helt rensad.

nåja man lär sej så länge man lever. och jag har en liten större reservdels hög att plocka av när något pajar

 

Kaffe på maten så påt igen  :wub:

Fridens folks

 

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lite till han jag med innan det blev för mörkt.

 

Några bra att veta saker, skriver de här så vet jag vart jag skall leta sedan i alla fall  :P

 

Gav mej på att pilla dit de fyra jord kablarna som sitter framför handbroms trumman, Inga bekymmer när det är fritt runt om, de med vit rand på skall sitta en underst och en överst alltså mitt emot varandra. de helt svarta skall sitta på sidorna mitt emot varandra.

2016-07-14 21.11.09.jpg 

Hittade den luriga jordningen i karossen till detta, säkert en liten kabel som har ställ till det för en del.

Vad jag kom fram till är det hela jordat delvis i karossen på höger sida av ramen, på insidan nästan gämte fördelningslådans framkant, sitter det en liten kabel fäst med en skruv i ramen. den är inte lätt att se då vakuum rör och kabelstammar gömmer den, 

Det syns lite gult på en svart kabel på detta foto rakt ovan där avgas systemet går under ramen, det är nog jordningen i ramen för vakuumstyrningen

2016-07-14 22.08.06.jpg

När jag ändå var där och rotade så justerade jag handbroms backarna och monterade vajern till fästet på handtaget. 

Det första som slog mej var åt vilket hålla skall man snurra på de kuggade kransarna innanför de två smala hålen i nedre framkant av broms skölden, och hur jag jag komma i håg det till nästa gång.

Så när jag kikat på de lösa delar till just handbromsen jag har liggandes klarnade det lite och jag kunde börja justera ut backarna, då ser det ut så här om man ligger under bilen och kikar på skölden framifrån och bak

2016-07-14 21.11.32.jpg

Ni ser kanske att jag nu ristat in pilar i lacken och smutsen. 

Den vänstra skall vridas så taggarna går neråt för att justera ut backarna, och den högra skall då vridas så tagarna går uppåt när man sticker in en flatmejsel för att göra justeringarna, OBS detta sett framifrån och bakåt i bilens riktning, annars skruvar man in dem.

Så till det stora projektet för dagen.

Nä det var naturligtvis inte så enkelt att det var en kabel till varje lysen, ja höger väsnter då.

Nä de tre piskorna har både med varandra att göra och även inte, så att bara följa färg det gick inte.

så jag döpte den med 12 kablar till 1. en av de med 7 kablar till 2 och den sista med 7 kablar till 3.

 

så in med de i hytten och påbörja dektektiv arbetet.

Ja jag kom inte så långt i dag, ja eller är klar med de tre första raderna på plinten i hytten.

2016-07-14 21.54.42.jpg

när jag börjat se vart de gick in i piskorna så letade jag nr på kablarna, skrev upp färg och vart de gick inne i hytten.

Jag har börjat på en skiss så jag kan hålla reda på allt när jag kommit till den sista i raden, det klurigaste är att hitta vart kablarna som inte går till piskorna tar vägen och har för funktion.

2016-07-14 22.47.02.jpg

 

Ok lite saker avbockade och en del av kabelhärvans mysterier lösta,

 

Ja det borde finnas i mina pärmar vart de skall gå, men jag har inte hittat det än och jag måste ändå följa de tre piskorna som går in i den gamla boxen bak på ramen för att koppla i hop det rätt. så detta blir det att klura på den närmsta tiden, 

jo jag skall naturligtvis fixa med lite annat också annars blir jag idiot på dessa kablar :wacko: , så då kan det vara fint att ha en skiss på det hela som jag förstår i alla fall.

 

Ok jag pillar på  :)

 

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...