H.Hansen Postad 13 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2021 På 2021-07-29 på 21:08, JDW säger: Satte nogsamt tillbaka hävarmarna på samma ställe, men nåt klantarsel hade antagligen flyttat på växelspaken... Det är tydligt beskrivet med märken på de främre länkaget, men inte lika bra på bakre: Något husmoderstips? Då det varit långtids P så är det antagligen en växel som låg i när jag ställde ner, när jag plockade isär så stog länkarmen från den splinade axeln rakt ner. Kolla så alla växlar är i neutral. Placera spaken mellan 1an och 2an. Då skall anslutningen på växel lådan gå rakt ner. Tryck på den. Kolla om du går i backen. Om inte justera om lite på spaken. När backen går i. Brukar de andra ligga ok. Även hög/ låg. Gjorde misstaget att montera armen uppåt en gång. Då stämde inte mycket 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2021 Det börjar dra i hop sej till att ta körkortet igen. Nä jag har inte blivit av med det. Skall ta militärt förar bevis. Farligt gods än gång till. Och lite annat. Så bara att plugga på. Tog senast 1993 på lastbil och buss med tungt släp. Ja efter buss då. Innan det 1988. En hel del ändringar sedan dess. Både i tänk och lag. Så mycket är helt nytt. Nåja i väg och köra "grå bilar" får jag i alla fall. Fridens folks. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 13 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2021 12 timmar sedan, H.Hansen säger: Kolla så alla växlar är i neutral. Placera spaken mellan 1an och 2an. Då skall anslutningen på växel lådan gå rakt ner. Tryck på den. Kolla om du går i backen. Om inte justera om lite på spaken. När backen går i. Brukar de andra ligga ok. Även hög/ låg. Gjorde misstaget att montera armen uppåt en gång. Då stämde inte mycket Ev är det helt enkelt trångt nånstans, lyfte bort golvet o testade och då verkade det funka ok, inkl armen neråt i neutral, sen när jag satte tillbaka golvet så är det dels svårt att få i L, verkar som om jag inte "når riktigt", även backen är lite oberäknelig att få in. Var även en del trixande att få in H, och det känns som om 1/2 är närmare (dvs mer till höger) än förr. Jag kollade fotona och jag hade satt anslutningen jämnt med axelkanten, flyttade in något. Dryga 10 mil landsväg i dag, men får forska lite noggrannare i morrn. När jag fastnade i backen med sladden efter satt spaken stenhårt fast, känns vissa såna tendenser nu med men det kan ju vara att jag är "på fel ställe" med armen också. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 14 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2021 Tänkte ju byta bilmärke helt från "bastard volvo's" till något mer japansk, men de betingar för mycket pengar för att kaross kapas ner och bygga camper av så jag säljer den istället åt ägaren, riktigt fin bil helt kliniskt ren från rost och eftersom detta varit camperbil har den luftbälgar som fjädring, campern redan avtagen och såld. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 17 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2021 De senaste tre dagar har jag försökt jaga råbock i evigt regnade, det vräker ner..... tur att tältet ha kamin men nu är det en pöl motsvarande halva golvet i tältet 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mats1111 Postad 17 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2021 On 8/13/2021 at 9:39 PM, JDW said: Ev är det helt enkelt trångt nånstans, lyfte bort golvet o testade och då verkade det funka ok, inkl armen neråt i neutral, sen när jag satte tillbaka golvet så är det dels svårt att få i L, verkar som om jag inte "når riktigt", även backen är lite oberäknelig att få in. Var även en del trixande att få in H, och det känns som om 1/2 är närmare (dvs mer till höger) än förr. Jag kollade fotona och jag hade satt anslutningen jämnt med axelkanten, flyttade in något. Dryga 10 mil landsväg i dag, men får forska lite noggrannare i morrn. När jag fastnade i backen med sladden efter satt spaken stenhårt fast, känns vissa såna tendenser nu med men det kan ju vara att jag är "på fel ställe" med armen också. Jag tror du kan vara inne på något där. Hade ett liknande problem på min (1111) för ett tag sedan. Hamnade ofta i neutralläge när jag skulle från L till H. Fick rycka fram och tillbaka flera gånger för att få i H. Tog bort golvet (vet inte om det är likadant på 11) och allt såg ok ut och fungerade fint. Tillbaka med golvet och problemet kom tillbaka. Tog bort golvet igen och såg att det var en (liten) buckla på falsen i bakre högra hörnet på golvplåten. Knackade bort bucklan, satte tillbaka golvet och allt har fungerat fint sedan dess. Avståndet mellan golvet och länksystemet verkar vara väldigt litet. Bultarna som håller golvet får heller inte vara för långa. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 18 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 18 Augusti , 2021 lätt lastbils Overlander klar och regbesiktigad fattades tyvärr 70kg för att få ytterligare en passagerare i campern så 2+förare vilket innebär att de kan vara i campern under färd. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 18 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 18 Augusti , 2021 Det burde vel være mulig å lette bilen med 70 kg for å få med enda en passasjer i vognkortet? 10 hours ago, Volvo Laplander Camper said: lätt lastbils Overlander klar och regbesiktigad fattades tyvärr 70kg för att få ytterligare en passagerare i campern så 2+förare vilket innebär att de kan vara i campern under färd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 19 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 19 Augusti , 2021 Räcker att sätta dit moderna däck eller låta bilen torka upp efter allt regn vatten , eller rensa ur mer av den platsbyggda onödigt kraftiga inredningen. Men vid bes åker ingenjören själva iväg och väger på annat företag eftersom det är fler än 4 hjul, man får inte vara med längre så svårt att påverka, och sido sittplatserna var tveksamma vass diskbänk med durkplåts kant stickande ut där jag tillfälligt skruvat dit madrasserat lastförskjutningsskydd. Så inredningen var klart olämplig. Men ägarna var ändå nöjda att få in den som N1G och tidigare hade den bara en passagerare nu två. Och de slapp ändra om bladfjädrar bak. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 20 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2021 Ang regningar LB +passagerare: Beräkningen för att det ska förbli lastbil med passagerare är mer last kg än passagerar vikt i något förhållande där båda passagerare och lastviktsförmåga slås samman, så som förr att man kunde byta ut last rakt över till passagerare går inte längre ,överhuvudtaget är det knepigare med reglerna nu. I det här fallet fick jag ner tjänstevikten till 3115kg (och det var väldigt snällt räknat) - totalvikt 3500=385 kg att fördela med övervikt på last kg så kan det aldrig bli fler än 2 passagerare men hade jag haft 450-500 kg marginal hade den fått godkänt på med 3 passagerare. I övrigt i dag: nöjes kört med omkopplat värmesystem/kylsystem på c202 och lite magisk tätning och full värme- rätt svettigt trots man har taklucka prövar att göra ett trycksatt system för att komma ifrån problemet med luftfickor har kört några timma ligger stadigt på 80 grader och det verkar fungera och jag tänker inte försöka toppa den något mer. Volvos 140 kärl passar ju perfekt på c202 istället för bromvätskebehållare och då blir nivån bättre mot det högt liggande värmeelementet, nu satt tryck lock på kärlet och öppet lock på kylaren verkar fungera bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 25 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2021 På 2021-08-13 på 08:44, H.Hansen säger: Kolla så alla växlar är i neutral. Placera spaken mellan 1an och 2an. Då skall anslutningen på växel lådan gå rakt ner. Tryck på den. Kolla om du går i backen. Om inte justera om lite på spaken. När backen går i. Brukar de andra ligga ok. Även hög/ låg. Gjorde misstaget att montera armen uppåt en gång. Då stämde inte mycket >Efter att ha besiktogat underifrån så skruvade jag isär, verkade trångt mellan vaccum slangarna till winch som hamnat precis "framför" motorhuven, placerade dom bakom o körde "ner-cabbat" o det funka, skruva dit golv o huv o det funka också då! Flyttade iofs armen nåt hack, så nu gick det bra att få i L, men kändes lite mysko att lägga i H, men funka... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 25 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2021 På 2021-08-17 på 16:33, Johannes säger: De senaste tre dagar har jag försökt jaga råbock i evigt regnade, det vräker ner..... tur att tältet ha kamin men nu är det en pöl motsvarande halva golvet i tältet Hej du verkar ha bra koll på kaminer! Hittar inte ditt inlägg angående de kaminer du hade någon extra av,. tacksam om du kan peka ut var inlägget låg eller fixa en länk till mig Har du (kanske någon annan) någon erfarenhet av elda kamin i 11:an? En sista fundering, elda kamin i ett tält med vanlig tunn plastduk, med tältgolv av plastduk, är det någon som provat det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2021 På 2021-08-25 på 22:22, Lasse303 säger: Hej du verkar ha bra koll på kaminer! Hittar inte ditt inlägg angående de kaminer du hade någon extra av,. tacksam om du kan peka ut var inlägget låg eller fixa en länk till mig Har du (kanske någon annan) någon erfarenhet av elda kamin i 11:an? En sista fundering, elda kamin i ett tält med vanlig tunn plastduk, med tältgolv av plastduk, är det någon som provat det? Duken bör vara flamsäker. Tipi/Lavo tält är ofta det. Gnistskydd så fort man eldar annat än löv/ björk. Det blir för mycket gnistor som far ut och hamnar på duken av barr träd. Elda måttligt så borde det gå bra. I 11 bil har jag ej sett kamin. Men i skåp fungerar det bra. Lika där elda måttligt. Ej rött rör hela vägen upp. Tänk på hur genomföringar är byggd/ gjord. Skulle nog satsa på en liten pellets brännare i en bil. Lättare att ställa ett lågt och jämt flöde då. Det kommer bli varmt som tusan fort i det begränsade utrymmet. Mina 5 cent. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 27 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2021 Hur skulle skorstensfria etanolkaminer fungera i camping miljö? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2021 59 minuter sedan, Volvo Laplander Camper säger: Hur skulle skorstensfria etanolkaminer fungera i camping miljö? Ja det vore ju intressant att prova. Något att tänka på oavsett vad man har för förbännings källa inne i ett fordon är att se till att ventilationen är tillgänglig. Dels att man får syre själv, dels hur ser koldioxid halterna ut när elden tar syret, man andas vill ut en del koldioxid själv. Förhoppningsvis åker de som kaminen skapar ut genom rökröret. Men just finns det syre till både eld och personer i fordonet så det räcker. Elden tar ju syre tills det ej finns något kvar. Vissa gasol kaminer har det inbyggt. Och slocknar samt stänger gasol tillförseln. Brinnande trä. Kan slockna men på grund av värmen självantänder det igen när det får syre igen om det är tillräckligt varmt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 27 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2021 Försökte få min husbuss jag engång byggde bes för vedvärme och det var blankt nej så ett dieselsystem byggdes där backventiler ströp kylaren efter avstängning och där vattenvärmare tog vid samt även 220patron funkade utmärkt bodde någon vinter i den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 27 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2021 Lyx renoveringar av numera reservdel som får medfölja om någon framtida bilköpare vill ha 6.17 original utväxling , var lite nyfiken på hur 17K mil slitet drevsatsen samt passade på att bytta ut diffdrevens konbrickorna till nyköpta. Rena nyskicket trots att den gått med för kraftig motor och både vridet och slitet av några drivaxlar , rejäl förspänning i huset gick åt rätt mycket kofots våld innan drevsatsen släppte. Undrar hur en valp drevsats hade sett ut efter 17k mil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 27 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2021 10 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger: Försökte få min husbuss jag engång byggde bes för vedvärme och det var blankt nej så ett dieselsystem .., Ja det nog inte så lätt att installera en vedkamin i 11: an. Tänkte att det går att byta takluckan till en egen hemsnickrad med uttag för kaminröret. Det går nog inte att visa upp bilen på bilprovning med en fast installerad vedkamin( på goda grunder) men efter 2023 kanske det går Än så länge får elverket+kupé värmare räcka men att "bara" öppna dörren och hitta några torra pinnar och få en skön eftervärme hela natten tilltalar. Koloset mm blir nog inte värre än vid braskaminen hemma? Syre går att fixa med ett extra hål i takluckan och en slang. Undertrycket borde suga in och kopplar man till en slangbit utanför..., om bilen verkligen är så tät. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 27 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2021 Låga ventiler tex nederkant dörr var krav en gång i tiden när man husbilsregade bilar man själv byggde och ej stängningsbara takventiler det är därför öppning /stängningsbara elextrolux ventilerna hade en låsring för att bli godkända och leverades i spärrat öppet läge. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 28 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2021 De låga ventilerna var för gasol som är tungt, man ska ha respekt för att en låga äter syre, största hotet är allt för tätt utrymme men snål inte på ventilationen i energibesparingssyfte. Finns ju några husvagns/husbilsskrotar, så ventiler borde det gå att få tag i. Utrymmet ska ju funka på sommaren också. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 28 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2021 Ja, helt klart att elda bra kräver mycket luft. Moderna braskaminer brukar kunna kopplas direkt mot uteluften med hål i väggen. Kanske en liknande lösning kan göras? Provelda är nog att rek. och se vad som händer. Tända ljus, en gruvarbetarlampa. Tror dom hade kanariefåglar i gruvgångarna men där går nog gränsen. Det största problemet blir troligen att hitta ett ställe som ingen, mitt i natten råkar trampa på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 28 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2021 Angående ventilationen när kraven kom och ombyggnader gjordes på tidigt 80 tal var det inte för tung propan/butan utan för självcirkulation, det inträffade eller hänvisades till några kvävningsolyckor i sverige, även om du inte hade gasol krävdes för att få in med bostadsinredning dessa ventilationer minns jag rätt fick man kod 60 eller 65 i pappren . Jag gjorde en hel del såna besiktningar och ombyggnader på den tiden. Nya ventiler kostar inte mycket finns nog även på biltema eller förr husvagnssvensson mfl och här i trakten hade vi kabes "outlet" man kunde handla direkt på fabriken (när man kände någon där) små repade saker eller tidigare årsmodell tex kylskåp disk/gasol bänkar mm till rena skrot priserna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 30 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2021 Då har den lille vita fått göra sin årliga syssla, sommaren slut och båten upp på land igen. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 30 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2021 Man ser ju klart hur linjerna går igen på båda farkosterna, men du får synka ihop färgsättningen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 30 Augusti , 2021 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2021 Har tänkt tanken många gånger, men hela camperdelen behöver först lackas om vit den är rätt sliten, sen är det lätt att lägga dit några blå fält. Färg finns redan står på hyllan sen något år tillbaks så blir vädret jämnare nästa år för utomhus lackering så kanske det blir av och då blir det nog någon liten rand 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.