Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Sorry har varit lite frånvarande här. 

Mycket ut i skogen  med tält de senaste veckorna.  Så jobb och familj där emellan. 

Av någon anledning stängs Chrome ner på min telefon  när jag provar skriva här. 

 

Ja om det är den som laggar på flygboknings sidor med så har det blivit dyrt. 10000 bortkastat på grund av att resa blev i fel datum. Flygcity.se  skulle ha 20000 till för att räta till det. Och fast jag fyller i incheckade väskor på bokningen,  har jag bara halva turen när man skall betala och får betala extra.

Håll er undan att boka på Flygcity.se. Rena bedrägeriet. Skriver det rakt ut utan betänkligheter för konsekvenser.  Har för mycket som bevisar att set ej är skitsnack. Kommer att tas till  konsument ombudsmannen. 

Köpte samma resa direkt av Lufthansa.  Både billigare och med covid ombokning möjlighet  gratis. 

 

Så det blir lite semester för mej i år som det verkar. 

 

Skall börja med YKB den 15 oktober,  så det är mycket utbildning nu.. Dock bara 5 dagar  på grund av lagvunen hävd. Jag har haft lastbilskortet så länge att jag ej behöver gå 3 veckors  kurs.

 

Så förhoppningsvis  blir  det att ratta något i vinter då jordbruket går ner på låg tider. 

 

Övrig utbildning tror jag går bra. 

 

Har nu pratat flera gånger med en som skall kika på forumet. Och problemen bakom. 

Mest jag som ej hunnit kontakta och  släppa in han bakom kulisserna än.

Men jag vill ju att det skall vara någon vi kan lita på som gör de .Och denne är jag 100 på att det går att lita på.

 

Får se om jag hinner läsa i kapp allt efter helgen. Det börjar lugna ner sej då.

 

Valparna har jag samlat i hop mycket delar till och  det är nu klart att det blir en kapell  valp. Som blir först in. Så tar jag en plåt skåp sen. Håller ju på medM6 samtidigt. Så det inte blir tråkigt typ :P

 

Fridens folks och ha det gott. Mvh H.Hansen 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes oavsett älg eller ej ser det härligt ut. Vad händer i skogen, under 12 timmar när du inte har eldtillstånd och bössan vilar?

Tältade ofta under sept- okt, efter solnedgången, det inte så enkelt att trava runt och snubbla på allt...

Kanske du skulle installera rep-gubbe golv i tältet (liknande 20-tält) så blir det en hel sommarstuga.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Del 1 i YKB. Avklarad.

Ärligt, det känns lite underligt att man bara skall ha kännedom. Om olika saker som krav. 

Men ok. Krävs det för yrkestrafik, ja då är det bara att slanta upp avgiften, åka på nästa kurs och lyssna en dag igen.och 3 till. 

Sen börja kolla efter jobb bakom ratten i vinter.

Möjligt det lönar sej i längden.

EDIT: Känns lite som en repetition av andra utbildningar  jag gått. Ekonomisk körning, miljö, säkerhet, lastsäkring, och liknande delar.

Fridens folks

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår gick min i ide för vintern.  Säsongens körning blev inte riktigt som planerat, hade ju tänkt åka mycket men hamnade på under 200mil,  mycket beroende på strulet efter topp renoveringen.  Autodoc ersatt en topppackning och en bultsats inget mer trots det drog med sig massor med övrigt material och packningar.     Så lus läs specen när saker beställs från Tyskland. DSC03527x.thumb.jpg.e7528feaf6b7c5a5830efe0ca257e241.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde bromsok från Autodoc åt en vän, valde fel modell med givare o ville returnera (och var öppen med att ja beställt fel), var ett fasligt intygande o reg nr mm för att "bevisa" att jag beställt fel...

Ville inte skruva ihop o behövde bilen så jag köpte Svenska, men returen var ett projekt. Jg var fullt medveten om att stå för returfrakt men ändå måste jag bevisa att det var fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ca 30 mejl ifrån dem samt att de satte en uppringningsrobot som ringde mig alla dagar i veckan exakt 10:00 och la på när man svarade, fick närmre 10 samtal med person också, jag bad dem avsluta reklamtionen men det gick inte.    När de väl sen godkänt allt fick jag nya mejl med att allt åter skulle intygas och sen att jag skulle vända mig till utbildad teckniker på mitt fordon för reparationer,  för att avsluta allt skojeri var jag tvungen att själv skriva ut ett dokument de läste upp  som skulle fotas av med min egna handstil och undertecknade att jag inte hade några mer krav på dem.  Sen trots att de skrivet att de nu återbetalade hela orden och alla delar var fotade fick jag endast bultar och topppackning ersatta trots att de i text och på sin sida skrivet att hela ordern är återbetald. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl hoppa hit, originaltråden

 

har jag ju redan sabbat tillräckligt.

 

Nåväl med ny styrning av kylarfläkt så bar det iväg 9 mil till torpet o älgjakt, först en tur till ÖoB för bunkring innan så var det hög temp men med fläkt på höll den dryga 90.

 

Landsväg västerut gick ganska bra o stabil temp men började öka i stadstrafik i Arvika. Näste etapp upp på höjderna gick bra men vart lite varmt på grusvägen så fläkt på max. Efter ett tag så vart det en tur med vägsladden, vart väldigt varmt...'

Älgjakt innebär några kortare förflyttningar i området, tempen steg trotts max fläkt.

 

På kvällen tänkte jag kolla kylaren, är ok vatten i expansionskärlet, hade inte verktyg för att få loss kylarlocket, men lyfte slangen vid termostaten. Snustorrt...

 

Fyllde ner i motor + kylaren så mycket jag kunde via slangen och satte ihop. Vart bättre på tisdagen inkl hemresa, men inte bra.

 

Hemma fick jag loss locket o fyllde upp kylaren. En kortare tur så funkade tempen bra, å jag fläktade på värmen inkl tillsattvärmaren på taket (mycket luft i den efter slanghaveri). Igår fyllde jag på kylaren en slurk till.

 

Har lossat locket på expansionsbehållaren när det varit varmt o det har inte vart varmt där, inte slangen heller, så det vart trixande med att skruva loss burken. När jag lossade slangen från behållaren var jag snabb med tumme, till ingen nytt. Det var tvärtätt... Det förklarar att det inte bubblat där nu (gorde det i somras, så det har väl beckat igen nu). Nåväl en 4,2mm popnit var en perfekt rensnål. 

Den där infordringen som sitter i påfyllningspipen o brukar följa med ibland sitter fast, men nu är burken inne på sköljning så får jag se hur det ser ut, om det går att skaka ut allt eller om man får dammsuga för att få den någorlunda ren.

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du få lite bättre avluftning och något snabbare och jämnare öppning/temp så går det att borra ett litet hål i termostatet, så kör jag på min sen senaste packningsbytet.     B30 är väl kända innom båtvärlden att ha dåligt flöde och ojämn temp,  du kan ju prova att plugga bypassen med en slangbit och skruv, den modifieringen körde jag med på första öken bilen och även på c202 när den gick med volvo motor klarade utan problem öken temp. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var expansionskärlet rensat så gott det gick anslöt slang o lyfte upp så jag tror jag fått bort alla luftfickor i slangen.

 

Så då var det frågan om bästa hursmorsknep för att få tillbaka behållaren.....  Burken hänger ju med locket isatt på utsidan, men hur får man i "pinnbultarna"?? Har ju inte så små händer o det är knöligt att ens få dit bultarna, än mindre se vad man gör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-10-20 på 22:10, Volvo Laplander Camper säger:

Ca 30 mejl ifrån dem samt att de satte en uppringningsrobot som ringde mig alla dagar i veckan exakt 10:00 och la på när man svarade, fick närmre 10 samtal med person också, jag bad dem avsluta reklamtionen men det gick inte.    När de väl sen godkänt allt fick jag nya mejl med att allt åter skulle intygas och sen att jag skulle vända mig till utbildad teckniker på mitt fordon för reparationer,  för att avsluta allt skojeri var jag tvungen att själv skriva ut ett dokument de läste upp  som skulle fotas av med min egna handstil och undertecknade att jag inte hade några mer krav på dem.  Sen trots att de skrivet att de nu återbetalade hela orden och alla delar var fotade fick jag endast bultar och topppackning ersatta trots att de i text och på sin sida skrivet att hela ordern är återbetald. 

 

Inte underligt att jag fick kompletta bromsskivor, belägg mm till tjejens V70 av en säljare jag är bekant med,. Han hade fått fel från nämnda firma. Och det blev billigare att ge bort delarna än att prova reklamera och skicka tillbaka.  

 

Kämpar mot resebolagen Flygcity.se.  Förgäves antagligen.

10000 back. 

Sved tungt. 

Nu var det tuft att betala för forumet 6 månader till. Samtidigt.  

Men rota djupt i gömmorna och hittade slantar till forumet.

Abro på det, så har jag efter samtal med Andreas funnit ut varför jag ej lyckas med vissa saker angående drift av forum. 

Jag saknar vart servern ligger. Och åtkomst till den. Så jag kommer inte in i den. 

Den betalas av någon uppenbarligen, annars hade vi legat nere för länge sedan, 

Skall rota i det med hjälp av kunnig och den senaste flytten.

 

Funderar lite på om medlemmar vill bidra till  drift mm. Den kommer öka när det med servern är klart.

Samt den som hjälper till att reda ut det borde rimligtvis få en slant

 

Kommer  lägga ut info om det under drift av forumet.

Givetvis är det frivilligt.  Dock skall jag finna på något till dem som är villiga att bidra lite. 

 

Fridens folks.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-10-22 på 20:40, JDW säger:

Då var expansionskärlet rensat så gott det gick anslöt slang o lyfte upp så jag tror jag fått bort alla luftfickor i slangen.

 

Så då var det frågan om bästa hursmorsknep för att få tillbaka behållaren.....  Burken hänger ju med locket isatt på utsidan, men hur får man i "pinnbultarna"?? Har ju inte så små händer o det är knöligt att ens få dit bultarna, än mindre se vad man gör...

Brukar släppa på locket. Ta ner burken. Se till att få fäste få de jävligaste bakom. Så i med burken igen Rikta in den genom att hålla den under ock skruva på locket. Plocka bort dörren så når man om man är själv. Sedan trixar jag dit de sista 2 pinnbultarna. Det räcker ju med att få dem lite på plats, så går det dra dem med långhylsa sedan. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjänsteresa söderut i veckan, och det är ju alltid nödvändigt med en bensträckare, så svängde av vid Kvibergs överskott.

 

Kan konstatera att de följer ÖoB spåret i förfallet, visst finns div militaria men ganska glest och inte så användbara saker. Verktygsdelen består främst av div restlager av tveksam kvalitet till höga priser. Kläder främst utländska uniformer och en del  "M90 style", dvs M90 mönster men inte original. Så inte värt nån omväg längre....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-10-24 på 08:03, H.Hansen säger:

Brukar släppa på locket. Ta ner burken. Se till att få fäste få de jävligaste bakom. Så i med burken igen Rikta in den genom att hålla den under ock skruva på locket. Plocka bort dörren så når man om man är själv. Sedan trixar jag dit de sista 2 pinnbultarna. Det räcker ju med att få dem lite på plats, så går det dra dem med långhylsa sedan. 

 

Försökte detta först men fick inte tilldet, men nu i dagsljus så drog jag inre bulten några varv och knixade sen ut halsen genom hålet och skruvade på locket, lite mer våld när jag visste det skulle gå...:wub:

 

Sen bara att dra i de båda andra, den "vänstra främre" är även det en långbult medan den ut mot dörren är en hake man sticker in i ett stort hål, trär igenom 3-kantsplåten o sen en mutter. Antar det finns nån anledning till att det inte är långbult här, eller är långbultarna (eg svetsade muttrar) ett hemmabygge??

 

Hade ingen långylsa, men funkar med vanlig på de inre o fick dra några varv med PU nyckel på den yttre när hylsan bottnat.

 

För att fixera dörren brukar jag dra ett spännband mellan spegelarmen och "dragkroken" i kofångaren så är den tillräckligt ur vägen.

 

Provkörde, tempnålen betedde sej som förr utan nån översvängning...

 

Det tryckte ut lite vatten ur kylarlocket som följde med den nya kylaren från Slutarp, men satte dit locket från den gamla kylaren som verkade fräschare i gummit.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-10-31 på 15:38, JDW säger:

 

Försökte detta först men fick inte tilldet, men nu i dagsljus så drog jag inre bulten några varv och knixade sen ut halsen genom hålet och skruvade på locket, lite mer våld när jag visste det skulle gå...:wub:

 

Sen bara att dra i de båda andra, den "vänstra främre" är även det en långbult medan den ut mot dörren är en hake man sticker in i ett stort hål, trär igenom 3-kantsplåten o sen en mutter. Antar det finns nån anledning till att det inte är långbult här, eller är långbultarna (eg svetsade muttrar) ett hemmabygge??

 

Hade ingen långylsa, men funkar med vanlig på de inre o fick dra några varv med PU nyckel på den yttre när hylsan bottnat.

 

För att fixera dörren brukar jag dra ett spännband mellan spegelarmen och "dragkroken" i kofångaren så är den tillräckligt ur vägen.

 

Provkörde, tempnålen betedde sej som förr utan nån översvängning...

 

Det tryckte ut lite vatten ur kylarlocket som följde med den nya kylaren från Slutarp, men satte dit locket från den gamla kylaren som verkade fräschare i gummit.

 

Det låter som temp. bekymret är fixat permanent nu?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer inte mycket här har gjort lite hus tjänst renoverat ett rum lite grundligare där även avslip av betongplattan fick ingå. Vinterdags för däckskifte på lille bilen, ibland önskar man att man hade mer plats och en däckkrängare men de små 175x14 känns som cykeldäck mot när man annars handkränger c202'an hjul, så lite kläm under verkstadsbänken och 2 kofötter så var det löst rätt kvickt. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-11-08 på 10:53, Johannes säger:

 

Det låter som temp. bekymret är fixat permanent nu?

 

 

har inte kört mer än provkörning och hr inte luftat ut tillsatsvärmaren på taket, men det verkar som att det funkar än så länge

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2021-11-10 på 21:41, JDW säger:

har inte kört mer än provkörning och hr inte luftat ut tillsatsvärmaren på taket, men det verkar som att det funkar än så länge

Viss tillbakakaka på den...

 

En lite längre tur i dag, inga tempbekymmer, men när jag skulle parkera bland alla småbilar så rök det ur kylarlocket..

 

Nåv'äl, hade indikationer på trött'a lock. Så inför en tjänsteresa som gick förbi Fristad för nån vecka sen så lade jag en beställning hos VP Autoparts på ett nytt lock a 116kr och dessutom två totalrenoveringssatser a 24kr styck, som jag tänkt byta vid tillfälle, så tillfället blev nu...

 

Hemresan gick bra o det bubblade i expansionskärlet när jag stannade hemma. Hade dessutom minskat med vätska i expansionskärlet så det verkar funka, men ska kika i  morrn med kall motor.

 

Hade ett telefonmöte inplanerat på eftermiddagen när jag passerat Fristad och tänkte att Bäreberg är ett lugnt o bra ställe o parkera på...

Efter mötet en sväng in och handlade lite schackel o annat smågodis såsom lite längre stroppar o band. (Har kört av ett antal senaste gångerna i skogen, men kom på att det är 20 år sen Pappa sålde lastbilen, och det vart inte köpt så mycket lyft utrustning de sista åren...)

 

BJM hade fö 2 st AC LXF kompressorer, väldigt liten drifttid o säker väl underhållna. Tutan såg jag inte till men gör sitt jobb i vilken verkstad som helst

 

kompressor.jpg.90af63e3a972ad27cacfd614ffca9f04.jpg

 

Inget jättesortiment, men ändå en hel del bra o ha grejjer (och mycket oanvändbart). Var ett fåtal fordon ute på gården men en maskin körde runt så det vart ingen noggrannare inspektion, men de såg medfarna ut.

Men åker man E20 förbi Nossebro så är det värt en avstickare!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...