Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

 

Lite otur i veckan... 11:an har stått stilla länge då den inte besiktigades i höstas och jag bokade tid för sista besiktningen i tisdags... MEN jag han bara köra 500 meter så smällde det till när jag bromsade....

 

Hem och riva av hjulet och slitbanan hade lossat på en av backarna, kände på den andra på samma sida och slitbanan lossnade direkt.... plockade av andra framhjulet och här såg man att de börjat släppa i kanterna även om de satt fast fortfarande.

 

Dessa backar är 8 år gamla och det kanske är maximal livslängd på eftermarknadsdelar...

image.jpeg

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Besiktningen gick nästan bra idag, torskade på avgasvärdet CO halten 7,5. Det var lite för högt tyvärr....

 

Några tips?

 

Lossa nålarna i förgasarna och sätta dem lite längre ner = strypa bensinflödet?

 

K-sprit?

 

Tanka Entanol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla, min bil har dessvärre också varit ur drift en period. Dags att köra tgb men vänster bromskrets tom ( torrt i burken) märkligt? Fyllde på nytt och luftat bägge kretsar och nu verkar det fungera -hittar inget läckage...

  Dags att besiktiga- ja underkänd CO med en halt på 6,5. Man undrar varför den ökar ? För 4 år sen 3,8 och 2 år 4,5 och nu 6,5. Om jag hade kört några tusen mil men varför ökar CO halten med en minimal körning. 
Saknar mätare för CO såjag bokade tid  på lokal verkstad!! Hmm :)fusk men det kan jag stå ut med i övrigt blankt papper och sista kontrollen av statsmakten:excl:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Johannes säger:

Hej!

 

Besiktningen gick nästan bra idag, torskade på avgasvärdet CO halten 7,5. Det var lite för högt tyvärr....

Johannes när verkstaden är klar lägger jag ut deras lösning om "de" vill berätta?

Runt 2016 finns det trådar om undantag för höga CO men det är kanske inget aktuellt i dag. Andra forum med veteran bilar menar att CO <4.5 gäller. Där jag besiktigade underkänner de alla (>4,5) och företaget borde ha koll tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ut och kör mer Lasse, bränn ur han ordentligt, hårt ska det gå.

 

 Angående att bromsvätskan läcker ur, är för att cylindrarnas kvalitet är urkass redan från början..

 

 Efter en tids stillestående sjunker trycket i systemet till noll, och då tätar inte hjulcylindrarnas tätningar längre vilket innebär att vätska droppar ur sakta..

  Hade jag tillverkat kolvarna hade jag använt minst en till tätning på varje kolv, eller bättre toleranser.

 

 

Enda fördelen i eländet är att man kan fylla systemet igen och det själv luftar då.. men det är kasst.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurra!!!! ^_^

 

11:an är besiktigad och godkänd!

 

Körde en sväng och "brände ur".

Tankade ny frisk 98 oktan soppa med "förgasarrengöringstillsats".

Bytte olja och filter.

Detta hjälpte lite men inte tillräckligt, co-halten sjönk till från 7,5 till 6,5.

 

Flyttade sedan ner nålarna ca 0,5 mm i kolvarna i förgasarna så utsticket var 40 mm på båda två. Munstyckena sitter ca 1 mm under botten på förgasarna.

 

Co halten blev direkt 2,5 och godkänd. Frågan är om detta snarare är för lite? Risk att motorn går för varm?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog och läste vad som VeH säger, sid 23:10 Där anges CO till 2,5 och det bör kännas bra tycker jag, när du får det mätvärdet på din bil. 
  Jag har en tomgång som är lite högre än 800, ligger på 1200 för att inte få stopp vid belastning och låga varvtal. 
Är det någon som har en idé om vad mitt CO värde bör vara isf??

Johannes hur justerar du nålarna ?

Har du skaffat special verktyg ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Lasse303 säger:

Tog och läste vad som VeH säger, sid 23:10 Där anges CO till 2,5 och det bör kännas bra tycker jag, när du får det mätvärdet på din bil. 
  Jag har en tomgång som är lite högre än 800, ligger på 1200 för att inte få stopp vid belastning och låga varvtal. 
Är det någon som har en idé om vad mitt CO värde bör vara isf??

Johannes hur justerar du nålarna ?

Har du skaffat special verktyg ?

 

 

Nålarna sitter med en liten vanlig spårskruv i sidan på kolven. Busenkelt, släpp lite på skruven och flytta nålen upp/ner. Jag gjorde det på plats utanför besiktningshallen på 5 minuter.

 

Kort philips-mejsel till 4 skruvarna på förgasarlocket samt en mindre spårmejsel är allt som behövs. Såg för övrigt att det behövs ett nytt vaccum membran oxå.

 

Dags att beställa lite smådelar: (vaacum-membran, pinjongtätning baktill, samt en komplett uppsättning bromsbackar).

 

 

 

image.thumb.jpeg.f1a304ec660ff4222d3525f399d0ab54.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

:D:wub:CO-Halt

Justering av luftmängd vid tomgång och CO-halten

Ta bort plastlocket, Känn på bi -(4) metallfjäder att den kan röra sig lätt, Se även sid 23:10 punkt 3.

Eventuellt justera rörelsen med nr 9, justeringsmutter – ge mera luft på tomgång Enligt uppgift påverkas bara luftmängd vid tomgång men inte vid körning. Kan det vara så att, många bilar har en ”ihopkladdad” ventil i temperaturkompensator? Min bil mättes . År 2019 3,5,   2021 4,5 och nu   2023 6,2 i CO. Det har inte blivit så många mil mellan besiktningar och kanske ventilen i temperaturkompensator har kladdat samman mer och mer.
Öppna plastlocket och lyft lite på bimetallfjäder några gånger,  är kanske vad som behövs… även det en enkel och snabb åtgärd.

Citat Svana ”BRÄNNNA UR” Kanske ett högt varvtal under en stund rensar ur kanaler?

Se även Forumet Övrigt -Everything else rubrik ”vad har ni gjort i dag då?”  Johannes lösning med justering av bränslenålar.
Började med 6,2 – sänkte tomgång + nya stift = 5,5, pill med temperaturkompensator =  0,7. Tyvärr måste man nog ha tillgång till en CO mätare. Enligt VeHb skall CO ligga på 2,5 vid 800 rpm.

image.thumb.png.7fbc5441dd9adb31c83d2161700cea5c.png2023-07-05BILBESIKTNINGGODKND.thumb.JPG.eb81ec1a56c09aeada19a1dbbd7b3084.JPG

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Lasse303 säger:

:D:wub:CO-Halt

Justering av luftmängd vid tomgång och CO-halten

Ta bort plastlocket, Känn på bi -(4) metallfjäder att den kan röra sig lätt, Se även sid 23:10 punkt 3.

Eventuellt justera rörelsen med nr 9, justeringsmutter – ge mera luft på tomgång Enligt uppgift påverkas bara luftmängd vid tomgång men inte vid körning. Kan det vara så att, många bilar har en ”ihopkladdad” ventil i temperaturkompensator? Min bil mättes . År 2019 3,5,   2021 4,5 och nu   2023 6,2 i CO. Det har inte blivit så många mil mellan besiktningar och kanske ventilen i temperaturkompensator har kladdat samman mer och mer.
Öppna plastlocket och lyft lite på bimetallfjäder några gånger,  är kanske vad som behövs… även det en enkel och snabb åtgärd.

Citat Svana ”BRÄNNNA UR” Kanske ett högt varvtal under en stund rensar ur kanaler?

Se även Forumet Övrigt -Everything else rubrik ”vad har ni gjort i dag då?”  Johannes lösning med justering av bränslenålar.
Började med 6,2 – sänkte tomgång + nya stift = 5,5, pill med temperaturkompensator =  0,7. Tyvärr måste man nog ha tillgång till en CO mätare. Enligt VeHb skall CO ligga på 2,5 vid 800 rpm.

image.thumb.png.7fbc5441dd9adb31c83d2161700cea5c.png2023-07-05BILBESIKTNINGGODKND.thumb.JPG.eb81ec1a56c09aeada19a1dbbd7b3084.JPG

 

Hurra Grattis till Lasse! ^_^

 

Nu får Gotlänningarna njuta av att se din 11:a på vägarna igen!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej på er medlemmar,

Nu vart det lite dåligt med samvetet. har ägnat allt för lite tid här och med fordonen. 

 

Ja mina fordon då, andras har jag lagt mer tid i och på.

Ser dock ut som jag kört fast lite i utbildningen. 

Tiden på kurs hos Bilkåren Lär nog minska framöver. De förarbevis jag behöver har jag. och om valet på en lång utbildning är sluta frivilligt och skriv på det dem dikterat ihop eller avskiljning och de skriver i hop något jag ej har kollat på så var valet lättare. 

Men jag får en massa tid över. kanske skall vara tacksam för det. Och jag vart tvungen att inskaffa en ny dator till den utbildningen, Det positiva med det förutom priset var nog att det blev en speldator, så jag får något som hänger med några år :) 6-7 år hängde den förra med men då var det externa hårddiskar som fixade att den rullade på sista tiden.

 

Håller på med el på en 2 st TGB här hemma, en 1112 och en 1314.

Så har jag börjat med hundbenen på M6an, samt lite annat på den, Fixat med ett radio släp jag råkade bli med, har bytt golv mm på den, så det är dags för den vana årliga kontrollen. 

 

Jag körde igenom senast uppdateringen av forumet i dag, Hoppas det flyter på och ej buggar för någon, 

Just lett Me know

 

MVH H.Hansen

 

 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick nyligen uppdate om Laplanderns äventyr.  De har ju vänt i nordkap tog ner vägen genom Finland och är nu nere i Estland, allt har funkat förutom idag när 5'an inte ville längre utan hoppar ur, det sitter m47 första generationen i bilen och de hade den sjukan- vilket brukar gå över av sig själv men kan även vara dags med justeriing av växelförare eller byte av shiftplåt.   Bilen har hittlis snittat på hela resan 9l per 100km trots mycket långsam  körning på de lägre växlarna .    Jag har ju alltid sagt den gick citykörning här på under litern vilket de nyägarna trodde var bluff,  men nu blivit väl bevisat.    

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besiktning av kärran gick bra. Lite ojämna bromsar. Smörja lite och det lagar sej själv efter lite körning. Och backa upp för backe. Så grejorna får röra lite på sej. Den har stått för golvet var för dåligt att köra något annat än skivor på. 

Dock nytt golv nu.

 

IMG_20230720_160829_146.jpg

Ja jag vet att det ser konstigt ut med dem däckens på. Men nu har jag sett vagn som var komplett och användes. Samma storlek på däck där.

 

Något mer som varit ute och rört på sej. REO.M621. så trevlig att den bara hoppar igång. Visst underhålls laddning. Men ändå trevligt att den inte trilkas.

Bra att kameran sänder direkt något rör sej vid fordonen. Eller ett fordon rör sej. 

2023-07-24T09_41_990cb824-1ba1-4582-b1af-798a11014f17_640x480.jpeg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endå mer utbildning avklarad.

Ja del av Gruppchef X kursen i alla fall. 

Karlskrona vart det sista svängen.  

IMG_20230726_211210_952.jpg

 

22 dygn lagt på utbildning i Juli bara. 

Börjar bli fullt i skallen nu. 

Dags att reflektera och sålla. Samt försöka få lite ledigt, så jag kan komma i väg på militär Fordons träff :). Och umgås med lite vänner med trevliga fordon.

 

Fridens Folks och ha en fortsat skön sommar. 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2023-07-29 på 14:00, Sune säger:

Stannade till vid Miliseum och fotade några fordon.


Någon som vet vad den vita stora är byggd på och kallas?

Jag vet, men är nog inte ensam här :D

IMG_3742.jpeg

IMG_3741.jpeg

 

 

Sune nu får du avslöja svaret, någon form av minröjningsanordning?

 

Ser den inte lite ut som en MTLB (BMP) i spetsiga fronten?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2023-07-29 på 14:00, Sune säger:

Stannade till vid Miliseum och fotade några fordon.


Någon som vet vad den vita stora är byggd på och kallas?

Jag vet, men är nog inte ensam här :D

IMG_3742.jpeg

IMG_3741.jpeg

"Glufs-Glufs".
Prototypminröjare byggd på Strv 103C.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...