Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Gäst sven pa landet

Varit på "tur" uppe i Småländska höglandet, tillsammans med WF och ett par andra goda vänner. En perfekt dag, och då säkert även för WF, som bland annat fick agera MOTVIKT :D :D :D

vid framplockning av diverse "hemliga lådor", som han skulle ha med hem till förrådet. <_< <_<

post-6449-0-72701400-1462049587_thumb.jpg

post-6449-0-11728000-1462049679_thumb.jpg

post-6449-0-19109100-1462049688_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbat hela helgen med bygget av min blivande maskin/ved vagn, kan erkänna att jag blev förvånad över hur lång tid det tar. har jobbat minst 10h om dagen under lördag/söndag och bara kommit så pass långt så allt är grundat nu och får torka över natten.

Hoppas få klart med målningen under morgondagen så jag kan börja med trägolvet och få bort det från verkstaden då jag verkligen börjar bli i behov av lyften och utrymmet.

 

DSC_1135.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om alla håller tummarna, och inte tala högt med Murphy så kanske det blev bra denna gång.

En vän inom offroad har haft en bil ute, som jag blev tipsad om snabbt.

 

profilen är en välkänd "putsbög" Ja han erkänner det själv med,

vi pratade och lite synd för han så tog vi en tid på söndagen, då vi var överens om pris och att jag skulle ha den om den var enligt beskrivningarna.

En väldigt ner ring vän möttes i går Söndag. och när jag krupit hängt klängt å klämt ett tag, och allt var som det sagts så skrev vi och gjorde klart så kunde jag åka hem med nästa förvärv.

 

En Jeep Grande Cherokee, årmodel 96

Besiktigad och skattat till 2017-02-28.

Fick de däck jag ville ha och, ja 99 % av elen funkar,

bara torkaren bak som fastnat i sin ael genomföring.'

Annars fullskiten med tillval som kan gå sönder, men är helt och ok nu

Bilen har bara fått gått på märkesverkstad vid rep och service,

service gjord både på tid om den stått mycket och mil då det behövts.

 

 

Hoppas den inte tappar sin glans nu då

 

2016-05-01 05.08.23.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju riktigt fin ut. Kanske dags att komma ut ur garderoben och bli putsbög eller ta hjälp av Liten.  

Lät min små tvillingflickor städa ur Micran utrustade dem med dammsugare och fönsterputs, de hade roligt riktigt länge och bilen har aldrig tidigare varit så ren invändigt, och flickorna var jätte stolta över sitt jobb.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju riktigt fin ut. Kanske dags att komma ut ur garderoben och bli putsbög eller ta hjälp av Liten.  

Lät min små tvillingflickor städa ur Micran utrustade dem med dammsugare och fönsterputs, de hade roligt riktigt länge och bilen har aldrig tidigare varit så ren invändigt, och flickorna var jätte stolta över sitt jobb.

 Ja kanske dags att komma ut, Har ju en Röd EU moppe och Röd bil nu :P , 

Lite feminint kanske, men det är ju inte färgen jag skall åka med för tillfället i alla fall  :D

 

Tur 13 on är grön å fin, så är ju båda LR rasen gröna  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har passat på att köra några nattskift i blå hallen medans nattfrosten håller sig kvar...  Mest är det att bocka av några saker inför besiktning och träff på Tuna lördag den 7:e maj.

 

* Bytt drivaxeldamasker på båda sidorna. Rengjort ena portalhuset från diarréfärgad smörja av okänd sammansättning.

* Nytt fett i båda drivknutarna, den ena har knäppt och spökat en del, få se om den får förlängt liv nu?

* Shimsat bort litet glapp i undre spindelleden på passagerarsidan.

* Justerat bort ca 1/4 dels rattvarv glapp i styrsnäckan. Kan ha bidragit till dödsvobbel med dom breda Creepyna på asfalt...

* Riktat parallellstaget så att framhjulen styr åt ungefär samma håll....

* Bytt blinkers/helhalvljusspak. Den gamla var utom räddning, trots att jag hade en bättre beg. att ta delar ifrån. Ändå oreparerbar. Blev en mer "standardspak" från Volvo 360 eller 240 från tidigt 80-tal. Inte orginal, men lätt att få tag på begagnad. Och dessutom lätt att byta med flatstift istället för klämda/nitade kabelanslutningar.

* Nya reflexer runt om.

* Tjatat 3 ggr på bilprovningen om att få regbesikta med winch. Dom hävdar att det är frivilligt att besikta eftermonterad winch, och att vanligt kontrollbesiktning skulle räcka. Vi får se på torsdag....

 

Efter besiktning ska 38,5 orna på, samt rundsmörjning inför helgens träff i lerans tecken!

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/12141-gestrike-offroad-tuna-lörd-7e-maj-2016/

 

// Klas

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är det "nästan" klart, lite trädäck och sidogavlar kvar samt lampor som ligger på posten och väntar beställde led lampor som funkar både på 12/24v så jag kan dra både med bil och TGB :). Och så ska jag göra en alternativ dragögla som passar på TGBn i höjd och form, Men nu får släpet vänta några dagar så jag hinner ikapp med övriga jobb :)

 

DSC_1139.jpg

DSC_1138.jpg

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite små plock med packning, sedan styr jag mot Värmland å gänget där.

Blir trevligt som tusan att få lite ledigt och snurra i gränsmarkerna med det gänget. 

 

Onsdag till Söndag ledig och ute i skogen , vilken lyx, Har visserligen redan gjort mina timmar + lite över tid denna vecka redan, så det är med gott samvete man drar i väg.

Väder prognosen ser lovande ut med mest dels sol hela veckoslutet.

 

Fiske saker packade och något gott till kvällarna. 

Nu är det ju varken en TGB eller grön bil denna gång , men det skall nog funka ändå. 

Röd blev passande då vi nästan bara släcker "små bränder" här på jobbet,

Skulle haft Blått glas på blixt ljuset på taket. så räddnings ledningens bil vart korrekt  :P

2016-05-04 09.52.07.jpg

 

27 Mhz är inkopplad på magnet antennen så jag kan höras i skogen.

Men det börjar bli ensamt med 27 Mhz, så back upp med  små enormt bra bärbara radios är önskvärt, 2 st med i bilen så det finns att låna ut till någon som inte har med radio alls. 

Kan vara bra när vi blir ett gäng i kolon körningen 

 

Taktältet har jag inte hunnit flytta över, så det blir att resa ett 12 manna militär tält varje kväll, uppgraderat med diesel kamin på 15 kw så vi slipper både eldvakt och att frysa  :)

 

Skall nog kunna utlova några militärfordons foton i alla fall  :D

 

Fridens folks

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu kan man säga att jag tagit steget in i 2000-talet, äntligen gick den genomrostiga gamla aset till gräsklippare sönder helt vilket "tvingade" mig att skaffa en robotklippare. Den är så bra att det är helt ofattbart, den klarar högre gräs än min gamla "riktiga" klippare, den är ljudlös (i jämförelse) och nu är det en golfgreen på hela gräsmattan samt att den har malt ner allt avklippt gräs så det är helt försvunnet. Med lite tur kommer den jaga bort både sniglar och katter oxå, vi får se hur det går.

 

Numera kan man promenera med en dryck i handen samtidigt som man klipper gräset, man behöver inte vänta med dricka tills man är klar.

 

Räknar med att denna 2000-tals uppfinning frigör ett par timmar i veckan som man kan lägga på sitt 1970-tals terrängfordon istället det är mycket roligare :-)

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu kan man säga att jag tagit steget in i 2000-talet, äntligen gick den genomrostiga gamla aset till gräsklippare sönder helt vilket "tvingade" mig att skaffa en robotklippare. Den är så bra att det är helt ofattbart, den klarar högre gräs än min gamla "riktiga" klippare, den är ljudlös (i jämförelse) och nu är det en golfgreen på hela gräsmattan samt att den har malt ner allt avklippt gräs så det är helt försvunnet. Med lite tur kommer den jaga bort både sniglar och katter oxå, vi får se hur det går.

 

Numera kan man promenera med en dryck i handen samtidigt som man klipper gräset, man behöver inte vänta med dricka tills man är klar.

 

Räknar med att denna 2000-tals uppfinning frigör ett par timmar i veckan som man kan lägga på sitt 1970-tals terrängfordon istället det är mycket roligare :-)

Välkommen till klubben Johannes! :wub:  Jag har fått fart på min Automower för säsongen efter att ha lagat begränsningsslingan, sorken hade bitit av 5cm på ett ställe (väl dolt under mark) :( Har dock sparat mycket möda under de 10år den tjänstgjort :wub: 

 

Man skulle dock behöva någon sorts kabelsökare för att leta fel på begränsningsslingan grävlingar, jordgetingar sork och trädgårdsarbetande hustrur verkar dras till slingan (ja, ja jag har grävt av den själv också vid tillfälle :( ).

Jag köpte en kabelsökare på Biltema den klarar att indikera avbrott när man grävt fram tråden men den klarar inte att hitta slingan :(  Det saknas en signal att skicka i slingan som blir tydlig nog att detektera B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sån här? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kabelsokare-2000033425/

 

Du har väl nån ände på slingan nånstans där du kan ansluta sändarn?

Jo, precis en sån. Problemet är: kopplar jag bara sändaren orkar den inte ge en detekterbar signal 20m ut i densamma, kopplad i serie med 24V går en svag signal att detektera på den frilagda ledaren :(

Helst skulle jag ju vilja felsöka utan att gräva :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har besiktat Turistbussen idag (TGB131A). Det gick bra, hade dock missat ett trasigt bromsljus... Dock struntade dom helt i att det satt en nymonterad winch i nosen. Nu får man iallafall köra i 2 år till, nämligen till sista Maj 2018! Nu ska det laddas inför lördagens geggabilsträff på Tuna i Sandviken! Imorrn väntar byte från orginal pildäck till Creepy 38,5"

 

// Klas

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört lång resa med "lövet" dvs el-bilen idag, upp till York. 185 Miles (c:a 30 mil) med 3 laddningsstop på vägen på c:a en halv timme styck.

Snittar drygt 100 knutar på motorvägen och då blir det lagom att stoppa ungefär varje timme.

Funkar riktigt bra och man träffar ofta andra el-bils entusiaster.

 

Man tjänar en del pengar på att laddning fortfarande är gratis, men det slarvar man istället bort på kiosken :(

 

På söndag åker vi tillbaka samma väg.

Trevlig helg!

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart på paintball med skiftlaget uppe på Finnfallet :)

Deltog ej pga av att jag använt starkt migrän medicin tidigare under dagen.

Agerade stridsdomare och hjälpte till som suppleant typ,delade upp lag mm.

 

Blir inga bilder på combat,men här är en fin bild över Rottneros.

Längst bort sjön Fryken och närmast den rytande rottnaälven :)

Nu sticker jag och köper nått grillbart...äntligen en ledig lördag kväll :)

post-6465-0-74142800-1462639164_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte svarta, R8N.. det är varken snyggt eller original. Grönt är skönt!

 

Jag håller också på att måla min bil.. nerskruvad i delar nu och slipar.

 Taket är färdigmålat helt, ville testa där och lära mig lite och få rutin till de synliga viktigare ställena.

Ska köpa lite nytt i skruvar och reflexer mm också.. bilder kommer framöver.

 Då lär även rätta däck och fälgar sitta på också. :) :) :) :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...