Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

LED-ljus är blaha-blaha! Dessutom har inte Dexx en sån!  :lol:

 

25.000 watt...

Passa dig noga WF,närmaste veckans kvällar ska jag tillbringa på Statt i Lidköping med nätet som enda tröst........(nästan)

 

 

Kan komma elaka kommentarer på sånt där snack.

 

 

Mvh/Dexx

 

PS.

När jag tänker efter så fanns det ett tiotal sånna dära ficklampor på Åkerbloms skrot i Hedemora för nått år sedan,men jag vill minnas att generatorerna till dom var på närmare160 Kw.....

Kanske ska kolla upp det där..... :D 

DS. B)  B)  B) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp,dom brukar vara försedda med båglampa. :lol: 

 

Lyser som satan och luktar gott..... :huh: 

 

 

Mvh/Dexx

 

Stämmer. Två kolstavar, en plus som förbrukas på c:a tre timmar, och en minus som räcker betydligt längre. 120 volt och 100 ampere likström. Finurlig automatik med en lins som projicerar lågan på bimetal som bestämmer matningen på kolstaven.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passa dig noga WF,närmaste veckans kvällar ska jag tillbringa på Statt i Lidköping med nätet som enda tröst........(nästan)

 

 

Kan komma elaka kommentarer på sånt där snack.

 

 

Mvh/Dexx

 

PS.

När jag tänker efter så fanns det ett tiotal sånna dära ficklampor på Åkerbloms skrot i Hedemora för nått år sedan,men jag vill minnas att generatorerna till dom var på närmare160 Kw.....

Kanske ska kolla upp det där..... :D 

DS. B)  B)  B) 

 

 

Ok, passar mig noga medan du är i Lidköping! :D

 

Kolla gärna med skroten. Är intresserad av reservdelar och gärna en till komplett lampa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm.....120V*100A= 12000W.......Alltså 12Kw ??? <_>

 

 

Mvh/Dexx :wacko:

 

Se där! Bevandrad i effektlagen! Jag reagerade också. Men det avser tydligen ljusstyrka motsvarande 25kW glödlampa. Ljusbågen har alltså betydligt högre verkningsgrad pga lägre värmeförluster.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där! Bevandrad i effektlagen! Jag reagerade också. Men det avser tydligen ljusstyrka motsvarande 25kW glödlampa. Ljusbågen har alltså betydligt högre verkningsgrad pga lägre värmeförluster.

 

Mmm lågenergilampa då..de e till att vara miljövänlig å spara ström...:)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man vill ju gärna bidraga efter förmåga! :)

Stora kolbåglampor har överraskande bra verkningsgrad eftersom den lysande kratern har så hög temperatur.

 

Fast lysdioder har faktiskt ännu bättre verkningsgrad/ljusutbyte......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

R8N

 

Hur gjorde du i övrigt? Vanliga däckjärn? Har aldrig provat att byta bildäck för hand (bara MC-däck) men det verkar inte helt enkelt... :)

Ja, vanliga däckjärn från Biltema. Tanken är att kunna ha dem i bilen vid långfärd för att kunna laga punktering på innerslangen.

 

post-8529-0-44647600-1464071472_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny dag och nya däck på bilen. Idag hann jag montera två däck. Det första däcket gick på rekordtiden 30 minuter. Verktyg som användes:

2st däckjärn 530mm från Biltema

1st ventilverktyg

1st träkloss

1st Chevrolet Pickup.

 

post-8529-0-33888400-1464116905_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...