Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Okay. Jag är övertygad. Det blir gröna fälgar. Nu står valet mellan att måla dem i bilens mörkgröna kulör eller lite mörkare olivgrön kulör. Ungefär den kulör FM:s nuvarande bilar har. Idag är fälgarna målade i en ljusgrön kulör.

 

post-8529-0-64182800-1463126703_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo.

Har haft en underbar tur till Värmland. med ett trevligt och glatt gäng.

Allt gick bra, Ja eller nästan i alla fall, innan jag kom på att jag skulle spärra automatlådan på en lägre växel, då jag låg sist med saftblandaren bakom alla stora lastbilar. och inte sitta och bromsa väldigt mycket. så gick naturligtvis de ny bytta bromsarna lite varma. så av med däck och kallt våt omslag på oket så inte skivan slog sej. och några knack med hammaren släppte det

2016-05-07 13.26.47.jpg

Nu är de helt nya beläggen inslitna och allt är okej igen.

 

Tyvärr hade Elvis på Elvis kafeèt i Östmark inte klivit ur vinter dvalan än. men vad gör det när alla samlats.

2016-05-05 12.12.34.jpg

2016-05-05 12.13.05.jpg

2016-05-05 12.16.32.jpg

2016-05-05 12.16.48.jpg

2016-05-05 12.17.00.jpg

2016-05-05 12.17.57.jpg

2016-05-05 12.18.15.jpg

2016-05-05 12.48.47.jpg

2016-05-05 12.18.34.jpg

Var ju inom en vän på vägen upp och fick den fina "nato lådan" att ha på taket. både vatten och luft tät

Tydligen väl använd av Norska försvaret

2016-05-14 11.49.36.jpg

Många rejäla bärhandtag och små hjul i ena ändan

2016-05-14 11.49.50.jpg

Ja den heter naturligtvis något också.

2016-05-14 11.49.59.jpg

Den kommer att göra sej väl till pass både på 13on och andra fordon på turer

 

 

Men så hem till verkligheten. 

Drängen vi håller på att introducera här har slitit på med vältning och stenplockning samt en hel del till medans jag varit på tur.

 

Väl hemma så fanns det att göra ändå för mej, de brister vi kommit på när vi fött upp omgång 1 av kycklingarna, måste åtgärdas.

så jag har jobbat som en tok med att få i ordning allt inför insättning av nästa gäng i går fredag den 13.

men fredag den 13 började inte bra här. det håller på en brottsvåg här, där de inriktat sej på just lantbrukare och deras verkstäder och maskiner.

Så på morgonen fredag den 13 såg jag direkt att det var något som inte stämde när jag kom upp på morgonen.

Inbrott i verkstaden samt att de snokat runt på gården och stulit lite saker här och där.

 

Det blev en lång morgon med securitas och polis som tog däck/ fot avtryck och finger avtryck. så försöka lösa allt helt utan alla maskiner de stal. bara här på gården blev det väl runt 50 K i värdet på verktyg maskiner mm

Inte en maskin eller verktyg som hunnit fylla ett år ens  :(

Som tur var hittade de inte min gömma, så vi löste dagens bekymmer med mina saker.

Nu agerar min traktor extra lås på bryggeriet. 

Det ända bra som kom ut av detta är att det nu redan är beställt fler kameror och sirener och andra aktiva larm enheter som skall upp snarast, och en ny stål dörr till vad som skall bli nya verkstaden beställdes i en fart.

Då blir det även enheter nere hos mej. kostnaden vart just inget extra då vi beställt till flera byggnader.

Under tiden har jag låst in mina dyrare maskiner i säkert utrymme. blir lite bökigt att hämta när man skall göra något, men bättre de ligger kvar i alla fall

 

Ja jag lyckades ju bryta sönder både hydraul kolv och fästen till skop tilten på min lilla blå. då jag gav mej på att försöka lyfta balar på runt tonnet

Lika bra det för eländet satt helt tokigt och fel monterat. och stog på listan att bygga om.

Så nu göra om göra rätt 

2016-05-12 17.33.17.jpg

men för att jag skulle få lite arbets ro fick jag dra igång bygga lådbil med liten,

2016-05-11 18.20.25.jpg

Så kunde hon greja med det när jag svetsade om både örat på kolven och kapade rent och satte kolv och mothållet där det blev lite bättre placerade och jag fick större rörelse cirkel på redskaps fästet,. kanske mer kraft också

 

Skall plita i hop några rader och lägga ut mer foton från finnskogs turen.

Jeepen gick bra och inte för törstig heller, får citera Danne som också åkte jeep denna träff,

Den drar bara 0,7 liter milen, resten går på nöjes kontot  :P

Sen att man åker helt ok i den gjorde inte köpet sämre.

Men nästa vecka är det utan barn här i huset igen, så då blir det 13on skruva de dagar jag får tid och vädret är med mej.

 

Fridens folks  :)

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man bygger verkstad så ska man helt klart räkna ut hur stort man vill ha det och sen bygga minst 2x så stort med möjlighet att bygga ut mera efter det.... ;)

 

Byter bromsar åt en bekant, bygger släp, städar en egen bil, samt ligger på golvet i bortre hörnet och byter till nya däck på fälgarna till balvagnen så att det inte ska bli stopp senare i sommar (konstigt att man är ute i god tid för en gångs skull ;) )

 

Men helt klart så är lokalen för liten -_-  för jag har inte plats att vända gräsklipparen upp o ner för att ta bort kniven och slipa den. Och tänk bara vilken kalabalik det skulle bli om jag mot förmodan skulle tro att jag spontant ska ut och åka lite tgb och måste flytta på allt.....

 

Får fortsätta med allt som ska göras imorgon har hållit på sen 05.00 i morse och nu får det räcka.

 

 

DSC_1152.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu mer tur att  farbror blå inte dök upp, då hade du fått stanna i Kumla på obestämd tid...

Förmodligen, men nu är det allt väldigt länge sedan någon konstapel visade sig längs vägen och då slappnar man av i uppmärksamhet/laglydnad B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppade över Hästveda-körningen idag, tyvärr. Staplade ved, smörjde framhjulslager, satte upp hängrännor på en utebox. Nu ett glas rött  eller två medan maten står på spisen. Kärleken är på möhippa, dock inte sin egen. Har börjat spana efter Land Rovers också, hittat en -77a som verkar OK. Dom är riktigt coola, tycker jag. Någon som har/har haft äldre modell av dessa bilar? 

 

http://www.blocket.se/skaraborg/Land_Rover_Serie_III_88___77_Diesel_66923890.htm?ca=20&w=3

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söndagen vart en tur till skogen o några vindfällen som jag har liggandes. Test av nya däck i terräng o ovetande om 4WD funkade så var det en positiv överraskning när jag kört upp mot skifttet.

 

3:e sista blöthålan

post-4978-0-22509200-1463422858.jpg

 

Är 2 blöthålor på slutet, varav det första har 2 vägval, chansade o tog det vänstra spåret o kom då ihåg att stenen tar i framdiffklumpen pga lågt läge för högerframhjul...

Valde att avstå då högra spåret är längre o blötare och att de första träden ligger på tvärsen av vägen vid o på andra sidan nästa blöthål. Lite dåligt me dplats att vända på där. Men på fastbacke räknade jag med att wincha till mig de ca 5 träden!

post-4978-0-22336200-1463422875.jpg

 

Fick dela några träd för att få raka drag, o en björk kilade sig ganska bra

post-4978-0-40450900-1463422951.jpg

 

post-4978-0-90430800-1463423069.jpg

 

Min erfarenhet är att dra helstam är bäst, så jag kopplade 5st efter, 2 helstam o resten bitar om ca 5m. Resten av det små kapade jag upp o kastade in i skuffen.

 

När jag kom fram till väg hade jag en helstam kvar  :rolleyes:  :rolleyes:

 

Bara att åka tbx, andra helstammen hade glidit ur snaran efter nån meter. Hängde även på de andra fyra bitarna, varav 2 försvann ganska direkt igen o får gå nästa gång. (är ju knöligt o backa när man stamlunnar...

 

I en backe körde helstammen ner sig, nu helbarkad o blöt så vet jag inte hur många misslyckade försök innan jag fick spetta upp den ur hjulspåret till gräset i mitten så den följde med

 

sen kapa ner o upp på kärran

 

post-4978-0-52117200-1463422963.jpg

 

Sen landsväg 9 mil o nu har ekipaget fått en avspolning mer Kärchern innan sista metrarna till vedbacken

 

Jag tankade på vägen upp o nillställde tripmätarn, den kom inte igång så jag nollställde o stälde sen på 1111, efter ett tag såg jag att den snurrat några mil men nu stopp på trip o km räknare?? (Hastghetsmätarn funkar), några tips??

 

 

 

 

post-4978-0-17704800-1463422921.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna firma är det jag vände mig till och han har som sagt fixat väldigt många TGB mätare. Var flera olika fel i dom sade han till mig, och när han var isär med min så fixade han alla svaga punkter. Min mätare funkade ibland och ibland inte på tripp och kilometer räknaren.

 

Här är firman jag lämnade min mätare till. Mycket bra att ha att göra med enligt mitt tycke då :)

 

http://www.instrumentjige.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kämpa kämpa..

Hållt.på med terrängbilen varenda lediga minut i snart två veckor nu.. va hemma halv två inatt och jobba vid 7 igen och jobba.. dag efter dag.

Är heelt slut! (tur man har mirakelpiller).

Jag har inte visat er bilder än men det kommer.

 

Det är alltså ny cammofärg på g på min 13-bil helkaross.. nya skruv och mutter här och var i rostfritt..lite stänkskydd trälister och reflexer och smådetaljer.

Ni ska få se..det finns chans till resultat med bildbevis senare när stressen lagt sig..

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag hur det är att vara rockstjärna och kliva ur en bil med skrikande fans omkring sig. :)

 

Jag hämtade ungarna på dagis med 11-bilen idag och bakom staketet står alla ungar och skriker på ett liknande hysteriskt sätt, Alla ungar borde ha en terrängbil hemma.

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) :) Idag var jag och besiktigade en Suzuki Samurai 4x4 2001 års modell. Jag hade dubbdäcken på för säkerhets skull eftersom bilen är höjd och sommardäcken är flera nummer för stora och då går hastighetsmätaren fel. Tidigare har dom klagat på ojämn bromsverkan och höga avgasvärden så jag var ju lite osäker på hur det skulle gå.

Vänster framljus var dåligt tyckte han p.g.a. rostig reflektor men det behövde han inte ge anmärkning på sa han.

Bromsprovet hoppade han över och sedan var det dags att skaka lite på hjulen och dom satt fast. Dags att köra bilen ett varv runt bilbesiktningens byggnad, och det klarade bilen. Men bäst av allt, avgasprovet hoppade han också över och skrev K-värde 0,40 (max 0,55).

Har det blivit enklare regler?

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slet ut två stekspadar igår så i dag har det blivit en dag med vila.   Provade med plast och nylon fönsterskrapor men då blev det repor. Plaststekspadar för tyflonpannor perfekta att tillsammans med värmepistol att lossa gamla reflexer och dekaler utan att skada lacken. Så nu är det bara 3 kraftiga antennfästen på taket som skvallrar om att bilen varit räddningsfordon.

post-5279-0-81975800-1463936614_thumb.jpg

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slet ut två stekspadar igår så i dag har det blivit en dag med vila.   Provade med plast och nylon fönsterskrapor men då blev det repor. Plaststekspadar för tyflonpannor perfekta att tillsammans med värmepistol att lossa gamla reflexer och dekaler utan att skada lacken. Så nu är det bara 3 kraftiga antennfästen på taket som skvallrar om att bilen varit räddningsfordon.

attachicon.gifP5223770.JPG

 

Prova hetvattentvätt strax under 100 grader nästa gång Eile. Standardförfarande hos lastbilshandlaren här. Allt i dekal- och folieväg lossnar som bananskal fast lite långsammare...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...