Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Inte direkt fordonsrelaterat, men samma åldersgrupp och skall användas till airbrush.

Hittade en Dürr-Dental kompressor/vacumpump hos den lokala antikloppisen. 25kr eftersom den inte gick runt hos honom. :)

Lite handpåläggning och omsorg så har jag en ultimat (nåja, oljesmord) airbrush kompressor.

+vacumpump om jag vill vacumforma någon liten plastbit som inte passar att printa ut.

post-6435-0-72084800-1423419058_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har blivit mycket traktor relaterat den senast tiden.

 

Har ju kollat lite de senaste åren efter en lämplig maskin. problemet har varit att den inte får kosta för mycket i inköp och sedan direkt i renovering .

Nu råkade det bara bli Fordson för att jag visste en som bara stod och inte användes. i och med detta dök det upp flera Fordson till rätt pris men lite långt bort ;) , 

 

Några vänner och även gamla forums medlemmar fick nys om att jag kört hem en av de jag spanat på till slut, och annonserade att även de ville köpa sej en Fordson.

 

Varför jag inte köpte de andra jag visste av berodde på att man var tvungen att köpa en hel och en reservdels traktor, med bensin motorn i. sen står de ca 10 mil bort, och jag ville inte hjula dem hela vägen ja alltså köra en och bogsera den andra, för jag fick för mej att transporten av de på lastbil skulle bli en dyr historia :ph34r: .

Nåväl förra lördagen var vi och kikade på dem, Intresse fanns, och jag fick hjälp att snoka fram telefon nummer och namn på ägaren.

Så har de pratat i hop sej om att komma och se om det gick att få i gång den kompletta, samt få luft i däckena på den med bensin motorn.

Jag blev tillfrågad om jag kunde följa med och hjälpa till med uppstart och bedömning.samt prutning och pris sättning, så i går jag denna Lördag då åkte vi dit med batteri diesel och lite verktyg.

 

Men det var något som spökade och den ville inte starta, jag fick bränsle till spridarpumpen men inte upp till spridarna.

När jag kliat mej i skallen lite så lossade jag på en slang till luft burken och då släpte suget i pumpen som gjorde att den drog i stoppen så fort vi körde på startmotorn, och den startade och gick kanon fint i motorn, även växel lägena var väldigt distinkta.

Nu stod det klart att jag kanske köpt fel traktor själv, men den har bara ryck tipp på skopan, dock satt det ett fint snöblad bakom, en liten skopa på fram, hjulvikter, hytt samt någon hemma byggt pallgaffel liknade hitoria, men ryktet om den nyrenoverade motorn verkade stämma.

 

Ja det blev affär. turligt nog fanns det kedjor till båda traktorerna och extra hjulvikter, så jag kan lägga beslag på ett par kedjor utan att tycka jag tagit i för mycket ^_^ .

Blir nog inblandad i både transport av de båda och sedan vara behjälplig med lite smått och gott på diesel traktorn de skall ha att köra med. 

Reserv traktorn skall ju med den också så där finns en källa till reservdelar även för mej sedan.

 

Har nu även satt på den större skopan jag skaffade till min, och flyttat på en del snö samt använt den till ved förflyttning.

Har nu fått ordning på bränsle systemet på min och den verkar gå bättre och bättre ju mer jag kör med den. får ta en stor service på den när det blir varmare ute B) .

 

Här har jag varit in och hämtat såg, kombi dunk och en kasse med nya svärdet samt sågkedjor i. 

Folk tyckte det såg lite skumt ut att förvara det direkt innanför dörren till huset och nu skulle de även användas 

2015-02-07 15.26.59.jpg

Några mindre ved pinnar rotades fram och kapades samt klyvdes, så åkte de direkt i skopan och jag körde de till ytterdörren. 

2015-02-07 17.00.40.jpg

Måste säga att jag är nöjd med inköpen trotts allt,det kommer spara min rygg en hel del. och jag har egen last och lossnings möjlighet, till det som kommer eller skall i väg på 13on bilen flak här hemma

Sen att det är både roligt och trevligt med gamla maskiner gör ju inget det heller.

 

Jag har försökt hålla en låg profil här så inte allt för många nyfikna skall stanna och kika på varken TGBn, Segelbåten eller annat.

Men det har nu spruckit totalt. det kryper förbi bilar när jag är ute och har parken i gång. Känner mej lite som när cirkusen kommer till stan emellanåt  :D

 

Hm ja jag har sysslat med lite annat tok också, men det kan jag ta en annan dag är inte riktigt klar med det projektet än.

 

Tjatar vidare på de som skall hit och fixa det sista med mitt nya internet, men det är en frusen montör som inte gillar snö tydligen, för han har avbokat nu då det varit några minusgrader samt snö på taket.

Skall jaga på dem i veckan för nu börjar jag bli uttråkad på att ha sporadisk uppkoppling på det mobila bredband jag kör på för tillfället  :mellow:

 

Väldigt trevligt och kul och vara med i "ägarbytet" mm här på terrängbil.net, Det händer så mycket att det är fullt upp att hänga med och läsa in sej på nya saker. Att det blev en kalender var kanon, kul att så många hände på trotts att det är lite sent  :wub:

 

Fridens folk och ha det gott, nu skall jag läsa lite på forumet, och sedan ta kväller så jag kan ta hand om min dotter under veckan som kommer  :)

 

 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med lagret Puppe ?

 

Har lekt med traktorn i dag. Samt sågat och kluvit ved.

Kan konstatera att den som byggt på trima fästet på traktorns lastare gjort en stor miss, fästet till tillt kolven tar i redskapen när man tilltar och skall hänga på dem,

Måste ställa redskapen på några pallar eller annat högre än marknivå om jag inte vill slita med att lyfta på dem för hand. 

Stora skopan orkade jag med, men gaffel stället lyfter jag inte på lika lätt. Så det är bara att göra om och göra rätt själv  ;)

 

Det börjar ge resultat att köpa leksaker i stället för flöt mat för slantarna  ^_^

Har börjat få ett annat bekymmer, mina kläder är för stora, har nu klivit ner från 100 kg klubben "typ i slutet av sommaren" till en lite små knubbig dvärg på 83 kg.

Trots fleece lång kallingar och livremmen på sista hålet så hänger kläderna som en flagga på halv stång nu.

Tur jag har hålslag det är dags för fler hål inåt på livremmen eller hängslen. eller så får jag göra som ungdomarna , gå runt med byxorna på halva röva  :P

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttat till ett riktigt hus i stället för ett Torp = Högre utgifter och lägre inkomst,

Samt har min dotter minst halva tiden nu + att det kom med en hundvalp som nu är ca 10 månader och väger 50 kg, 

Den kombin  ger mej grå hår och tar tydligen på energin så jag somnar snällt varje kväll de är här i stället för att sitta och äta bullar och dricka läsk  :P

 

Hmm ehh jo jag tjuv röker emellanåt :blush:  sedan det krisade lite i det mesta, i samband med flytten och dotterns morfar vart sjuk och gick bort i samma veva så lugnade jag nerverna med sigg  :angry:  

Har lovat mej själv och dottern att jag skall sluta med det. Vi har en tävling, vem av oss som kan sluta först hon med napp eller jag och tjuvröka.

Ett paket i veckan har det nog fan blivit till slut igen  :( . Men jag tar det av öl kassan. har öl som jag köpte till sommaren kvar än. inhandlade 3 backar för att ha till sommaren, och nu är det ca 10-15 st kvar. funkar inte att dricka utifall man måste köra och har barn boendes hemma och är ensam där med barnet.

Jo jag vet det är ju bra att ha något att skylla på. även dåliga ursäkter är bara dåliga egentligen  :unsure:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja gott folk, igår bar det iväg till Bodn' för intervju om ev. anställning som Gss/T.

 

Halva dygnet spenderades på resande fot. Lyxigast var att åka taxi till och från centrala Skövde till centralen i Skövde :)

Dummaste var nog när jag och två andra tydligen behövde två taxibilar till kallax...

 

Tyvärr var schemat så pass tajt att jag inte hann med att ta kort på nån bandkanon eller annat fd. livsfarligt som bildbevis :)

 

Tillägg:

Glömde tillägga att jag även transporterade gymnastikkläder 200 mil till ingen nytta..

Redigerad av Vinkon
  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boden, dar bodde jag i 12 ar, bra stalle  :)

Lill-brorsan bor kvar sa sag hej nar du ser honom  :P

Det ar han som kor Archer  :ph34r:

Kommer jag ihåg det på nån övning där jag ser en snubbe med tom blick suktandes efter en egen tgb30 som kör en lattjo-lajban-dumper ska jag göra det :)

 

Är du själv från Boden?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja gott folk, igår bar det iväg till Bodn' för intervju om ev. anställning som Gss/T.

 

Halva dygnet spenderades på resande fot. Lyxigast var att åka taxi till och från centrala Skövde till centralen i Skövde :)

Dummaste var nog när jag och två andra tydligen behövde två taxibilar till kallax...

 

Tyvärr var schemat så pass tajt att jag inte hann med att ta kort på nån bandkanon eller annat fd. livsfarligt som bildbevis :)

Lycka till då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer han till Boden kommer han att ha gott om tid att hänga här på forumet. Där är det ju mörkt största delen av året och inte bor det några där heller, förutom bsvensso:s bror. :lol:  Om han inte likt "farbror Artur" ska sitta och göra tändstickstavlor av Bodens fästning och skicka som julklappar till släkten så kommer han att vara här :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja gott folk, igår bar det iväg till Bodn' för intervju om ev. anställning som Gss/T.

 

Halva dygnet spenderades på resande fot. Lyxigast var att åka taxi till och från centrala Skövde till centralen i Skövde :)

Dummaste var nog när jag och två andra tydligen behövde två taxibilar till kallax...

 

Tyvärr var schemat så pass tajt att jag inte hann med att ta kort på nån bandkanon eller annat fd. livsfarligt som bildbevis :)

 

Tillägg:

Glömde tillägga att jag även transporterade gymnastikkläder 200 mil till ingen nytta..

 

Gss/T ??  :huh:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gss/T ??  :huh:

Tidvis tjänstgörande soldat, som hemvärnet fast roligare prylar, uppgifter och organisation. :)

Fortfarande något av ett B-lag dock.

 

 

***

 

Lycka till med jobbet och förövrigt är det trevligt att du beger dig åt "rätt" håll i landet  ^_^

Jo precis, "rätt" sida om Dalälven :)

Redigerad av Vinkon
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens nöje på kilsbergets kant har varit en bärgning av en bekants bil som halkat av den avlånga och knöggliga hockyrink som kallas väg här omkring. Liten bil och lite i diket men mycket backe och ren kärnis som täcker hela vägen. På med kinetiska stroppen eftersom bogserlinan var lite väl kort för att få bra vinkel. Sakta åka framåt och plupp så var bilen på (is)banan igen. Stroppen blev väl knappt uträtad men kul var det ändå.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidvis tjänstgörande soldat, som hemvärnet fast roligare prylar, uppgifter och organisation. :)

Fortfarande något av ett B-lag dock.

 

 

***

 

 

Jo precis, "rätt" sida om Dalälven :)

 

Aha. Lite som National Guards i USA då? Samma utrustning som regular forces men tjänstgöring på deltid? Visste jag inte att vi hade. Skit att man har passerat åldersstrecket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med lagret Puppe ?

 

Har lekt med traktorn i dag. Samt sågat och kluvit ved.

Kan konstatera att den som byggt på trima fästet på traktorns lastare gjort en stor miss, fästet till tillt kolven tar i redskapen när man tilltar och skall hänga på dem,

Måste ställa redskapen på några pallar eller annat högre än marknivå om jag inte vill slita med att lyfta på dem för hand. 

Stora skopan orkade jag med, men gaffel stället lyfter jag inte på lika lätt. Så det är bara att göra om och göra rätt själv  ;)

 

Det börjar ge resultat att köpa leksaker i stället för flöt mat för slantarna  ^_^

Har börjat få ett annat bekymmer, mina kläder är för stora, har nu klivit ner från 100 kg klubben "typ i slutet av sommaren" till en lite små knubbig dvärg på 83 kg.

Trots fleece lång kallingar och livremmen på sista hålet så hänger kläderna som en flagga på halv stång nu.

Tur jag har hålslag det är dags för fler hål inåt på livremmen eller hängslen. eller så får jag göra som ungdomarna , gå runt med byxorna på halva röva  :P

 

Kom precis in efter att ha smort in och monterat ihop höger framhjulslager. Alltid lika spännande att öppna och se hur det ser ut men det här var helt OK, dock lika bra att vara på säkra sidan. Inget glapp och rullar snällt så det verkar helt OK. Grattis till viktminskningen, förresten. Från 100 till 83 kilo är bra gjort. på jobbet har alla helnoja med dieter: 5-2, GI, LCHF, ägg och sallad varannan dag etc... Vissa har svårt att fatta att man ska röra på sig ordentligt varje dag, då kan man ha HCHA-diet utan att gå upp i vikt! Dags att krypa till kojs!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Lite som National Guards i USA då? Samma utrustning som regular forces men tjänstgöring på deltid? Visste jag inte att vi hade. Skit att man har passerat åldersstrecket...

Ja, det var nog en ganska bra jämförelse :)

 

Jag gillade även pratet om "icke tjafs" när man är där på övningar, de vill få ut så mycket produktiv tid till övning (och utb.) ju. Så alla prylar och fordon bara väntar på en tills nästa gång. Låter jättetrevligt i mina öron, får se framöver förhoppningsvis att det är så bra också. Och med "tjafs" syftar jag till exempel på den där j-vla biltutan på livgardet som man förväntas att gå upp i givakt för, jag vägrade och fick en verbal tillsägelse.  :ph34r:

 

 

Hälsan är viktigare än åldern:

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2013/09/det-ar-aldrig-for-sent/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=f%C3%B6delsedag&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a3e881cbe-23f6-4e5b-8078-957edbb87dd4&_t_ip=193.11.161.138&_t_hit.id=FM_Web_Templates_Shared_PageTypes_News_NewsArticlePage/_a5bfb886-62d8-47df-86fb-bc09f24eeb79_sv&_t_hit.pos=13

 

Fast med din erfarenhet är det väl bara tjänsten som vikarierande ÖB som är intressant antar jag? :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var nog en ganska bra jämförelse :)

 

Jag gillade även pratet om "icke tjafs" när man är där på övningar, de vill få ut så mycket produktiv tid till övning (och utb.) ju. Så alla prylar och fordon bara väntar på en tills nästa gång. Låter jättetrevligt i mina öron, får se framöver förhoppningsvis att det är så bra också. Och med "tjafs" syftar jag till exempel på den där j-vla biltutan på livgardet som man förväntas att gå upp i givakt för, jag vägrade och fick en verbal tillsägelse.  :ph34r:

 

 

Hälsan är viktigare än åldern:

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2013/09/det-ar-aldrig-for-sent/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=f%C3%B6delsedag&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a3e881cbe-23f6-4e5b-8078-957edbb87dd4&_t_ip=193.11.161.138&_t_hit.id=FM_Web_Templates_Shared_PageTypes_News_NewsArticlePage/_a5bfb886-62d8-47df-86fb-bc09f24eeb79_sv&_t_hit.pos=13

 

Fast med din erfarenhet är det väl bara tjänsten som vikarierande ÖB som är intressant antar jag? :)

 

Ja just det. Eller försvarsminister, sen jävl...

 

Haha, skojar du? Jag är ju för fasen 64 år! Kunde nästan vara farsa till ynglingen i länken. Krigsplacerad som värnplutonchef vid en av ostkusthamnarna. Sedan ersattes kompaniet av 30 ton minor i förråd. Omskolning till sambandsbefäl i en batstab, eller c ledsys som det heter numera. Kan alltså hantera värnkanoner, minspärrar och dåtida sambands mtrl, och berörd personal. Läs: för gammal...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det. Eller försvarsminister, sen jävl...

 

Haha, skojar du? Jag är ju för fasen 64 år! Kunde nästan vara farsa till ynglingen i länken. Krigsplacerad som värnplutonchef vid en av ostkusthamnarna. Sedan ersattes kompaniet av 30 ton minor i förråd. Omskolning till sambandsbefäl i en batstab, eller c ledsys som det heter numera. Kan alltså hantera värnkanoner, minspärrar och dåtida sambands mtrl, och berörd personal. Läs: för gammal...

Haha ^_^  Ursäkta men det var förbaskat roligt skrivet :)

 

Ja kanske är du för gammal, vi hade en 62/63-åring I kosovo. Men det var mission och spec.bef. utomlands brukar(-ade) ha lösare regler än för andra, knappast lika löst på hemmafronten.

Men å andra sidan finns det ju bara ett sätt att ta reda på det också.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...