Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Finns ytterligare en variant i påsen. Lite svårt att förklara, men det är en kraftig öppen länk som ser ut som en hake i ena änden. Du hakar fast länkarna som ska lagas och slår sedan i ett rörstift som inte har med hållfastheten att göra utan bara hindrar länkarna att hakas av. Skarven är härdad och håller lika bra eller bättre än slitlänkarna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Tar skrot Emil, 125 kr.! Var där uppe en sväng i Juli 2011, i hop med några andra "tokar", och fick rota runt överallt, då tog han en hundring per styck. (ja det är väl den Svenska Zlotyn som har sjunkit i värde). :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, sådan har jag på traktorns kedjor. Jag ska leta i påsarna i morgon, tittade som hastigast i en påse idag och där fanns bara den andra sorten. Annars åker lag förbi gamla jobbet de gör ju dragriktare för lastbilar så där finns rejäla doningar :P

 

Så här ser den ut. Den öppna sidan ska vara in mot däcket och den tjockare sidan med stifthålet ska vara ut mot vägbanan.

 

replänk.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar skrot Emil, 125 kr.! Var där uppe en sväng i Juli 2011, i hop med några andra "tokar", och fick rota runt överallt, då tog han en hundring per styck. (ja det är väl den Svenska Zlotyn som har sjunkit i värde). :(

Nä men det är väl som det mest sätter han ut dem för 125 och tar 100 kr så är både kund och säljare nöjda  ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av märket RYOBI ?

Min skruvdragare från JULA  en MEEC har spruckit mellan handtag och motor del. pris ca 4-5 hundra för en ny liknade.

De billiga man köper för runt 500 kr verkar inte hålla för mej längre än garanti tiden, och att den spruckit beror nog på att jag pressat på för hårt med mina bortdomnade händer

I går så vart det ett impuls köp på Swedol av en Ryobi. 

De skall inte sälja dem mer så det var sista maskinen, en CDA 1802M

När jag förhandlat klar med dem så fick jag maskin- batteri -laddare för 800 kr, de var vad de hade kvar i hela butiken.

Samma paket hos grannen Bauhaus kostar runt 940 kr för maskin 400 kr för laddaren 600 kr för ett batteri.

Men det känns så här efteråt som jag inte köpt rätt ändå, eller betalat för mycket.

Enligt RÅD&RÖN så är det den näst bästa maskinen på marknaden bara Dewalt som kostar ca 3600 kr var bättre deras pris på Ryobi var 1700 kr

 

En borr och skruv dragare är jag lite smått beroende av så jag behövde en snabbt.

 

Frågan är skall jag försöka lämna tillbaka innan jag bryter förpackningen eller sälja den på tex tradera, allt behålla, 

Har ingen erfarenhet alls av detta märke.

 

EDIT: Ett + är att det är 2 år garanti på den, det hjälper dock inte om man lyckat bryta av dem på mitten  :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av märket RYOBI ?

Min skruvdragare från JULA  en MEEC har spruckit mellan handtag och motor del. pris ca 4-5 hundra för en ny liknade.

De billiga man köper för runt 500 kr verkar inte hålla för mej längre än garanti tiden, och att den spruckit beror nog på att jag pressat på för hårt med mina bortdomnade händer

I går så vart det ett impuls köp på Swedol av en Ryobi. 

De skall inte sälja dem mer så det var sista maskinen, en CDA 1802M

När jag förhandlat klar med dem så fick jag maskin- batteri -laddare för 800 kr, de var vad de hade kvar i hela butiken.

Samma paket hos grannen Bauhaus kostar runt 940 kr för maskin 400 kr för laddaren 600 kr för ett batteri.

Men det känns så här efteråt som jag inte köpt rätt ändå, eller betalat för mycket.

Enligt RÅD&RÖN så är det den näst bästa maskinen på marknaden bara Dewalt som kostar ca 3600 kr var bättre deras pris på Ryobi var 1700 kr

 

En borr och skruv dragare är jag lite smått beroende av så jag behövde en snabbt.

 

Frågan är skall jag försöka lämna tillbaka innan jag bryter förpackningen eller sälja den på tex tradera, allt behålla, 

Har ingen erfarenhet alls av detta märke.

 

Det där var ett klipp Hasse! RYOBI är yrkesmaskiner, så behåll den!   :excl:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket obönhörligt leder till följ frågan:

Vilken sida är "ut" eller "in"?

Pratade om det med SBAT 111 på sista Off road körningen men just då ignorerade vi den detaljen...

Vår diskussion om vilket som var ut och in på snökedjorna baserade sig på slitmattans kopplingslänkar men även "kroklänkarna" som som fäster slitmattan med sidkättingarna. På denna bild syns båda.

post-9023-0-12030600-1424352279_thumb.jpg

post-9023-0-07860400-1424352711_thumb.jpg

"kroklänkarna" är fast monterade mot kedjan med ögla i ena änden och har T-formad del i andra änden. På bilden ligger T-ets "tak" mot däcket och "kroklänkarnas skarpa ändar är vända ut från däcksidan.

 

Personligen tror jag på montering enligt bilden men ibland blir det tvärt om vilket jag då inte brukar bry mig så mycket om ^_^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T-krokarna som fäster ihop kedjan vid däckets slitbana, SKALL vändas med öppningen mot däcket.

 

T-änden slits mycket fort mot asfalten och till slut öppnar den sig och släpper länken man hakar på..värdelöst.

Slitit ner 2 terrängkedjor för tidigt pga detta i rent slarv.

 Jag brukar lägga på alla sex kedjor vid vägkanten, och det går ibland lite för hastigt för att hinna tänka rätt..

 

 Ser man att man vänt dem fel är det värt varenda minut att vända dem rätt istället för att chansa.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Svana! Det du skriver är ju helt logiskt :excl:  Klart att man sliter ut det klena materialet på T:na ganska snabbt mot sten och asfalt, så får det bli :wub:

Jag laddade också ned H.H:s pdf.

 

Jag hittade inga skarvlänkar av den typ som Wf rekommenderade i kedjelådorna. Däremot hittade jag massor av klenare skarvlänkar (20st) och dessutom anvisningar för användning och reparation av kedjorna. Tyvärr i ganska bedrövlig kondition, jag ska se om jag kan få ren någon av dem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han ej med kedje film i dag. fick prioritera ved och förberedelser inför data firman som skall sätta upp antennen mm till det nya nätet här i morgon bitti. Om han kommer denna gång. det kan ju komma en snöflinga och hindra tak jobbet för han  :mellow:

Var lite mjukt i slänten där jag måste runt för att komma till mitt ved skydd. så det blev att vinscha igen fast det sitter kedjor på.

var inte så sugen att välta med traktor utan hytt rätt över avrinnings brunnen till infiltrationen.

 

Har jag tur blir det att gräva ner en kalk kista "fosfor fälla"där min "plan" är, då får jag ny fyllning och grusat, nu är det bara gammal skit fyllning med massor av jord i där.

Får ha span på takbyten i trakten och erbjuda bort transport av tegel  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho, 

Nu har Data killen varit här och satt upp antennen till masten på torken här brevid.

300 Mbs uppmätt här innan han åkte  ^_^

Då är det en "dålig" antenn han har här och skall byta snart fast den är nyligen uppsatt.

Jag nöjde mej med 50 Mbs åt båda hållen :)  

 

Dags att ordna med lite film kanaler åt dottern  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...