Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Jag är väldigt frågande till breda band. Telia är ständigt på mig om att uppgradera till högre hastighet, just nu har vi 1,5-2Mbs. Efter ett åskväder förra sommaren fick jag nytt höghastighetsmodem och gratis 30Mbs i tre månader. Jag visste att det inte var mitt modem som var trasigt utan något som var bränt i det fasta telenätet (alla grannar var också utan internet). Det hjälpte inte, Telias support "tvingade" mig att göra alla möjliga meningslösa tester och konstaterade trots mina protester att mitt modem var trasigt :wacko:

Jag fick nytt modem och bredare band med hade fortfarande inget internet eftersom man inte lagat kopplingsstationen. När det sedan började fungera märktes ingen som helst skillnad på 30Mbs mot det 8Mbs som jag haft tidigare. Jag streamar film samtidigt som sonen spelar spel online och det gick lika bra/dåligt som tidigare. När gratisperioden gick ut sade jag upp 30Mbs och gick (mot Teliagubbens rekommendation) ned till 1,5 - 2Mbs. Jag märker ingen skillnad :lol:

 

Den enda gång jag upplevt att det gick trögt var när jag skulle ladda upp TGB-manualen, det tog evigheter. Då kopplade jag upp datorn med det mobila gratisbredbandet (Wifog) och det var klart på 10minuter :wub:

 

Smalspår går lika bra som bredband :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@SBAT111:

Det ska va glas i backen om det ska va nå' :)

 

***

 

Personligen har jag spatserar några kilometer idag, halvt mot min vilja. Jag fick nämligen ett magknip igen.

Dock så har jag kanske listat ut vad det sitter i, det verkar vara kopplat till bröd. Men inte alltid av nån anledning...

Får se om jag kan eliminera problemet med kosten bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@SBAT111:

Det ska va glas i backen om det ska va nå' :)

 

***

 

 

Pratar vi nedkörda bilar eller telefoni nu??

 

Kom att tänka på en Am 30'a som hade höger nederkant på framrutan nere  i mossen o vänster bakhjul på vägen, när jag vart rekvirerad för att backa.... (fick bli bärgare o 25 lass väggrus, vägen vart fin).

 

Fattar inte vitsen med att dra glastråd i obygden, måste finnas enklare radiolösningar som Hansen har...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dock stenhårt på fiber. Det är på g hemma nu, men det sitter i om/hur mycket staten kan stå för just nu, oklart än så länge.

TV, Telefoni och Internet, allt på samma lina.

 

Trådlöst som fungerar hemma med motsvarande prestanda lär nog inte ske så länge jag lever, om inte ens vanlig simpel mobiltelefoni fungerar...

(särskilt med tanke på att politiker och privata sektorn totalt skiter i glesbygden så är såna här by-lags-lösningar enda chansen)

 

En orsak mindre till att ungdomar lämnar bygden.

 

Och sen är det framtidssäkrat också, vad är snabbare än ljuset liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dock stenhårt på fiber. Det är på g hemma nu, men det sitter i om/hur mycket staten kan stå för just nu, oklart än så länge.

TV, Telefoni och Internet, allt på samma lina.

 

Trådlöst som fungerar hemma med motsvarande prestanda lär nog inte ske så länge jag lever, om inte ens vanlig simpel mobiltelefoni fungerar...

(särskilt med tanke på att politiker och privata sektorn totalt skiter i glesbygden så är såna här by-lags-lösningar enda chansen)

 

En orsak mindre till att ungdomar lämnar bygden.

 

Och sen är det framtidssäkrat också, vad är snabbare än ljuset liksom?

Fiber är grejjer :excl:

Kört sen augusti,ångrar inte en sekund att jag gick med.

Kostade ca 12k för anslutningen.

Ska bli gott och riva ner gamla parabol-antennen och klippa bort den stenåldriga fula telefonkabel som

hänger från skorstenen och in i skogen :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja glas i backen lär bli dyrt här. 

Det är en relativt liten firma som har både fiber och detta alternativ som de har monterat här, mottagaren/sändaren på min skorsten är inte större än ca 12 cm i diameter. inget som stort elände vinden kommer flytta på vid första blåsiga dag. vi har några sådan här på Östgöta slätten.

Skulle den göra det ändå, är det bus enkelt att ställa in den själv, då det sitter indikator lampor på den uppe på taket så den visar själv när den har bäst mottagning.

 

Helt klart vettigt med radio lösning här där den får bra räckvidd. den lilla bas stationen som de satt på taket på torken, når en mil utan bekymmer. jag har max 300 meter till den, skulle den blåsa ner kan jag vrida in två andra liknade bas stationer som också når hit. 

 

snott lite text så jag slipper skriva själv

 

Vi äger och driftar våra egna nät helt i egen regi, det gör att vi kan pressa priserna rejält.
Vi använder även den absolut senaste tekniken via radiolan som ger samma uppkopplingsupplevelse som fiber till en bråkdel av kostnaden!

Du ser enkelt vart vårt nät finns på våran Täckningskarta

Vi lovar att du blir nöjd, därför får du 1 månad öppet köp (även på installationskostnaden)!

Kampanj hela 2015 bjuder vi på en kraftfull trådlös router på samtliga inkopplingar.
( Asus 300 Mbit/s )

Vårt egna nät finns idag:
– Axstad
– Skänninge tätort och landsbygd
– Delar av Bjälbo, Marstad,Älgsjö,Snyttringe,Lagmansberga

Prisbild privatpersoner (Inkl moms)
Installationsavgift egen installation: 1 000 Kr
Installationsavgift DJ Data utfört installation: 1 700 Kr
Installationsavgift lägenhet där vi har uttag: 500 Kr

Månadsavgift 20/20 Mbit: 160 Kr/Mån
Månadsavgift 50/50 Mbit: 250 Kr/Mån

 

Med tanke på att jag betalar ca 400 kr månaden för Tre sitt mobila bredband som har krånglat en hel del och laggar bara man skall se på tex nyheterna på svt play så det i bland tar  40 min att se en halv timmes sändning.

Och typ 5-8 gånger i veckan har jag fått satt mej i bilen och köra till Orlunda gamla rundradio station för att starta upp wifi pucken igen så den får kontakt med nätet, då blir detta ett stort kliv framåt. 

 

Ja nu kan jag passa på att visa lite foton från den en gång för inte så länge sedan topp moderna rundradio stationen som nu är nerlagd.Skulle tagit en bild på lite närmre håll, men jag har fotat informations skylten i mörker en gång så det blir några bilder, håll till godo2014-10-01 09.32.59.jpg2014-12-09 19.58.54.jpg2014-12-09 19.59.03.jpg2014-12-09 19.59.31.jpg2014-12-09 19.59.46.jpg2014-12-09 20.00.00.jpg2014-12-09 20.00.14.jpg2014-12-09 20.00.24.jpg2014-12-09 20.01.02.jpg2014-12-09 20.01.22.jpg2014-12-09 20.01.27.jpg2014-12-09 20.01.48.jpg2014-12-09 20.00.45.jpg2014-12-09 20.02.06.jpg

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev helkväll med Terrängbil.net! Vill tacka alla här som förgyller min tillvaro!

 

Nu ska jag krama kudden. Tidig avresa 0500 i morgon bitti. Långtur med 24m maskintransport. Återkommer med mer info och kanske bilder i morgon.

 

Blev ni nyfikna va?! -_-

En Junker Stuka eller en gammal stridsvagn till samlingen hoppas jag ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm glömde du att du skulle lasta av de i älgsjö :P

Ok bandvagnen kan jag förstå att du vill behålla men den där lastbilen med kran har du ju inte så stor nytta av ;)

Mja, delvis rätt, har faktiskt just lastat av den på vägen fast hos Boris och Mats på museet i Delary där den får bo ihop med min TL Startbil. Det är inte direkt på motorväg till museet så att vända 24 meter i brandgatan mellan förråden var viktsänkande! Kör ju bara trailer annars. Tur Boris var med och tittade så jag inte rev förrådet... ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...