Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Hämtade bromstrummorna hos blästerfirman för lite fikabröd, svarvade ur dem då det var katastrof i 5 av dem.. nu målat ena sidan på dem.

 Ser nya ut nu ;) ;) tjejen var med på målningen medans jag skrev ett svarvprogram och vaktade maskinen.

Men nu är det sovdax..märks att man är äldre..

 Förr var man kvar på jobbet med stylade bilar eller folkracebilen varannan natt, och jobb direkt på morgonen utan sömn.

Det orkar jag inte nu längre verkar det som.. :(

Svana jag hoppas att du målade dom ordentligt på insidan då så dom inte rostar & du behöver svarva om dom då :lol:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I onsdags satt jag och följde KVD-auktionen på nätet. De sålde ett gäng (4st) med hydraulpumpar till Scania TGB. En hydraulpump eller två är ju aldrig fel tänkte jag och bjöd 6,500kr. :wub:  Ingen bjöd över så senare igår ringde Ulf Johnsson från KVD och meddelade att reservationspriset för dessa var 20.000kr. Efter auktionen blev jag lite fundersam. :unsure:  Jag kände inte igen pumparna som de jag sett på andra TGB:er. Så när KVD ringde ställde jag motfrågan "är det servopumpar eller hydrulpumpar till krandrift"? Det visste han ju naturligtvis inte.

Idag hörde han av sig och talade om att det var 4st pumpar till servostyrningen det handlade om. Snacka om att jag inte visste vad jag höll på med :lol: :lol:

Nu hävdade jag ju att det var felbeskrivning av KVD och drog tillbaka mitt bud, ops :D

På samma auktion lade jag ett skambud på ett vitt Moelvensläp med aluminiumlämmar. Och ta mig fan tog dom det inte :o  Nu är man alltså ägare av en "Prärievagn" och när jag tittar närmare på beskrivningen så ser jag att det är registrerat och var besiktigat 2013 :wub:

Synd att man inte har CE-behörighet men jag får väl köra koskit i det åt grannen :lol:

 

Noll koll, det sånt här som min fru kallar "Herrarnas fria åkning" :lol: :lol:

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att jag har så lite att syssla med :P  Samt har sett att det går att få på dem på en 13on bil med bra resultat, så har jag kollat lite efter TGB 20 flak.

I går fick jag napp och har i dag kommit överens med en filur som pysslar med lite av varje, om att jag kan hämta ett flak oss han, det står som förråd eller något liknade nu bara.

Som vanligt saknas lyft hjälp av maskin, så det får bli att planera lite inför hämtningen av det. men han är en klurig en och jag är ju som jag är, så jag får väl ta med något till som det inte heller är någon ordning på, och ge det ett försök att få upp det från platsen där det står och upp bak på 13 bilen, Ja antingen på mitt flak eller om jag åker ram ren dit och bråkar på det. det blir nog ett snyggt överhäng bak när jag kör hem det och börjar kika på hur mycket jag måste korta det för att det skall passa för vad jag tänkt att ha det till :D .

 

Nu letar jag febrilt efter plast påsen med de tomma kartongerna lagren till pinjong och kronhjul legat i, behöver de lager numrena helst i kväll. 

Skall ha de på foto också så jag får kolla igenom foton så kanske jag kan snoka fram dem.

Det blir inte roligare än man gör det för sej  :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur vi har sök funktionen här och det är det första man kollar, eller ej  ;)

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9545-renovering-av-differential-tgb-11-13-20/?hl=%2Brenovering+%2Bdiff&do=findComment&comment=105558

 

 

 

Hm jag är och gräver efter sigg flera gånger om dagen i fickorna :mellow: ,

Glömmer hela tiden bort att jag inte har några  :ph34r:

Nåja jag skall väl kunna sluta med att gräva efter dem också,

@Gripen Fortsatt vikt nergång så håller man sej undan godis verkar det gå  :excl:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp gott folk, då har jag för första gången i mitt liv köpt te (alt. the, te' eller hur folk nu vill stava det).

Och nej, jag inte inte drabbats av hjärnskakning eller njursvikt :)

Jag har råkat blivit komps med en som inte dricker kaffe och mina indoktrineringsförsök får jag nu till sist ge upp.

Så nu fokuserar jag mer på att vara en god värd, trots att han inte dricker kaffe, som normalt folk...

 

:)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp gott folk, då har jag för första gången i mitt liv köpt te (alt. the, te' eller hur folk nu vill stava det).

Och nej, jag inte inte drabbats av hjärnskakning eller njursvikt :)

Jag har råkat blivit komps med en som inte dricker kaffe och mina indoktrineringsförsök får jag nu till sist ge upp.

Så nu fokuserar jag mer på att vara en god värd, trots att han inte dricker kaffe, som normalt folk...

 

:)

 

Nä man är väl osocial o avvikande på många sätt, men att tvinga i sig kaffe  är nåt man förutsätts göra....

 

"va, en drifttekniker som inte  dricker kaffe? Det går till första nattskiftet"- var en kommentar man hörde när man började yrkesbanan, Näe sa jag o så stönig är jag!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä man är väl osocial o avvikande på många sätt, men att tvinga i sig kaffe är nåt man förutsätts göra....

 

"va, en drifttekniker som inte dricker kaffe? Det går till första nattskiftet"- var en kommentar man hörde när man började yrkesbanan, Näe sa jag o så stönig är jag!

Jag kan tänka mig att det är ungefär lika avvikande att inte dricka kaffe i många sammanhang som det är att hamna i samtal med (framför allt) Stockholmare som absolut inte kan inbilla sig varför man vill bo i glesbygd. Dum jämförelse kanske.

Tänk om jag inte drack kaffe och hamnade i ett sånt samtal, jag hade ju varit rena utomjordingen i deras ögon :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dricker te nåra gånger per år iaf,finns ju ett 10 tal smaker att välja på idag mot

när man växte upp då fanns det väl bara en smak typ :)

Men just nu har jag iaf bryggt mitt eget världsbästa kaffe och njuter ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är av medicinska själ hänvisad till snabbkaffe sedan flera år. Jag provade tea istället för kaffe ett tag men det är bara inte samma sak och nu har jag vant mig vid snabbkaffet.

Det är dock en sak jag undrar över: Vem dricker Gröntea? (Eller det är förmodligen ingen som gör eftersom det alltid är de påsarna som är kvar :lol: :lol: )

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp får bli några bilder sen! Det är Chrysler 727-låda Dana 44 fram och D60 bak, rediga grejer! Motorn är en amc 360" monstruösa 145 hk ur 5,9l Lite kul med denna är att den har dispens för 4 st passagerare i "kuvösen" Kanske är stötfångaren bytt,😳

post-7718-0-93460600-1425758983_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagens höjdpunkt var att ut och köra 11 bil med sonen 5 år. Det var premiärtur för honom och han tyckte det var superkul att åka i pappas terrangbil. Annars hämtade jag ett lyftbord som ska fällas ner i garagegolvet, blir skönt att ha när jag mekar mc

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens fynd 

Noskon:; List pris 4700 kr

Grill: List pris 900 kr

Frontemblem: list pris 169 kr

Framlykta höger: list pris 299 kr 

Framlykta vänster: list pris 299 kr st

2015-03-08 16.27.41.jpg

 

Så lite små saker. Filter och regn stopp till avgas systemet ej fyndat på reserv traktorn då

2015-03-08 16.53.17.jpg

 

Det var med andra ord bra att plocka med sej reservdels traktorn  :)

Inte för att jag skulle köpt det nytt, men lite kul att få på hela och fina delar, Ja lite färg skall de väl ha framöver också  ;)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bromsrenoveringen klar för denna gången..

 Blev allt nytt från stålslangar till belägg och hjulcylindrar. Inte billigt med sex hjul..

..men ett otroligt lyckat resultat och bromsverkan nu efter kvällens provkörningar iaf  :P :P

 

 Bilden visar sista framhjulet som är redo för trum montering. Trummorna lämnades på blästring och svarvades på jobbet, målades två rikliga lager med blanksvart hammarlack och fick rengjorda tätningsringar.

 

 Allt detta blev jag riktigt nöjd med, kul att montera lite fräscha nya grejer. :) :) :) :) :)

 

Tack än en gång till Kerstin på FMV4x4 för snabba leveranser av delarna. ;)

post-6002-0-51132800-1425847288_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm nästan så jag får lite ågren för den där Noskonen. den är nästan lite för fin för min traktor

De som köpte den andra traktorn och betalade frakten hem för den som Noskonen satt på samtidigt, håller på att göra sin fin och skall lackera den snart, de har en liten bula och trasigt märke på sin noskon.

Tror banne mej jag kör tillbaka den så kan jag köpa ett nytt märke och knacka lite på deras samt spackla, så duger den åt mej.när den fått färg på sej.

Min skall ju användas inte stå och vara fin  :ph34r:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite halvdann..dög åt mig. Tänkte göra en adapter att bulta fast dem på..men hade bara en 2541-stång tillgänglig och vägrade.
Blev spänna i navet och schimsa med indikatorklockan istället. Svarvade jävligt lugnt då dom inte satt nåt vidare, och med vibrationsrisk.
Va inne på att fräsa dem istället i fler-open,  men svarvningen gick bättre än jag först trott.

 

Hade på känn att dem skulle varit hårdare än dem i själva verket var.. :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag kom grundhandling till körkort , så jag vart tydligen betrodd med att köra lastbil till jag blir 50 i alla fall  :)

Fick lite fler bokstäver på det nya. men inget som var kul egentligen, de har lagt till AM samt C1 av någon anledning  :ph34r:

Bara att kamma till sej och dra rakhyveln i trynet och leta på en fotograf nu då, de däringa foto apparaterna som brukade stå lite var stans är försvunna upptäckte jag nu när det börjar dra i hop sej till foto igen. Det kostade väl för mycket för bilder som nästan inte dög ändå  ;)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag förnyade mitt körkort för något år sedan letade jag också efter en fotoautomat och upptäckte att Transportstyrelsen på orten hade en hos sig (de som har hand om uppkörningar och teoriprov). Dessutom var det tunnsått med andra automater och den lokala fotografen hade inte kvar sin utrustning för porträttfoto på gund av obefintlig efterfrågan.

Det visade sig att Transportstyrelsens kamera var en elektronisk historia precis som den polisen har när man ska skaffa pass.

Jag trodde inte att andra foton dög längre! Det skickar ju bilden elektroniskt rakt in i "körkortsdatorn"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skall kolla vart de har sina lokaler här i området, såg att man kunde söka på det genom en länk man fick med i informationen.

Det var typ lika när jag ordnade nytt pass nyligen, jag behövde inte ens lyfta på rumpan från stolen hos ambassaden , de tog fotot där jag satt .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...