Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

I går fick jag en välbehövlig instruktion i hur TGB40:s automatlåda fungerar, vad som är vanliga felkällor,
lite felsökning och praktiska råd av en betydligt mer erfaren forums medlem.

post-9023-0-86836600-1424846392_thumb.jpg

post-9023-0-85809700-1424846441_thumb.jpg
Det blev ju dessutom en hel del allmänt terrängbils snack. En riktigt trevlig heldag och jag uppskattar verkligen att
Ni äldre experter på forumet är så schyssta mot oss "newbies"

Dessutom resulterade det ju en liten lista på saker att åtgärda

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara hunnit med små saker i bryggeriet mellan det som tar tid och energi just nu.

Tvåtaktsolja i dieseln och massor av olja i simms pumpen , enligt traktor folkets instruktioner. men jag tor det rinner ner i motorn annars har den pumpen en stor behållare.

 

Ja vad tusan tar min tid och energi nu då.

Ju ett innertak på 1700 tals hus. 

Jag har ju lite erfarenhet av träbåts byggen och vart på så vis involverad i detta. vi har byt ut några plankor, slipat bort kalk färg.

Och nu håller jag på "Nåtning" av taket, vilket innebär att maskera varje mellanrum av plankorna och fylla med sikaflex, sedan fort bort med maskerings tapen när man dragit ut sikaflexen snyggt.

Kan säga att totala tiden per dag blir inte så mycket, och det är ryggläge i fler timmar än vad jag klarar att stå och greja med taket efteråt.

2015-02-24 10.08.02.jpg

Lite bilder på hur det sett ut under renovering

2015-02-02 11.25.45.jpg2015-02-02 11.26.03.jpg2015-02-02 11.26.33.jpg2015-02-02 12.05.33.jpg

Detta är garanterat sista gången jag öppnar käften och berättar att jag sysslat med detta för det är tung jobb som tar en evighet att göra ordentligt.

Men det ger mej utrymmen samt plats för mina aktiviteter både nu och framöver så det är värt slitet denna gång. 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fällde fram hytten igen denna gång för att smörja upp det krånglande gasreglaget. Lättare sagt än gjort, länkaget till gasen är ju ett veritabelt ormbo! Stag och axlar åt alla håll och någonstans i detta så är det något som kärvar. Verkar onödigt invecklat :huh:  Fotgas, handgas och en mikrobrytare hus svårt kan det vara :rolleyes: ? Det är bara den sista biten i återgången som hakar upp sig. Jag provar med att smörja alla leder jag ser. Nu fungerar i alla fall mikrobrytaren, tror jag ;). Jag passade också på att rikta upp hållaren för vinschwiren, den som ska hålla upp wiren under färd. Jag glömde ju att haka av den när jag bärgade timmerbilen i vintras så den låg fint "smetad över stötdämparfästet ^_^ .

Monterade också en kontrollampa att koppla till någon funktion som man vill hålla koll på, för närvarande gaspedalswitchen ^_^  Testmejseln som jag hängde dit tidigare var inte så tillförlitlig (eller också begrep jag inte vad jag höll på med :wacko: ).

Testade också alla funktioner runt vinschning och nu verkar allt fungera om inte helt klockrent så i alla fall nästan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev att köra en pirat utklädd dotter till maskerad på dagis, sen hem och inta horisontale på soffan några timmar i dag.

 

På eftermiddagen kändes det lättare att komma upp, så det har varit paket inslagning för grejor som skall skickas.

Så hade jag sådan tur att dottern fick syn på grannens ungar, och drog i väg till deras studsmatta en stund. så jag passade på att börja sortera grejor som jag har i gamla miltära telefon förvarings lådor.

Känns som jag måste ha lite mer struktur på delarna, så dessa lådor vart perfekt, inskaffade innan jag flyttade för just detta ändamål, men inte riktigt i bruk förrän nu.

 

När jag rotade lite så hittade jag lite kedje detaljer, jag skulle ju egentligen ha visat hur jag lägger på kedjor, men så länge kan jag visa upp 3 st till olika modeller på att skarva och laga kedjor med.

2015-02-26 16.22.45.jpg

Denna modell finns med hål för stift också som vi sett. här en utan stift

2015-02-26 16.22.55.jpg

Så den utmärkta gamla hederliga "björnen" att eftersträcka kedjorna med

2015-02-26 16.24.49.jpg

 

Nu skall jag ta hand om den lilla piraten igen  :)

Kollar nog in senare igen  :P

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dag med inslag av fjärranöstern. Idag åkte jag tll lastbilsskroten i Arboga, Rickardsson-Konsult AB.
Det visade sig att Rickardsson-Konsulta AB hade blivit uppköpt av Rickarssonparts AB. :huh:

 

I lokalerna möttes jag av en äldre man som ivrigt och glatt pratade stapplig svenska. Jag försökte förklara att jag var intresserad av ett begagnat VBG-drag till lastbil. Det visade sig lite krångligt att få honom att förstå vad jag menade. Han pratade om dragstänger på släp och jag förklarade igen, lastbilsdrag eller dragkrok. Nu verkade han förstå och föreslog att vi skulle gå ut och titta. Han visade vägen fram till släpvagnar och visade på dragen. Nej sade jag inte dragen utan kroken. Varpå han försökte visa mig lösa lastväxlare. Då vinkade jag med honom över till några halvt nedplockade
lastbilschassien och pekade på VBG-dragen på dessa varpå han utbrast "aah dragkroken". "OK now we are talking" tänkte jag. :ph34r:

Han förklarade att de bara hade några stycken drag som ju satt illa till på chassien som de skulle använda. Sedan började det sedvaliga östeländska förhandlandet. Han undrade om jag ville köpa och jag svarade att det berodde på priset vilket han måste få av chefen. Vi återvände till kontoret och chefen. Där började de två samtala på ett språk jag inte förstod alls (kan ha varit skånska). :lol:
Efter en stund vände sig chefen till mig och frågade "du vill köpa vinsch?"

Helt förvirrad började jag nu undra och någon här förstod någon annan närvarande.

Nej, svarade jag. Jag vill köpa draget.

Ny period av tjatter vidtog sedan blev jag visad till ett gamalt lastbilsflak fullt med VBG-drag (bedömningsvis ett 30-tal). Vilket vill du ha blev frågan. Jag pekade på ett och efter ett telefonsamtal till chefen fick jag ett pris.
Eftersom det var en klump med drag, balk, fästkonsoler och en bit ram så sade jag att jag skulle komma och hämta det nästa vecka.

Sedan var jag så matt att jag åkte utan att nämna att jag också var intresserad av en lastväxlarkrok, hydraulpump, hydraulcylindrar, krankonsoll, kranhylsor med mera.
Vi får se hur det går nästa vecka.

När jag komm hem låg det ett brev i brevlådan från min nya bästa kompis Rajaa. Han hade genom sina ännu lite bättre kompisar hos transportstyrelsen lyckats klura ut att jag äger en 1989 VW LT31:a och nu ville han köpa den till ett bra pris (förmodligen ett bästa kompis pris). :wub:

Detta skulle ju bespara mig besväret med att annonsera och sälja bilen själv (och bli terroriserad av alla mina andra bästa kompisar). :(

Nu förstår jag ju att det förmodligen är en guldklimp som står här borta i skogen och inte en gamal skrotbil!

Nu ska det bli väldigt skönt att sjunka ned i soffan med ett par kalla. :wub: :wub: :wub:

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe härlig historia..du verkar iaf ha tålamod, precis motsatsen till mig..

 

 Ja min kväll då.. väntade på jobbet till sista Schenkerbilen skulle rulla in, för att få mina beställda bromslangar till tgb:n..

..men nej. Kom ingen bil! Jag gav upp förbannad och åkte från jobbet.

 

Av elva anställda på jobbet, är jag alltid den som åker sist, städar fikarummen larmar och låser.

  Men ikväll skulle kollegan slipa några volvo toppar och svarva kolvar, så han fick lämna sist och låsa och larma.

Vad händer då..

 

 Jo sex timmar senare, när man äntligen kommit hem.. och skall in i lägenheten..ligger hem och jobbnycklarna kvar i jobb brallorna på jobbet!!!

  Ringer runt till kollegorna, som antingen är upptagna eller bortresta. Får till slut tag i en nyckel av svarvkollegan..

..åker tillbaks till jobbet ungefär en mil.. hittar mina nycklar.. diskmaskinen har läckt ut vatten på golvet..

..OCH ett paket med bromsslangar i min CNC-maskin i verkstan.

 

 Lyckan total.

Om planeringen går igenom och gud vill, så blir det bromsmek imorgon lördag på min tgb (byte ena servot och alla slangar) ,och på söndag åka till Hansens polare och handla lite mer tgb-delar.

 

 Vi hoppas på en bra helg. :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan har idag fått "inbjudan till KFÖ" i Boden :)

Så jag antar att jag är anställd nu, eller?

 

Vore ju konstigt om de inte strular till något nu när man kommer dit, de brukar ha för vana med det  :mellow:

Vanligtvis brukar de strula till mitt efternamn, som inte ens är krångligt (enligt mig iofs), dock nyttjas det bara av två släkter i Sverige. (ironisikt nog bytt pga. militären)

Jobbigast var när de som vanligt bytte ut en bokstav men detta även på det nordea-konto man fick då, gissa två gånger om tanterna på banken var tvära till att byta namn på sina kunder hursomhelst?  :angry:

 

@SBAT111:

Själv hade jag nog fått hjärtsnörp :)

 

Påminner om en händelse när jag var i Liberia, som jag fick höra via mina kollegor:

En officer & Co åkte till hamnen för att hämta en försändelse (Svensk el. FN)

Föga förvånande och helt enligt rutin började de locals som jobbade där bråka om vem som visste något, vem som kunde köra maskin x, osv. osv. (de var naturligtvis ute efter mutor/"bidrag")

Officeren, som sett detta förut och som inte orkade stå och tjafsa i hamnen hela dagen för något som borde/är snabbt avklarat tappade tålamodet i allt snabbare takt...

 

Till sist blir han så j-vla förbannad att han drar fram pistolen, drar en mantelrörelse och pekar i luften (kan ev. ha skjutit också, minns ej).

Sedan ropar han högt på engelska: "nu j-vlar är det färdigdiskuterat!"

 

10-15 minuter senare är de på väg hem igen med försändelsen.  :ph34r:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så tror jag att det här varg ivrandet bara är en del av en större plan av våra politiker som tillsammans med bränslepriser, milersättning, krav på rening av privata avlopp med mer har som målsättning att göra det omöjligt att bo utanför stadsplanerat område. B)

De fattar beslut om saker som de inte är insatta i och vars konsekvenser aldrig kommer att beröra dem :angry: 

Vi motorentusiaster är inte heller några favoriter hos dem :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfade i vanlig ordning på blocket när det dök upp en annons om några lådor med bra å ha grejjer till 912, sugga & startbil!

Annonsen hann ligga ute en halvtimme innan jag såg den och ringde omedelbart till herrn och berättade att jag kommer om en timme. Krokade på en alldeles för stor släpvagn och drog iväg de 9 milen. När jag kommer fram ligger där några mer lådor än vad jag trodde, det visade sig vara runt 1.5 ton med bra å ha grejjer :wub:

Till exempel en komplett reservdelssats för volvo viking (ltgb 938) och mycket annat.

 

Med en osannolik överlast på det alldeles för lilla släpet och i bilen åkte jag hem och inväntar nu morgondagen för att hämta resten B)

(På bilden har vi redan lastat en pall)

 

post-6647-0-71571200-1425152755_thumb.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svart dag i garagets tecken..

 I alla fall om man kallas Svana.

 

 Skulle meka idag..vädret var rätt, garageportarna öppna, gamla roxettelåtar på sterpan..allt kändes bra.

Mekade dit bromsservot som jag misstänkte hade kroknat..nya stålbromsslangar..nya luftnipplar.

 

"Sune" här i forumet, har ju tjatat om en trasig hjulcylinder. "Neej har jag sagt, det finns inget tecken på yttre läckage, se att alla fälgarna är så rena och fina inuti!"

 

Micke som jag mekar med frågar, efter 4 månaders tjat.. "ska vi ta av alla trummorna och syna backarna innan vi luftar och justerar bromsarna??"

 Dom borde vara fräscha har jag ju sagt, men det skadar väl inte när vi ändå är igång..

..varpå Micke lossar första trumman.. och döör av garv. 

 

Det var HEELT SOP-SLUT, alla backar saknade bromsband på 5 av 6 hjul!!!!! (konstigt att man haft taskig bromsverkan!!) hahaha :lol: :lol: :lol:

 

Enda bakhjulet som hade fräscha bromsbackar..

..där smorde givetvis en trasig hjulcylinder bromsarna fint och höll rosten borta.. :lol: :lol: :lol:

(lera och tätringen runt trumman har hållt vätskan kvar i trumman, och inte visat minsta läck ens när jag kollat noga.)

 

Fasen vilken miss!! Ska kolla lite nogrannare innan jag köper ett begagnat bromsservo nästa gång. Visserligen har nog den också krånglat, men inte ensamt.

 Och gissa om man nu kommer få höra detta av kamraterna...

 

Så, bilen står kvar på pallbockar i Mickes garage..ringer Mogge på FMV på måndag och panikbeställer bromsbackar och fjädrar, och en hjulcylle.

 

 Nu ska jag skämmas och gå och lägga mig.. :lol:

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog ta det med Kerstin.

Morgan är ute på tur. Men hon fixar nog bromsarna åt dej.

Du har kört för sakta Svana. De skall öppna och släppa ut vatten vid en viss hastighet. Det är därför det är blykulor i tätringarna och inte stål. Det krävs en viss vikt på kulorna för att det skall fungera som det är tänkt. Om jag fattat det hela rätt.

Bara att öppna i bland även om man har tätade bromsar ;)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen kamrater. Hmm, intressant tgb-helg.

 

 Jag och Micke besökte Söderköping och Hansens gamla trakter i söndags, köpte en begagnad tank till min tgb av Christian markägaren, och passade sedan på att spana in "Olerum offroaders" ställe  i samma område.

 

Kikade in hos Robban OBELIX här på forumet (mest känd på 4x4sweden..) och slängde lite käft och spanade in hans otrooligt välbyggda och genomtänkta projekt offroadbil. Riktigt trevlig söndag med andra ord...

 

och "bromskollen" har spårat ur ..som vanligt. :lol:

Trummorna ligger nu på en blästerfirma i grann kommunen..lika bra göra allt ordentligt en gång och slippa bry sig om en månad igen typ.. så resonerar jag nu.

Svarvas och målas sent imorgonkväll.

 Och fattig blir man.. allt i trummorna blir nytt runt om, cyllar - backar - fjädrar.

Och så stålslangarna då.. och ett nybegagnat servo.

 

 Just det..på tal om slangar. Där är det inte klart än..

 

Vem fan kom på att ha tre olika bromsslangar, som ser lika ut när dem sitter monterade!!!!

Återkommer till detta när grejerna kommer på plats och fungerar bra.

 

Tack så länge.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hujedasig för bromsproblem, jag hade bra bromsar när jag hämtade min (kära) men redan efter första åkningen tyckte jag att det blev sämre. Tvättat 13 ordentligt i tvätthallen på jobbet och sedan kört och bromsat vid snustorra förhållanden men inte ett spår av läckage, ändå får jag fylla på bromsvätska.. Har nu fått svar på var den finns tror jag :)

 

Just ja, vad gjort idag? Suttit en stund och kika igenom motorluckan och drömt men sen kom verkligheten ikapp.. pappa vad gör du? kommer du snart??.. 

 

Öppnat mailen har jag oxå gjort och där stod att mitt paket från dhl service finns att hämta= servo :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivknuten på Passaten har nog gjort sitt nu, den knäpper även när jag kör rakt, nu hjälper ingen med fylla med fettsprutan genom hålet i axeln.

Det blir att starta upp "stora gröna och köra Liten till dagis med nu, sedan blåsa vidare och inskaffa en drivknut,

Passar ju bra att det snöar då vi skall åka 13on till dagis. Hoppas hitta knut i Motala så spara jag några mil. har de inte det blir det att jaga vidare till Linköping. Då blir det några mil extra  ;)

Sen lånar jag nog maskin hallen för att byta, har ingen lust att ligga i snön och skruva, Hytten är i vägen för att jag skall kunna stoppa in fronten på Passaten i Bryggeriet,

Men maskin hallen är inget dumt ställe att hålla till på heller  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skönt att hitta genvägar i arbeten.

Utan att kolla så noga innan har jag bara fått höra hur jävliga framvagnarna på den Passat modell jag har är, och sådana skall man akta sej för.

Med det räknade jag med lite extra tid för drivknutsbytet.

Men 1 timme och 45 min inklusive plocka fram och lägga tillbaka verktyg, samt förflytta dem till mekplatsen, kändes helt ok  :)

Nu blev det en tur med 13on i kväll bara för liten vart bevsiken när jag kom med passat i stället för 13on.

Så matsäck och en tur till Tåkern och leta efter "Hasse Hare" på prinsessan Estelles sagostig i skymningen vart dagens höjdpunkt.

Avslut med fika på flaket 

2015-03-03 18.37.23.jpg

Stannade vid  HOV. Där det finns en nostalgi mack och tog foto på bil och macken, men då ägare kom ut och funderade vad jag skulle göra med bilderna, så gör jag som lovat, spar dem i mitt privata album.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade bromstrummorna hos blästerfirman för lite fikabröd, svarvade ur dem då det var katastrof i 5 av dem.. nu målat ena sidan på dem.

 Ser nya ut nu ;) ;) tjejen var med på målningen medans jag skrev ett svarvprogram och vaktade maskinen.

Men nu är det sovdax..märks att man är äldre..

 Förr var man kvar på jobbet med stylade bilar eller folkracebilen varannan natt, och jobb direkt på morgonen utan sömn.

Det orkar jag inte nu längre verkar det som.. :(

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår var jag hos "tödde" och "mödde" på lasbilsskroten och hämtade ett VBG-drag som jag reserverade förra veckan. Att åka personbil på skrotgårdar tillhör inte min personliga favoritaktivitet så jag parkerade utanför i hopp om att de skulle kunna köra fram och lasta på ramklumpen med sin lastmaskin. :)  Tror Ni lastmaskinen startade? Naturligtvis inte! :mellow:  Jag tror batterierna var urdragna. Det blev till att köra in i lervällingen, backa intill flaket och släpa över klumpen på bilsläpet.

Idag har jag backat in släp med klump i garaget och börjat demonteringen:

post-9023-0-77023700-1425488060_thumb.jpg

 

Sedan ringde mat och sovklockan. Dags att åka till Af en sväng. Jag har klippt mig så nu är det väl bara ett jobb som fattas om man sak följa filmcitatet "klipp dig och skaffa ett jobb" :lol:  Passade på att sätta upp lite lappar om studentflak på några skolor.

Sedan har jag suttit och väntat på att B2600 ska logga in och göra några inlägg så han kan komma upp i 1000 "likes". Till slut tappade jag tålamodet och gav honom några likes för gamla inlägg så nu är det klart :lol:  Grattis till 1000 "likes" ^_^

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sedan har jag suttit och väntat på att B2600 ska logga in och göra några inlägg så han kan komma upp i 1000 "likes". Till slut tappade jag tålamodet och gav honom några likes för gamla inlägg så nu är det klart :lol:  Grattis till 1000 "likes" ^_^

Haha tackar!,jo det va ju en massa likes :wub: :wub: :wub:

 

Själv blev det en lång och bra dag idag,fackmöte med riktigt goda nyheter och bra resultat på vår slipmassa.

Slagit prodrekord på rekord genom åren nu,når vi lite längre blir det en fin bonus utbetald vid jul

och det är vi knegare på både driften och underhåll fanimej värda efter all uppoffring och personliga insatser som gjorts B)

Let the god times roll

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...