Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Gripen >> Nä men det känns som nästa projekt, precis som du skriver.

 Kört med tillfällig grönskylt och körorder nu i helgen, men det skall tas tag i detta med skriveriet till försvaret snarast, så man kommer nånstans i ärendet nångång.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappar med stela fingrar in en dags rapport, 

Sol och fint i dag igen. 

Gårdagen bjöd på klövning av får till att börja med, tror Ravelli nästan skulle varit avundsjuk  om han sett min räddning av ett får som smet, hade trängt in det i ett hörn, så drog det och jag fick fart och kastade mej i brännässlorna å lyckades få fatt i en skånk så jag kunde fånga fåret. och bära in det i fållan igen.

Chefens fru kunde nästan inte stå upp för hon skrattade så mycket åt den bravaden. 

Sprattlande får är banne mej inte lätta att bära eller lyfta över stängsel  :ph34r:

 

Så kom nästa överraskning. Casen som nu är i stort behov av service, kompressorn som styr stolen har gett upp får ett bra tag sedan, jag har beställt och fått hem en ny, men han vill inte prioriterat att vi/jag tar en dag och lagar den, så det är stumt mot golvet, och det var välta gärden samt plocka sten med det ekipaget samt ogräsharva med fin traktorn som var först på listan, ja ni kan ju räkna ut vart jag hamnade. kl 19 gav kroppen upp och i dag så fick jag igen det dubbelt. men bara att bita i hop och ut å påt igen. Här sliter vi ut en generation i taget. Ja Bosse som nu nästan inte kan stå, 64 år gammal, har fått gå hem.Chefen. Ja han har viktigare saker att göra själv som att drälla på gården med hantverkare.

 

Dryga 30 timmar i timbanken denna månad i går, så det knallar nog mot 40 innan dagen är över. Ja man måste ju jobba i kapp då jag skall vara ledig halva torsdag och fredag  -_-

 

Nu ut och elda i pannan så flygfäna får det varmt å gott, sedan på och välta och plocka sten igen, Bara att fylla locket på snusdosan med värktabletter å köra på,

Fridens folks  ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också målat om bilen. Gjorde det förra året och nu var det dags igen. Dessvärre verkar det som att jag slarvade med omrörningen av den svarta färgen så den blev lite för blank. Gör om, gör rätt.

 

Jag har bytt däcken på bakaxlarna till Silverstone MT117 Sport och jag tror de är något tystare än Good Year från förra årtusendet. Ska bli intressant att se skillnaden i komfort och ljud när framdäcken kommer på plats.

 

Nya stänkskydd från Swedol 40x40 cm både fram och bak. Framtill sitter de 3 cm utanför karossen på samma bredd som baktill. Hoppas slippa tvätta bilen lika ofta nu.

 

På taket har jag monterat solceller på 2x100 watt. De är av typen tunna flexibla paneler som bara är några millimeter tjocka.

 

post-8529-0-79797000-1464757923_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besiktning Sveg 08.00 fredag av ovanstående Tgb11. Hittade en till bromscylinder som satt fast fram men nu stannar den snyggt rakt fram. Bak så blev det byte an cylinder som behagade läcka därav rörbytet gick ej att lossa i någon ände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sveg har bra service!

 

var där med Fiesta XR2, mitt i värsta EGR ventil jakten.

Varför har du pluggat sa besiktningsmamnen ??

O jag var säker på en 2:a,

nåja vi testar sa han, jo ventilen funkade

Han ropade på kollegan o fråga vart slangen skulle sitta i andra änden.

klippte av några dm slang från testaren o satte dit, o sa att nu hade du tur..  

 

Kollega från Örebro ringde för akuttid till sin Scorpio o fick en. Sa direkt att ny strålkastare var beställd (hål mitt i ljusbild).

SBP: Men det där lagar du med Araldit ju...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gav fan i att jobba i dag ;) ,

Hade lovat hjälpa till med strö om det kom något, nu gjorde det inte det,. men det var kris med något som vanligt. 

Men jag har en färje tid att passa. så om jag åker kl 12 har jag ca 40 min att spela på, ja på resan Skänning - Grislehamn .

Kändes inte som det var läge att bli sen hemifrån då

Att det kom en kille för mej oanmält upp från Danmark och skall bygga kulvert, å behövde hjälp, kändes inte som mitt bekymmer.

 

Så tar det lite lugnt med kaffe nu. 

Sen packa kläder och handla mat så jag är klar till 12 då Liten hämtas från dagis, och det bär i väg mot Åland.

 

Blev sent ändå i går, då jag kom på att jag var tvungen att göra rent både Akvarium och sanden mm där i. så den "plaskande döden" med polare klara sej ett tag till.

Den "plaskande döden, fick sitt namn eftersom han plaskar som fan om han inte får mat och har smällt i sej nästan alla fiskar vi köpt och stoppat i.

Ja att då Jennifer tittar en hel del på "Hicke å drakflygarna" Det har nog en del med namn bytet att göra också 

Den lilla gulliga sköldpaddan på ca 7 cm har på 8 -9 månader vuxit till en 15 cm mat krävande best som hugger efter allt jag stoppar akvariet, ja även mina fingrar.

Skrämde till och med bort katten som nyfiket skulle försöka fånga den. med sitt väsande och kraftiga plaskande   ^_^  

2016-06-02 08.10.32.jpg

Men med lite mat så lugnar han sej. Den andra sköldpaddan har nu blivit i samma storlek som när vi hämtade " plaskande döden", men jag hoppas inte den är 15 cm över skalet om 8 månader

2016-06-02 08.39.27.jpg

 

Hoppas på att det kommer någon TGB till träffen på Åland, har då genom tele suport hjälp en att få ordning på ett problem med hans TGB,  så en hoppas jag kommer i alla fall.

 

Fridens Folks 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft en tung dag idag då jag varit närvarande på en bardomsväns begravning. Nära vän och granne från uppväxten som tog beslutet att inte leva vidare och lämnade oss med många frågor utan svar. Han hade lämnat efter sig lite önskningar om vem som skulle ha vad av hans tillhörigheter, om man ville ha dom... Tydligen skulle jag ta hans bil om jag ville ha den. Men jag vet inte hur jag ställer mig till det. Vet inte om jag orkar ha den ståendes här än mindre köra runt i den. Men jag ska fundera en stund till på det.

 

Tog och spenderade lite tid i verkstaden (då det är svalt och skönt där jämfört med alla andra ställen i trakten) blev en ny knapp i panelen som jag numera kan reglera bort inkopplingen av framhjulsdriften. Så nu kan jag köra med lågväxel och bara bakhjulsdrift om man ska backa och grejja med släpvagn tex så man slipper slira på kopplingen köra så fort eller riskera "kärringstopp" ;)

Får fixa lite finare knapp kanske framöver med en on/off dekal också kanske. fick bli det jag hade idag och det var en stor och ful flipp / flopp knapp :).

 

Knapp%20till%204wd.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det tid för lite skruvande på förmiddagen , efter c202 hämtades ut från vintervilan var det en oljepöl under bakaxeln. Fick hem ny packbox så det var bara att börja riva, eftersom den slutat läcka tog jag för givet att oljan var slut men döm av min förvåning när släppte på kåpan och 1,5 liter olja rann ut, inget fel där inte, verkar nästan som någon skojat eller jag ställt mig på en plats där någon tidigare bil läckt olja.

 

Började tveka om man ändå inte skulle byta pinjong packboxen och även justera förspänningen på pinjongen vilken sen många år tillbaks bara varit låst när hylsan förspänning mattats.  Hade ju nu en ny packbox , fundera om den skulle hamna på hyllan eller bytas , kollade när den förra var bytt och det var 1992!!!! med den intervallen på byten skulle jag göra nästa packbox byte som 80 åring. Gamla boxen åkte bort och jakten på shims började, hade tidigare varit in på en firma för att få en distans gjord men ägaren kände genast igen knäck/crackhylsan, han förklarade att shimsa stumt var ingen bra ide, han hade tidigare byggt axlar för dragracing så lite kunskap i ämnet verkade finnas.   Däremot verkade min ide bra med att istället för att som de gjorde försiktigt knacka ut måttet något på hylsan ge den ett shims istället och på detta sätt få en ny förspänning.

 

Crackhylsan på c202 kan när den stukas till fastna vilket min så klart gjort så shims var enda lösningen.  En 3 mm bricka drogs försiktigt dit som tolk för att måtta upp glappet, uppskattningsvis under 1mm  konstaterades.

 

post-5279-0-79387200-1464895191_thumb.jpg

(Delarna på bilden är från en reserv utväxling och inte den pinjongen som sitter i bilen).

Shims var inte enkla att hitta men turligt hittades några 1mm på en firma köpte 2 för säkerhetskull.   30 mm shims är för stora i yttermått de får ha max 5 mm kant utvändigt så de ligger fritt för lagerkransen.  En vinkelslip i skruvstycket så var det enkelt ordnat. Torr drog pinjongen till nästan rätt mått dels för att se om man lyckade knäcka hylsan något mer och dels för att bara ha någon 10 dels millimeter kvar att dra sen när alla delar är på plats och inoljade.  Det krävs rejält moment för att knäcka hylsan ytterligare, var tveksam till om hylsan skulle hålla.  På c202 är måttet på muttern runt 29mm, försök inte moment dra med 30 hylsa utan slipa ner muttern så den passar riktigt trångt i 28 hylsa annars blir den runddragen. 

post-5279-0-86896700-1464895321_thumb.jpg

Tips på hur man enkelt låser pinjongen för att kunna dra rätt förspänning, sätt medbringaren i mothåll med ett vinkeljärn hakat i något av bakaxelöverfallen, efter den är dragen ge den några hammarslag och sen känna så inget nytt glapp uppkommer för då blir det till att dra någon grad till.

 

När jag skulle ta bilderna låsningen med vinkeljärnet så upptäckte jag var oljan hade kommit i från, vinkelväxeln/vändlådan för vinchen var blöt vid packboxarna och tydligen hade detta droppat ner på bakaxeln och sen på golvet som i sin tur orsakade dagens skruvande. 

 

 

Vid sen eftermiddag så var det dags för årets första provtur med Badankan, sjösatte med Santa Fe'n gick rätt hyffsat men C202 är klart en bättre dragare. Med santa Fe'n och tung båt bakom känns vare ojämnhet i vägen, ruskar och sliter , med c202 då märker man inte att man har något på draget.

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på en jubileeumsfest med företaget på chefens sommargård på Gotland:-)

Vi firar 1000 tillverkade ReCoDrives på nya och beggade lastbilar i alla märken och lastbilstorlekar.

Så nu är det grillat helt lamm.. fest och kubbspel här.

Vädret är helt underbart!!

Toppendagar.. fullt betalt också. Skriver väl in lite övertid också haha :-D

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var en tur till idrottsplatsen o la lite Pb i vallen....

 

Åkte över Sörmoskogen o nåt nytt metalliskt ljud oroade...

kikade fram o tbx men hittade inget, förrän jag kikade in bakom höger framhjul...

 

post-4978-0-02551700-1464979482.jpg

 

Så funderingen om jag ska åka Kuga till banskjutningen i Arvika eller JDW, ta med kärran o hämta några stockar som jag tappade senaste lunningen vart ganska snabbt avgjort...

 

 

Några mektips?? Eller ger det sig när man ryckt av hjulet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ger sig när du fått av hjulet, mina var ditlimmade, vissa med ett par "tabbar" bakom som ringarna bottnade emot men vissa utan, jag rengjorde mellan ringen o bromsskölden och Sikade fast dem, (tight passform) när jag ändå fixade bromsarna och sika-lagade tätningsringarna.

 

Skulle säkert gå att fixa utan att ta av hjulet men mycket mekigare.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inget bra typ Sikaflex hemma så jag testade Stuvbutiken då de har mycket till bra priser och jag skulle ändå ha varios produktos för trallvirkesvård. Vart en spruta från Loctite som skulle fästa allt.

 

Petade bort det gamla som ringen satt i (verkade vara nåt gummiliknande klister), och det var lite skavt där ringen hoppat runt...

post-4978-0-83645300-1465193770.jpg

 

Note to self:

När man ska gegga med lim, o kommer direkt från stan: Använd handskar, ha inte nyckeln i fickan, huset låst o larmat när man fullgeggig ska in o tvätta av sig...

 

Vart en tur med smörjsprutan när däcket ändå var av, o några nipplar var lätt åtkomliga (ja det vart alla nipplar när jag ändå var i farten)

 

Köpte även en billig flaska signalfärg, då div grejjer lätt "försvinner" när man är i skogen o micklar med virkestransporter..

post-4978-0-95420700-1465193789.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev test av släpet igår när det skulle ut och grävas lite på byn.

DSC_1200.jpg

 

Funkade bra med tippbart flak, dock strök reflexerna med som jag satt just där banden går upp och ner i bakkanten.

Nu såhär efteråt så var ju det rätt uppenbart, så där klantade jag mig. Har dock en uppsättning till som sitter på lemmen så det är lugnt ändå. Funderar på att slänga på en klistermärkes reflex på bakkanten. Då sticker det inte ut nått för banden att riva tag i.

 

DSC_1199.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på besiktningen idag och fick fullt godkänt på åket, Kunde hindra dem att avgasmäta. Testarna var yngre än värnpliktensslut och hade aldrig åkt 11a förut. Men det gick att övertyga dem om att datafilen om vad som skall testas inte var helt korrekt när datorn ville få en odb avläsning också....

Den här gången kunde de med knapp nöd få loss hjulen från underlaget så att det gick att reglemensenligt ruska på däcken.

S

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...