Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Ja det har varit lite väl livat på landet den senaste tiden.

Jag skrev om någon som slog Murphy på fingrarna varje dag, denna har förklarat krig, och det har gått ut över det mesta, både jobb boende och barn.

vilket blir lite slitsamt.

 

Men är det något jag kan så är det kriga. så jag ligger lågt och skjuter från höften.

Jo det är väl så om lagen om all jävlighet ska de krångla så ska det krångla på alla plan men hoppas det löser sig.

 

Murphy verkar även haft sin tillflykt till småland, efter 14 dagars skruvande med att riva bilen i delar och ha isär motorn från undersidan verkade allt funka lite för bra, turligt nog var allt väl inoljat för när ventiljustering skulle göras efter den fått bli lite varmkörd så var toppen nästan fri från olja, ett "obetydligt" borrat hål som saknades på nya kam på i bakersta lagringesytan visade sig behövas för att oljan skulle ut i blocksidan och sen via rör upp tilltoppen, kamen som saknade hålet hade utag på andra sidan blocket som så klart ändrats i gjutningen på mitt block. Funderar på att ta smällen med att beställa nytt från Tyskland och bli över 11 tusen fattigare. Eller köpa en upprostad orginal c202 och lyfta över min helfriska camperbyggda karossen och sen hålla mig till orginaldelar och en slö bensinare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har klonat sej.

Våra ras, en ventil på casen till lastar gav upp, bytt och fixat

Kedjeras i halsen på nya tröskan, fixat

Sten igenom hela tröskan, hacken åt skogen samt några såll, fixat

Stora JDn har bråkat sedan i våras, har stått över två månader på verkstad , de hittar inte felet och gjorde en nödlösning. nu rör den på sej men inte ok, de kommer och kollar och spelar in nya prover i morgon.

en slang till avluftningen på casen gick av under hytten, med stopp på bränslet som resultat då den gått brevid tröskan och sugit i sej boss från den, så nya fillter mm, men den stannade ändå, hittade felet tömde tanken och blåst alla ledningar samt rengjort backventil, den finkar från i eftermiddag.

slag sko in genom nya tröskan, denna gång vart det total ras.tröskan nu iväg skickad till case, som skall byta hela kedjorna fram, själva trösk rotorn och en nya hack med nya lager och nya mothålls knivar, den får vi nästa år igen.

i dag skulle det plöjas, med plogen vi sålt till en ryss, då gick axeln som sitter i trepunktfästet av

beställa nytt och få på fort som tusan innan nya ägaren kommer, körde på med våran plog, kl 22,30 small 2 st bultar av på den och ett järn bröts lös, Skärbrännaren och smällta ur bultarna i morgon och svetsa i hop den.

Av någon outgrundlig anledning rasade våran stapel av bantam balar även i dag, ner över vagnen som vi transporterar djur som får mm i, så den står och väntar på rep också.

Det är inte bara en sak nu. en dålig höst kan man lugnt säga,

Så en sak är säker han är effektiv den där murphy när han sätter i gång.

100 hektar som skall plöjas och sås med höstvete kvar, sen en del till.

Det som skall tröskas får vi ta in maskinstationen på, en försäkrings sak, så vi skall bara hålla med traktor och vagn, skönt att få det från listan att göra i alla fall.

Tur det är lite extra folk som jobbar nu under säsong

 

Har lagt min ved hobby på is, och beställt 10 kubik klyven och klar, det får räcka tills de drar in "fjärrvärmen" här i huset i vinter. Nästan inte värt att hålla på själv, när det kostar 3500 kr för 10 kubik måttbeställt 25-30 cm till kökspanna och hem transporterat.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garnisonens dag, Skövde idag:

IMG_4028.JPG

C-G (även känd som hertigen av Jämtland) kom och gav MSS en ny vimpel, den gamla dög tydligen inte.

Tre SAAB safir kom och formationsflög, bra jäkla fränt ändå :)

Senare på dagen kom en grep jollrade sig, men sånt har man ju sett förut  :wacko:

 

IMG_4027.JPG

Bandvagn 410 med protector-huv, motköpet för att Norge köpte Archer som de sen sket i...

 

IMG_4029.JPG

Ett gäng musikanter ur hemvärnets musikkår. Den kategori inom försvaret som sägs vara mest drillade. Stämmer nog, jag var tvungen att vänta ganska länge innan jag kunde ta en bild utan att det såg ut som att det bara var en handfull trumpetare som gick i bredd :)

 

IMG_4036.JPG

IMG_4037.JPG

IMG_4038.JPG

IMG_4042.JPG

IMG_4039.JPG

IMG_4043.JPG

IMG_4045.JPG

IMG_4047.JPG

Stridsfordonsparaden gav ett fint urval av diverse fordon, en del hämtade från Strängnäs (Arsenalen) dagen till ära.

Första gången jag sett en körandes strv103 i verkliga livet också :)

(tog fler bilder, men man får ju hejda sig lite när man lägger upp också :) )

 

IMG_4051.JPG

I aktiv tjänst än.

 

IMG_4052.JPG

IMG_4053.JPG

IMG_4054.JPG

IMG_4055.JPG

IMG_4056.JPG

Tam "broläggning" utan frikoppling och passage över för att hämta upp på andra sidan.

Till råga på allt saknades "ryss-stocken" på vagnen  :o

 

IMG_4057.JPG

En I5:are på heden, min gamla lastbil jag gjorde lumpen på. Har genomgått några modifikationer sen jag körde runt i den. Bla verkar de ha byggt ett smartare förvar av markspetten.

 

IMG_4060.JPG

Nån stor och opraktisk älgdragare, säkert för att dra loss andra älgdragare...

 

IMG_4061.JPG

Tidernas mest kompetenta och perfekta stridsfordonsbärgare! En BGBV90 (A1?)

Luktade till och med så där (nostalgikt) skumt som det brukar i dem också  :ph34r:

 

Naturligtvis glömde jag ta en bild på FMVs T-72a, men vem vill se bilder på 50-60 ton tunga älgdragare?  :wacko:

 

*TILLÄGG*

Kom på en grej: Katy Perrys "Firework" (paper bag) är numer "officiell" Pansar-låt, spelades i högtalar systemet på P4 idag. :)

Hur många kan gissa referensen? :)

Redigerad av Vinkon
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis Vinkon,du verkar att ha haft en kanondag i dag.

Jag klantade mig med rondellmaskinen och kapade ett spår i vänsterhandens ovansida och har tillbringat dagen på Akuten..... :angry: 
En 1mm kapskiva som högg fast och exploderade,maskinen kastade till och man använde ju bara enhandsfattning på 125 rondellerna,kanske dags att tänka om lite. :unsure: 
Klarade alla senor och lederna,bara köttsår....6 stygn blev det i alla fall.
Nu vet jag vad jag får göra i nån vecka.... :( 

Ha det/ Dexx

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För väl att det gick bra, Dexxas. Man kanske inte ska berätta så högt om liknande eskapader, men jag är glad att jag inte blev värre skadad i foten än vad jag blev av just vinkelslip för ett par år sen. Hade grejat lite med bruksbilen utomhus och bar in alldeles för mycket grejer i famnen för att slippa gå mer än en gång. Kabeln fortfarande inkopplad på vinkelslipen, denna slinker ur traven i famnen och ramlar i backen. OCH GÅR IGÅNG. Hugger i nåt och rusar iväg mot min vänsterfot, sågar sig in i skon och karvar ett spår i sidan av foten strax över fotsulan. Vid det laget hade jag i alla fall slängt ifrån mig resten av grejerna och får undan foten från det attackerande verktyget. En vinkelslip kan man ju inte bara få igång på det sättet, men knappen var ordentligt uppförd till övre läget och satt i spärrhacket. Jag har samma slip kvar, kanonbra maskin.

 

Skadan var på intet sätt livshotande, men såret såg väl inte så kul ut. Min sambo är undersköterska och min mor som var på besök är sjuksköterska, så adekvat vård utfördes i hemmet.

 

Japp, det om en händelse sommaren 2011. Dagens datum till viss del ägnad 13-bilen. Påbörjad ändring av taket, ska posta några bilder i projekttråden.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, krya på dig Dex. Det goda med det onda är väl att man får sig själv en tankeställare på vad man håller på med. Kör själv med 1 mm rondellerna & enhandsfattning då jag för stunden jobbar en del på bandvagnsbygget (!). Har märkt att omdömet inte är det bästa vid 22-tiden då bandvagnsfabriken slår upp sina portar.... Då är det lätt att gena, lätt stressad. Man vill ju få så mycket gjort som möjligt på kvällsskiftet efter att ungarna somnat... Har varit nära vänstern flera gånger men klarat mig. Lätt svettig...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika förvånad varje gång vad någon tiondel mindre i shims i spindellederna påverkar dödsvobblet. På grund av lite tidsbrist bytte jag inte lagerskålarna som tänkt. De ska bearbetas med ett litet spår för fettet. Ångrade mig direkt nät fettet trängde ut i skarven till locket där fettnippeln sitter i stället för vid x-ringen. Som vanligt, gör om och gör rätt.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika förvånad varje gång vad någon tiondel mindre i shims i spindellederna påverkar dödsvobblet. På grund av lite tidsbrist bytte jag inte lagerskålarna som tänkt. De ska bearbetas med ett litet spår för fettet. Ångrade mig direkt nät fettet trängde ut i skarven till locket där fettnippeln sitter i stället för vid x-ringen. Som vanligt, gör om och gör rätt.

Åkt en del gammelbilar t.o.m sån där man hade fjäderbelastat styrstag (30 talare) och ända sättet att slippa vobbel var att ställa toe innen på nollan.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunt med skrivande idag. Får bidra så gott det går.

 

 

Lite trist på jobbet nu, vi håller på att skrota kärran som kraschade i Värmland för tre veckor sedan. Den lyftes från 20 m djup i sjön i fredags och kom på bil till verkstan i lördags morse. Två döda, man blir väldigt ödmjuk när man sågar upp planet och sorterar aluminium och andra metaller. Några delar går att använda men det mesta är väldigt sönderslaget. Vatten är hårt i 300+ km/h...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det den som krockat med en elkabel? Usch ja, kuslig känsla.

 

Jag ställer mig också i kö för att få höra hur Mäster Bandvagn och H Hansen Fishing har det.

 

Ja, det var den. En kompis, kund och elev omkom. Lite märkligt, en Piper Cub gick in i samma ledning på samma plats 1972. Långsamt flygplan den gången och båda ombord kunde simma i land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen dagsrapport kommer från den för säsongen extremt trista plåtverkstan. Blött och mörkt, men i vart fall inte kallt än. Herren vare lov för pannlampa.

 

Bitarna som ska lappa igen taket på terrängbilen min är nu äntligen nåt sånär figursågade och inpassade, nästa tillfälle skall de punktas. Innan bakdelen av hytten sen demonteras för vidare befordran in i garaget skall soffan in på plats en sista gång och öronen till soffans fästen punktas fast. Skall bli rackarns skönt att hållas inomhus, lagom muntert att greja med naken plåt i blötan.

 

Men vad gör man? Hellre göra nåt med de här förutsättningarna än att gå och titta med dåligt samvete på hur grejerna sunkar mer och mer under tiden man är utan det roliga de ger om de är i rull.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mäster Bandvagn",jo jag tackar jag...... :lol: 

Mitt enda problem idag är att vänstern är lite svullen och det där bandaget påminner om att jag måste hålla fan på mig och inte åka ut o skruva.... -_- 
Naturligtvis har en hel hög av mina kunder hört av sig och vill ha hjälp med reparationer men mycket av det går att vänta med i nån vecka tills näven är kurant....

Jag kollade in på forumet tidigt igår kväll och konstaterade att trots att det hade varit ett tjugotal inloggade sista kvarten så var det inte möe nytt nån skrivit.
Läskunniga verkar dom flesta vara iaf.... :huh: 

Jag skyller på att det är tråkigt att köra pekfingervalsen med bara högerhanden på tangentbordet,därför är det ganska tyst härifrån. :( 
Händer inte så mycket runt min halva av terränglådan heller,och bärgarn fungerar då jag behöver den. -_- 
 
Ska byta en hydrualmotor på mittenvinshen,byter från en 100cc till en 160cc. Höjer dragkraften med ca.65% :wub: utan att trissa upp trycket så det blir för jobbigt åt pumpen.
Minuset är att linhastigheten sjunker lika mycket,jobbigt när man ska veva ihop skiten vid avslutat arbete...
Ska byta ut 10mm linan mot en ny 14mm på den vinshen.
Har 100-120m rotationsfri 14mm på trumma så jag kapar en bit av den och pressar på en kaus med en talurit...
Enda minuset är att linan måste vara lite kortare för att få plats på lintrumman,borde få plats med 40m men jag vill öka dragkraften några ton till. B)
Är helt övertygad om att vinshen klarar av det hållfasthetsmässigt då Sepson alltid har byggt som jag,dvs med både livrem och hängslen...dessutom är min vinsh så gammal att den är byggd då grejorna skulle hålla och inte sönderräknad av nån skrivbordsekonom. :lol: 

Mvh/Dexx ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att bli ägare till din 100cc om den blir över. Jag har en Sepson 3.5 tonnare mekanisk som jag ska ha i nosen på min bandare, och där skulle din 100 cc sitta som en fläskläpp. Men du har så mycket tokiga (nej förlåt, - intressanta !!- ) ideér, så det är väl ingen risk att nån hydraulmotor blir över?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...