Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Min tur i dag blev lærerig.

Formålet var at få lavet mine nye hjul om så de passer på PV3S.

Men nej, det lykkedes ikke.

 

100 Km nord første stop var både anbefalet og lovende. Men de vil have dækken af fælgene for at kunne klare opgaven. Men så ville prisen være ok. Dog ikke for helt færdigt projekt.

Nyt sted samme svar her men NOGET dyre.

 

Så gik det hjem i tænkeboksen - og videre til en snak. Før jeg kørte til et dæk firma der gerne ville se hjulene. Sådan noget havde de ikke set før.

Men de bekræftede at jeg kunne tage det ene center narv ud for at lette for vægt og evt. få hjulene lidt længere ind over akslerne. Og havde lige et sted de kunne anbefale. Forøvrigt ret tæt på hvor jeg bor !!!!!

 

De kunne lave et perfekt arbejde MEN det var dyrre end jeg havde lyst til. Der må være grænser for galskaben.

 

Men med alt den snak og ca 250 km's kørsel så kom tanken og den rette idee. Altså for mig og mine lyster.

Den beskrivning kommer på min tråd Praga V3S

 

Jeg nåede også lige at hente reservedele til min Toyota. Der kom straks to mand for at se hjul og havde div spørgsmål. Joo lidt sjove er de.

 

Tak for i dag gode TGB folk - Ja ja min er ikke en TGB men bygget på samme måde.

Mvh

Knudsen

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna skriva en varning för en bilfirma och en hög nedsättande ord om folket som drev den.

men det får bli en livat på landet av det.

Skrev jag att jag skannat blocket på LB regade dieslar ej pickup.

 

Ja jag ringde på några och efter en del snack med en firma så var vi i stort sätt överens, bara att beskåda bilen, för min skulle han ta utan förbehåll.

Det skulle inte finnas någon rost att tala om, Ja det innebär väl att det finns men som inte behöver svetsas och lagas direkt i min värd. och bilen skulle vara ok, däcken lika så.

Så jag knappade i Adressen på GPSen 27,6 mil och gav mej av med vinterdäcken i bagaget och ägarbytar papper med, samt en lite hög med slantar. Tog nästan 4 timmar då jag hamnade i rusningstrafiken kring Trollhättan.

Glider så småningom in på en gammal verkstad eller liknade ute på vichan. där det står ett 20 tal bilar samt en del maskiner.

Två st kommer och möter mej och knaglar fram att de måste hämta sin bror som har hand om bilaffärena.

Jag börjar spana på objektet en Landrover Discovery TDI 93a. Å den ser riktigt fin ut så där 1,5-2 meter bort.

Ja ut kommer sedan brodern och vill att jag skall provköra den direkt, Nja sa jag jag vill att du låser upp den så jag får kika under mattorna mm innan jag testar den, Han tjatar på om hur fint den går och att det varit samma ägere en gammal man som haft den i över 10 år,.

ok jag kikar i i hjulhusen, och han är på som en huggorm att den är ok i allt bärande och balkarna är fina. Det kan man väl tvista om, men inget som krävde rondell och svets direkt i alla fall.

men jag ser något väldigt konstigt. där skärmarna går över till golv, ser det ut som det är gummi. Jag stoppar in handen och ja det är tjockt gummi. Får han att öppna bakluckan och river ut stolarna han lagt där, ur med mattan , och tror fan inte mina ögon, Nä det fanns inget rost att tala om , för det var borta, i stället låg en tjock gummi matta på hela golvet i last utrymmet. som de täckt med inrednings mattor mm. Vad fan är detta frågar jag , när det har han inte sett, men en plåt och några punkter med svetsen fixar det på nolltid, Går vidare runt bilen och konstaterar att när det finns ingen rost på tröskellåderna heller, de är borta helt enkelt, ja men de är inte bärande och det sitter ju en plast tröskel så man ser det ju inte, och jag har inte sett det, bara att svetsa lite, blir svaret, Vad fan jag skulle ju få riva ur hela bilen och byta allt under skärmkanterna.

Nä vad fan försöker du lura på mej säger jag, de andra två var på väg att köra in min bil i verkstaden och ville ha nycklarna,

Jag lära förklara för han att jag inte trillat av någon vagn och att han kunde behålla sin bil han skulle varken få min inbyte eller några pengar. Ja men du kan få köpa den utan inbyte tyckte han, jo det kunde jag säkert. för 15 K

jag bara tittade på han och sa ta bort en nolla så kan jag hämta den. Då tyckte han jag var oförskämd.

Då brast det, vad tusan din förbenade sxxx-xxxxx, du har lurat mej att åka totalt nästa 60 mil och jag är oförskämd, fick jag ur mej, du borde egentligen få betala bränslet för denna tur, då du försökt blåst mej totalt.

Nu vart han inte så glad när jag kallade han namn och det vart lite stelt om man säger så.

Så jag satte mej i bilen och började köra hem, lite lagom glad, Önskade att jag hade haft ett däck järn eller något liknade till hand, men det hade ju inte gjort bilen hel eller saken bättre.

 

Så nu sitter jag vid datorn och kollar på en annan bil, men chefen ville ha ett snack angående bil innan jag stack i väg på flera resor, jag jag skall upp snart och blåsa på sista lagret färg på 13on samt plocka undan där så jag får ner mina saker till bryggeriet igen och kan fortsätta med bilen.

 

Sen börja göra klart för att ta sej till Borås och Challenge tävling på fredags morgon

 

Fridens folks

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr finns det allt för många sådana i både bil och maskin branschen.

Typ 15 sådana har ringt och velat pruta styggt på Passaten utan att ha sett den ens.

Nu lägger jag på direkt när jag hör vad som är på gång. då kan jag heller ha den kvar än att ge bort den till någon som sedan skall kränga den dyrt.

Nästan omöjligt att sätta ut en bil annons på Blocket längre.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket oflyt att råka på en sån där hästskojare. Jag brukar inte bli arg, men hade jag gjort samma resa för ett sånt vrak hade jag blivit rasande. Ren stöld av tid och pengar att luras på det viset.

 

De senaste gånger jag sålt bilar har det ringt två minuter efter att annonsen lagts in på blocket och frågats lite förstrött om olika saker och är det kombi menar de att det är en familj som har barnvagn, jag sätter in handpenning direkt. Sista pris? Och efter nån tusenlapp av på priset ska de komma och kolla så fort de kan efter jobbet. Kan ju kännas smidigt. Bara det att då klankar de ner hela bilen och hävdar att man lurats på en massa grejer, att det är en skitbil som ingen vill ha och ska pruta i stort sett ner till handpenningen. "Varför står du ändå kvar här och vill köpa den då?" och "Försvinn härifrån, den är inte till salu till dig längre."

 

Men den där knäckebrödsbilen de försökte lura dig på, den måste de ju i stort sett räddat från skroten. Att folk orkar hålla på sådär, det måste ju innebära att hela affärsverksamheten ständigt går ut på att folk är förbannade på en och det är gnissel på arbetsplatsen hela dagarna. Fast det kanske är så att kommer man från krig och ingenting så har man en förbannat mycket bättre situation med sådan verksamhet än man hade det från början.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar man inte säga att de utan samvete är de som klarar sig längst?

 

Tråkig upplevelse Hasse :(

Vette fan hur en annan hade reagerat.

Kanske går att lämna en recension någonstans? Alltid nåt...

 

För egen del är min "bilskojar-oskuld" inte tagen än, på gott och ont kanske?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Som sælger har jeg oplevet det med at diskutere pris i telefonen alt for mange gange og måttet konstatere at filosofien må være:

Vi sætter prisen og de vil skære DERES fortjeneste ud af prisen i stedet for at værdi forbedre bilen og så sælge den med fortjeneste. 

Hvis man giver sig i ren træthed så kommer de stort set aldrig.

 

Jeg har mangen en gang tænkt at NÆSTE gang siger jeg direkte. JEG vil IKKE sælge til DIG. Racist eller pragmat ?

 

 

 

Lige en anden tanke:

Om foråret springer bladene ud.

Om efteråret springer de af.

 

Så kan vi feje dem op. SMIL

 

Mvh

Knudsen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Nu

kanske det löser sej ändå

Någon i Svensk Landrover klubb har ju läst lite då jag rådfrågade en del där innan.

Då visade det sej att han har en årmodell 98 som är i bra mycket bättre skick ståendes, som han tänkt sälja, men inte kommit till skott än. Lb reggad och mindre än halva priset mot skrotet jag kikade på,

Ja det får nog bli nästa objekt, för nu hinner jag inget mer bilskojeri.

 

Har varit upp och lackat klart 13on bilen. samt av maskat den.

FB_IMG_1445504004529.jpg

Färgen räckte till att ge stötfångarn fram och även vinschen en ny kulör

20151022_102454.jpg

kommer behöva köpa en 4 liters kanna med färg till då stötfångaren bak samt skåpet fortfarande är olackat

 

Nu har jag plockat i hop där uppe, men ville inte öppna portarna i dag och släpa ner kompressorn mm, det blåser en del här i dag.

 

Skall ta mej en tur till Biltema och köpa en godkänd hjälm till Challengen i morgon. mina är nog så gamla att 10 års gränsen är passerad så jag behöver nog en nyare, samt ett par luftmadrasser att sova på de timmar vi inte får röra bilen under natten kan vara bra också, sedan förbereda för turen ner till Borås i morgon.

 

NU FÅR JAG INTE GLÖMMA Fredrik L sina delar han skall ha.

Skall banne mej ställa de mitt i dörröppningen direkt så jag kommer snubbla över dem när jag kliver ut ur huset .)

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Man skal også huske de gode historier. Har lige fået solgt min vens candy røde Caddy. Absolut en flink og hyggelig køber. 

 

Han er helt med på at en gammel Caddy ikke er rustfri. Hvilket jeg på intet tidspunkt har lovet.

 

Så tak til Bo Lindstrøm for handlen.

 

Mvh

Knudsen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit och hämtat det senaste sneköpet, en gummirepsatts från försvaret. Givetvis fick den första parkett bredvid soffan i vardagsrummet, det kan ha hänt något med benet till soffan när jag bökade in den.. Men jag tror att hon aldrig kommer att märka det om jag ställer lådan framför soffan✊

post-8904-0-13080000-1445529733_thumb.jpeg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall köra en zuka som kört under team namnet Accident. Ägeren är väl mest känd som klirre

Men då det vart ny co pilot med. "Kenny69" här på forumet, så fick vi starta med helt nytt team. för mer än två tredjedelar av teamet var utbytt.

Bilen hade nr 13 tidigare, så då vart det liksom naturligt att ta namnet Accident 13

En riktig olycka med andra ord :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit och hämtat det senaste sneköpet, en gummirepsatts från försvaret. Givetvis fick den första parkett bredvid soffan i vardagsrummet, det kan ha hänt något med benet till soffan när jag bökade in den.. Men jag tror att hon aldrig kommer att märka det om jag ställer lådan framför soffan✊

 

 

Annars är nya gummin ganska billiga nuförtiden, säljs på nätet, bensinstationer och apotek t.ex.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är banne mej lite nervis i dag, Sov oroligt och vaknade innan klockan.

Premier nerverna som spökar.

Man jag behövde gå upp ändå, har typ 2 timmars körning för att hämta bilen som vi skall tävla med, sedan 2 timmar tillbaka hem och lasta i vad som skall med,

Ärligt har ingen aning om vad som krävs i klädväg mm för att köra en kvälls körning och sedan dags etappen, varma kläder, kläder som motstår väta. en sak är säker, jag skall inte sätta mej med blöta kläder på Lördags morgonen så en väska full med kläder blir det då, M90 klara mycket så jag kör på två sådana "ställ"

Mina gamla MC hjälmar har bäst före datumet gått ut på så en lite "retro" införskaffades

Ser ni denna skummis så är risken stor att det är jag :)

2015-10-23 06.58.55.jpg

 

Nä nu har jag inte tid att sitta och drömma, kaffe å sedan ut fortsätta med förberedelserna

 

Fridens folks å ha en go dag

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit ute i ofriska luften nyss bland en massa rökare eftersom brandlarmet gick tack vare några partajande festprissar som drog igång en rökmaskin på bottenvåningen.

 

Länge sedan jag tappade räkningen i antal gånger brandkåren varit på den här adressen...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ut i skogen idag med "grabbarna" och som ett tecken från ovan så dök det upp en kund i torsdags som lyckats tanka firmabilen med grön slang istället för svart.

Så nu står det "gratis TGB dricka" i dunk här ute igen så det får väll bli att åka till skogs med TGBn idag då och skicka en vänlig tanke till dom som är tankspridda nog att välja fel bränsle när dom tankar :)

 

Kanske blir sista turen på "sommarsulorna" börjar krypa neråt på termometern här och det har varit vitt på vägbanan dygnet runt på några fläckar förra veckan.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FN-dagen.

Deltog i en mindre tillställning i/vid soldathemmet här i Skövde idag riktat till veteraner och anhöriga. Det bjöds på kaffe, tårta, kaffe, fordonsuppvisning, kaffe, fotoutställning, kaffe och föredrag. :)

 

Fotoutställningen berörde allt från Suez och observatörsuppdrag till mer aktuella insatser som Afghanistan och Mali.

 

Fordonsuppvisningen var särskilt skoj när vi var så pass få och kunde ställa massa frågor. Kongoveteranerna konstaterade snabbt att deras missioner hade sett helt annorlunda ut om de hade haft samma skydd och förmåga med sina prylar tillgängliga på sin tid. Att åka kp-bil med ksp 36 är rena förhistorien för mig, att åka 90-vagn känns som rena Bolibompa-övningen i jämförelse.

Jag passade på att vifta runt med vapenstation 01 (protector), frän skit :)

Den givna stjärnan i sammanhanget var såklart 90-bärgaren, det finaste man kan hålla på med och dessutom det enda fordon i försvaret som kan mörka sina egna förehavanden :)

 

Två av föredragen var om Gaza/Kongo, Hammarskjöld och livet i öknen/djungeln.

 

Ett föredrag höll två officerare i, som handlade om när de köpte en sketen Nissan terrano från -94 och ställde upp i Dakar-rallyt för något år sedan.

Bl.a. gick växellådan sönder tidigt och kylaren sprack i Västsahara efter att de plågat bilen pga en fastkörning på stranden. Utöver det fick de lära sig att muta folk och vänta en massa, men väntan är ju militärer redan proffs på :)

Riktigt spännande äventyr iaf :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hälsat på och hjälpt en fd klasskompis snickra lite, var ett tag sedan vi sågs så det var en trevlig sammankomst.

 

Tyvärr förbyttes snickeriets mödor mot blodigt allvar när han halkade och skar sig allvarligt på handleden mot en vass plåtkant. Vi tog en handduk som tryckförband, mitt bälte som avsnörande på överarmen och senare min halsduk som mitella i bilen så att han skulle orka hålla armen i högläge och lägga tryck på såret under färden till akuten.

 

Hans flickvän körde och de är nu på sjukan, skulle höra av sig sen.

Just nu är jag mest nervig att jag kan ha gjort något otillräckligt så det blir något av det, men det är väl som de sa på sjukvårdsutbildningen i lumpen; huvudsaken är att man gör NÅGONTING.

 

Tänk efter före.

Fixar ni en liknande situation eller värre om ni är ensamma, tills ambulansen hinner fram iaf?

 

Ta hand om er

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hälsat på och hjälpt en fd klasskompis snickra lite, var ett tag sedan vi sågs så det var en trevlig sammankomst.

 

Tyvärr förbyttes snickeriets mödor mot blodigt allvar när han halkade och skar sig allvarligt på handleden mot en vass plåtkant. Vi tog en handduk som tryckförband, mitt bälte som avsnörande på överarmen och senare min halsduk som mitella i bilen så att han skulle orka hålla armen i högläge och lägga tryck på såret under färden till akuten.

 

Hans flickvän körde och de är nu på sjukan, skulle höra av sig sen.

Just nu är jag mest nervig att jag kan ha gjort något otillräckligt så det blir något av det, men det är väl som de sa på sjukvårdsutbildningen i lumpen; huvudsaken är att man gör NÅGONTING.

 

Tänk efter före.

Fixar ni en liknande situation eller värre om ni är ensamma, tills ambulansen hinner fram iaf?

 

Ta hand om er

du ska inte va nervig,du gjorde ju helt rätt med att improvisera ett tryckförband och infon om högläge :)

 

efter snart 16år på massabruk så har man bla gett första hjälp många gånger på andra och ibland på en själv.

ett helt universum med vassa mekaniska manicker,roterande prylar,klämrisker,högspäning,heta vätskor,

konstig terräng och tunga stora fordon.. ja då blir det olyckor.

en gång fick ja faktiskt sitta i en polisbil som vittne, då jag hade första parkett när kranfotet på

en mobil flisanläggning gick av...operatören och hytten krashar ner i plattformen eller transportbandet.

jag fick ur han ganksa snabbt ur hytten och larmade förman som i sin tur larmade ambulans.

de som sett när emil i lönneberga häller paltsmet över sin far kan ju ana hur operatören såg ut.. :unsure:

 

numera har jag alltid förband på mig iaf i arbetsbrallorna,olyckan händer alltid när man

minst anar det och vart som helst

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hälsat på och hjälpt en fd klasskompis snickra lite, var ett tag sedan vi sågs så det var en trevlig sammankomst.

Tyvärr förbyttes snickeriets mödor mot blodigt allvar när han halkade och skar sig allvarligt på handleden mot en vass plåtkant. Vi tog en handduk som tryckförband, mitt bälte som avsnörande på överarmen och senare min halsduk som mitella i bilen så att han skulle orka hålla armen i högläge och lägga tryck på såret under färden till akuten.

Hans flickvän körde och de är nu på sjukan, skulle höra av sig sen.

Just nu är jag mest nervig att jag kan ha gjort något otillräckligt så det blir något av det, men det är väl som de sa på sjukvårdsutbildningen i lumpen; huvudsaken är att man gör NÅGONTING.

Tänk efter före.

Fixar ni en liknande situation eller värre om ni är ensamma, tills ambulansen hinner fram iaf?

Ta hand om er

Låter som ett rådigt ingripande av dig, för din vän. Har själv varit i en liknande situation och det viktigaste är faktiskt att man gör nånting.
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...