Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Googlat på bilar med automat, efter att ha fått tråkigt resultat från röntgen av vänster knä, bara inse att åldern börjar ta ut sin rätt.  Lite tur kanske att när pedalställ / koppling och broms slavar, servon mm gjordes till c202 utväxlade jag allt så mycket att vardags Micran känns tungkörd. Blir väl till att åka mer c202 av hälsoskäl.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ju alltid kallat automat för handikappbil, men efter att ha kört div hyrbilar m automat "dubbellåda" så blev jag sugen.

 

Var ett relativt hårt jobb att övertyga hon som kör Kuga'n mesta tiden att det var smart, men nu är vi jättenöjda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänsterknän slits nog hårt när man vid körning sitter med vänsterben lutat utåt mot dörrsidan och vid koppling då får hela belastningen vid innerkant på knät, men det är svårt att ändra vanor. Blir till att börja träna och tänka sig för och gå och stå rätt.

Lite tidigt att börja stavgång mm innan man fyllt 55.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick lite gjort åt bilen i det fina vädret i eftermiddags, så nu är bakre halvan av karossen lossad men kvar på plats med några löst sittande skruv. Hoppas hasa bak taket på flaket i morrn bitti själv, så får vi se om jag kan få hjälp av grannen att lyfta av nederdelen under dan. Gött att det händer lite även om det går enerverande långsamt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlat på bilar med automat, efter att ha fått tråkigt resultat från röntgen av vänster knä, bara inse att åldern börjar ta ut sin rätt. Lite tur kanske att när pedalställ / koppling och broms slavar, servon mm gjordes till c202 utväxlade jag allt så mycket att vardags Micran känns tungkörd. Blir väl till att åka mer c202 av hälsoskäl.

TGB 30?

;)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte c202 som är problemet utan lillebilen som ska stadspendlas varje dag när alla ska skjutsas och hämtas på olika håll. I c202 sitter man helt perfekt och har benen och ratten på rätt ställe i småbilar har man ratten i vägen och håller benen snett vilket inte är bra.

 

Bra i alla fall man fick reda på den ännu så länge begränsade artrosen i tid så man kan förebygga ändra vanor mm så inte hela knäleden blir uppsliten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tillbaka två nya 20 kronorssedlar i växel idag, ser ut som monopolpengar.

Och tydlig var inte Selma tillräckligt sexig längre heller..,

 

Nä, det var bättre på min tid, när jag var liten. :)

Då hade man både 10 öresmynt och 10 kronorssedlar å räkna fel med :)

 

När tog man bort 2 kronan egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick lite gjort åt bilen i det fina vädret i eftermiddags, så nu är bakre halvan av karossen lossad men kvar på plats med några löst sittande skruv. Hoppas hasa bak taket på flaket i morrn bitti själv, så får vi se om jag kan få hjälp av grannen att lyfta av nederdelen under dan. Gött att det händer lite även om det går enerverande långsamt.

Ja det händer något i alla fall.

Här jagar de mej som om det är på liv och död om jag inte är på plats, smyger jag ut till bryggeriet ser de mej från bygget och snart är jag indragen i något,

De har kommit på att det finns en tidsplan att följa, Vart ganska uppenbart när det började rulla in lastbil på lastbil med färdiga vägg element,

Så skall taket på och innan dess måste allt under plattan vara klart typ som att fylla allt med 40 cm material och sedan toppa med 10 bärlager, då går det åt några lass och förare på både det som transporterar lassen och flera grävmaskiner, en miss där. Chefen passar på att jaga älg Hm Men inte denna helg då får han köra från 07 till 19 själv, jag har ju dottern här.

Jag får hänga upp camo nätet framför bilen och sätta på med uniformen sedam smyga runt så de inte ser mej :)

Veckorna som jag har dottern, känns det inte aktuellt att ge mej ut till bryggeriet, först ha ungen på dagis och hämta ca 16,33 Så skall man fixa mat mm, hinna med att tvätta kläder, och framför allt umgås med dotra också, och att begära att hon skall vara vid bryggeriet varje kväll går inte.

Hon var med och hämtade båten i går, kranföraren var på mej i torsdags och sa att om jag inte var på plats kl 09:15 så fick jag stanna i vattnet, för han skulle inte vara där hela dagen,

Så det var vi, det var bara att han hotat typ 5 st andra med samma sak så det var kaos där, typ 5 som skulle upp före mej och så tog de upp större båtar med en lastbil med kran samt en mobil kran, ni kan ju räknat ut hur många olika fordon med båtvagnar det stog runt slottet. Nåja kl 12 var det min tur. räddningen blev att dottern fick syn på en mink och letade den i några timmar, muta med glass efteråt funkade också

 

Skulle ju flytta det sista från Xet förra söndagen, MEN mina tillfälliga grannar från Polen bjöd in på grillat och "öl" på Lördags kvällen

'Ja snaps bjöd det naturligtvis också på. Den Smakade lite starkt, men naturligt vis sa jag inget om det, Vi kollade på landskampen i handboll Polen och något till land,Riktigt trevliga killar. Det vara bara att jag började känna mej små full jäkligt fort, så jag började spana på vodkaflaskan, när de gick ut för att röka,

Fy tusan 95 procent var den på, visst de hade en med enbart 45 procent i med, men jag tror inte jag fick smaka på den, de såg väldigt lika ut.

Vart tvungen att avvika kl 23 och något. vaknade kl 10 på söndagen och var nästan lika full som när jag la mej, bara glömma bilkörning och flytt den dagen och den till bringandes svettandes i soffan och smått skakande, har inte varit så bakis sedan typ en vecka på Roskilde festivalen på 90 talat.

 

Jaja. nästa helg blir det Borås och chalenge, Sedan en helg hemma med dottern, Helgen efter ut på tur med Kapten och gänget i de västra skogarna.

Skall se om jag kan få 2-3 dagar ledigt varje vecka nu ett tag framöver, så jag hinner skruva lite.

Chefen tyckte jag skulle ta TGBn och dra hem båten med i fredags när jag påminde om att jag behövde en traktor. Ja det hade jag kunnat om jag fått den tid jag behövt och lackat samt skruvat i hop den påminde jag om, nu står den ju som jag lämnade den i juli.

Då såg han lite fundersam ut, och ja jag fick hjälp att plocka av dubbelmontaget på stora JDn och kunde ta den till båthämtning i alla fall.

I dag blir det att dra i glykol i motorn på båten så den inte fryser sönder, sedan i väg på utflykt med Liten å grilla lite korv.

 

Att sälja Passaten och köpa en Jeepen blir mer och mer lockande. Jag har uppenbarligen inte tid att bygga på fler bilar än en i taget nu.

 

Ja för tusan om någon är intresserad av att köpa en 13on relativt billigt så har jag en på gården som skall bort. Hosta upp 15 papp eller något därikring, ej mindre i alla fall, och ta den som den står, komplett men ej ok i motorn. 20 bil Flaket som ändå inte är klart för att gå igenom besiktning på 13on bilen kan jag ta och behålla som betalning för alla jäkla mil och timmar jag lagt ner på den 13 bilen

 

Fridens folks

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är den där bilen värd? Är det inte så att du borde säga åt den där gubben att han skriver över bilen på dig utan vidare gnäll som betalning för det du gjort för honom? Du är en alldeles för snäll själ som jobbar för hårt för andra och får för lite för det. Du har haft åtskilligt besvär och utlägg för honom och därtill fått gnäll från markägarn för att du huserat grejer gratis som kostat pengar att husera på andra håll.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är den där bilen värd? Är det inte så att du borde säga åt den där gubben att han skriver över bilen på dig utan vidare gnäll som betalning för det du gjort för honom? Du är en alldeles för snäll själ som jobbar för hårt för andra och får för lite för det. Du har haft åtskilligt besvär och utlägg för honom och därtill fått gnäll från markägarn för att du huserat grejer gratis som kostat pengar att husera på andra håll.

 

Jag håller med Erik. Sätt ner foten Hansen! :huh::angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle i mitt fall ge 10000 max då jag har en del krav på mannen i fråga.

Han skickade meddelande om att han var i ekonomisk knipa och behövde sälja den för 20000 men kunde gå ner till 15 k

Dagen efter kom ett nytt om vad det skulle kosta att sätta i en b 30 och sedan sälja. Alternativt stoppa i en diesel och regga in i sin firma

Då gjorde jag klart att det händer inte här i alla fall under detta år, och att det skall sitta en summa som täcker allt innan jag rör den, och det andra skall redas ut innan någon annan drar den härifrån. Samt Någon diesel motor får han ordna någon annan att stoppa i samt anskaffa.

 

Men den är nog klart värd 15000, den är ju civilreggad med kod 60, det som behövs är en fungerande motor och en genomsyn av bromsar. sen kan man nog prova besiktiga den ramren i alla fall, däcken är ok och skicket i övrigt helt ok.

Men att få igenom den med 20 bils flaket på, kräver en del svets timmar samt eldragning, mm

 

Att bara dra den i väg härifrån och ställa i vägkanten någonstans gynnar bara tjuvar å banditer, Ja markägaren blir av med den också då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ja nu är jag permitterad i typ 3 veckor :)

För många timmar i tim banken och fullt denna månad, så när jag kom i går och han funderade vad jag ville göra, sa jag dra in 13on bilen i maskinhallen innan det blir fullt med gejor där och lacka bilen,

när vi stämde av timmarna så vart jag hemkommenderad från och med i dag och skulle inte röra något som hade med jobb på gården att göra på tre veckor.

Så upp när klockan ringde och börja dagen med kaffe, Ja jag la mej typ kl 19.30 i går för då brukar jag lägga dottern och inte sedan t mej upp mer,

Nu inväntar jag att det skall ljusna ute så jag kan börja, på med ratten så jag kan dra upp 13on till lackerings platsen sedan börja göra det sista för att blåsa på färg, Maskeringen får jag göra om, den har liksom trillat bort på de snart 3 månader den stått och väntat på färg.

Skall tillbringa morgonen med att gå igenom foton av elsystemet så jag blir lite uppdaterad på hur det var draget på plåtis,

Ja jag tror jag kan gå direkt på den extra plinten i aluzinkhytten så slipper jag dra hela systemet nytt.

Tyvärr måste jag nog till biltema, och handla maskerings tape eller liknade, då den jag köpt dragit upp till andra verkstaden under sensommaren och hösten, köpte typ 4-6 silvertape rullar, men alla är borta, och jag har inte använt den hemma så det skriver jag upp på min + lista så får chefen betala den.

Lika bra att ladda med mer förtunning och lite svart färg till detaljer så har jag nog det mesta hemma sen.

ja möjligt en till dunk glykol då, både motor och kylare slangar ja allt är ju tömt, klara mej nog inte med 4 liter koncentrerad då.

Håller på med mina bilaffärer, har nu tre alternativ

1 Se om en av de som är beredd att betala det jag kräver för Passaten kommer och köpa Jeepen som drog i gång detta.

2 Byta Passaten mot en annan Jeep, också bensinare men med drag där jag får dra 3500 kg efter med BE behörighet,men jag får möjligen lägga ett par tre K emellan

3 Köpa en av de andra jag har span på men med diesel motorn i. vilket kan vara lönsamt i det långa.

Ja 4 då snoka reda på en annan vettig 4x4 diesel, men det ända jag får som inte är pick upp för samma pengar är typ en Terrano som ser lite risig ut. Å har lite för lång hjulbas.

Svårt att hitta en 4x4 diesel, gärna lastbilsreggad, med drag för typ 10-20 k och som är besiktigad och körbar.

 

Edit, Jag behåller nog Pajerosarna. de kulle vara roligt att få fart på en sådan när jag har fått 13 genom besiktningen lackad och klar

 

jaja påt nu

fridens folks

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg er lige ved at gøre det sidste før jeg køre til et mekanisk værksted for at få lavet center huldet lidt større så det passer på Praga V3S.

De er tunge så det er ikke bare lige at flytte dem. Men nu er de på min trailer.

 

07:00 ved værkstedet er aftalen. Så får vi se hvad der sker.

 

Mvh

Knudsen

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var morgonens bestyr klar. fixa inför Soteren, blåste sönder påsen i grovdamsugaren, så det vart lite extra städning, minst sagt.

Skulle ut och blåsa på lite mer färg innan jag skulle ta en tur och eventuellt byta bil, min Passat mot en Cherokee och liten slant emellan,.

Stämde av med Chefen så det inte var panik någonstans, Han skrek rakt ut KÖP FÖR FAN ingen bensinare.

Jag kör ju en del i jobbet, och nu får han betala bensinen åt mej, det skulle underlätta om jag hade en diesel för både redovisning och bränsleförbrukningen.

 

Så jag har tillbringat morgonen med att kolla in dieslar 4x4 som jag har råd med, har hittat 4 st som är LB reggade och besiktigade samt i rätt prisklass.

En är en Nissan terrano, Lite väl skabbig, men den kan jag köpa direkt. Utan att sälja någon bil

En Mitsubichi Galloper. Välvårdad och känns nästan trots det lite udda märket som det bästa alternativet,

Så två st Landrovers.

Dessa tre kan jag köpa direkt om jag tar ut förskott på lönen. Ja jag har en del timmar innestående så det blir väl efterskott då, hade tänkt ha de till ledighet.

Sen kan jag sälja passaten i lugn och ro, det är några som är intresserad så den kanske går fort ändå

Jag ser på vad de får dra på kroken, års skatt och skick naturligtvis.

Lite lustigt vad insnöad jag blir när jag börjar med något, å allt startade med att min bror skulle sälja sin Jeep billigt till mej, Men även den är en bensinare. Nu är jag i stadiet att jag bara måste byta bil, fast Passaten egentligen är helt ok. men

tiden att dra eld på pajerosarna ligger lite väl lång undan och jag vill ha en bil innan 5/11 då jag skall i väg på något som kräver en 4x4. eller 13on bilen då, men att få den klar till dess som jag vill är nog en utopi.

 

Jaja Ut och kolla resultatet på gårdagens jobb på den nu när det är ljust och fundera lite över hur jag skall göra med det andra.

Kan ju inte sitta inne hela förmiddagen :)

Fridens folks

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade i går en glasbit i flaskan för måltidsdrycken.  Ser ut att vara planglas och inte från flaskan tog ett kort på den och mejlade in till systembolaget så de kunde genomlysa flaskorna så inte fler sätter glas i halsen.  Svar kom idag att de ville ha tillbaks de flaskor jag köpt och som kompensation:

 

"Jag har talat med butikschefen och de vill även kompensera dig med valfri flaska alkoholfritt. barfing.gif

Vilket nedköp borde väl varit åtminstone valfri flaska ur ordinarie sortiment.

 

post-5279-0-27192600-1445419715_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en flaska ska ha hittats enl vårt lokala utskänkningställe, så nu åker nog alla bort från hyllorna,  big-tears.gif

Verkligen synd när det här var favoriten, att få hjälpa till att ta hand om destruktionen är väl inte att räkna med.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...