Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Lite foton jag lovade från kraftlednings byggarna.

2014-11-13 12.25.59.jpg

Det är två snubbar och jobbar på samma lilla plats uppe i luften, det blåste ganska bra vid marken, och ca 4 grader varmt samt småregnade

2014-11-13 12.26.09.jpg

Är inte 100 på vad de spände med vagnen här men han kämpade tills den storknade

2014-11-13 12.26.21.jpg

Ja så min värmestuga då  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja väl på stegen är det väl ok, , men det ser inte så kul ut att komma från balken och ner till stegen ja eller upp igen när man hängt där några timmar och är stelfrusen. 

Klart tuffa killar som sliter där, de kan behöva lite hjälp om man har möjlighet att hjälpa dem.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo ho

Första inlägget med denna datorn "gåva från medlem"  och mitt egna wifi :excl:  

Allt har krånglat och min internet leverantör har skyllt på datorn och annan hårdvara som wifi pucken, visst det har sporadiskt fungerat med usb sticka, men aldrig med wifi. 

Där har jag varit hänvisad till lånad dator/lånad surfplatta eller telefonen

Ville ha ett nytt sim kort direkt men de skyllde ju på allt annat, så Media Markt har både gått genom datorn och fixat den med nya installationer på drivrutiner och rensat den lite. Kanon service, då det för det första är XP Home i den "det har dom slutat med för länge sedan" och de har aldrig sålt någon dator åt mej. Sedan har de kollat min wifi puck i omgångar och inte hittat något fel, men de bytte in den ändå och jag fick lägga till ett par hundringar för en ny, då den gamla utgått ur sortimentet. den nya är det dock inbyggt batteri backupp på så jag kan ladda upp telefonen från den eller ha typ tre gånger så lång drift tid på den,

När det fortfarande inte fungerade, skyllde internet leverantören på att jag var där det var dålig motagning, då jag förklarat att jag varit runt halva Östergötland med wifi pucken och bytt till en ny, skulle de felsöka masten hos mej. Inget händer, och mitt tålamod är riktigt på upprinningen  så i dag föreslog jag än en gång "vet ej för vilken gång i ordningen" att vi skulle byta sim kortet :mellow:  

Ja en resa till Linköping igen och jag fick snart ett nytt sim kort, När de väl fixat så det var pin kodlöst, "genom att låna min telefon, då de inte hade någon i telefon butiken"  B)

Så fungerar den nu äntligen som det är tänkt, :wub: 

Jag har lyckats få ut alla foton filmer och en del annat ur min gamla trasiga dator till en extern hård disk  :)

Nu skall det nog gå lite bättre att göra det jag behöver här och kanske börja kika på alla filmer och foton jag har liggandes  :P

Känner mej lite som klagomåls ombudsmannen efter denna resa med internet .Men det var inte min mening jag är bara glad att jag är riktigt med på banan igen  ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid lika roligt när skitburkarna behagar jävvlas med en,har funderat mer än en gång om man ska finjustera operativsystemet med en 6 kilos slägga..... -_-

Hade ett totalras på bägge mina interna hårddiskar samtidigt här i somras,en hel del bilder åt H-vete.....men som tur är så hade jag backup på allt viktigt.

 

Glad blir man inte....

Inte kul att leta på alla drivrutiner igen,man minns ju inte vilka versioner som funkade bra,och mycket kringutrustning som är lite äldre är det snart omöjligt att hitta drivisar till.

 

Skit att man är så beroende av eländet idag...  :(  :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen igen varit med om en tråkig prövning i vardagen. (nej, inget satir-inlägg denna gång)

 

Först vill jag bara påpeka att jag inte försöker fiska efter sympati, jag vill att det ska upphöra.

 

 

Än en gång har jag fått magknip, eller vad man ska kalla det, denna gång höll det i sig "bara" i 3 timmar.

Första gången jag fick det blev jag så jäkla desperat att jag tvingade mig själv att skita och spy för att mildra det lite.

Att spy fungerar fortfarande i viss mån.

Ibland fungerar novaluzid och samarin, ibland inte.

Att promenera är förmildrande, gissa vad jag gjorde under 3 timmar?

 

I våras var jag in på akuten då jag satte "personbästa" med 6 timmar.

Till min stora besvikelse hade de inte en susning om vad det kunde vara. Inte nog med att man "skämdes" över att man inte längre hade ont medans man var där, man kände sig som en attans hypokondriker alt. lögnare också...

 

Detta har pågått i 6 års tid, med kortare intervall för varje gång.

 

 

Så nu har jag lessnat på riktigt och vänder mig därför till vem som helst som kan ha en idé om vad det kan vara. Idéer?

Jag ämnar att ställa samma frågeställning på medicin-/sjukvårds-relaterade sidor, förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite foton jag lovade från kraftlednings byggarna.

 

Det är två snubbar och jobbar på samma lilla plats uppe i luften, det blåste ganska bra vid marken, och ca 4 grader varmt samt småregnade

 

Är inte 100 på vad de spände med vagnen här men han kämpade tills den storknade

 

Ja så min värmestuga då  :)

 

De drog upp lina, dålig upplösning men det verkar vara triplex (dvs 3 dubbla linor)

 

Är antagligen minst 593mm2 ( vikt 1,6kg/m ), 774mm2 (vikt ca 2kg/m) eller 910 (2,5kg/m), skulle gissa på 774mm2.

 

Ett sätt är att ha en D9 eller nåt att dra med, sätter en lina i maskin och 2 i olika spel o drar/ justerar.

Finns spec dragmaskiner som drar in förlinan och sen bromsmaskiner som står vid trumplatsen  så inte linan fortsätter att rulla ut om det blir kinkor på linan...

 

Att dra faslina med BV låter optimistiskt, om det inte bara var förlinan de drog?

 

När de klättrar ner på stegen så är det för att skruva fast linan i linhållarna som sitter i isolatorerna, ta bort linvagnarna. Med ovanstående linvikter så lyfter man då nåt ton lina med ett spel (mer inspänningskrafter i vinklar).....

 

Stegen ser liten ut men är 6-8 m. Är ca 20-25m ner till backen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JDW . Du verkar ha koll på det där, har du jobbat med det ?

Jo faslinan drar de med en herrejösses vinsch som är förankrad med en stor bandgrävare ute på åkrarna.

Han nämnde att de drog förlinan över 3 st isolatorer , mer orkade inte bandvagnen.

Men han står och drar något upp mot isolatorerna  snett från sidan med vagnen på fotot, 

Kraftledningen svänger ju visserligen där så de kanske behövde något slags mothåll och har bara bandvagnen att tillgå i det gänget.

 

Vinkon, 

Det där låter banne mej inte kul och är nog inget du skall ta lätt på,

Be om en magnet röntgen av magen, Och eller en rejäl undersökning, där de går in med kameror både genom strupen och andra vägen, Inget trevligt men de ser ju sådant som inte röntgen tar då, 

Har du blind tarmen kvar ? den kan ju ge liknande symptom, men under 6 års tid borde den blivit så inflammerad under tiden, att du fått plockat bort den redan.

Ja hur som ligg på dem tills de ger med sej, Ett tips är att ring 1177 varje gång du får de symptomen, då journalförs det och blir du hänvisad tillräckligt många gånger till Hälso centralen av dem och de inte reder ut det eller gör tillräckligt, så kan du blir skickad direkt till experterna i från dem, 

Så har de gjort för mej några gånger, 2-3 vändor till HC utan att de fixar det så har jag fått åka direkt till kirurgen . eller vart jag nu behövt komma., vet inte om de skriver en remiss, men jag är då väntad på instansen de skickat mej till när jag kommer, 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WTF !

 

Inventeringslista på nätet?

 

Så nu kan buset beställa ett fax med adressen till mina fordon från TS!

 

Fy f-n !

Själv har jag kontaktat Transportstyrelsen och Polisen i en naiv förhoppning om det ska bromsa denna sajt.

Uppmanar andra att göra detsamma.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen hade man tidigare även 

 

WTF !

 

Inventeringslista på nätet?

 

Så nu kan buset beställa ett fax med adressen till mina fordon från TS!

 

Fy f-n !

 

Tydligen fanns namn o adress + "Visa i Goggggglmapppsknapp" tidigare, men det censurerades efter kritik.

Men som sagt väldigt mycket info ploppar upp...

 

TS svär sig fria då infon kommer via "nån annan" som TS inte vet vem av deras kunder det är....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har pågått i 6 års tid, med kortare intervall för varje gång.

 

Så nu har jag lessnat på riktigt och vänder mig därför till vem som helst som kan ha en idé om vad det kan vara. Idéer?

Jag ämnar att ställa samma frågeställning på medicin-/sjukvårds-relaterade sidor, förslag?

Gallestein?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

........

 

Är det nån som har nån ide om alternativa grejjer till dörrstoppen? Materialet verkar vara typ 4-lager med brandslag. Beslagen är "lösa" så de är bara att skruva av.

 

attachicon.gifdörr.jpg

 

Spännbandsände eller nåt???

 

Andra alternativ?

 

 

Efter div inspel här passerades en sån där trådhäck som det brukar levereras mat till storkök o butiker på lastbryggan på jobbet, och där låg ett gummispännband som gått av....  :wub:

 

post-4978-0-31029100-1416753750.jpg

 

Får väl se om det håller mer än ett varsamt provöppnande....

Plåtkanten ser ju lite vass ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När siten lanserades innehöll den uppgifter på fordon och en sammanställning på övriga fordon + ägarens alla uppgifter. Inkl hela personnumret.

Uppgifter som finns att få allihopa på olika öppna källor.

 

Men sammanställt kan man enklare söka upp dom, dvs ser man en familj gå in på stormarknaden, vet man att huset evt är ganska tomt nån timme.

En TGB ägare har antagligen ett förhållandevis välfylld verktygslåda.

4 hjulingar är många intresserade av osv.

 

Som med många data, var för sig ganska oskyldiga var för sig men sammanställningar blir giftiga.

 

Med uppgifterna kan personers identitet enkelt kapas, väl värt att brusa upp för... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyssnat på när de skjuter för fullt i Karlsborg under dagen och kvällen, Låter nästan som de var krig där i dag. 

här nu på kvällen är det nästan så man inbillar sej att man kan känna svaga känningar av tryck vågen,

Pratade med en som har fabrik i Vadstena direkt vid vattnet, och där skallrar det i fönstren när de blåser på för fullt.

 

Så ha jag för första gången i mitt liv ringt och förvarnat räddningstjänsten om att jag skall elda och kollade reglerna. Börja bli gammal tydligen :P .

Nä jag har eldat en massa ris som jag tyckte låg i vägen på planen vid "bryggeriet" Skall jag få plats att hålla på att såga och klyva ved där samt ha annan verksamhet så måste skräpet bort. Med strålande sol väldigt svag vind och vindriktningen ut över den lilla sjön så var det bara att släppa allt annat och passa på  :)

Hade ju röjt plats för båten men den är nog för stor så jag fick en annan uppställnings plats av han som äger marken, Så nu måste jag ju fylla tomrummet med något bra att ha.

 

Skönt med en sol dag var det i alla fall.

 

Jag har haft en dust till med internet leverantören, så nu har jag direkt nummer till de som sköter masterna och slipper kundtjänst som inte kunde lösa problemen hur de än försökte och till slut sa åt mej att säga upp abonnemanget, Undrar om jag gått för hårt åt dem  ;)

Men ok drygt ett dygn senare funkar allt och jag har börjat kolla på film material från 2008 och annat jag velat klippa i hop någon gång, med XP som program i datorn skall det nu börjas fipplas lite med filmerna. 

Fridens folks  ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Dodge RAM 2011 och gillar den skarpt men helljuset är bedrövligt dåligt. Funderade på xenon och letade efter sansade priser på Ebay. Fick se en svängd LED ramp för motsvarande 2.200 inkl frakt, chansade och beställde den, betalade med PayPal. Visade sig att säljaren var i Australien! Två veckor senare kom den dock på posten, men avsändaren i HongKong! Öppnade lådan, lite skeptisk, men det verkade vara ett gediget bygge och ikväll monterade jag den på bilen.

 

Passade perfekt, radien är exakt samma som grillen och stötfångaren och precis rätt bredd, ser nästan ut som originalmonterad. Den drar 18 amp, jag satte ett 30 amp relä direkt mot batteriet.

 

Ut i mörkret och kolla ljuset! Asså jag tappade hakan! Ljuset är helt vansinnigt, vägen och en bra bit ut på vägrenarna blir helt vita! Nästan för bra, mötande bilar kommer inte att gilla detta om man inte bländar av jäkligt tidigt. Men bra när man är ensam på vägen! Ska bli kul att köra med det här ljuset!

 

Så här blev det på bilen

Installationen.JPG

 

Helljuset tänt

Front helljus.JPG

 

Helljus och LED

Front LED.JPG

 

Helljus, det är 40 meter till byggnaden

Helljus.JPG

 

Helljus och LED, skillnaden är betydligt större än det ser ut på bilden!

Helljus och LED.JPG

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...