Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Idag har jag lämnat blod och sett en hop Galtar övningsköra.

 

Man kan ju hoppas att fler kunde göra detsamma, gör din plikt! Kör Galt :)

Jag kollade upp blodgivningscentraler i närheten,tyvärr bara i grannkommunerna här :mellow:

Annars har jag nyligen gjort ett coolt fält/självtest för att se blodgrupp och det blev A rhes +(pos)

vilket åxå stämde när jag hörde med morsan efteråt :)

 

Enda "galt"man kan finna här är nog tyvärr i bondens lada och har fyra ben :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkter...  :mellow:

 

Hur gjorde du det?

 

Då har vi samma blodgrupp isf, vi borde bli stridsparskamrater ifall Estländarna kommer :)

 

En till ursäkt :)

Ha! jo,men kommer det en "blodbuss"får jag vara först på plats,sen kan man kankse ha äränden

till Torsby med i framtiden med ;)

 

Jo det här är ett självtest,eller mer ett "korstest! kan man kalla det med.

Jag har väl alltid vart nyfiken på anatomi och lite medicin :)

 

http://www.bastpatest.se/produkt/blodgruppstest_faderskapstest/204

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis kommit in i värmen igen efter att ha hjälpt en gammal kompis att lasta ett reservelverk, ett 1,5 Mwa Dorman /Stamford som ska exporteras till Libanon.

Ganska manlig snurra,en V-12 på cirkus 2200 hk vid1500rpm. Har inga exakta siffror på dieseln,men vet att avgiven effekt är 1500 Kwa på elverket.
Maskinen väger 8,7 ton så det var ett litet H-vete att få in den i en sjöcontainer med plyfaklätt golv utan att sabba golvet....
Skönt att sitta i värmen o slappa lite iaf... B)

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lovade ju bilder på min montering av dörrstopp från Abtaki som nämnts tidigare i tråden, tog ett plattärn som borrades och gängades M5 och svetsades i bårstolpen. I dörren sitter det ett plattjärn med gänga innanför plåten. Blir lite färg till våren.. ;)

 

Stängd
post-7201-0-31528200-1417376732_thumb.jpg

Öppen

post-7201-0-12653400-1417376771_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller ju på att planera hur jag skall förfoga över de ytor jag sågat fram i närheten av "bryggeriet"

Klart är att jag har inte plats att förvara ved inne i bryggeriet som jag gjort nu, 

Ved tar plats och är svår ja eller jobbig att flytta om man behöver ytan, och jag behöver all yta jag kan få lös på bottenvåningen.

Att bära upp den på övervåningen NÄ det finns inte på karta,Där skall jag ju ha förråd och bra att ha saker.

 

Har lagt lite högar med vet lite här och där och täckt med presenningar, Inte bra för ved skall inte ligga på marken.

 

Men så har de ju byggt en ny tork för sädesslag här på storgården, De som byggde körde inte undan byggresterna.= Bräder-plyfa-pallar och annat som hamnat i en "brännhög"

Kruxet är att de blandat friskt så den är lite av ägarens dåliga samvete, han vill inte elda upp den, då det även ligger plast-metall-tryckt virke och sådant man inte får elda.

Så jag har passat på att börja städa i högen.  :)

Fick ju en avskild sida där jag kan förvara lite sådant som inte skall synas när jag rensade ledningsgatan, båten skulle in där, men jag tyckte det vart för nära ledningarna och båten för att de skulle vara bekvämt att jobba på båten, 

Lösningen blev att jag fick en till yta att hålla till på, där jag har ställt båten till att börja med  :P

Det som jag sågat upp under ledningarna hade jag kastat i en hög på marken där bakom

2014-12-03 13.24.15.jpg

Nu började jag med att hämta lite gamla lastpallar med måtten 104 cm x150 cm, och har lagt som "golv" luftigt och bra

Ett lastgaller från en gammal pick upp fick bli fönster skydd och två gamla tele stolpar stommen på sidorna, de fästes mot en regel som jag dragit fast i timmer stommen bakom väggen

2014-12-03 13.52.01.jpg

Jag tog lite mindre tryckta en gångs pallar och satte fast som väggar på sidorna, en slaktad engångs pall sattes över ett igen byggt fönster så jag slipper glas kross i veden

2014-12-03 14.39.44.jpg

Jo man kanske skulle såga bort det som sticker upp av pallarna på sidorna, men nej det finns en plan för dem också.

Två reglar och plyfa spikades i hop. och placerades på den översta "hyllan". ett gäng 3 tum sågades till och restes mot väggen. 

Dessa skall hålla presenningen uppe och på plats, för att gemensamt med "plyfabryggan" ta emot allt som kommer ner från taket ovan

2014-12-03 15.32.41.jpg

Det ligger ett gäng plåtar från ett sönder tryckt poolskydd där uppe också, skall höra om jag kan ta de och sätta i stället för presenning  :)

Men så länge har jag spänt upp presenningen mot överliggare på väggen, dragit den runt 3 tums reglarna och släppt ner den mot framsidan, en regel har skruvats fast i nedre delen av presenning som sedan vilar mot tele stolparna.

2014-12-03 21.28.53.jpg

Lätt att vika upp nedre delen och lägga på plyfabryggan så jag kan kasta in och hämta ved.

2014-12-03 21.31.24.jpg

Väldigt enkelt och billig men funktionellt , och det är lätt att utöka både åt sidorna och på länden.

Naturligtvis har 13 bilen med vagnen fått köra materialet och agera bygg förråd och arbets plattform  ^_^

 

Solen sken och jag fick något vettigt gjort på en dag, i morgon tror jag att jag börjar röja plats och baxar in aluzinkhytten i bryggeriet  :)

Fridens folks

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var hög tid att hämta hem "fyndet" i Kristinehamn. En väldigt billig 30-bil från KVD/MSB auktion för fjorton dagar sedan. Hade egentligen varken tid eller råd med en bil till, men denna såg på bilderna ut som ny i hytten och hade bara gått 900 mil! Enligt auktionsbeskrivningen skulle den vara i mkt bra skick, dock med defekt växellåda, "troligen el-fel" stod det. Inte så tokigt gissat av KVD, på bilderna var styrboxen borta och kontakterna till den stack upp på motorhuven...

 

Väntade på att en krokbil jag brukar låna skulle bli ledig en dag på kompisens åkeri, men det blev tvärt om, bilen hamnade på verkstad med havererad drivning till hydraulpumpen. Dessutom är vi mitt i betekampanjen här i Skåne, allt som kan rulla kör sockerbetor. Nytt beslut, vi kör hem bilen! Har kört hem bilar tidigare och brukar ha med mig halva verkstan och massor med reservdelar i pick-up'en, men aldrig haft problem. Så den här gången blev det BMW dieseln och lite mindre utrustning än tidigare.

 

large (2).jpg

 

Start Eslöv 05.00 igår morse. Plockade upp Lasse i Kävlinge, frukost på Statoil i Ljungby (Sveriges största frukostbuffé för tradar-chaffisar) och framme i Kristinehamn strax före 11. Träffade Björn på MSB, mycket trevlig kille som hjälpte till på alla vis! Bilen hade stått länge, mossa på fönstren och för lite luft i hjulen. I med ny styrbox och batterier, motorn startade direkt! Med bromsluft i tankarna kunde vi fylla luft i hjulen med medhavd slang. Nya torkarblad, kolla olja i motor och växellåda, kylvätska, allt ok. Ett varv under bilen, ingen olja under hjulväxlar eller differentialer. Tvättade rutorna och iväg till närmaste mack och tanka. På väg ut från macken skrek det till lite i fläktremmen (remmarna) när jag gasade, tänkte inte mer på det. Misstag!

 

large (5).jpg

 

Strax efter Mariestad börjar varvräknaren bråka och någon mil senare tänds varningslampan för kylvätskan och tempmätaren slår i topp! Motorn kokar och det ryker som vid slaget i Lützen! In på en P-ficka och kolla fläktremmarna. Skit oxo! Remmarna borta! Vi är ett par mil norr om Skövde. Chansar och tar BMW'n in till Scania i Skövde. Väntar länge vid reservdelsdisken, ingen av personalen tycks bry sig. Frågar efter en bra stund om någon har tid med mig, -"Jasså ville du ha reservdelar?". - Ja, liksom därför jag står under reservdelsskylten... Scania i Skövde har ingen fläktrem men de ser på datorn att det finns en i Lidköping. Tio mil till Lidköping säger reservdelskillen. Ok, det får bli Lidköping! Efter en stund slår det mig att Falköping är närmare. Ringer till Active Life i Slutarp, de kanske har fläktremmar på lager? Det har de, men i så fall begagnade på demonterad motor.

 

Kör till Slutarp istället. Ägaren Ivar blir dagens hjälte!! De har mycket att göra men jag får plocka två remmar från en motor på hans lager. Det är lite lirkande för att få remmarna förbi fläktbladen och fläktkåpan utan att lossa den. Stort tack till Ivar och ut på vägen igen. Smal väg och en j-a trafik, alla ska hem efter jobbet. Lasse sitter nog och fryser i Scanian och det börjar bli mörkt. 15 mil tur och retur men nu har jag fläktremmar!

 

Tillbaks på P-fickan utanför Mariestad är det fyra grader kallt. Vi tippar hytten och lossar generatorn. Åter ett jäkla lirkande med remmarna förbi fläktbladen. Lasse lyser med ficklampa och jag skaver skinnet av knogarna! Varje gång en tradare kör förbi i full fart blir det halv storm under hytten! Till slut sitter remmarna där. Provstartar och det är nätt och jämt strömmen i batterierna räcker att starta motorn. Tur det är en Scania, otroligt lättstartad, hade nog inte gått med en Volvo... Men allt lirar, generatorn laddar utan skrik i remmarna. Ner med hytten igen, fyllde på kylvätska ur medhavd 20 liters dunk, och iväg!

 

IMG_3098.JPG

Pumpar ner hytten igen. Precis så här var det. Mörkt och kallt... :-)

 

Bilen går som en klocka och de kantiga däcken (från åratal av stillestånd med halvtomma hjul) värms upp och blir så småningom runda och fina. Ett helljus är trasigt och lyser sämre än halvljuset men ögonen vänjer sig. Tills man möter en bil som bländar av sent...

 

Fika och tanka i Jönköping. Ut på E4 och det börjar regna. Glad att jag bytte torkarblad! Tog en genväg över Klippan och Ljungbyhed, ingen bra idé med småvägar i mörkret med dåligt ljus, men det gick. Parkerade bilen i Eslöv och skjutsade hem Lasse till Kävlinge igen. Släppte av honom prick 23.00, 17 1/2 timme efter jag hämtade honom. Och idag blev det sovmorgon...

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, lite mer förberedd/rutinerat än när jag liftade med en jobbarkompis Karlstad- Edsbyn o hämtade JDW

  

Ute på vägen mot Alfta kom jag på att ståltråd + lite verktyg hade vart bra o ha... klockan var 21.15

 

In i Mora o tankade + inhandlade baguette + EN flaska cola.

 

Efter kvällsmat i Johannisholm o tog sista slurken ur flaskan tängkte jag att det hade vart bra med nån mer för blodsockerchock av kroppen.....

 

 

Vart en lååång natt, men hem kom jag!

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde jag skulle få greja med ytan i bryggeriet i dag, och hinna med att få in hytten.

Men jag lade i ved i pannan ganska sent i går kväll, den stog på 75 grader och det brukar gå att mata den full en gång till då.

Men i går vete tusan vad det var jag stoppade i.  jag slumrade till på soffan och vaknade av att det var ett väldans liv i köket, Hund fan var första tanken, sen fattade jag att det var cirkulations pumpen som vrålade rakt ut, och att panna storm kokade.

 

Den undre visaren visar trycket i systemet eller hur mycket vatten som passerar, jag är inte säker men den brukar gå upp lite mer när jag ändrar lägena på pumpen, den har tre lägen för hur många liter minuten den skall mata. som mest är den och pendlar vid 15 där graderingen på den slutar.

Den andra är tempmätaren, graderingen slutar vid + 120 grader

2014-12-04 01.19.21.jpg

Ja ni ser det var lite för mycket på båda mätarna.

Det jäkliga var att pannan var bara en tredjedels urbränd då, så trotts att jag slog igen all luft tillförsel bran det glatt vidare i den, 

Jag provade höja från ett till tre på pumpen, men det lät som en stenkross, typiskt jag bytte ju för en månad sen en gammal men oanvänd  :ph34r:

Ja vad kan man mer göra då, jo vrida upp alla element på fullt och börja mata systemet med kallt vatten från påfyllnads kranen och låta det rinna ut i övertrycks röret, öppna alla varmvatten kranar, men det slutade jag med ganska fort då det i princip kom kokande vatten och ånga ur kranarna  :blink:

 

Så det vart att vakta med på fyllnads kranen och försöka hålla tempen under 100 grader till typ 2 i natt, 

Ja utan cirkulationspump blir det inget bra, visst lite går på själv tryck men det är ett väldans passande och kokrisken är hög,

Så i stället för att greja ute, har jag fått plockat bort pumpen och gått igenom den typ 10 gånger för att försöka hitta orsaken till att den lät så illa, det är en magnet driven pump, och skovelhjulet tog i plåten som sitter emellan magneten och pumphuset.

Till slut märkte jag att det var ca en halv mm glapp vid axeln så skoveln sögs upp mot plåten och tog i där , då lever det rövare.

Tog mej några timmar att slipa och borra till till ett shims i rätt storlek som fungerade. 

 

Men nu är den ok igen och jag kan elda upp varmt igen, får ta det lite lugnt med i kastandet av ved när det ändå är värme nog egentligen, 

Men man vill ju maxa när man ändå håller på och få tempen i tanken så nära 90 grader det går, så slipper man elda så ofta  :P

 

Skall se om jag kan få fram filmen jag tog på eländet när det levde om som mest  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse!

 

Den undre visaren är väl graderad i MVP? Meter VattenPelare. Den visar hur mycket vatten du har i expansionskärlet till radiatorsystemet (om det är ett gammaldags öppet kärl på vinden) eller hur vilket tryck du har i systemet (om du har ett slutet expansionskärl med gummiblåsa, oftast monterad i närheten av pannan).

 

Båda systemen har till uppgift att se till att det alltid är vatten i radiatorkretsarna (elementen och pannan). C:a 5 mvp om du har en våning och 7-8 mvp om du har två våningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en röd liten tank med en typ bildäcks ventil på ovansidan. Den sitter bredvid tanken. Det sitter i hop med en överströmnings ventil som släpper ut vatten om trycket blir för högt. Har två våningar. Men jag kunde tydligen trycka det högre i går då ☺Fint då vet jag vad det är till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattnet och kvarvarande luftfickor varierar i volym med temperaturen på vattnet, och expansionskärlet tar hand om de volymskillnaderna. Ditt expansionkärl har ett luftutrymme och ett vattenutrymme avskillda med ett gummimembran. Bilventilen (s.k. Schraderventil) sitter på luftsidan och lufttrycket där fungerar som fjädring mot vattnet så att det är tryck i vattensystemet oavsett vattentemperatur. Ungefär som i kylsystemet i en bil.

 

Kolla skylten på kärlet, där bör finnas uppgift om förtryck (lufttryck med tomt kärl), gissningsvis c:a 0,8-1 bar. Vattentrycket i systemet kan sedan vara upp till c:a 0,5 bar högre (0,5 bar = 5 mvp), alltså 13-15 mvp.

 

Googla på expansionskärl så hittar du nog en hel del i ämnet... :huh:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kan vara värt det.

Jag har inte fått några instruktioner om hur anläggningen fungerar. Utan fått klura ut det själv. Grannarna har liknade men vet nästan inget de heller. En kör enbart på elpatron en. På 9 kw.

Den har jag bara kollat så den fungerar och kommer bara att använda om jag åker bort och måste ha värmen på i huset. Tror den säger i sej ström så ledningarna blir varma ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där expansionskärlet som hör till din panna och antagligen sitter på vinden, det kan behöva toppas upp med vatten efter en kokning. Någonstans nära din panna skall det sitta en kran för detta ändamål. Öppna den och låt det fylla upp tills det rinner vatten ur ett skvallerrör nära pannan. Då stänger du.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag använde ju den kranen för att fylla med kallt vatten när det kokade. De har satt den under diskbänken. Så den är nära till hands. Spolade som sagt i kranarna och även vattnet där var hett så det ångade. Det visade sej inte vara så nyttigt för de gamla packningar. Har gamla blandare med två kranar så kör man bara på varm vatten får man passa sej då man inte bränner sej när vattnet på grund av tryck blivit högre än 100 grader. Skall ändå byta blandare. Så de får väl stå och droppa tills jag fått det gjort. Fyllde på systemet i går innan jag började elda igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på radion nyss att försvaret kan få kalla in till repövningar igen.

 

Någon annan som är krigsplacerad och positivt inställd till att ev. bli inkallad? :)

 

****

 

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/12/forsvarsmakten-far-kalla-in-till-repovningar/

Redigerad av Vinkon
Lade till en länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en militär-ärende 2007 om att förstöra min krigsplacering.

Skulle nog va lite kul att få ta på sig lövhögen åter igen å slippa undan den vanliga vardagen en stund☺

Tråkigt om man ändå har intresse av att fortfarande var "kopplad" till försvaret.

Jag vill minnas för några år sedan när de strök en massa folk ur det registret att väldigt många blev upprörda och hörde av sig till pliktverket (?) för att klaga att de minsann fortfarande dög och ville kunna bidra.

 

Funderat på GSS/T?

Själv ska jag till Boden för en intervju om just det :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...