H.Hansen Postad 12 December , 2014 Rapport Share Postad 12 December , 2014 Stämmer nog det, har sålt diffar till folk som kört hem sina bilar med olika dim på däcken, har man otur så kan diffen tydligen ryka redan efter 5 mils körning. Klart den kan inte varit nyrenoverad innan då. De har då själva trott det berott på att de just kört med olika dim på däcken hem från träff Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 13 December , 2014 Rapport Share Postad 13 December , 2014 pigge, on 04 Apr 2014 - 5:04 PM, said: Sätt framför allt det mindre reservhjulet fram och kör hem på bara bakhjulsdrift så blir det inga problem. Blir ju två ställen som "äter" upp skillnaden i storlek. Vad skulle det göra för skillnad? Så länge man inte lägger i diffen spelar det väl ingen roll om man har det mindre däcket på fram eller bakaxeln? Även utan inkopplad framaxel kommer diffen att få jobba om däcket sitter på den axeln./Gripen Diffen kommer att äta upp skillnaden mellan hjulen men det kommer också att påverka "varvtalet" på kardanaxeln. Säg att vi har ett orginal 35" och en 31" reserv. Då kommer kardanaxeln se det som det sitter 33" hjul på axeln. Vart kommer skillnad mot övriga 35" att tas upp? finns ju inga diffar mellan axlarna som kan ta upp denna skillnad. Därför skall man ha det mindre reservhjulet på framaxeln och denna urkopplad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 December , 2014 Rapport Share Postad 13 December , 2014 Ja det var det jag menade, att de övriga "35" får dreven i diffen ta Det snurrar för 33 or från en sida och 35 or på en sida som möts i diffen, det blir en väldans massa snurrade på de dreven i olika hastigheter oavsett om man har framhjulsdrift i eller inte. Av detta på stod de jag pratade med, gjort så diffarna slets så pass att de rasade när de kört bilarna hem flera mil. Så pass att de var tvungen att ha nya drev i dem efteråt Möjligt att de haft otur och det rasat vid just det tillfället Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 13 December , 2014 Rapport Share Postad 13 December , 2014 Hmmm, jag skulle (om jag haft en sån bil) lagt i framhjulsdriften och plockat bort kardanen vid längre färder. Dels för att framhjulsdriften hoppar i när man bromsar, då kvarstår problemet med varvtals skillnaderna pga olika hjulstorlek, när man behöver fästet som bäst. Lägger man inte i framhjulsdriften med kardanen bortplockad så blir det ett jäkla liv när automatiken ska försöka slå i klokopplingen mot en stillastående medbringare då man bromsar. OBELIX 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 13 December , 2014 Rapport Share Postad 13 December , 2014 pigge, on 04 Apr 2014 - 5:04 PM, said: Vad skulle det göra för skillnad? Så länge man inte lägger i diffen spelar det väl ingen roll om man har det mindre däcket på fram eller bakaxeln? Även utan inkopplad framaxel kommer diffen att få jobba om däcket sitter på den axeln./Gripen Diffen kommer att äta upp skillnaden mellan hjulen men det kommer också att påverka "varvtalet" på kardanaxeln. Säg att vi har ett orginal 35" och en 31" reserv. Då kommer kardanaxeln se det som det sitter 33" hjul på axeln. Vart kommer skillnad mot övriga 35" att tas upp? finns ju inga diffar mellan axlarna som kan ta upp denna skillnad. Därför skall man ha det mindre reservhjulet på framaxeln och denna urkopplad. Ja, framaxeln måste vara urkopplad, det håller jag med om. Men jag ser ingen anledning att man inte kan ha två olika dimensioner på bakaxeln i nödfall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 13 December , 2014 Rapport Share Postad 13 December , 2014 Hmmm, jag skulle (om jag haft en sån bil) lagt i framhjulsdriften och plockat bort kardanen vid längre färder. Dels för att framhjulsdriften hoppar i när man bromsar, då kvarstår problemet med varvtals skillnaderna pga olika hjulstorlek, när man behöver fästet som bäst. Lägger man inte i framhjulsdriften med kardanen bortplockad så blir det ett jäkla liv när automatiken ska försöka slå i klokopplingen mot en stillastående medbringare då man bromsar. OBELIX Härligt att se Obelix i tråden, det var ett tag sen :-) Ja, ditt förslag är nog det bästa sättet. /Gripen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
HRJ Postad 17 December , 2014 Rapport Share Postad 17 December , 2014 Efter jag monterade mina creepy 37" 14,5 -16 så finns för mig inga andra alternativ.. hur nöjd som helst. Men..det är just priset.. Hej. Jeg har en TGB 11, bor i Danmark og har et torp i Skåne. Tænker at købe Creepy 37" 12,5 -16 er dækstøjen til at leve med ? og er de lovlige at anvende i Sverige om vinteren ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 17 December , 2014 Rapport Share Postad 17 December , 2014 Ja, eftersom vi ej har vinterdäckskrav på veteranbilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TURBO Postad 17 December , 2014 Rapport Share Postad 17 December , 2014 Ja det är mindre ljud från Creepy än orginal hjulen, så det blir tystare inne i kupen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 17 December , 2014 Rapport Share Postad 17 December , 2014 Maxxis Creepy Crawlers 37" sitter fint på TGB-11 / 13, går precis fritt mot bladfjädrarna fram vid full styrning. Köper man nya så skulle jag rekommendera dom 14,5" breda, dvs 37" 14,5 -16. Gör stor skillnad i framkomlighet på mjuk mark! MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 23 December , 2014 Rapport Share Postad 23 December , 2014 funderar på att köpa nya däck till min 13. är det någon som har erfarenhet av Bf Goodrich Mud Ta Km2 305/70-16 ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 23 December , 2014 Rapport Share Postad 23 December , 2014 Inte i den storleken... men mindre storlekar på en Land Rover Defender. BF Goodrich MT KM2 är ett bra däck. Det finns naturligtvis mer extrema däck om man ska bara köra terräng. Men ska man även göra några mil på asfalten är det ett riktigt bra däck. Jag och mina kamrater som har åkt på dessa däck på våra Land Rovers har varit nöjda. Och vi har kört mycket asfalt.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 23 December , 2014 Rapport Share Postad 23 December , 2014 funderar på att köpa nya däck till min 13. är det någon som har erfarenhet av Bf Goodrich Mud Ta Km2 305/70-16 ? Du må vel opp i 315/75-16 for å få samme storleik som originaldekkene? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 23 December , 2014 Rapport Share Postad 23 December , 2014 Är också sugen på BFG KM2 men tyvärr verkar inte 315/75r16 säljas i Sverige vad jag har sett.. Så här stiliga ser de ut monterade. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 24 December , 2014 Rapport Share Postad 24 December , 2014 Snyggt, ser riktigt maffigt ut! Det var den första silvriga tgb.n jag sett, ser ganska ball ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 5 Januari , 2015 Rapport Share Postad 5 Januari , 2015 Vet någon om general grabber AT2 315, 75, 16L passar på en tgb utan att skrapa i när man flexar/svänger? De skall motsvara 35" om jag förstått det hela korrekt. Har någon erfarenhet av detta däck, grepp? Buller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sigurd-filip Postad 5 Januari , 2015 Rapport Share Postad 5 Januari , 2015 Jag har dom däcken på min elva och är jättenöjd! Mycket tystare än treleborgare riktigt bra grepp och dom passar bra! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 6 Januari , 2015 Rapport Share Postad 6 Januari , 2015 Den dimensionen fungerar fint på originalfälg och det tar inte i någonstans. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 6 Januari , 2015 Rapport Share Postad 6 Januari , 2015 Jag har dom däcken på min elva och är jättenöjd! Mycket tystare än treleborgare riktigt bra grepp och dom passar bra! Har du några bilder på din bil med dessa däck Filip? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sigurd-filip Postad 6 Januari , 2015 Rapport Share Postad 6 Januari , 2015 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 6 Januari , 2015 Rapport Share Postad 6 Januari , 2015 Tack för det! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 15 Januari , 2015 Rapport Share Postad 15 Januari , 2015 Det ser ju inte klokt ut men det kanske är framtiden. Vore intresant att se vad som händer efter att man vadat ett lerhål 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 15 Januari , 2015 Rapport Share Postad 15 Januari , 2015 Ser lite hårda ut och det verkar svårt att reglera trycket Har man lyckats fylla dem med lera så blir det spännande att komma ut på motorvägen efteråt. Undrar om obalansen försvinner innan bilen ramlar sönder 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 15 Januari , 2015 Rapport Share Postad 15 Januari , 2015 Lär ju vara säkerhtetsavstånd bakåt av naturliga skäl, men möta en som just kommit från leråkern???? (Fast att täckta sidorna borde ju inte påverka funktionen bortsett från "visningsläget") Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 15 Januari , 2015 Rapport Share Postad 15 Januari , 2015 Vet någon om general grabber AT2 315, 75, 16L passar på en tgb utan att skrapa i när man flexar/svänger? De skall motsvara 35" om jag förstått det hela korrekt. Har någon erfarenhet av detta däck, grepp? Buller? Jag skulle hellre köpa ett MT däck, dels ser det coolare ut mindre risk att fastna i en blöt gräsmatta. Och min erfarenhet är att de inte låter mer än ett MT däck. Jag har General Grabber AT2 med dubb till min Defender, 235/85-16. Jag har kört över 50.000 mil Land Rover, och de flesta av de milen på just MT däck. Och nästa däck jag köper till Defendern blir MT däck. Och Defendern är min "vardags bil". Pendlar 8 mil per dag. Jag har tittat på Cooper STT till min 1314. Här finns det till ok pris: http://www.dackleader.se/bildack-315-75-16/?s=S&ty=O Eller i england: https://www.4x4tyres.co.uk/16inch-tyres/315-75-16-c-10_76_148_249.html Eller om du vill ha något ännu mer extremt: http://fmv4x4.com/web/?wpsc-product=fedima-sirocco-28575-16 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.