Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Vaknade i min 13 bil efter en god natts sömn :) Tredje natten på raken.

Och just nu sitter jag i min nya studio och sänder på två olika radiokanaler samtidigt :D Och på min bildskärm ser jag 16.000 frusna simmare..... Idag blir det mest tjejer. :)

post-7659-0-89624800-1404634836_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en dag i Höljes för att kika på rallycross så har jag lyckats bli mera kräftröd än under veckan vi nyss var på Teneriffa...

Slutsats : det är billigare o närmare att åka på rallycross och solbrännan blir mera intensiv (om även på begränsad yta dvs ansikte o armar)  :D

 

 ca 51 veckor om året kan du sola hela kroppen i Höljes, utan risk för polisingripande/utsätta nån för förargelseväckande beteende...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en dag i Höljes för att kika på rallycross så har jag lyckats bli mera kräftröd än under veckan vi nyss var på Teneriffa...

Slutsats : det är billigare o närmare att åka på rallycross och solbrännan blir mera intensiv (om även på begränsad yta dvs ansikte o armar)  :D

Ja...det är fint de där.

 

 Nackdel dock..efter varje tävling får Svana plastjobb upp över öronen haha. :(

 Men lite kul är det ju att hjälpa och "sponsra" lite, annars hade man inte stått där med slipmaskin och glasfiberdamm ute i heta solen minst en gång i månaden..

 

  Men visst är det ballt att se det live..fruktansvärt tryck i bilarna. Speciellt att se där i Höljes! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt Sune!!

 

 Tänk att det alltid behövs nåt militärrelaterat fordon från detta forum så fort nån hamnar i knipa..och ställa dem på rätt köl igen. :wub:

   Kul att du fick använda din mekaniska winch lite.

 

.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå.. 

..mina damer och herrarrrrrr!! ;)

 

Ett för mig nytt användningsområde för min tgb..

  ..."fläderbloms plockning från mastodont fläderträd". :wub:

 

En tjejkompis har så länge velat ta fläder från vårat träd hemma hos min mor och far,

och äntligen kom vi på hur vi enklast skulle göra.

 

 DETTA är väl att förena nytta med nöje! (fick en go kram efteråt också)  :P  :P

 

post-6002-0-25787400-1404691301_thumb.jpg

post-6002-0-18233800-1404691356_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, hemma i verkligheten igen efter bilsemester i centraleuropa.

Eget kaffe hade vi med, så att man var säker :)

 

***

 

På ett ställe kollade vi in en krypta med ett rum fullt med kvarlevor från ca 3000 individer och under golvet fanns rester från ca 200'000 st.

Det var en snubbe för 200-300 år sedan som tyckte att det var ovärdigt att se kvarlevor av folk från gamla slagfält som skräpade på nejderna.

Så han samlade ihop och ren-kokade allt.

 

Lårben staplat som ved varvat med kranier efter väggarna.

Längst fram var ett bord för beskådning med kranier från "olika sorts folk", varav ett uppsågat.

Ett avbrutet lårben som läkt ihop igen, omlott.

Ett lårben med ett hål i, från en pil eller något som läkt runt om.

Samt ett lårben som de antar kommer från en Svensk, då detta var längre än alla andra lårbenen där, plus att "vi" har härjat i trakterna.  :blush:

 

Detta tyckte jag mest bara var fränt och intressant, fint på något sätt också. I slutändan är vi ju inte mycket mer än mineraler mm ändå.

 

***

 

Men det var ett utflyktsmål som tog hela kakan, bland det mest rubbade jag har sett.

 

I anslutning till en kyrka så hade en gubbe för ca 160 år sedan knåpat ihop en mekaniserad rörlig utställning över viktiga bibliska händelser, bla.

Fåglar, får, hästar, folk osv. Allt rörde på sig, en maskin tog nästan 30 år att bygga.

 

En av dessa maskiner illustrerade när kung herodes hade beordrat att alla nyfödda skulle slås ihjäl.

Så, där visas en massa små soldater med knivar mm som ska föreställa mord på massvis små spädbarn. "blod" mm.

Bland annat en soldat som körde en "kniv" i ett barn som han höll upp med andra handen så att "barnet" "dinglade till" varje gång den stötte i.

 

Där står man och undrar hur i hela fridens namn karln tänkte.

Men grädden på moset är att, i detta religiösa land, så går småbarnsmammor fram och lyfter upp sina minstingar så att de kan se ordentligt.

 

Helt klart semesterns knäppaste ögonblick.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha, ut i värden för att se o lära, men inte Kaffe?? :huh:

 

Är inte koffeinberoende själv, men tanten beställde nåt med fransk/italiensk benämning när vi bilade i Amerikat och fick en nekande uppsyn av kyparn som sa att det är inte drickbart! För säkerhets skull serverades även en gratis kopp USA blask bredvid ( dvs inte som det påstods i Lucky Luke....)

 

vart var är detta spektakel nånstans? Utifall man skulle råka åka förbi nån gång....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provkört min dragkonstruktion med en balvagn utrustad med kulhandske, funkade toppen.

Passade på att tömma en feltankad bil på jobbet så nu har jag 70L bensin med en diesel skvätt i att använda till tgbn.

Det passar bra det för då har jag gratis bränsle till hökörningen som väntar till helgen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha, ut i värden för att se o lära, men inte Kaffe?? :huh:

 

Är inte koffeinberoende själv, men tanten beställde nåt med fransk/italiensk benämning när vi bilade i Amerikat och fick en nekande uppsyn av kyparn som sa att det är inte drickbart! För säkerhets skull serverades även en gratis kopp USA blask bredvid ( dvs inte som det påstods i Lucky Luke....)

 

vart var är detta spektakel nånstans? Utifall man skulle råka åka förbi nån gång....

Så pass mycket kaffe anser jag mig ha provat här i världen att jag vet vad jag vill ha. :)

Det man själv såg som nödlösning på mission ser vissa som standard tex...

 

Jag har provat bla amerikanskt kaffe på den amerikanska basen i Kosovo, jag trodde att automaten var trasig... :)

 

 

Sydvästra Polen nånstans. (gamla Tyskland :) )

Vi åkte en bit via Tjeckien för att det blev kortare väg då.

 

Kryptan hette bla "beinhaus" och det fanns en till av sitt slag i Tjeckien enl. guiden.

Den mekaniserade utställningen skulle tydligen vara europas eller världens största i sitt slag, räknat i antal rörliga figurer.

 

Bättre än så minns jag tyvärr inte :(

 

********

 

Idag fick jag en gåva från högkvarteret, med ett brev där det i princip stod:

"Trots att du lämnade in dina förslagsärenden när man kunde få pengar så har vi nu ändrat oss.

Här har du en sketen slipsnål med hkv-loggan på som plåster på såren. Grattis"

 

Nåja, det är min första slipsnål någonsin och den bär på en liten anekdot . :)

 

*********

 

Dagens stora aber var att demontera fd--lådan på farsans Ponsse buffalo.

Tog hela dagen i princip. 09-20.

Största tiden upptogs av att få åk-motorn ur vägen.

 

Oljor rinner ut, fram med spån som samlar upp, varmt som fasen ute och rulla sedan runt i denna härlighet...

 

*******

 

Som avslutning såg jag på fotboll nu på kvällen.

Och jag som trodde att det var försten till 21... :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har vart på studiebesök på min syrras jobb,det har givits tillgång till lokaler som stått oanvända..... :)

En stor byggnad mitt i stan,den har brukats av tex myndigheter som televerket på sin

storhetstid.

I den stora källaren finns ett stort sett orört skyddsrum från på ca 150kvm och ca 5 rum från den kalla tiden :)

Lite bilder

6x00.jpg

 

zglk.jpg

 

Tankarna far tillbaka om livet på kasern/luckan.

Här finns toaletter dusch mm.

Detta är dock inte inom sprängdörrarna.

 

snf7.jpg

 

Ingången,bakom en helt vanlig dörr.

 

fbgoj.jpg

 

Alla rum har dessa dörrar.

Ja måste ha en ny altandörr hemma,va vore fräckare än en dörr med stora rattar( :wacko: ) ist för handtag?

 

xjub.jpg

En bår och luftpumpar.Pumparna är elektriska på nått batteriuttag men kan även vevas för hand

 

leqo.jpg

 

Filter för gasanfall??

1955 står det på filtren,kankse va det sista uppdateringen?

Antagligen det gamla civilförsvaret som skött om detta.

Va jag kan se är verkar det mesta orört.

Klarar lokalen av moderna vapen tro?

Filtren har gänger för anslutning,precis som vissa skydd/gas-smasker.

Det satt även nån sorts syre-mätare på väggen.

 

zkxpx.jpg

Det bör sitta en packning på luckan,eller åxå ska den va

inte monterad i fredstid eller nått

 

w318y.jpg

 

Nödutgången går rakt upp och sen ut på gatan

 

xo0l.jpg

Eller är det länspumpar mot översvämningar tro?

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen fått på sommarhjulen med nya snikfälgar på famljebilen. började kännas som att dom dubbfria vinterdäcken inte passade för säsongen längre då det är rätt så varmt ute nu o lite snö på vägen...

Blev en billig fälg men det ser godkänt ut med tanke på att jag vägrade köpa större fälgar.

 

 

allroad%20001.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har vart på studiebesök på min syrras jobb,det har givits tillgång till lokaler som stått oanvända..... :)

En stor byggnad mitt i stan,den har brukats av tex myndigheter som televerket på sin

storhetstid.

I den stora källaren finns ett stort sett orört skyddsrum från på ca 150kvm och ca 5 rum från den kalla tiden :)

Lite bilder

6x00.jpg

 

zglk.jpg

 

Tankarna far tillbaka om livet på kasern/luckan.

Här finns toaletter dusch mm.

Detta är dock inte inom sprängdörrarna.

 

snf7.jpg

 

Ingången,bakom en helt vanlig dörr.

 

fbgoj.jpg

 

Alla rum har dessa dörrar.

Ja måste ha en ny altandörr hemma,va vore fräckare än en dörr med stora rattar( :wacko: ) ist för handtag?

 

xjub.jpg

En bår och luftpumpar.Pumparna är elektriska på nått batteriuttag men kan även vevas för hand

 

leqo.jpg

 

Filter för gasanfall??

1955 står det på filtren,kankse va det sista uppdateringen?

Antagligen det gamla civilförsvaret som skött om detta.

Va jag kan se är verkar det mesta orört.

Klarar lokalen av moderna vapen tro?

Filtren har gänger för anslutning,precis som vissa skydd/gas-smasker.

Det satt även nån sorts syre-mätare på väggen.

 

zkxpx.jpg

Det bör sitta en packning på luckan,eller åxå ska den va

inte monterad i fredstid eller nått

 

w318y.jpg

 

Nödutgången går rakt upp och sen ut på gatan

 

xo0l.jpg

Eller är det länspumpar mot översvämningar tro?

 

Filtren är till för "friskluften" inplastade för att inte fuktskadas, antagligen kolfilter, så bäst före är långt efter produktionsdatum.

 

Finns antagligen ett litet krypin där alla packningar för dörrar ligger inplastade, även skyddsbyglar till lysrörsarmaturerna o kke well-papp dass.

 

Är nödutgången öppen eller behövs slägga o skruvnyckel?

 

Finns röd-vit-blå triangeln om skyddsrum, så är det ett "allmänt" skyddsrum, betalt av Lst eller det som ny är MSB. Är det "bara" gröna skyltar så är det "privat" för intern verksamhet och betalt av det telecombolag, fd verk du nämner. Är det officiellt så får det inte "rivas", men är det "privat" så är det bara att förhandla med fastightetsägaren.......

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filtren är till för "friskluften" inplastade för att inte fuktskadas, antagligen kolfilter, så bäst före är långt efter produktionsdatum.

 

Finns antagligen ett litet krypin där alla packningar för dörrar ligger inplastade, även skyddsbyglar till lysrörsarmaturerna o kke well-papp dass.

 

Är nödutgången öppen eller behövs slägga o skruvnyckel?

 

Finns röd-vit-blå triangeln om skyddsrum, så är det ett "allmänt" skyddsrum, betalt av Lst eller det som ny är MSB. Är det "bara" gröna skyltar så är det "privat" för intern verksamhet och betalt av det telecombolag, fd verk du nämner. Är det officiellt så får det inte "rivas", men är det "privat" så är det bara att förhandla med fastightetsägaren.......

Jag tror nödutgången hade ett hänglås på utsidan,

Ska kolla extra om ja åker förbi imorgon igen :)

 

Jo det fanns en skrubb med konstiga saker,men ja ville dock inte rota runt för mycket :)

 

dzk4p.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha...ja och en polare satt o åt grillat o drack lite starkvaror på altanen förut när vi plötsligt blir överraskade

av min skrikande katt som tydligen ville ha sin fångst tilllagad.....

Det där monstret vägde tungt fett kan ja säga .... :blink:

Jämför bredden på snusdosan och gnagaren.

Undrar om råttan ger sig utan fight eller om katten lyckas döda den med bettet direkt över nacken

 

dfaf0d.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha...ja och en polare satt o åt grillat o drack lite starkvaror på altanen förut när vi plötsligt blir överraskade

av min skrikande katt som tydligen ville ha sin fångst tilllagad.....

Det där monstret vägde tungt fett kan ja säga .... :blink:

Jämför bredden på snusdosan och gnagaren.

Undrar om råttan ger sig utan fight eller om katten lyckas döda den med bettet direkt över nacken

 

dfaf0d.jpg

Alla djur , förutom människan o katten, dödar sitt byte på effektivaste sätt och minst risk för utgång (energieffektivt och risk för egen skada). Katten är sadistiskt lagd och tycker om att låta sitt byte kämpa för sitt liv.

 

Ja, liksom många människor....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inge TGB relaterat på länge nu.

Åkte upp till morsan för "semester" visste att jag hade ett litet stensättnings jobb, det tog bara fyra och en halv dag att genomföra  helt vindstilla mellan hus och garaget och som värst 57 grader i solen, som inte gick att undvika när man ligger mitt på en plan och plockar med stenar.

Tok slut när jag körde hem i går, så nu har jag vilat en dag och tar banne mej en till utan större aktivitet. 

Men jag måste ju åka och kolla lite på 13 bilen i morgon, för den fick jag låna ut när SOT var på besök i olerum, de behövde den till bärgningar  :)

Började lite smått

2014-07-06 13.35.05-1.jpg

Sen var det bara att riva det mot gräset också. 

2014-07-06 20.17.55-3.jpg

Hämta ett ton stenmjöl 0-04, funkade som sandlåda åt Liten med

2014-07-10 22.12.23-2.jpg

När det ville dra sej hur jag än gjorde, kom jag på att var ända förbenade sten måste tvättas då de låser mot varandra, så fick de inte bygga något emellan dem

2014-07-11 12.21.31.jpg

Nåja det blev bra när det vart klart

2014-07-11 12.21.42.jpg

Röd stekt  och go i rygg samt händer/fingrar, fick jag ett + i kanten hos morsan, kan behövas då hon ju dragits med mej sedan jag var liten  :D

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit upp o drällt med familjen vid vårt högsta vattenfall i landet (Njupeskär) samt kikat på dom obligatoriska renarna vid Städjan/Nipfjället, besökte Trängslet samt kikade på dom gamla stridsvagns hindren i skogen, lagom trött o slut nu efter en resa på sådär 15H. Men det är väll så det ska vara på semestern? ;) 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag badat i Jämtlands näst kallaste sjö, Näckten, som var riktigt varm och skön att bada i faktiskt. :)

 

Den som annars är kallare är nog Börtnansjön, där isvägen är öppen året runt som ni säkert redan vet. :)

 

**********

 

 

vart var är detta spektakel nånstans? Utifall man skulle råka åka förbi nån gång....

Hittade två pappers-nånting nu faktiskt om dem, om det var "biljetter" eller annat...

 

Kryptan heter: Kaplicia Czaszek w Czermnej (länkad)

 

800px-Poland_-_Czermna_-_Chapel_of_Skull

 

Och den rubbade mekaniska utställningen heter: Ruchoma Szopka - WAMBIERZYCE

-> Youtube-länk <-

walbierzyce_12.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lidit i hettan i förmidags.... :mellow:

L180 gick sönder på jobbet och ja fick ta en L70 ....utan fungerande klimatanläggning :rolleyes:

Säkert 50+ i hytten.

Kände mig svimfärdig ett par gånger,trotts mycke vätskeintag

Är inte den stora 180in reparerad imorgon går ja hem.

13 skift kvar till semester men det känns ändå väldigt avlägset :ph34r:

Funderar skarpt på att hyra en husbil och bara dra iväg B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...