Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

UPPRÖRD!!!!!

 

Nu brinner det i huvet på mig igen..

 

 Ute och glider runt här i nynäs vid 23-tiden. Polarn stannar mig, berättar att han sett en vit volvo kombi med motorn igång flera timmar på en parkering, passagerardörren står öppen också. Vid en närmare titt sitter ingen nyckel i tändlåset, och förardörrens handtag och lås är sönderbrutet..rattlåset är fortfarande låst, därför har man inte kommit iväg med bilen..

  Pågående bilstöld alltså!

 

Han ringer polis och bevakar sedan bilen.

 När inte polis kommit efter 2 timmar klockan 01 ger han upp och åker hem..bilen står kvar ensam med motorn igång.

 

 Då blandar jag mig in i detta, och tänker invänta polis själv där på plats. När dem inte kommer ringer även jag 112 och anmäler samma pågående bilstöld. Jag frågar om man fått in något tidigare samtal om detta reg.nr, och jovisst..min kompis hade ju ringt. Men dom har inte skickat någon bil.

  Varför inte, frågade jag?

 Det är väl inte säkert att den är stulen för den stod igång med dörren öppen, svarade han med otrevlig stämma..

 

Då brann jag av och sa att man kan väl lägga ihop ett plus ett, fattar väl alla att något iaf är på tok, sade jag! Behöver ju inte va nån Einstein precis..

  Då lade han på luren. HOS 112!!!! 

Vilken pajjas!

 

Klockan blir 03, och polisen har inte kommit..och motorn börjar skramla och låta illa, nu tar jag tag i saken själv.

 På med handskar och öppnar huven, dödar stackars maskin med ena kabelskon på tändspolen och sedan skruvar jag av minuspol-skon på batteriet.

 

Sen kommer en kille i securitas bil, en bekant som tur är.

 Jag ber han ringa 112 för att få hit polis snabbare, eftersom även jag nu har grottat i denna bilen - för ägarens skulll.

 

Han ringer och får svar att vi inte behöver oroa oss för ev.fingeravtryck..det kommer inte skickas nån polis i detta ärende.. Då är deta en vanlig veckodag och jag har svårt att tro att alla poliser råkar vara upptagna faktiskt.

  Vi blev iaf ombedda att stänga dörrar och rutor och försöka låsa bilen igen och åka hem..

 

 Hade detta hänt nån av mina fordon, och ingen polis blev skickad..då lovar jag er att hela polishuset skulle brinna upp omgående!!!!

 

Svenska polisväsendet är ett stort skämt!!!!!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svana ta det lugnt det låter som helt normalt förfarande.

 

Haft några inbrott här hos mig förr om åren, inte i bostadshuset utan ute i ladan/stallet. och i början anmälde vi i tron att någon skulle bry sig.

Ena gången dom tagit sig in hade vi fina spår i snön av skorna som vi kunde följa runt på gården och tillslut in i ladan,samt att dom stått och "tömt" sin plånbok på kvitton/bankomatkvitton och liknande så bevisläget kändes väldigt lovande då jag gissar att både bankomat kvitton och affärskvitton lätt borde kunna spåra upp den som handlat/tagit ut pengar.

 

Ringde in och berättade detta för "farbror blå" den som tog emot mitt samtal var väldigt förstående och tyckte det vara bra med spåren och kvitton. Det skulle gås vidare med min anmälan. 

 

Några dagar senare fick vi besked om att utredningen var nerlagd.....

Ingen hade då varit hit eller ringt upp igen från polisen

 

Numera är det larm med bildövervakning som gäller här och om några timmar kommer dom faktiskt och installerar larm nr 2 här på gården. Samt att jag har planer på att sätta upp en egen trådlös slinga med kameror för att övervaka ute runt fastigheten / min verkstad och ladan.

 

En kompis håller på och testar några billiga kameror för ändamålet och det är intressanta bilder han fångar....

http://www.dt.se/dalarna/leksand/objuden-fastnade-pa-film

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen proriterar bara att jaga svensson.

Det är betydligt enklare och ger inkomst till statskassan. Under tiden kan buset härja i princip obehindrat....

 

Förstår iofs att den vanlige polisen tröttnat på systemet och gett upp!

 

Lite omfördelning av skattepengarna till skola, vård och polis vore på sin plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I slutändan opererar polisen inom de ramar samhället och lagar tillåter, och de har gång på gång visat att det t.ex i praktiken inte blir några påtagliga straff för småstölder, oavsett hur mycket bevis det finns. Så man kan förstå att polisen efter hand har utvecklats åt det hållet att man håller på med sådant som det går att ro iland, t.ex direkt böter för diverse trafik förseelser, dvs sånt som vanliga Svenssons åker dit på för vi förstår inte att blå-neka eller spela spelet.

 

Det är än väsentlig skillnad mot England där många incidenter med små-brott faktiskt resulterar i utryckning och insamlande av bevis, vilket förstås ändå inte alltid resulterar i någon dom. Men de Syns, och det i sig är bra för moralen i alla fall. Däremot ser man nästan Aldrig några trafik poliser eller kontroller, och trafiken verkar flyta (nåja) i alla fall.

 

Därtill är uppklarnings procenten för viktiga brott som mord bland de högsta i Europa. Kanske till viss del beroende på flera miljoner övervakningskameror och stor tillgång till ditt privatliv, men det är väl en annan diskussion...  :rolleyes:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja inte är det Polisen det är fel på det är systemet.

Men jag kan säga att det är fruktansvärt kränkande att bli bestulen på saker i sitt eget hem samt kränkningen när folk olovligen tar sig rätten att bryta sig in o stjäla eller bara bryta sig in i annans egendom. Har tyvärr hänt mig 3 gånger här på gården samt en gång i en rastkojja i skogen under "bärplockningssesongen" då allemansrätten kommer till sin rätt...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vår by kom dom inte när de tömde två garage på allt. Men sen skulle 6 vargar märkas då kom det 8 st på snöskotrar och kollade att det gjordes på ett bra sätt eller vad det var de skulle kolla i två dar. Känns lite fel tycker jag, räcker väl med naturverkets personal till det, samt så var det en åklagare med av nån anledning å 2 helikoptrar. Då fanns pengar och resurser iaf.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett varv med stålborste och kall galv flaskan. Började i fjol o lät vintern sköta kvalitetskontrollen, sen några punktinsatser under försommaren.

 

Sen svabba med svamp o blåsa av med Kärcher, känns som att det äntligen är dags för att minska ner från mörkblå/gråi2nyanser/orange grundfärg till nåt mer enhetligt. Få kolla av stuvbutiken i morrn.

 

Antagligen nåt som liknar nuvarande, låter nog bli att ta av takräcket. Nuv är nån original volvo mörkblå kulör som jag tappat bort numret på.

 

Nåt som är rollbart..... 

 

Funderar på stripe som bryter av eller 2 färgat?

 

Nån färg som tål repor o inte visar rost???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordnat lordning lite bilder från i helgen då jag Fixat till bakre och främre fläktmotor, de såg riktigt fina ut och behövde bara en uppsmörjning

Dock. Hadde jag problem med att plocka i sär den främre men lyckades kapa av den ena bulten efter ett tag

Gjorde en ny bult från en gammal tältpinne från syrrans ungars tält :)

eller rättare sagt en gängstång

post-7347-0-80421100-1406663939_thumb.jpgpost-7347-0-29608800-1406663694_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog barnen med på en tur till lite sevärdheter som jag tänkt vi skulle åkt tgb till men "Djungelvärmen" krävde att vi tog en bil med ac så Allroaden fick ut och lufta sig lite.

Besökte ett naturområde i trakten av där delar av " den hemliga armen" utbildats.

 

http://www.dn.se/kultur-noje/den-glomda-armen-marscherar-pa-nytt/

och

 
Men jag får återkomma till dom militära delarna framöver då jag tänkte jag skulle se om jag kan få en granne till min Far att ge mig en guidad tur i området då han är insatt i området och ämnet :)

 

Området vi besökte var Älgberget fast vi var inte där för att få militärhistoria idag utan jag och barnen kikade på naturen och en av dess "bjässar" en gran som redan på 1870 talet benämndes som "stora granen" nu ca 43m hög 

 

Semester%202014%20067.JPG

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inhandlat färg, skruvat loss det mesta som var löst o rollat ett varv.

 

Hade tänkt mig lite ljusare än gamla mörkblåa, sonen som smakråd o nog vart det ljusblått alltid !

(varför hänger sin URL för dropbox bil, går varken att spara eller avbryta??)

 

Nån som har blinkerssargar över???

 

H4 insats Btema, har de inga som passar (lite lätt fuktskadad på ena sidan), 76000 eler 76001.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt å surfa runt lite. Hittade en kul grej till militär cykeln

En plattform för hundtransport

Någon som sett eller använt den på riktigt

Skulle. Vara roligt å se den användas på riktigt

Då de använde stora hundar

Här är en länk till forumet för de som är nyfiken:)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/521117/page=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker forummedlemmarna i länken ovan har lite dålig förståelse för det eminenta vapensystemet som cykeln faktiskt utgjorde. För sin tid och funktion.

Bara sett en "hundcykel" live och nyttjandet på film. Många smarta lösningar för ex vis transport av KSP.

 

Pga skola gjorde jag lumpen ett år senare, "missade" då att utbildas på Bike's 'n Rifle utan vart en mek IB77 i stället (puuh)....

 

Var en finsk film på TV för ett antal år sedan där man nyttjade cykeln i strid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyklarna är utmärkta. Alla kan använda dom, lätta att underhålla och reparera. Med hjälp av en cykelpackrem eller två är det inga problem att ta med LK70, RA146, ksp, grg etc... Sjuktransport görs med en cykel i varje hörn på båren och sedan hoppas att samtliga inblandade är någorlunda synkade och inga bromsar låser sig. Inget kul att vara skademarkör på den övningen. Hej svejs! 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"inget kul.."

För tydlighetens skull:

 

Är detta:

A) En teoretisk betraktelse

B) Något du bevittnat och därav dragit slutsatsen

C) Egna tester

 

 

*Nyfiken*

 

Just "låsta bromsar" tyder på en ganska närgången studie??

 

Hela kompaniet var djupt imponerade av en KB som med LTGAC m/T hade 2-hjulssladd nerför en backe ut mot Örnäs, hans blick (och bekännelse efteråt) vittnade dock om att det inte var nån tidig Ken Block wannabee vi bevittnade...

 

 

Sitter nu o ser hur färgen torkar (vart väldigt Vattenfalligt), hemkommen från Btema med nyiknköpta LED baklysen 42 224 + nummerplåtsbelysning 42 227 (dvs den billigare), tittade även på ersättare för backlampan men är lite rädd för "punkteffekter" enligt tidigare diskussioner här. Sen är den gamla ganska bra också.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...