Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Månförmörkelse OK! Jag förväntade mig en solförmörkelse och det verkar det ha varit hela dagen :lol: . 23år går fort, jag kommer ihåg att vi stod på skolgården 1968 och tittade på en solförmörkelse. Har det varit någon mer sedan dess som man också missat :lol:

Fan va dum jag är, var förstås solförmörkelse jag menade :)
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däckleader är lite speciella att köpa av men det kan verkligen löna sig om man håller koll på sidan när man väl bestämt sig för att handla. Jag beställde också Cooper STT 315/75r16 för dryga 2k styck, tyvärr hade de inga däck att leverera till mig trots positivt lagersaldo så jag fick tillbaka mina pengar efter någon dag. Efter några veckor kom däcken tillbaka men nu kostade de över 4k styck.. Ytterligare några dagar senare var de nere i pris igen och jag chansade på att beställa, denna gången fanns det däck och jag betalade 2067kr/ styck inkl frakt som tog dryga veckan. :)

 

post-7201-0-48631200-1426876919_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag handlade samma däck på samma firma. Snabbt, nåja och billigare än jag förväntat mig. Har inte varit i gegga än men på väg är de så tysta att fläkten väsnas mest i hytten och de har bra grepp i djup snö, ca 50cm på oplogade skogsvägar var inget problem att ta sig fram genom.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har "städat" en gammal eldhög, som blivit liggande och blivit full med saker som inte bör eldas ute i det fria, så var den felplaceras och hade blivit för stor så det var helt enkelt omöjligt att tända på den där den låg utan att riskera bränna ner andra byggnader.

För att inte elda upp Casen så körde jag det mesta med lilla blå,"fordson" och mellan matade med Casen och stora skopan

Hade ringt och snackat med räddningstjänsten i kommunen som det gällde, men då det bara är ca 800 meter till nästa kommungräns borde jag vetat bättre och ringt dem också.

Det gick fint till det blev mörkt, 

Jo jag skulle nog inte haft en glöd hög på 1,5 meter och 4-6 meters lågor då, men jag tog enbart Casen så det hände något när det började bli kväller och vinden vridit sej så jag inte fick allt mot maskinen, Och nog tusan kom en stackare från lokala frivilliga brandkåren med sladd in mellan byggnaderna och körde ut mot gärdes kanten där jag satt i traktorn. Med hjärtat i halsgropen och andan i halsen trodde han det brann som fan på gården.

När han försäkrat sej om att det var helt under kontroll och att jag sorterade bort plast och annat, så tyckte han att det var nog lugnast att jag gav mej  för kvällen, fast jag hade ringt och förvarnat.

Så det vart att sitta brandvakt tills det bara var en halvmeters lågor.

Ja det har regnat lite här så någon solförmörkelse såg jag inte, bara sotförmörkelse emellanåt  :P

 

Skulle nog gjort som de som kollade på solförmörkelsen för jag var och svetsade med pinnsvetsen och hade bara vanliga gas svets glasögon som skydd, Orkade inte gå 200 meter och hämta min skärm :mellow:  så nu börjar jag se lite igen och det svider inte så mycket i ögonen.

 

Skall masa mej i väg och kolla på motorbygget jag tänkt mej under dagen, men nu snart kl 05 på morgonen tror jag att jag skall passa på och vila lite innan det är dags för denna dags händelser :) 

Skall bara blinka mej igenom vad som hänt här först :D .

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde väl vara känd hos räddningsverket i ditt grannskap Hasse. Du ringer ju och pratar med dem och eldar lite då och då vad man förstår av dina inlägg här!

 

När jag eldar här kan det hända att någon från frivilliga brandkåren ringer och undrar vad jag håller på med eftersom någon granne ringt dem, med de har aldrig kommit utryckandes. Folk här ute ringer inte 112 utan de ringer någon i frivilligstyrkan och saker kan lösas lokalt.

Den dag någon ringer 112 kan det bli mer liv i luckan :lol:

 

Nu är det ju oftast fritidsboende eller nyinflyttade som kommer ut och börjar elda torrt gräs (eftersom det är spännande) som orsakar mest arbete för räddningstjästen :huh:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däckleader är lite speciella att köpa av men det kan verkligen löna sig om man håller koll på sidan när man väl bestämt sig för att handla. Jag beställde också Cooper STT 315/75r16 för dryga 2k styck, tyvärr hade de inga däck att leverera till mig trots positivt lagersaldo så jag fick tillbaka mina pengar efter någon dag. Efter några veckor kom däcken tillbaka men nu kostade de över 4k styck.. Ytterligare några dagar senare var de nere i pris igen och jag chansade på att beställa, denna gången fanns det däck och jag betalade 2067kr/ styck inkl frakt som tog dryga veckan. :)

 

attachicon.gifDSC_2170.jpg

 

Tömde du lagret med din beställning?

Hittar dom inte nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde batteriet var på upphällningen, men det var OK vid test så det lutar mer åt att startmotorn är på G??

 

Kollade kretsarna och det slutade med att jag tog loss batterilådan, då (- ) flätan såg lite ?? ut och skulle behöva flyttas för att få dit den utan att ha batteriet "bakåt"

 

post-4978-0-39465400-1426962500.jpg

Lådan syns vart den suttit... - kabeln sitter fast under lådan i golvet, en bult som sitter i nitgängor. Det finns 2 skruvar men flätan satt i den ena, ser ju onekligen ganska klent ut. Skall jag skruva dit flätan på "omålat" o sen måla över för att få bättre kontakt? Funderar på dubbla flätor o sätta en i varje hål (eller ena i nån av bultarna som håller fast lådan?)

 

 

 

 

post-4978-0-87769900-1426962719.jpg

 

Lådan losstagen, baksidan syns här 

 

 

Nederkanten på lådan sitter bultad från denna fläns med mutter i hjulhuset. HUR i hvte skall man få dit en nyckel?? Lådan sitter nån cm från golvet, så nu fick apan gnaga av muttrarna. Kan man "låsa" bulten med klister/svets eller annat knep?

 

post-4978-0-50210300-1426962871.jpg

Nu målad, ang den "fina" kulören så 20kr/l för Pansarol färg på Stuvbutiken så fick det duga då den inköptes för in- och baksidan på fälgarna. Får bli nån beige/vit täckfärg sen...

 

Nitgängen underifrån, man kan undra hur de tänker när stomanslutningen görs i plåt (Se hålet övre vänstra hörnet på bilden nedan, "den oanvända" sitter bulten i bakom). Se sitter en jordfläta från ramen till motorn 20cm därifrån. Varför inte bulta ihop flätorna??

 

post-4978-0-81119200-1426963220.jpg

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på ett besök hos "Yoda". Han har en hel del grejor, bland annat ett gammalt militärförråd på sådär 500kvm fullt med grejor. Där samsades allt från ett halvdussin lastbilar och en grävmaskin till mängder av maskiner och verktyg. Hans tre Scania TGB:er fick inte rum i detta förråd utan härbärgerades på en industritomt i samhället. Jösses va med prylar, där ligger man i lä :lol:  Trevligt möte med en hel del lastbilssnack.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JDW>> Känner till detta med minusflätan..

 

 På Mickes tgb11 var kontakten i karossen lika med noll..började gnistra när vi skulle starta för ett tag sedan. Oxid rost och en fläta som såg ut som gammal mossa..

  Nu har vi monterat en mycket kraftigare variant mellan ram-kaross-motor, och minuspolen på batteriet.

Blev en helt annan bil både att starta och köra :wub:

 

 Ska göra likadant på min när winchbygget är klart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foto till nya körkortet klart, och en massa mil i bil.

Har hunnit med att köra ovanför Vätterns norra sida, ner mellan Vättern och Värnen, Upp runt på Värnens västra sida och tillbaka ner och runt Vätterns södra sida så hem. 

Har gynnat några bensin stationer med kaffe slantar, men det vart en lyckad resa, och mycket har klarnat i funderingarna.

Så det var nog värt att spendera 12 timmar  mest dels i bil  :)

Hade jag fått en tia för varje fartkamera jag passerat lagligt skulle det nog täckt hela bensin kostnaden, fy tusan vad det har slagit upp sådana stolpar över allt  ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om det närmar sig allt mer att skaffa glasögon...

Man sitter ju och kisar som en synskadad mullvad över böckerna ibland.

Sen poängterade både en optiker (förnyat körkort) och en av damerna i Boden under hälsokollen det, "ja, jag ser att du kisar"

Åå fan :) (sa inte, men tänkte)

 

Men glasögon är ju inte utan sina risker de heller. Lär säkert dröja 10 år innan jag ens fattar att jag har brillor, bli "blind" och lika brydd varje gång man går ut i kylan, osv :)

Sen har ju även historien visat att folk med glasögon ligger illa till ifall nåt extremt parti tar makten odemokratiskt. Så om Fi genomför en statskupp lär det nog inte dröja länge innan man blir nermald och gjord tvål av åt tjocka tanter i Bagarmossen som minsann haft det svårt här i livet...

 

Kanske jag kan kisa en stund till...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju oftast fritidsboende eller nyinflyttade som kommer ut och börjar elda torrt gräs (eftersom det är spännande) som orsakar mest arbete för räddningstjästen :huh:

De gånger jag släckt ner gräsbränder som gått över styr så är det stapplande "gamla gobbar" som eldat för "så har man minsann alltid gjort". :-)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om det närmar sig allt mer att skaffa glasögon...

 

Man sitter ju och kisar som en synskadad mullvad över böckerna ibland.

Sen poängterade både en optiker (förnyat körkort) och en av damerna i Boden under hälsokollen det, "ja, jag ser att du kisar"

Åå fan :) (sa inte, men tänkte)

 

Men glasögon är ju inte utan sina risker de heller. Lär säkert dröja 10 år innan jag ens fattar att jag har brillor, bli "blind" och lika brydd varje gång man går ut i kylan, osv :)

Sen har ju även historien visat att folk med glasögon ligger illa till ifall nåt extremt parti tar makten odemokratiskt. Så om Fi genomför en statskupp lär det nog inte dröja länge innan man blir nermald och gjord tvål av åt tjocka tanter i Bagarmossen som minsann haft det svårt här i livet...

 

Kanske jag kan kisa en stund till...

 

Visst slit ut ögonen än mer du....

Nej rådet är att gå till optiker o få glasögon, blir mycket vilsammare sen.

(Säger en som trampade sönder glasögonen o vart utan i 2 v, känns skönt o få tbx dom..)

 

Tror inte det är glasögonen rasisterna går på, utan en koll mellan benen så är diagnos och åtgärd klar!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gånger jag släckt ner gräsbränder som gått över styr så är det stapplande "gamla gobbar" som eldat för "så har man minsann alltid gjort". :-)

Jag har ju ingen statistik att gå på så du kan nog ha rätt. Det är dock ett par rejäla avbränningar i min närhet de senaste åren som jag tänker på. ^_^

 

När man var barn och inte fick ha tändstickor var det ju oerhört spännande med eld och att få vara med och elda gräs. Idag när man själv är "gobbe" har jag svårt att överhuvud taget se någon nytta med gräseldning B)  Man blir nog tråkigare med åren :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om det närmar sig allt mer att skaffa glasögon...

Man sitter ju och kisar som en synskadad mullvad över böckerna ibland.

Sen poängterade både en optiker (förnyat körkort) och en av damerna i Boden under hälsokollen det, "ja, jag ser att du kisar"

Åå fan :) (sa inte, men tänkte)

 

Men glasögon är ju inte utan sina risker de heller. Lär säkert dröja 10 år innan jag ens fattar att jag har brillor, bli "blind" och lika brydd varje gång man går ut i kylan, osv :)

Sen har ju även historien visat att folk med glasögon ligger illa till ifall nåt extremt parti tar makten odemokratiskt. Så om Fi genomför en statskupp lär det nog inte dröja länge innan man blir nermald och gjord tvål av åt tjocka tanter i Bagarmossen som minsann haft det svårt här i livet...

 

Kanske jag kan kisa en stund till...

Själv skaffade jag glasögon för 15år sedan. men jag använder dem nästan bara när jag ska läsa på medicinburkar eller innehållsförteckningen för Clas I sjön (jävligt små bokstäver).

De första tecknen på synförsämringen var när jag låg under bilen och inte kunde fokusera på grejen jag skulle meka med och inte kunde få tillbaka skallen tillräckligt långt för att komma i focus (typiskt att man ska ha en så liten bil) :lol:  Men nu har jag ju en Scania så nu kan man lugnt ta ett steg tillbaka vid behov :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsatt sommarjobbssökandet, har några potentiella arbetsgivare än så länge, mycket hänger dock på ifall jag lyckas ta körkort direkt när jag fyller 18 (i början av Juni)  :)

Skulle någon känna någon som känner någon annan som behöver billig och bra arbetskraft här nere i Skåne (runt Lund) är det bara att hojta till! :wub: 

Måste ju få pengar så jag kan köpa en massa bilar och lastbilar som ni andra här -_-

Du bør også sjekke jobbmarkedet i Norge, på http://www.finn.no/. Mange unge svensker kommer til Norge for å jobbe. Du får ikke automatisk jobb, men det er lavere ungdomsledighet i Norge, og sjansen for en sommerjobb er derfor større.

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Syv-grafer-du-ma-se-for-a-forsta-innvandringsbolgen-fra-Sverige-7927154.html

http://www.aftenposten.no/amagasinet/-Min-generasjon-ser-pa-dere-som-et-herrefolk---rike-mennesker-man-kan-fa-jobb-av-7923702.html

Redigerad av kristaga
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo så får jag hämta ut en ny kyl och frys till min lya i morgon

Den GAMLA är både väldigt gammal liten och sliten.

Kanske skall skicka den till museum

2015-03-22 23.32 Gamla kylen.JPG

Frysen har känts lite liten från dag 1, Men med dottern mer och mer här och sommaren som närmar sej så måste jag skaffa plats för glass

2015-03-22 23.33.11.jpg

Den nya frys delen är på 123 liter och kommer kännas väldigt stor  :)

 

Snart dags att byta kök också, men denna sommar får det duga med ett par byttor färg, 

Har god lust att jaga rätt på en lite nyare köks panna också, visst den är bara från 1954 så den har ju många år kvar men en från 70 talet eller nyare vore inte helt fel  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...