Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

OT men det håller mig borta från att byta vaccumslangar på JDW...

 

Har problem med elektrisk taklycka till husbil. funkar upp men inte ner. Efter lite panik med luckan helöppen vid Ale stenar för några veckor sen o begränsad verktygslåda så "löstes" problemet med polvändning (knappen funkar åt ena hållet).

Trodde det var knappen, så jag letade upp en ny på Conrad, men det vart inge bättre.

 

Står nu o kikar efter gränsägesbrytarna, om det är den/de som blockerar??

 

Nån här med erfarenhet o tips (ja även tips utan erfarenhet mottages naturligtvis..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-6558-0-89153600-1466349797_thumb.jpeg

 

Ny damask på bakre kardanen, lite färg och den ser som ny ut.

 

En sak gör mig fundersam, jag tog lös och satte tillbaka den inre delen på samma splines som den satt innan. Är det möjligt att klorna som håller knutkorsen inte linjerar med varandra? Det skiljer nog 20 grader mellan dem i vardera änden på samma kardan.

 

På den främre kardanen sitter "klorna" linjerade och man gissar att den är balanserad på detta sätt?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Klorna" (gafflarna) ska sitta parallellt på axeln.

 

Till skillnad mot s.k. CV-knutar (Constant Velocity) typ drivaxlarna på framhjulen, roterar inte en kardanaxel med enkelledade kardanknutar, med konstant varvtal. Hastigheten på kardanaxeln varierar då beroende var på varvet knuten befinner sig. Med gafflarna parallellt på axeln tar dessa ut varandras rörelse och varvtalet på respektive in- och utgående axel blir kontant. Motsatsen är pulserande varvtal in på pinjongen som då slår på kronhjulet.

 

Du bör nog plocka isär axlen och byta positionen i splinesen. Gafflarna ska antingen vara parallella eller 90 grader förskjutna, båda fungerar...

 

;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns undantag ifrån regeln med detta. (Vridning av kardanaxlar alltså).

 

Och det är om medbringare på växellåda och bakaxel ej håller samma vinkel. Tex om man vinklar bakaxeln pga höjning. Eller som fordonen jag jobbar med, växellådan sittandes snett. (Volvo bussar).

 

Men jag gissar på att Wingflyer har rätt, och att kardanaxeln är fel ihopsatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste en artikel om en elbilbyggare som jobbade på en kardanverkstad och som skrev på sin hemsida om fördelar i sitt elbilsbygge att ha knutarna vridna 45 grader det hela var mycket väl teoretiskt förklarat. Teorin byggde på att obalans och vinkelfel tog ut sig om man försköt knutarna.  Provade på c202 efter att ha läst artikeln att förskjuta dem 45 grader och jag lovar om man vill få en bil att vibrera och bete sig helt omöjligt så förskjut knutarna.  Till saken hör att även  artikelförfattaren hade vissa missöden på sitt elhemmabygge som han inte kunde få rätsida på och det var just vibrationer.  Så lita inte på allt som står på nätet vissa "proffs" verkar bli saliga i sin egen tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant Kjell!

 

Vi gjorde labb med olika kardanknutar när jag gick på teknis på 70-talet. En syngon på vardera axeln vars faser jämfördes i oscilloskop. Olinjäriteten ökade tydligt med ökad vinkel på en enkel kardanknut medan två parallella knutar i stort sett tog ut varandra. Vred vi ena knuten 45 gr fick vi störst fasskillnader och märkbara vibrationer.

Vore kul att höra om någon vet mer om att kompensera olika in- och utgående axelvinkel med vridning av kardanknutarnas inbördes position.

 

Vinkon, du har väl läst transmissionselement i modern tid? Vet nu något?

 

Edit

Ser att du hann före eile. Kul att höra att du har praktisk erfarenhet av det vi labbande med på 70-talet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte någon bra förklaring på hur det funakr med förskjutna gafflar.

 

Men i början av mitt bussmekande, efter byte av en trasig växellåda, tyckte jag att kardanaxeln var fel ihopmonterad. På gymnasiet hade jag ju lärt mig att gafflarna skall vara lika vinkel på. Så när kardanaxeln skulle upp, så "rättade" jag såklart till det. Trodde jag. Det blev ganska extrema vibrationer... Och en och annan kommentar ifrån kollegor och verkmästare.

 

Men som jag skrev innan, motor och växellåda hamnar väldigt konstigt ibland i bussar, längst bak på snedden, lutandes lite hursomhelst är inte ovanligt. Allt för att få lågt golv, och många sittplatser.

 

Och om man bara monterar ihop det som Volvo tänkt sig, fungerar det faktist vibrationsfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinkon, du har väl läst transmissionselement i modern tid? Vet nu något?

Nepp, vi läser maskinelement, tillämpad hållf och simulerad belastning av komponenter. Är väl det snarlikaste jag kan komma på, men jag har inte kommit dit än.  :P

Lät ju intressant annars, kanske man skulle ta och läsa det externt? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går var det jag som fiplade med kablar. På 13 on bilen.

20160619_160949.jpg

I dag är det jag som är uppkopplad och någon fiplarmed med kablar på mej.

 

Möjligt att det varit för livat på landet ett tag.

Men nu slappar jag i en säng i stan. Adress Akuten i Motala. Hoppas de koppar loss mej i morgon och släpper hem mej igen.

Fridens Folks Mvh H.Hansen20160620_181143.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes>> Jag hade helt gaaaalna vibrationer i min 13-bil i 5 år..nya knutkors gjorde aldrig nån skillnad och jag gav upp.

 

 Dessvärre insåg jag nu i vintras.. när jag byggde bakwinch och låg vid kardanen.. att jag inte lagt märke till att mina gafflar var vridna 90 grader från varann.

 Rättade till det , och bilen blev en dröm att köra nu.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har hänt Hasse?  :o

Vet tusan fick bröst smärtor och domnade ej fungerande arm förra lördagen. Fick stanna bilen och försöka lura i dottern att det var ryggen som kronbladen medans vi satt parkerade efter vägen i skogen tills jag vågade köra igen. Så kom samma sak i går. Så det blev in för koll. Lite höga värden men annars ok.

Tror nog att jag kört på för hårt igen och kroppen säger ifrån när inte jag gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar ni likadant eller olika? :) Svanas sätt att montera tolkar jag som ok enligt Winflyers post. 

 

 

"Klorna" (gafflarna) ska sitta parallellt på axeln.

 

Till skillnad mot s.k. CV-knutar (Constant Velocity) typ drivaxlarna på framhjulen, roterar inte en kardanaxel med enkelledade kardanknutar, med konstant varvtal. Hastigheten på kardanaxeln varierar då beroende var på varvet knuten befinner sig. Med gafflarna parallellt på axeln tar dessa ut varandras rörelse och varvtalet på respektive in- och utgående axel blir kontant. Motsatsen är pulserande varvtal in på pinjongen som då slår på kronhjulet.

 

Du bör nog plocka isär axlen och byta positionen i splinesen. Gafflarna ska antingen vara parallella eller 90 grader förskjutna, båda fungerar...

 

;)

 

 

Johannes>> Jag hade helt gaaaalna vibrationer i min 13-bil i 5 år..nya knutkors gjorde aldrig nån skillnad och jag gav upp.

 

 Dessvärre insåg jag nu i vintras.. när jag byggde bakwinch och låg vid kardanen.. att jag inte lagt märke till att mina gafflar var vridna 90 grader från varann.

 Rättade till det , och bilen blev en dröm att köra nu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar ni likadant eller olika? :) Svanas sätt att montera tolkar jag som ok enligt Winflyers post. 

 

Det är visserligen 40 år sedan, men såvitt jag kommer ihåg var 90 grader ok och gjorde ingen skillnad. Ingen garanti dock, gubben är gammal.... 45 grader skapade däremot störst vibrationer!

 

Finns också lite att läsa här för den som vill öva sin engelska:

 

Dana J3311-1-HVTSS.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet tusan fick bröst smärtor och domnade ej fungerande arm förra lördagen. Fick stanna bilen och försöka lura i dottern att det var ryggen som kronbladen medans vi satt parkerade efter vägen i skogen tills jag vågade köra igen. Så kom samma sak i går. Så det blev in för koll. Lite höga värden men annars ok.

Tror nog att jag kört på för hårt igen och kroppen säger ifrån när inte jag gör det.

 

Fan Hasse, det var ju strax efter vi snackade telefon! Nu ser du till att ta det lugnare! När du är ledig så är du ledig! Basta! :huh:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste säga ifrån Hasse..man kan inte hjälpa allt och alla.. jo det går..men det är inte värt det.

Jag vet det också..käkar ju lyckopiller nu.

Livet är som nytt igen.

Men man får äntligen förståelse vad alla tjatat om i 10 år..att ta det lugnare och tänka på framtiden.

Detta kan vara din varning Hansen..kroppen säger att den fått nog nu.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Ta det lugnt Hasse, du har ett PM.

 

@Wingflyer  menade 90 grader men skrev 45,   kardanen bråkade rejält.     Vet från andra bilar tex vanliga gamla volvos 140 serien så när bakre kudden vxlådskudden och specelt om man hade od lådor dithängda kudden sackade ihop och motorn hängde något kunde helt klart mer vibrationer kännas eftersom de inte linjerade.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...