Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Med den lönen måste man tycka att det är fränt med gröna kläder.......13 loppor efter skatt. :(

Jag skulle ju ljuga om jag sa att det var för pengarnas skull :)

Tänk dig då kontinuerligt anställda där ingångslönen är 18 tusen...

 

Jag var i "Sand-i-stan" när det var på tal om "K-soldater" och 16-17 tusen i månaden ansågs skäligt då.

I den svängen var även nån minister mfl på besök och stötte på några kollegor på mässen och fråga energiskt och optimistiskt om de inte skulle vilja bli "K-soldater" efter missionen?

"Nä fy fan, för den lönen och obefintliga förmåner sitter jag hellre i kassan på ica. Min yrkeserfarenhet är inte värd så pass lite"

Hon lämnade lokalen betydligt mindre optimistisk och energisk tydligen, kanske sjönk verkligheten in? :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man inte massa förmåner som kost,resor,kläder,sjukvård,tandvård och sånt som

anställd inom fm? :)

Nepp, nepp, ja, om du blir skjuten ja, pga av tjänst eller problem inför mission. :)

 

Saker och ting kan ju förstås ha ändrats, men när de bygger och inviger containerbyar känns det ju sådär...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ni ens fri logi numera?

:unsure:

Beror på avtalet och anställning som jag fattar det.

Om jag som "T-soldat" tjänstgör en kortare period får jag vara på logement utan kostnad, längre blir nog i tält men det är väl hela poängen ändå?

Samma med GMUare under sin utbildningsperiod.

Dock så kostar det för "K-soldater" efter ev. GMU att bo på logement. Därför många som "klumpat ihop sig" i lägenheter för att få ner sina levnadskostnader och där kommer kommunernas containerbyar in i bilden (så att de kan bo ännu billigare). Så bo i container i Sverige och/eller åka utomlands och bo i container.

Även om soldatlägenheterna utanför livgardet såg vettiga ut, kanske standarden är på väg upp?

 

Som jag har förstått det hela, kan väl ha ändrats en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är maten en annan källa till irritation.

Inför mina 2 första missioner var maten fri under utbildningen, sen till min 3e begärde de 60 kr för ett fat blask. Även om standarden gick upp så var det besvärande att spara alla kvitton för att kunna dra av på skatten, minns inte hur det var med ISO-maten.

Har för mig att iaf "K-soldater" betalar för den.

 

Lär väl märkas framöver hur det blir för egen del...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt enkel för d------t :huh:

Att vara soldat är ju inte vilket yrke som helst och att inte försvaret/samhället ens står för det mest elementära är ju patetiskt :angry::(

Håller med.

 

Tittar man på reklamkampanjerna inser man vilken målgruppen är också. Sen är det nog ingen annan målgrupp som skulle finna sig i de förfållandena eller viktigare, ha begrepp/erfarenhet av något annat att jämföra med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har uppdaterat lite mer än bara kyl och frys i dag.

Gårdsägaren här tröttnade på sitt 12-24 v start aggregat. 

Det gav inte laddström ordentlig och hjälpstarten var ur funktion. samt ampere mätare gav ej utslag

så han slände den i högen som skulle kastas på återvinningen, 

Jag fick ta den om jag vela sa han

Ja vad tusan min överkörda gånger många ser ju inte vacker ut även om den fungerar.

Den såg ju ok ut på håll i alla fall

2015-03-18 16.10.15.jpg

Så jag skruvade av höljet, rengjorde anslutningarna på baksidan av säkringen "nu mer en stål tråd" och drog åt dem, det är säkrat på jorden så det var väldigt dålig jord.

Så visade det sej att Brytaren till just hjälpstart funktionen var trasig, Då jag sällan använder en sådan maskin till att lång ladda. plockade jag över knappen till läge lade lite och lada lite mer, där fick den stå i läge två så det går inte att få den på lägsta nivå, Brytaren från den satte jag på start hjälpen.

Gnuggade ren lite flatstift kontakter och drog år muttrarna till ampere mätaren, Blåse på lite 6-66 här och där, 

Skruvade tillbaka höljet, och en timme senare så har jag en lite trevligare 12-24 starthjälp och laddare.

Nästan så jag skämdes lite, så jag erbjöd mej faktiskt att lämna tillbaka den med låne rätt.

Men han skulle ha en  ny smart laddare och visste ju att nu fanns det två fungerande start hjälper i min bod, och kan hämta den där om han behöver låna den  :)

Tror nog jag får ha min gamla i fred  :D

 

Målade lite "vara bara trä rena plankor och en omålad skiva där inne " och gjorde micro, kaffe samt laddning av div grejor hörna av utrymmet där gamla kylen stog  :wub:

2015-03-24 00.17.49.jpg

Tog med dottern och inhandlade de efterlängtade pin glass paketen som hon saknat så länge

Så nu kan hon plocka glass ur frysen själv när hon har lust, Hur lämpligt det nu är :huh:  

 

Lyckad dag med hemma pyssel  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@H.Hansen:

Alltid kul att läsa om folk som räddar prylar kontra de som slänger :)

 

Mest nyliga ja gjort var att byta en död LED i min projektor-alarmklocka, istället för att köpa en helt ny. En polare förklarade kallt att jag var dum i huvudet... :P

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag varit på auktion (ja nätauktion alltså, hos KVD).

Man sålde en Volvo C303 för 28.000kr + moms (se bifogad objektsbeskrivning)

https://www.kvd.se/auktion/tunga-fordon/Scania/SBA-111-TGB-30-4x4-Flak-l%C3%A4mmar/644840?authKey=customer&authValue=1b192e54d3fac9eded4565aa731becc7

(fullänk :D )

Enligt beskrivningen är det lite av ett renoveringsobjekt som inte ens är riktigt komplett :unsure:

 

ActiveLifeEquipment (Equipm..) var med till 17.000kr sedan var det två bugivare som tävlade upp till slutpris.

Han som "förlorade" (110sw) började trissa priset före helgen och hade tillsammans med ALE fått upp priset till 17.501kr när nedräkningen började sedan blev det åka av :lol:

Själv tycker jag det är helt meningslöst att bjuda innan nedräkninge startar (om man inte är säljare och vill trissa priset förstås). Det är ju först då de seriösa spekulanterna visar sig :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så snart får vi se bilder på din 11a  då  ^_^

Det mest spännade jag gjort i dag var att städa lite där gamla eldhögen var, och något bet sej fast i handsken, en FET en ögd råtta satt där när jag fick fram handen.

Greppade den med den andra handen och slog mot en sten, så var råttan helt utan ögon

Slängde på lite brädrester på brandhögen, så nu såg jag att de hade tagit eld, råttan hamnade där också. bara att hoppas räddningstjänsten håller sej borta, för i dag hade jag inte anmält att det skulle eldas, trodde inte det skulle ta sej då vi inte lagt på något mer sedan fredags kvällen  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det blev i alla fall ingen 11:a idag :(  Jag tyckte det blev svindyrt (hade ett takpris på 15.000kr), 28.000kr +inrop 1.870kr +moms 7.467kr = 37.340kr det finns ju billigare objekt på blocket. Dessutom ska den ju hämtas från Sundsvall (typ).

 

För min del lutar det nog mer åt Jeep hållet. Kanske "Eländervagen" om nu någon kan tala om hur man importerar danska militärbilar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så snart får vi se bilder på din 11a  då  ^_^

Det mest spännade jag gjort i dag var att städa lite där gamla eldhögen var, och något bet sej fast i handsken, en FET en ögd råtta satt där när jag fick fram handen.

Greppade den med den andra handen och slog mot en sten, så var råttan helt utan ögon

Slängde på lite brädrester på brandhögen, så nu såg jag att de hade tagit eld, råttan hamnade där också. bara att hoppas räddningstjänsten håller sej borta, för i dag hade jag inte anmält att det skulle eldas, trodde inte det skulle ta sej då vi inte lagt på något mer sedan fredags kvällen  ;)

Risken är övehängande att du hittar Räddningstjänsten vid din brasa, utförande återupplivningsförsök på den ögonlösa råttan :lol:  Du kan ju föreställa dig vad det innebär när det spårats till dig -_-  I Skänningen ser man ju inte mellan fingrarna med saker, man får ju inte ens måla huset i fler än en färg :lol:  De där kommungubbarna skulle se min grannes kornblåa gamla babtistkapell, det smälter verkligen inte in någonstans (i och för sig var inte den tidigare grå eterniten så upplyftande heller :lol: ).

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Det vart nog mer än ögona som försvann när jag var klar med den bitande besten, synd jag inte fotade den för det var ingen liten skogsmus, men den hade nog inte gjort sej som foto objekt  :D

En sur bal med ensilage fick ner lågorna så räddningstjänsten inte behövde komma, att den nu kommer ryka i en vecka får vi leva med  ;)

I dag verkar det inte bli någon eld alls. Kör på min 9 kw elpatron och funderar på vart sotaren tagit vägen :( , han skulle ha varit här mellan  08 -12 men har inte dykt upp än  :huh:

Jag skall i väg och vara behjälplig med att lyfta ner en motor ur en valp och hinna få upp det hela med ny motor innan kvällen, och har ingen lust att lämna huset olåst, så han får banne mej dyka upp snart  :mellow:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde batteriet var på upphällningen, men det var OK vid test så det lutar mer åt att startmotorn är på G??

 

Kollade kretsarna och det slutade med att jag tog loss batterilådan, då (- ) flätan såg lite ?? ut och skulle behöva flyttas för att få dit den utan att ha batteriet "bakåt"

 

attachicon.gifIMG_0940.JPG

Lådan syns vart den suttit... - kabeln sitter fast under lådan i golvet, en bult som sitter i nitgängor. Det finns 2 skruvar men flätan satt i den ena, ser ju onekligen ganska klent ut. Skall jag skruva dit flätan på "omålat" o sen måla över för att få bättre kontakt? Funderar på dubbla flätor o sätta en i varje hål (eller ena i nån av bultarna som håller fast lådan?)

 

 

 

 

attachicon.gifIMG_0942.JPG

 

Lådan losstagen, baksidan syns här 

 

 

Nederkanten på lådan sitter bultad från denna fläns med mutter i hjulhuset. HUR i hvte skall man få dit en nyckel?? Lådan sitter nån cm från golvet, så nu fick apan gnaga av muttrarna. Kan man "låsa" bulten med klister/svets eller annat knep?

 

attachicon.gifIMG_0950.JPG

Nu målad, ang den "fina" kulören så 20kr/l för Pansarol färg på Stuvbutiken så fick det duga då den inköptes för in- och baksidan på fälgarna. Får bli nån beige/vit täckfärg sen...

 

Nitgängen underifrån, man kan undra hur de tänker när stomanslutningen görs i plåt (Se hålet övre vänstra hörnet på bilden nedan, "den oanvända" sitter bulten i bakom). Se sitter en jordfläta från ramen till motorn 20cm därifrån. Varför inte bulta ihop flätorna??

 

attachicon.gifIMG_0949.JPG

 

 

Har slipat bort en massa rost, målat o satt en ny jordfläta golvet -> batteriet samt golvskruven->flätan från kaross t motor.

 

Osäker på felkälla så jag gjorde en provmontering, och se! det rasslade igång utan bekymmer.   :wub:

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och lyfte ner ett växellåds paket med motor på en valp i går och bultade dit en fräck motor på växelådorna, en fin plåtvalp som säkert har observerats av många.

Det var en av Ö&B valparna som stått som reklam/rekvisita på Ö&B i Skänninge vid kaffet Markan där.

Tog bara 3 timmar så det gick väldigt bra, 

Ungar eller andra har tydligen roat sej med att hälla coca cola mm i både motor och tank på den under åren, så fast de bytt topp mm på den är det total renovering av den gamla motorn som gäller, även tanken fick bytas, trots att den stått inom hus i värme i massor av år,

Annars var den i riktigt fint skick, sällan jag sett en HT som inte har några fuktskador alls utan att de renoverats.

 

Så nu är ett objekt av kryssat i listan på saker jag lovat hjälpa till med, och en liter grön skön färg fick följa med mej hem :) .

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den var väl toppenskick?

Synd de rensade i sortimentet, är ju inte så ofta man är i krokarna. Men i fjol vår hade jag en jobbsväng Beckomberga-Eskilstuna-Halmstad, då var det lagom med ett stopp i Skänninge, vart väldigt  :(  när man irrat runt bland tvättmedlet ett tag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha varit delansvarig för jobbfikat, som kröntes med gofika på fredag så vart en rusch till Swedol för att få lite korta bult till batterilådan o sen rush till Bussen. OM jag inte råkat ta' rostfria bult o fick rucha tbx från kassan o byta hade jag kanske haft gott om tid till bussen....

 

O egentligen skulle det väl skurits ut en bit o svetsat dit plåt att fäste de nedre bultarna i men...

 

post-4978-0-31094700-1427478906.jpg

 

 

 

Ser ju inte så fackmannamässigt ut, men det går ju att fixa det åxå:

 

post-4978-0-98933400-1427478916.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...