Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

En tur till stugan.

En bit enskild väg att öva på och om man skall kosta på junior en aspirantkurs när han fyller 16 så är det ju bra att övningsköra lite. Förra turen med Kuga o automat blir ju inte riktigt fullt ut så nu fick det bli på alvar. Var en del snö i en backe så han fick känna på att han inte hade full aktiemajoritet i ratten är ju pedagogiskt också....

 

post-4978-0-69542400-1428335694.jpg

 

Vanligaste nybörjarfelet är ju blicken fäst på motorhuvens framkant, inga bekymmer med det...

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag har det blivit en sådan där dag då jag har pillat med lite av varje.

Jag började dagen med att sparka fram en gammal rostig sprit kök med tillhörande spritburk, Ja camping säsången är snart här och har jag inte använt den på typ 15 år så kanske den behövs i sommar, så jag putsade lite på den, rotade fram en gammal färg burk. vit visade det sej vara och målade lite så gno en stund med stål ull på mässingsburken för rödsprit, och nu kan den få stå på en hylla inne i väntan på användning

2015-04-06 18.01.58.jpg

 

Sedan rullade jag upp och skulle hämta båten, men råkade bli inblandad i att hänga på dubbelmontaget på stora JDn , den är på 215 kw så för att få fäste när den drar 12 meter bred harv efter , vart vi tvungna att hänga på front vikten på 1800 kg.

När jag skulle hänga på harven ser jag att det droppar olja från slangarna till hitch kroken, De har missat på servicen hos JD förra veckan att en slang var söndernött, så bort med den så jag kan jaga en ny tidigt i morgon, 

Där fick jag för att jag ville växla några ord med bonn  ^_^

 

Men båten hämtades 

2015-04-06 13.38.31.jpg

Och är nu ner backad 30 cm från gränsen till grannens del av vägen som går ner och runt här framför husen  :D  Det gäller att nyttja sina utrymmen.

Ja sen vart det vård av 13on bil och avsluta med hobbyn klyva lite ved.

 

Gjorde förresten ett väldigt lyckat experiment med kökspannan också, det är liksom inget som stoppar upp på vägen ut till skorstenen, ett enormt hål bara, visst det är ett jäkla drag i spisen, men 75 % av värmen från veden går nog ut i skorstenen utan att värma vattnet. så jag har rotat rätt på 2 st täljstens bitar, och passat in dem i hålet så draget blir mindre. 

Så när jag tände nu i kväll har jag bara släng i det jag tände med och sedan en sväng till, och innan det brunnit ner till hälften, fick jag börja strypa luften och dra upp cirkulations pumpen för att slippa kok i systemet, brukar gå år det dubbla dagar när det blåser och det blir mer drag i skorstenen, och minst en fyllning till innan det är dags att börja fundera på om jag ens skall strypa .

Får se vad det gör med askan bakom, det blir att inspektera lite oftare.

 

Ja så in och ta ett söv på soffan innan det blir data tid och sängen  ;)

Fridens folks

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt en ny Hi-lift Extreme långa modellen för <2000SEK. Klart fynd tycker jag! Körde fast i påskas och tillbringade 5 timmar med stockar, spade och en liten hydraulisk domkraft för att få upp bilen. Kändes mer och mer riskabelt ju mer jag hissade upp bilen -_-  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt en ny Hi-lift Extreme långa modellen för <2000SEK. Klart fynd tycker jag! Körde fast i påskas och tillbringade 5 timmar med stockar, spade och en liten hydraulisk domkraft för att få upp bilen. Kändes mer och mer riskabelt ju mer jag hissade upp bilen -_-

För att användas som mekanisk vinsch då eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde förresten ett väldigt lyckat experiment med kökspannan också, det är liksom inget som stoppar upp på vägen ut till skorstenen, ett enormt hål bara, visst det är ett jäkla drag i spisen, men 75 % av värmen från veden går nog ut i skorstenen utan att värma vattnet. så jag har rotat rätt på 2 st täljstens bitar, och passat in dem i hålet så draget blir mindre. 

Så när jag tände nu i kväll har jag bara släng i det jag tände med och sedan en sväng till, och innan det brunnit ner till hälften, fick jag börja strypa luften och dra upp cirkulations pumpen för att slippa kok i systemet, brukar gå år det dubbla dagar när det blåser och det blir mer drag i skorstenen, och minst en fyllning till innan det är dags att börja fundera på om jag ens skall strypa .

Får se vad det gör med askan bakom, det blir att inspektera lite oftare.

 

Ja så in och ta ett söv på soffan innan det blir data tid och sängen  ;)

Fridens folks

 

För att få riktigt bra ordning på eldningen H.H så borde du införskaffa en dragregulator:

post-9023-0-61804900-1428423737.jpg

De finns i olika storlekar (ju större variationer i drag ju större regulator) och den håller draget på en konstant nivå oberoende av väder genom att släppa in "tjyvluft" när det drar för mycket och du riskerar att elda för kråkorna.

Monteras på rökrör eller murstock och är guld värd!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter Skövde, sprang ett patetiskt astma-PRO-flämtar-varv i löpspåret. Alltid trevligt på nå vis att se slynglar i uniform och diverse fordon, gamla som nya :)

 

Kom med tåget igår, klev på i centralorten i sedvanlig skitfrän ordning :)

Med 5 byten totalt vore det ju konstigt om det inte sket sig någonstans också, vilket skedde i ställdalen, bussen och inte tåget för ovanlighetens skull. (jobb på rälsen antar jag mellan där och Örebro). Först var den försenad, sen var den tydligen inte ens beställd, yay.

Medans vi väntade på den kom några slynglar till "raggare" förbi med sin pråm till kombi och en jävl@ julgran på taket och studerade den spontana folksamlingen :)

Men men, bussen kom och den hann fram till Örebro i tid med 10 minuter till godo samt plocka upp strandsatta resenärer efter vägen. Plus den gemytliga bonusen att jag fick se lite av "Sveriges insida" som jag inte sett förut; Kopparberg, Lindesberg mfl.

När jag såg pizzerian "jalla jalla" i Lindesberg kunde jag inte låta bli att fnissa för mig själv då "jalla" för utlandsveteraner även är synonymt med magsjuka :)

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vari ute i solen och skogen hela dagen, underbart väder och fått köra rejält med tgb. Creepycrawlers i alla ära men snö o is är dom rejält dåliga på. Då ska det vara kedjor på om man ska ta sig någonstans om det lutar brant uppför fick jag inse tillslut idag. Fint med ca 150 höjdmeter på skiftet då kan man lätt hitta branter som är mer än tgbn klarar av :)

 

Imorgon väntar handlassandet av en timmervagn följt av hemfärd, och hoppas allt håller ihop hela vägen hem (sådär ca 5 mil)

 

 

DSC_0269.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den intresserade kan jag meddela att tv4 visade min nacke igen och det i ett SOG-sammanhang! :) (SSG)

 

Mer band-bärgare i tv!! :)

 

 

Spybar nästa då? :)

Va det du som sköt hejvilt med ak47an genom sandsäcks-gluggen? ^_^

Nee jag tror jag såg dig under ett camonät och en tung kulspruta av nått slag :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va det du som sköt hejvilt med ak47an genom sandsäcks-gluggen? ^_^

Nee jag tror jag såg dig under ett camonät och en tung kulspruta av nått slag :)

:) (även om den stilige karln har några gemensamma drag med mig)

 

Meh, sista sekunderna ser man ju "chef tygbandad puffra" :)

 

Och förresten, om du ser min nacke från framsidan måste jag tyvärr döda dig lite  B)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) (även om den stilige karln har några gemensamma drag med mig)

 

Meh, sista sekunderna ser man ju "chef tygbandad puffra" :)

 

Och förresten, om du ser min nacke från framsidan måste jag tyvärr döda dig lite  B)

Aaa haha,nu titta jag en extra gång,i slutet i ett fordon :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:Va?? :lol:

jupp

Inslaget handlar om hemliga hemlighetssnubbar i uniform (inte mycket att välja på då) som åker runt i sina hemliga superspörschal-TGBisar och så får man se min rambo-nacke efter det, de sparade väl det bästa till sist :)

 

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/svenska-milit%C3%A4rer-till-irak-3137553

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev fullt lass idag och tog mig hem utan trubbel.

Bitvis vara det halt i backarna i skogen, en stund så gled tgbn med låsta hjul 1/2m medans jag stod och lassade vagnen.

Häftigt vad lite höjdskillnad kan göra, uppe på högre delen av skiftet är det bitvis 4-5dm snö kvar tror jag och nere på lägsta delen är det barmark :)

 

DSC_0271.jpg

 

DSC_0278.jpg

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom byggt bandvagn har jag reparerat syrrans Seat ibiza......fy f¤n för kyldetaljer i plast som spricker
med tiden...här tvingas man byta hela termostathuset+ett plaströr som går under insuget till vatten pumpen pga
av en smal spricka på 2cm :huh:
Kankse var en helt onödig reparation för hon fick en tämligen fin Golf4-03a levererad för nån timme sen.
Orättvist! :huh:

Men å andra sidan slipper man ju förhopnningsvis att skruva på ett tag kom jag på.. :)

post-6465-0-90161500-1428689796_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite små trött just nu då jag bråkat på en åker med lite saker. Och vräkte en grävling bland annat  :D

låter bilderna tala för sej själv.

2015-04-09 10.35.20.jpg2015-04-09 10.35.36.jpg2015-04-09 10.38.02.jpg2015-04-09 10.50.10.jpg2015-04-09 11.35.25.jpg2015-04-09 11.35.32.jpg2015-04-09 11.36.12.jpg2015-04-09 11.36.34.jpg

 

Ja det gick till en traktor att skyffla igen hålet, och det var en grävmaskin där och grävde upp, någon måtta på slit och släp får det vara  ;)

En dränerings brunn som fick 70 cm plaströr då tegelrören närmast gett upp , så en till ring så den syns ordentligt när kornet som planterats där nu växer upp  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tgb får slita värre än din Hasse.... :)

Kanske dags att avslöja min stora bluff.... B)

Timmersläpet stod där jag åkte hem...kunde ju inte låta bli att backa intill och

knäppa ett så perfekt foto ;)

Antar att det skulle gått tungt utan tryckluft att släppa bromsarna med eller

om det är elbromsar

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...