Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Hasse.. om den är lik andra gamla veteranare är mängden olja i bakaxeln enorm, eftersom den ersätter modern hydrauloljetank. Kan det vara grållen som har så också?

  Jag svär inte att det är så på din, så lita inte på mig utan att kolla upp det.

 Kan nästan sätta mina skitiga kallingar på det iaf.. :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jobbat natt men fick nyss åka hem för att jobba fm imorgon ist då det är sjukdomar och personalbrist.

"Trainee"berran får ta befälet inatt.

Så nu sitter jag här hemma med en lätt-öl,sombreos och 250% betalt för nattskiftet iaf :P

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skall kolla om det är så, nu finns det en speciell påfyllning för just hydrualiken på den och den tappas vid ett filter under pumpen, så det känns som det är separerat då det finns avtappning för bakaxeln på ett annat ställe, bara att hoppas det går på samma som växellådan i alla fall, nåja jag kommer nog bara fylla på den, den ser ok ut så jag kommer ej att byta.

 

Har lyckats lura min svets att det går bra att svetsa gjutjärn i alla fall  :P

Slipade bort värsta rosten på grenrörs biten och svetsade den i dag , ser faktiskt hyfsat ut , det ända som jäklades var när jag skulle svetsa under på plats, Lastar fästet och ramen var lite i vägen, men efter att ha matat på ordentligt med tråd, på hög effekt, och lät det svalna emellan åt slutade det falla stora droppar med smällt svetstråd och jag fick det tätt. men jag skall nog skruva av det och slipa lite där och lägga en bättre svets inom en 10 år tid  :D

Lite lustigt var att det redan var ett hål borrat där så eventuellt vatten kunde rinna ut så om det läcker lite längst under gör nog inte så mycket  :)

Nu törs jag då köra efter kl 19 utan riskera bli lynchad av grannarna igen. Klagar de får de handskotta uppfarten nästa vinter då det blåst igen mellan ordinarie snö plogning  ^_^

 

SBAT111 har du provat stopptat en startmotor med händerna  :huh:

Det har jag inte lyckats med så startmotorn är nog starkare än mej skall jag villigt erkänna  :lol:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant H.H jag är bara dum. ^_^  En startmotor utvecklar nog betydligt mer effekt än en människa man skulle ju inte vilja hålla emot med till exempel ett dragskaft på vevaxeln när någon kör startmotorn :huh:  Men det lät som om din motor gick väldigt trögt om du behöver så lång förlängare för att dra runt den :unsure:  Går den sakta även på starten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag har inte så friskt batteri , så när den är kall, brukar jag ta start hjälps aggregatet. men varm startar den direkt. men man har bara ett eller max två försök på sej sen är det starthjälp eller ladda batteriet som gäller,

Har inte prioriterat ett nytt batteri för en tusenlapp eller mer, måste ha minst ett 90 Amp, helst 100 - 120 Amp batteri. Den har ju fått olja för 500 kr och lite godis annat denna månad, så jag kör så över sommaren, och byter batteri till vintern

Det finns ju ingen lyx som glödstift på den, bara en kallstarts knapp, som går tillbaka när den startat och man gasar till lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder man inte traktorn alltför ofta kanske det är bättre att använda starthjälp när den väl ska igång. Ett batteri som bara står blir snabbt förstört enligt min erfarenhet.

Min Ferguson 35:a drar grymt med ström på starten så det måste vara bra kontakt vid batteripolerna. Dessutom drar den ur batteriet om jag inte lyfter av en pol när jag inte använder den (vilket lett till att polerna är slitna). Den har dock glödning så den startar i alla väder :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vatten buren motorvärmare med cirkulations pump sitter de då på den, så den startade hela vintern när jag hade den,

Men vad tusan det är ju en maskin från 1959 så man får nog ta lite småsaker som att det inte finns glödstift mm,

De har som tur är vänt på strömmen i alla fall, det är Lukas system på dem original, men denna sitter det en nyare växelströms generator på, och jord går till jord.

Nya poler har den fått redan, och lite kabel bytt.

Mätarna är det lite si och så med, de är gamla och slitna men oljetryck och laddnings lampan fungerar då i alla fall.

Det blir att kolla över lite sådant när jag får tid, har skaffat original lampor fram, och skall sätta i LED i de gamla fina lyktorna bak,

Ett nytt vred kanske behövs, men jag skall inte renovera den original, bara fixa till det som är rimligt, och kanske blåsa på den lite blå färg, så jag kan åka med den på veteran traktor racen de ordnar här under somrarna, förutom gårds körning då. både för eget bruk och på storgården

 

Hm jag bara inskaffar grejor men hinner liksom aldrig få tid att skruva dit dem  -_-

 

Den får ju bland annat gå in ladorna här nu och böra fram gödnings säckar på 750 kg, som de ställde in när det fans baklastare på gården i höstas, den åkte med som inbytes objekt tillsammans med en JD när det kom en Case 170 Hk med stora lastarn till gården i stället, men den går inte in i byggnaderna, så det skall bli kul och se om jag blir inringd till att bära in gödning i höst när det kommer nytt. Det är omöjligt att få in dem så alla får plats med Casen, den är för stor, så det blir att köra med lilla blå eller bygga om eller nytt om de skall lagra i de utrymmen som används nu  :) Att köpa en nyare mindre maskin enbart för att flytta om i ladorna känns lite långt undan så länge lilla blå och jag kan fixa det  :P.

 

Däck byte åt dotterns mormor i dag och lite små fix när jag ändå var där,och fick en rejäl påsk middag, samt fixat lite med ved i solen hemma han jag med också.

En baklucka med grejor ur garaget från exet så snart är det tomt på mina saker där. Bara källaren och gamla hobby rummet kvar  :mellow:, med denna takt har jag nog tömt hennes hus på mina saker nästa år denna tiden  B)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen.

Ryktet har ju gått på landet hos mor och far..att det skall finnas en bekant i området som skaffat en 11-bil..en kille lite yngre än mig.

Igår bestämde han och hans tjej och deras tgb-kompis från annan ort i ett sms, att ses på en liten skogsväg här i byn. Och då jag redan tillfälligt hade min tgb där på landet passade ju detta kanon!

 

Så det blev mycket prat och liten turkörning.. Dock tillräckligt med körning så vi hinner blir jagade!!

 

Vi står vid en vägs ände på en udde mot vattnet och snackar och möter en bil med 3st xenonextraljus som bländar oss på 100 meters håll och tydligen ska hindra oss att lämna stället.

När vi ska åka och stannar vid bilen låtsas mannen och kvinnan vara poliser. Dom påstår att vi är på privat mark och att vi inte får köra där.

Då blir jag förbannad.. sa åt han att jag har bott här ute i 36 år och att jag känner markägaren och dem flesta urinvånarna här, har kört här hela mitt liv och att jag varken är nån brottsling eller idiot!! Men vad fan är du?? frågade jag.

Visade sig när han lugnade sig att han bara hyr in sig i ett stall brevid, och att rykten går om tjuvjakt här.

Bra sa jag! Hälsa då de riktiga tjuvjägarna att knäppa lite vildsvin på våra tomter på andra sidan skugsdungen..för nå jaktlag syns fan inte till här!!

 

Han skrattade och bad om ursäkt och åkte sen.

Polarna i sina bilar bakom tyckte väl inte att det blev nåt vidare lyckad förstagångs körning..

..men va så säkra.

Sen när Micke kommit hem från fjällen och sin skotersemester, då ska vi ut med alla 4 tgbs tillsammans i ledningsgatan. Och det ska bli sjukt kul!!!

 

(Sorry för långfattad skrift..)

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, nästan som när jag körde bort en svampplockare från tomten, och det visade sig vara dottern till bonden jag köpt en markbit/"safetyzone" av...

 

Ja en massa terrängbilar på en återvändsgränd- typiska tjuvjägare.... 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm det blir snart tjuv jakt här med,

Hade fyllt upp 13 med smäcke full tank till påsk helgen, skulle ju vinscha lite ved och plocka fram båt mm så det var ju fint att ha fullt med soppa i då.

Har funderat vad "volvo 740" ungdomarna åker just ut hit och vänder uppe på planen ovanför på kvällarna, ofta när jag ej är ute stannar de en stund innan de brölar i väg med 3 tums avgassystem, så de hörs ju väl.

Nu har de stannat några kvällar. Jag har dottern så när hon lagt sej går jag ej ut på några längre turer.

 

I dag startade jag upp 13on bilen, för att greja lite, Allt lugnt tankmätaren visar fullt, men bilen bara dör efter ca 1 minut  :mellow:

Jag börjar kolla och ser att det är tomt i glaskoppen, oj då stopp i bakre filtret tänkte jag, så bak och kolla där. 

Nä det var rent. men slang klammorna som skall sitta där var borta. Nu börjar jag ana ugglor i mossen, det har känts som det saknats bensin här tidigare, men man många kallstarter och stå med handgasen uppe så har jag tänkt att den har väl sugit i sej det då.

Nu ser jag att de lossat på jorden till tankmätaren, och det är helt tomt i tanken  :huh:

Ok bara att sätta sej i bilen med dunkar och åka till macken för att fylla på. 

Nu skall jag hämta ner båten, och en elaggregat från en häst hage som ej används. gräva ner lite kabel och koppla på skiten på bilen.

Jag ger fullständigt fan i om jag åker dit för att jag kopplar ström på bilen, det skall bevisas bortom allt tvivel att det är gjort medvetet innan jag kan bli straffad i alla fall.

 

Ja hur blir det  ??? Kopplar jag ström eller skriver jag bara det för att jag är förbannad. Ja den som lever får se  B)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt Hasse...:/

Du fick ju både camonät och fångstnät av mig,du kan ju sitta lurpassa på

banditerna när nästa misstänkta gärning är på gång.

 

Koppla ström i chassit kan ju vara lurigt nån oskyldig med ex pacemaker

kommer i kontakt med bilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har backat emot den mot eltrådarna på hagen utan för denna natt i alla fall, inte mitt fel att någon kommit på att hänga på handtagen så det blev ström i trådarna och där med i bilen också.

Det sitter skyltat att det är elstängsel på trådarna. och det är den tiden på året man ser över sina hägn så de är ok till djuren släps ut om några veckor. så det är helt normalt att det är ström på stängslen fast det inte är djur i hagarna än.

Det är ju inget farligt, bara jäkligt obehagligt, det kan de väl få om de vill kolla om jag tankat bilen full i natt.

Har dottern så jag kan inte sitta denna natt, men det blir flera, får sitta och sova i skåpet, så är jag vid bilen på en halv minut om jag skulle höra något tills jag får tag i dem.

Övnings campa hemma  :P

Nä det är dags för larm både på bryggeriet och bil om de börjar smyga runt här. I stort sätt alla andra byggnader här är både larmade och kamera övervakade, så det kan ju vara lätt att välja den som inte har larm då,  sen åker de jag misstänker inte diesel bilar utan bensin så det är väl inte intressant med de andras bilar som är dieslar.

 

Ja har tjuven pacemaker ,så då går det väl som det går då. någon annan har inget inne på min tomt eller runt hagen att göra, och har dom det så är de nog medvetna om risken om de råkar har pacemaker  ;) 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din frustration H.H men tänk till så att du inte startar någon vendetta med de där slynglarna, det vill du ju inte ha! Överväg istället att inte ha någon soppa i tanken så att de lär sig att det inte är lönt.

Man kanske måste börja tänka om och köra på båtkonceptet med lös tank som man tar med sig in. Man är ju i ett hopplöst underläge och vet inte vem "fienden" är :(

 

Folk som bor i stan och har bilen i centralgarage har samma problem. Lyckas tjuvarna inte bända upp tankluckan och slanga bensin borrar de helt enkelt hål i tanken så att soppan rinner ut i ett kärl på golvet.

 

Kanske någon annan här har någon patentlösning :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farsans metod som skogsmaskinsförare går ut på att försöka lämna maskin så tom som möjligt över helgerna och låta tanken vara olåst.

En kollega till han hade en tanken låst förut, när han skulle flytta maskinen efter den helgen såg de att tjuvar hade tagit en hålsåg och borrat rakt igenom ramen och det de inte fick med sig skvalpade ut genom hålet när den stod på trailern...

 

Så jag hade nog låtit den varit olåst med en liten "tröst-skvätt" i botten kanske, fel typer ska ju "hämnas" också. Men mest troligt hade jag nog blivit så förbannad att jag hade försåtsminerat tanken med nån lagomt stor sprängladdning om jag ska vara ärlig :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet en Entrepenad firma här i trakten som har 2 motorvärmar uttag i fronten. Det ena går till motorvärmaren och det andra ger 240 ut i chassiet. Vet inte hur det funkar men så har dom gjort efter tidigare stölder och vad jag vet har dom inte råkat ut för nått mera trubbel sen dess. Folk tröttnar och tar till desperata åtgärder.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då vaknar jag nog  :D  Har fått en och annan kyss av de trådarna när jag skulle gena. och det känns si så där  :ph34r:

Liten har lärt sej att inte röra dem genom att observera hunden som inte lyssnade och ville in till fåren, det tog två gånger med en månads mellanrum sen går hon inte heller nära dem.

 

Jo lösningen är för det första nog att inte ha full tank, Då förlorar man inte så mycket åt gången i alla fall,

Det jäkligaste är väl att de letar vidare efter de tydligen åtråvärda bensinen och bryter sej in i bryggeriet där jag då antagligen har dunkarna.

Så en kombi av ej full tank, ett larm, och lite mer vaksamhet är nog det ända rätta. Har du en 740 med 3 tums avgassystem stanna inte utanför mej och slå dank. för jag kommer hålla koll på dem om jag hör att de stannar hädanefter.

Jag kan ju inte ha den stå mot el staketet mer än en natt, den står lite för öppet där, och när fåren skall ut så kommer det störa resten av staketet.

Så kvällens lösning blev att flytta ner den rakt utanför rums fönstret, Sova på soffan och låta hunden vara extra öron. Samt sätta en lampa med rörelse sensor rakt på den. Skulle gärna kopplat med en ringsignal in, men vill inte bli väckt av att det ringer varje gång en katt eller något annat som utlöser lampans rörelse sensor går förbi.

Ny jord kabel dragen till tank armaturen blev det i alla fall och rengöring och uppiffning av plus kabelns kabelskor.

 

Nä retar man upp dem så har man nog skapat sej trubbel, det är nog inte bara en så vill de jäklas kan de göra det i skift.

Kunde ställa in den i den nu ganska så tomma maskinhallen med både larm samt kamera övervakning när larmet utlöses tills jag har löst det hela. Ja det lär väl bara bli att vänta ut dem så de hittar någon annan att sno bensin från när de ser att bilen inte står ute längre  :)

 

Men "grannsamverkan" här är medveten om det nu, de håller koll redan efter vissa bilar som rört sej runt gårdarna, den vanliga visan om den nästan alltid vita skåpbil med utländska plåtar som syns lite varstans, de borde byta färg på bilen snart  :D

Lite synd för de som redan fått besök av den vita bilen, försäkringar täcker sällan vad de får med sej.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, nu blev det inte mycket v mina planer för dagen eller helgen heller för den delen.

Trodde jag skulle får dra och skruva lite på c202an i morgon, men efter kl 10 har jag dagen fri, så det skall nog både dras fram båt och ved då.

Har både kompressorn och slipmaskiner samt lite till inlåst i ett hus som jag inte kommer åt förän på tisdag, så jag kan inte börja slipa på hytten och göra en testmålning med färgen jag har. tänkte lacka taket först och öva upp lackerings kunskaperna på det.

 

Har väntat på svar från en firma på pris på färg, men inte fått något, så nu blir det att klicka på köp på några liter hos kvibergs eller ringa surplus. på tisdag när de öppnar och höra vad det tar. 

Vill komma igång med allt, inte dras med mer bekymmer  :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Har kameror, kopplade till sensor larm, (verisure), och kopplade in ett av flygets tyfon aggregat (model "hesa fredrik") på detta system, fungerade en tid, :( tills en dag när det kom in några rådjur på gården, och larmet gick igång, (jag var ej hemma) och magnetventilen hängde sig, stod och "skrek" i över 2 timmar.  :o (numera är detta bort kopplat, halva "nejden" var inte riktigt glada, den kvällen.)  (MEN det fungerade!!! -_-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...