Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

närå hansen tar det försiktigt har ingen lust att få en rotvälta över mej ;) annars kommer du hit så kan du få en 10 20 kubik ved om du vill -_- önskar jag kunde lägga in en fin bild på hur jag drar fram helstock med bandvagn men har tiden emot mej så jag får använda bonntraktorn i stället får med mej mer med den :(

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjat jobba dagtid med flex :)

Sitter annars o läser min nya bok "volvo i uniform" står massa intressant där,

bla så vann en c303 medeltunga klassen i ett dakar-rally i början av 80 talet :wub:

Finns även en tre axlad prototyp valp med.

På bilden lite bandvagnar in action

 

7s6b.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjat jobba dagtid med flex :)

Sitter annars o läser min nya bok "volvo i uniform" står massa intressant där,

bla så vann en c303 medeltunga klassen i ett dakar-rally i början av 80 talet :wub:

Finns även en tre axlad prototyp valp med.

På bilden lite bandvagnar in action

 

 

 

Inte att jag svär på att jag har rätt nu..men.

 Var inte Claes på Tatanka väldigt involverad i det där?

 

 Jag vet med säkerhet att han varit med i ett team med en tgb, och det gick ruskigt bra.. Men årtalet kan jag inte alls. :(

 

Kan ju vara flera som kört bra med tgb i Dakar-rallyt som inte jag vet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinnare Paris - Dakar 1983
1983 ställde Volvo Lastvagnar upp i det välkända ökenrallyt Paris-Dakar. Med två team och bilar med endast mindre modifikationer lyckades de vinna loppet i klassen lastbilar upp till 10 ton. Detta trots att besättningen vare sig hade erfarenhet av biltävlingar eller körning i ökenterräng. De små modifikationer som gjordes var: utanpåliggande störtbåge, 310 liters extratankar, kommunikationsradio och topplockspackningar för afrikabensin.

 

Oj vilka monster tankar ^_^

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinnare Paris - Dakar 1983

1983 ställde Volvo Lastvagnar upp i det välkända ökenrallyt Paris-Dakar. Med två team och bilar med endast mindre modifikationer lyckades de vinna loppet i klassen lastbilar upp till 10 ton. Detta trots att besättningen vare sig hade erfarenhet av biltävlingar eller körning i ökenterräng. De små modifikationer som gjordes var: utanpåliggande störtbåge, 310 liters extratankar, kommunikationsradio och topplockspackningar för afrikabensin.

 

Oj vilka monster tankar ^_^

 

Ja det är tydligen åt det hållet man får åka i stället för Island, Bensin priset i Saudi Arabien ligger under en kr liter än, då kan man ju irra runt i öknen ett tag med de bränsletankarna  :P

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse..

 Är vi två som inte kan sova? :(

Jo det brukar bli så när jag hållit på med ved eller skruvat för mycket till exempel, bättre att gå upp och röra sej en stund än att ligga med värken och bara vänta.

Får för mej att det släpper fortare om jag är uppe och rör lite på mej :excl: ,

Är i regel uppe en timme eller så varje natt, 

Det är bara när jag är hos dotra i Skänning jag måste hålla mej kvar i sängen för att inte väcka de övriga i huset, här i torpet stör jag ingen,

brukar skumma igenom forum och jobba i kapp annat på nätet under nätterna :)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall ta och slappa en stund sedan blir det att lusläsa alla trådar om elfläkt byggen.

Plockade ren en original fläkt ring i dag, och började kolla på hur jag skall fästa fläkten i den,

Vissa har pratat om att de bara svetsat fast 4 muttrar och skruvat dit den, men det funkar bara kanske om jag sätter fläkten i ringen framifrån och kör den baklänges av vad jag kan se 

Fästet till själva ringen blir ju i vägen om man skall sätta den bakom så att sätta den i ringen bakvänd verkar ända alternativet om jag skall använda den,

Ja eller sätta flera centimeter långa distanser då, men jag tror inte det kommer hålla i längden, plast ringen på elfläkten måste sitta ordentligt helst emot något som en ram tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

servat vagnen till lastbilen för besiktning otroligt vad många fel man hittar när man börjar rota -_- chefen påpekade nått om ruinens brant var nära då han fick beställningsordern :D och i morrn blire kurs arbete på väg totalt ointresserad av att sitta i skolbänken :( men man får ju mat o kaffe  iallafall :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Varit ute och rekat inför kommande Finnskogentur (som tyvärr redan är fulltecknad utan annonsering). Vi övernattade i ett vindskydd på en höjd. Såg på några andra tänkbara lägerplatser.

Kompisen halkade av i ett brant, snöigt och stenigt uppförslut. Som tur var hade jag med en manuell winch typ bättre med 25 m 11 mm wire. Tyvärr blev det inga bilder från bärgningen.

 

 

 

post-4966-0-26565900-1397226827_thumb.jpg

post-4966-0-30578400-1397226849_thumb.jpg

post-4966-0-97624500-1397226874_thumb.jpg

post-4966-0-15055600-1397226892_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick upp så pass mycket i varv av alla MT-LB/PBV- filmer att jag började modellera på en...    :)

 

Namnlos.jpg

Haha snyggt :)

Själv läser jag på mer o mer om 401 och BMP 1 vagnar då jag jag ska köpa mig äkta ^_^

Man kan lätt snöa in på filmerna när dom bösar runt....och ljudet av V8 råoljaren :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sol o flexade hem för att tvätta husbilen

 

sambon hade tjuvstartat o skulle köra o ställa sig vid altanen (ingen bra ide hade jag sagt), väl där så upptäckte hon att det stämde. Nåväl då skulle hon köra runt huset till en annan altan. Valde naturligtvis framåt o ner på den dyblöta delen av gräsmattan, o snurrade ner framhjulen....

 

Fick ta spjärn bakom en tall, blocka av via en asp för att få lågt drag o dra rakt bakåt (är ju inget bra o fästa i + en massa plast tjafs ivägen), gick efter lite skottande bakom hjulen.

 

Sen byta ställe o dra upp sista knixen, behövde inget spjärntag då....

 

Grovskölj o biltvätt får bli i morrn i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sol o flexade hem för att tvätta husbilen

 

sambon hade tjuvstartat o skulle köra o ställa sig vid altanen (ingen bra ide hade jag sagt), väl där så upptäckte hon att det stämde. Nåväl då skulle hon köra runt huset till en annan altan. Valde naturligtvis framåt o ner på den dyblöta delen av gräsmattan, o snurrade ner framhjulen....

 

Fick ta spjärn bakom en tall, blocka av via en asp för att få lågt drag o dra rakt bakåt (är ju inget bra o fästa i + en massa plast tjafs ivägen), gick efter lite skottande bakom hjulen.

 

Sen byta ställe o dra upp sista knixen, behövde inget spjärntag då....

 

Grovskölj o biltvätt får bli i morrn i stället.

Hahaha.. Bild bild bild! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pillat med hitte fyndet jag gjorde när vi byggde om ett sjuktransport skåp till dubbel dass här till klubben.

Jag tog vara på sätena då det saknas en lite klack i bakkant på mina i mitt skåp, sen kom en annan medlem och slängde till mej denna

2014-04-11_21-54-17_121.jpg

Totalt värdelös om man jämför med dagens lampor, men kul ändå att ha sittandes i hållaren i skåpet

2014-04-11_21-54-34_126.jpg

Putsade bort lite smuts utvändigt, inuti såg den ut som ny, i princip oanvänd, så med nya batterier funkade den klockrent, möjligt att jag skall smörja upp skjut reglaget lite då det går trögt efter alla år, 

 

Undrar vad det är för årsmodell på denna Hittar lite text på den

DOMINIT Typ HE100

XsT5/SEN2108

Godk.bevisSPT62N001

BolidenBatterierAB

Stockholm

Sen stod det på andra sidan

Type 

HE100

Gluhtlampe

2,5V 0,3A

Samt M Nr m2740-713010. Med Tre Kronor över

Och där emellan några symboler

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha snyggt :)

Själv läser jag på mer o mer om 401 och BMP 1 vagnar då jag jag ska köpa mig äkta ^_^

Man kan lätt snöa in på filmerna när dom bösar runt....och ljudet av V8 råoljaren :wacko:

Jo, visst blir man frestad. :)

Är det redan bestämt för din del alltså?

 

Själv funderar jag på alla modifieringar man vill göra för att ursäkta/modifiera köpet.

Skulle jag köpa en skulle det bli en MT-LB med "snöband" mm.

 

Sen är ju logistiken kring den en faktor också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...