Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Idag lyssnade man på grammofonspelaren med farmor. :)

 

Ny pickupnål och upphakad/låst spelar-mekanism var tvunget att lösas först.

 

Cirka 10-20 år sedan det kom ljud ur den sist :)

 

Nu ska man bara fixa den ena trasiga högtalaren när tid finnes...

 

 

Vi valde att lyssna på nån pianist vid namn Lars Roos och nån violinist från Edsbyn.

Hur frestande det än var att lyssna på farfars gamla Tage Erlander-skiva så lyckades vi faktiskt avstå :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad midsommar!

 

 Nubben är redan i magen och här i Örnsköldsvik är livet så himla underbart, vilket lugn!

 

 Jag for upp igår morse, avresa 05 och framme 10.30 med en sanabb tanknig, det är familjerekord faktiskt.

  Gamle volvo turbon går som attan, fick faktiskt hjulspinn på 4an vid en omkörning i blöta asfalten och trodde nåt pajjade först..

 

 Här är det så vackert. 9 år sedan jag var här sist, och det var då morfar dog och min mor och far övertog detta stället.

 

 Nu ska jag ner till vattnet och se om det nappat någotn storgädda på levande agnen.

 

 Ha det gott allihop här.

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag gjorde jag klart ett projekt som jag påbörjade i tonåren som har skräpat på gårn sen dess.

 

IMG_3201.JPG

En finsk vindsnurra.

 

Två gamla urtrampningslager får göra rätt för sig igen.

 

Behövs inte mycket innan den börjar snurra heller. :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle dra fram en okvistad fäbodgran. Vill helst slippa kvista där dom stått då riset måste bort sen. Hursomhelst så gick det lite för tungt och jag kanade åt sidan på en sten. Där satt den, första bandkrängningen. Efter att ha släppt på bandspänningen så löste det sig med hjälp av domkraften och ett spett :)

post-7613-0-55212100-1403471616_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle dra fram en okvistad fäbodgran. Vill helst slippa kvista där dom stått då riset måste bort sen. Hursomhelst så gick det lite för tungt och jag kanade åt sidan på en sten. Där satt den, första bandkrängningen. Efter att ha släppt på bandspänningen så löste det sig med hjälp av domkraften och ett spett :)

Tårta och cigarr dagen till ära? :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag gjorde jag klart ett projekt som jag påbörjade i tonåren som har skräpat på gårn sen dess.

 

IMG_3201.JPG

En finsk vindsnurra.

 

Två gamla urtrampningslager får göra rätt för sig igen.

 

Behövs inte mycket innan den börjar snurra heller. :)

 

 

Konstigt att den modellen inte blivit nån hit i vindkraftsammanhang, ganska smäcker och reklamskyltar av den modellen brukar ju snurra friskt?

 

Hade du ingen generator o koppla in? Kan ju lysa upp konstverket B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är livrädd för bandkalle :unsure:  jag får nog säkert möta han när det ska tuktas bandvagn på allvar nångång :)

Så länge man inte stöter på en drivhjuls-svarv a lá härje så är det nog relativt lugnt, tror jag.

Jag är ju inte så pass kass att jag har gjort bort mig, än.  :lol:  :)

 

 

Konstigt att den modellen inte blivit nån hit i vindkraftsammanhang, ganska smäcker och reklamskyltar av den modellen brukar ju snurra friskt?

 

Hade du ingen generator o koppla in? Kan ju lysa upp konstverket  B)

Jag har sett mer lämpade varianter av tomfat för el-utvinning på youtube, om man orkar leta :)

 

Blir nån annan gång, jag var mest nöjd att lyfta detta "ok" av axlarna :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din tur kommer Vinkon ;) Får ju skryta med att det var första någonsin, fler lär det ju bli om man ska krångla runt på barmark. Bara jag får ordning på bränslesystemet...

Säkerligen.

Bara för att jag skrev sådär så kommer jag att tappa alla fyra banden samtidigt i ett surhål, mitt på en parkering, mitt i centrala Stockholm.

Varje mobilkamera i trakten går nog varm då...

 

Och jag skulle inte ens bli brydd :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker få stolarna i bilen att torka, vinden hjälper lite, men åskväder gör att jag får öppna och stänga dörrarna samt plocka in och ur sätena hela tiden,

Nästan så jag får köra och hämta de från aluzinkhytten så länge, man blir lite blöt i häcken om man sitter i dem utan extra överdrag nu  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker få stolarna i bilen att torka, vinden hjälper lite, men åskväder gör att jag får öppna och stänga dörrarna samt plocka in och ur sätena hela tiden,

Nästan så jag får köra och hämta de från aluzinkhytten så länge, man blir lite blöt i häcken om man sitter i dem utan extra överdrag nu  :P

 

du får väl låna blöjjor av äteläggen då... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fick vagnen lufta sig lite.

En kompis som funderar på att ska sig en och ville se vad det var någe :)

 

Dock fick jag knappt ut den, den vägrade starta.

Jag var på väg att hämta kablar mm innan jag kom på att jag har stöldskyddat min. :)

Bästa sorten det, som till och med ägaren glömmer bort :)

 

(PMa om du vill ha mer info)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag o sambon var barnfria idag o skulle kombinera nytta med nöjje och köra en sväng till sommarstugan med sand till blivande sandstranden.

Det som hände händer inte:

1, om man är nära hemma

2, har reservhjul med sig

3, har dom nödvändig verktygen

4, tom släpvagn

5, regn o knotfri kväll

 

Ja nästan som längst bort från allt ovannämnda hände följande, (om det är någon tröst vilket jag inte vet om det är så körde sambon för ovanlilghetens skull, däremot så körde jag naturligtvis punka på skottkärran istället när vi väl fått på nytt hjul och kommit dit vi skulle med lasset.Och då var kvällen gjord....)

 

Sl%C3%A4p%20001.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då "familjen" inte är så mycket för att följa med på offroad träffar, Ja förutom "Liten Hansen" då hon älskar det.Så har vi försökt att hitta något vettigt som kan ta oss ut i naturen utan att ruinera oss varje gång.

Som gammal Båt entusiast med saltvatten i blodet har jag försöka få dem att fundera på båt, Nu har de funderat och tänkt och kommit fram till att det är nog ett vettigt allternativ.

Så med hjälp av en vän och forums medlem har jag letat och kikat på allt för många annonser , missat några som jag tyckt vore lämpliga, men så dök den där perfekta och väldigt prisvärda båten upp,  Efter en hel del krongel med förhandlingar och fler köpare som skulle ha båten men inte kunde betala direkt, eller komma innan jag han reda ut det med att låsa köpet med handpening, så är vi nu ägare av en Fingal 28, Som tröst kan jag säga att det sitter en Volvo Diesel motor i den :)  

Så i dag åker vi och provar samt kollar över ny inköpet och gör de slutgiltiga papprena klara.

Är lite spännande att få komma sej ut på sjön igen efter ha varit utan egen båt i vattnet i ca 10 år vem vet hur det går  :unsure:

Naturligtvis kommer jag fortsätta med Offroaden och ha min 13 bil kvar samt greja med den som planerat, Måste ju ha något att dra upp den 3 ton tunga båten på vagn ur vattnet med också  :D

 

Nä mitt försök att köra på vatten med 13 bilen har inget med detta att göra  ^_^  ^_^

Så en bild på "skönheten"

 

Fingal 28.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då "familjen" inte är så mycket för att följa med på offroad träffar, Ja förutom "Liten Hansen" då hon älskar det.Så har vi försökt att hitta något vettigt som kan ta oss ut i naturen utan att ruinera oss varje gång.

Som gammal Båt entusiast med saltvatten i blodet har jag försöka få dem att fundera på båt, Nu har de funderat och tänkt och kommit fram till att det är nog ett vettigt allternativ.

Så med hjälp av en vän och forums medlem har jag letat och kikat på allt för många annonser , missat några som jag tyckt vore lämpliga, men så dök den där perfekta och väldigt prisvärda båten upp,  Efter en hel del krongel med förhandlingar och fler köpare som skulle ha båten men inte kunde betala direkt, eller komma innan jag han reda ut det med att låsa köpet med handpening, så är vi nu ägare av en Fingal 28, Som tröst kan jag säga att det sitter en Volvo Diesel motor i den :)  

Så i dag åker vi och provar samt kollar över ny inköpet och gör de slutgiltiga papprena klara.

Är lite spännande att få komma sej ut på sjön igen efter ha varit utan egen båt i vattnet i ca 10 år vem vet hur det går  :unsure:

Naturligtvis kommer jag fortsätta med Offroaden och ha min 13 bil kvar samt greja med den som planerat, Måste ju ha något att dra upp den 3 ton tunga båten på vagn ur vattnet med också  :D

 

Nä mitt försök att köra på vatten med 13 bilen har inget med detta att göra  ^_^  ^_^

Så en bild på "skönheten"

 

attachicon.gifFingal 28.jpg

Grattis!ser fin ut och alltid kul när man skaffar sig nått nytt :wub: :wub: :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nä mitt försök att köra på vatten med 13 bilen har inget med detta att göra  ^_^  ^_^

Så en bild på "skönheten"

 

attachicon.gifFingal 28.jpg

 

Och HUR tror du att vi skulle gå på den, självklart ett samband!

(intressant vad som blitt inköpt om du grottat ner dig i en lerpöl i stället??)

 

Men med den tekniken måste sjösättning/upptagning bli busenkel, är ju bekymrena med ramper och att det är för grunt i kärran, men kör man bara ut på djupet så är det anklare att lassa/lossa fartyget!

Genitalt!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev till att bygga garage i stugan nu i sommar. Har ju TGB11 där året runt och den har fått stå ute året runt de sista åren och det är inte bra. Samtidigt så gav det gamla skotergaraget upp så det får bli ett gemensamt garage med rätt takhöjd. Det värsta är det ständiga regnandet och dessa svarta moln av knott som gör en tokig och man måste gå in och vila innan man orkar gå ut och fajtas vidare med dom.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...