Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Min TGB slet av vajer i går.

Var i väg och hjälpte till vid ett sådan där otrevligt läge, när ett vindfälle stod och hängde mot ett annat träd,

Kruxet var att om man bara fällde det skulle toppen gå i en liten stuga.

 

Så jag blockade upp och tog stryp grepp med en wajer stropp, spände upp rejält, och sågade av furan så den stog kvar på stubben med en tunn brytmån.

 

Sedan vick vinschen jobba, det gick fint att få av brytmånen och dra trädet av stubben, Tanken var sen att dra allt ca 2-3 snett bak åt sidan för att hålla det kvar så länge som möjligt i trädet det hängde i innan det började trilla ner. men det gick tungt att dra en fura där en 120 cm dropp nästan inte räckte runt vid roten, och släpa den på mjuk mark så den sjönk ner.

Jag hade mina misstankar att stroppen var för svag. ville inte slita sönder bilen om det gav sej av innan jag tänkt, och mycket riktigt gick vajer stroppen. Naturligtvis var vi på behörigt avstånd. så det var bara att snabbt hämta starkare saker och fortsätta,

Fick till slut stock ändan 3 meter snett bak, och släppte på spännet på vinschen då trillade furan ner så snällt, och vi hade en meter till godo för stugans fördel. 

 

Med hänsyn till de som var inblandade och annat så tog jag inte ens några foton , det fanns inte riktigt tid till det heller.

 

Men det kändes gött att få det att bete sej som man tänkt, trotts vajer skottet som inte riktigt var meningen  :)

 

Men så tungt som du B2600 gjort ett försök att få till det fick den inte slita  :P

 

Gillar inte riktigt att köra med dubbla "8 tons block" på samma vajer, men det ena jobbade mest som styr block för att få till riktningen på draget. 

Hoppas de nya grejorna jag beställt kommer snart, de har varit restade länge nu  B)

 

Sitter nu och väntar på att det skall svänga in en bil med en diff i som vill ha kärlek. Det blåser så förgrömmat här i dag, så jag tror nästan den får tillbringa mesta tiden inne i värmen i köket på köksbordet, medans den får sin översyn  ;)

Så gör vi bara grov jobbet i bryggeriet  :P

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besök i Olerum och hämtat hem min extra främre kardan jag köpt där innan någon annan han med att norpa den till reapriset.

Helt glappfri i splinsen och rak enligt rätskiva i alla fall.

Skall prova att byta och se om jag kan få bort något som jag upplever som ett svagt durrande vid ca 70 kmh.

Helt utan kardan fram uteblir durret, så antingen kardanen eller främre lagret i fördelningslådan, fram axeln är ok

Har nya knutkors så de är det inte.

Annars ladda inför en helg där jag skall prioritera hytt och lite annat. Undrar om det är ok att sätta slipmusen i händerna på en 4,5 åring och låta henne få deltaga så hon lär sej  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse du verkar till att vara mycket för barnarbete :D

 Ja vad tusan, är man själv med en unge på 4 å ett halvt. och inte har någon som kan vara barnvakt, så måste ju hon vara med om jag skall göra något . Tror det är den ända 4,5 åringen som springer själv runt i gårdarna och letar sällskap hos alla hon kan hitta när Pappa blir för tråkig och pysslar med annat än att sitta och rita eller kolla på film med henne. 

Nu har hon då hittat upp till grannarna två hus bort, där det bor en 9 åring 0ch en 11 åring, som hon terroriserar villt, Annars är det grann tjejen på typ 28 som blir terroriserad  :D  Hon har en liten hund som man kan skylla på för att få komma in och "klappa" våran är tydligen för stor  ^_^

Barn arbetet och barn arbete, när jag var i Norge på somrarna fick vi vara med  och bärga hö och annat. Morfar hade en bra taktik Först fick man åka med och styra traktorn, samt rulla sigg åt han,  så man kände sej behövd. Då hade man gapat att det var för tråkigt att kratta i hop hö länge, , Den dagen man kunde trycka ner kopplingen och få i åtminstone en växel fram samt hitta backen, Ja då klev han av och skickade oss ungar med traktorn och hö lasset till skullen där någon annan vuxen tog emot, så fick vi köra tillbaka traktorn till åkerplätten. Tycke inte själv det var barnarbete att få köra traktorn.

Ja jo vi bodde vid vägs ände, och hade ett stycke skog till det började bli hus igen, och det var i stort sätt bara mjölkbilen tidiga morgonar samt posten som körde där, ja och så kom bussen in två gånger om dagen på vardagar. så det var inte så trafikerat precis  ;) Alla var med och jobbade så det fanns ingen som kunde avvaras till att vara barnpassare. 

Det är lite så här med, fast inga ungar på vägen som huvudregel. här är det en väldans trafik och fort går det på 70 vägen också. Då är det lätt att det blir "barnarbete" om man skall få något gjort  :P

Men hon är nog den ända på dagis som har egen yxa och håller på att lära sej "banka ved", Knäståendes naturligtvis så yxan far i marken innan den kan komma åt benen och fötter, och båda händerna på yxskaftet. Jag har fått gjort i ordning en riktig spade med avkortat skaft som är hennes, och lite sådant för att underlätta inlärningen av bruk av verktyg, Vanlig hand såg står på tur, och börja ratta traktorn  :)

Skruva med skruvmejsel mm är hon en hejare på redan  :D

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med yxan Hasse! Min far tillverkade en liten yxa till mig när jag var fem år. Slö som tusan men fungerade. Skrattade när jag läste för jag fick också stå på knä. Och yxan har jag kvar någonstans.

 

Med den miljön och den farsan kommer din unge att växa upp till en nyfiken, orädd och självmedveten dam!   :excl:

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är det bekräftat då...... :wub: :wub: :wub: köpt en willys Cj2 kaross klonad till mb Krigare.

Den jag köpte den var av Jeep Tom här på forumet :)

Antagligen kommer den hamna på valp-chassi,suzuki samurai eller nått annat(varför inte en bandvagn??)

Bygget antas starta till hösten ev tidigare beroende på tillgång delar/ekonomi.

 

 

 

 

 

 

post-6465-0-78522000-1429212508_thumb.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller i går rättare sagt. Jag tittade på "Dokument utifrån". Jag visste att vi knappt hade något försvar längre men jag hade ingen aning om hur illa ställt det var. Det verkar nästan som om Putin gått betydligt längre här än i Ukraina. Han verkar ha besatt hela riksdagen med sina anhängare!

http://www.svtplay.se/video/2816948/vad-hande-med-forsvaret

Man blir både chockad och rädd.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjysst :excl:

i cash eller delar? :huh::wacko:

Är bara rik på delar så det fick bli sådana  :P Delar är mitt spar kapital. dålig ränta och de sjunker ofta i värde från jag köper dem, men de kan bli sparade länge  :D

Hämtade även upp ett paket från Umeå offroad. men tar det i Tråden om vinschning.  ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredag kväll äntligen...... Precis hemkommen från en veckas konferens med kunder (elgiganten) i Norge, kul men man är helt slut och har den mentala kapaciteten av en urvriden disktrasa.... Det märks att man inte är 20 längre... :-)

 

Är den någon tgb:are som var där?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var som sagt och hälsade på herr Hasse Hansen i egen hög person idag! :)

 

På vägen dit fick jag se lite mer av Sveriges insida, i min första hyrda bil.

Just innan Motala började man få möten med en hel del trevliga militära køretøj och bli snuvig i M-nummer-pojktrosan :). Först tgb 11- och 20-bilar, så man fick en lagomt fin känsla av nostalgi och värme i kroppen :). Men en sketen sprinter förstörde den känslan och dagen ganska omgående... :(

MEN sen fick man möte med en transport-konvoj som fraktade 90-vagnar och stridsvagnar :) Bara 90-bärgaren tog igen sprinterns otäcka närvaro med god marginal, kollade även upp dess reg.nr. nu, ingen individ jag lekt med dock :)

 

Så med en fin känsla i kroppen kom jag fram till Herr Hansen och dennes fina bygd han huserar i.

Efter avklarad husesyn light med liten Hansen stod kaffe och gamla bravader på schemat. :)

Jag fick även hjälpa till att demontera Hasses donation, i form av två framsäten :). Som är tänkt att ersätta plattorna med ett kosmetiskt försök till komfort i bandvagnen.

En kik på Hasses 13-bil hanns också med, typiskt använd  B)

 

Tyvärr har inte dygnet inte fler timmar så jag avvek från Hasses trevliga sällskap för att kombinera ett snabbt besök och pizza hos en kompis i Linköping innan avfärd hem och återlämnande av bilen.

Hos polaren i Linköping var schemat pressat så det vara bara att stuva hövvet fullt, titta på varann en kort stund och sedan åka.

Lika bra, jävla kustlänning.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sett lite mer av Sveriges insida idag.

Var och tittade på en mc med en kompis utanför Mariestad på uppdrag åt en annan kompis.  :rolleyes:

 

Efteråt åt vi inne i Mariestad, fin stad :)

Sommaren närmar sig och fin-bilarna börjar komma fram. Jag ansåg att den Dodge Challenger från 1970 vi såg var f-n så mycket ballare än "plastraketerna" vi såg i övrigt, vilket kompisen (som jag åkte med) inte riktigt höll med om. Nog för att Dodgen skulle få pisk med sin "väghållning" men sen skiljer det ju 40 år också... (nog för att min Volvo 140 -70 hade krängningshämmare som standard, men men :) )

Sen gled ämnet in på att det är lite synd/tråkigt att man idag inte kan se lika enkelt på en bil vilken årsmodell det är jämfört med många äldre bilar, ekonomi antar jag...

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer till fullo, även om vissa plastraketer kan vara nice att vila ögonen på också..om det är vettigt gjort, vilket det aldrig är.

 När ämnet ändå är uppe.. efter ännu en dag i lastbilsverkstan..

 

Ni som lixom jag, alltid gillat även lastbilar..dreglat över bilder på Svempabyggen mfl.

 

 Nu när man arbetar med lastbilar, oftast sprillans eller max ett år gamla lastväxlare fullutrustade med allt, motivlackade, egna inredningar och belysning runt hela hytten, har jag fått en annan bild av detta... Förut var det såå grymt, riktigt läckert att gå och titta på vid gotlandsterminalen här i Nynäs, eller på Elmia.

 

Men nu..

Man skäms över lösningar, kabeldragningar och annat som finns "bakom kulisserna".. usch vad dåligt hantverk det är!!!

Det går inte ens att föreställa sig hur fruktansvärt sunkiga dessa bilar är.. tejpade kablar som går av när man fäller hytten för längden inte räckte, gängpaj överallt och sönderkapade insteg, trasiga lister mm mm mm mm. :(

Har man inte tid att göra något rätt, låt hellre bli tycker iaf jag.

 

 Såna "förfiningar" blir aldrig bättre än orört original i mina ögon. :)

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...