Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Har varit med om många incidenter genom åren, silvertejpen eller den svarta jaffatejpen något som både hänger på verktygstavlan och finns med i båt och bilar. Saker händer lätt och kan bli livshotande om man jobbar på "egen hand" när olyckan är framme om man inte kan stoppa blodförlusten i tid.    

 

Hemma finns alltid kirurgtejp perfekt att plåstra ihop mindre skador med så man slipper in och sy.   Kirurgtejp finns  att köpa på apoteken.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar varför, men när man är "klar" för dagen i skogen o håller på att lasta på ved på släpkärran så kommer man på att:

Man skulle pumpat upp däcken när man var i civilserade takter

De där torrsprickorna, va stora dom är

 

 

Nåväl slog slag i saken o beställde 2 nya 13"'are från Däckleader, o sonen fick lägga om till vinterdäck i helgen då fälgarna behöver lite puts innan dom nya kommer på.

 

Dålig bild/skitigt men den platta cirkeln finns även om den inte syns efter nån hängd/frusen broms...

 

post-4978-0-25870500-1445876588.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj här händer det saker i min från vara, Kul med sådan aktivitet :9

Får dra lite snabbt vad som händer,

ja jo vart ju permiterad typ 3 veckor, . Ja jag skulle vara ledig då. MEN att vara ledig när man bor på sin arbetsplats är svårt, det är lätt att ringa upp mej tydligen när det kör i hop sej,

Vilket det nästan gör dagligen, så jag far som en iller mellan små fix uppe på gården och hjälper Bosse som nästan är född här och örjar bli gammal, så han har svårt både med tunga saker och den nya tekniken i maskinerna, och ja när case sina mekaniker går bet så då kan man inte kräva att bosse skall klara det,

Nåja, jag letade på andra ställen är case meken och sökte jordfel, så hittade jag problemet med varför inte lastaren ville röra på sej,

Som tur är har vi ju lilla Blå att tillgå när djur är törtstiga och hungriga.

2015-10-28 09.29.57.jpg

>Att det är full fart i lammstallet underlättar inte dagarna, det blir tidiga mornar och sena kvällar.

Ja det är ju höstlov å då drog chefen i väg med familjen så där bestämt över en natt, Utan att ha fixa ersättare, så ner till mej och jag sa nej, men de fick inte tag i någon annan, så ja vad tusan, för djurens skull och att det gick att ha Liten med tog vi hand om det

2015-10-26 09.02.16.jpg

2015-10-26 09.08.12.jpg

Hästarna var lite skeptiska till att låta sej infångas av mej i mörkret, men lite knäcke bröd så var de övertalade :)

 

Ja Chalenegen, hur gick det då, ja vi kom typ 6a eller tredje från sist. hur man nu ser på det. 6a låter bättre ;)

Mend tanke på vad vi hadde att tillgå och erfarenheten av just chalange så var vi banne mej glada att vi tog oss i mål, Skulle kunna dra i hop en hel roman om den helgen.

Kul ja, Blir det mer, Möjligt, Japp så konspirationen lyckades kanske.

Men jag är glad det inte var min bil, för den var ganska slaktad när vi passerade mållinjen med 5 min till godo.

Några foton som jag han ta, svårt att fota och köra.

Foton innan

2015-10-23 11.01.58.jpg

2015-10-23 11.01.38.jpg

Ja så körde vi natt rundan.

2015-10-24 08.19.11.jpg

Ägaren dök upp och började fixa skadorna från natten medans jag drack kaffe å vaknade till

2015-10-24 08.19.11.jpg

Ja Lördagen kan sumeras så här som det såg ut när ägaren hittade på oss på ett special prov.

2015-10-24 11.25.36.jpg

2015-10-24 11.25.09.jpg

 

Så har jag gjort bil affär

Köpte en bil i mörker med en kissnödig 4 åring med, efter att ha suttit med gubben i typ 3,5 timmar i bilen.

Ja då kommer det lite överaskningar, men med tanke på priset och att den i stort sätt är färdig höjd, mer räcken, förvarings lådor och fack, snorkel 27 mhz antenn mm så är jag nöjd, jag får naturligtvis svetsa lite.

Ja vad vart det då för tusan

Jo en LandRover Doscowery 1a från 98 med 300 motorn i, GRÖN, naturligtvis :)

3,5 ton på kulan med min behörighet, så var det inga bekymmer att ta passaten på släpet hem

2015-10-27 07.02.07.jpg

2015-10-27 07.02.35.jpg

 

 

Ok har hänt mycket mer men nu ringer kl för lämna ungen på dagis, ocj jag har en bil att besiktiga,

skall bara byta en halvsatts avgassystem innan.

Ja å Gömma mej för chefen då

 

Fridens folks

2015-10-23 20.16.07.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planen i dag, MER kaffe.

Ungen på dagis = respit att fixa till typ 16;15.

Började med att jaga chefen innan han hunnit jaga mej,

Talade om mitt dags schema, stämde av med hans,

Ok Min bil får prio.

Han inser ju att om jag säljer passaten på lördag och inte har en fungerande bil, så ja då skaffar jag en till innan måndag, Kan ej vara utan bil här. och det börjar bli en del bilar och saker här nu, Anledningen att jag får hållas, är nog att han behöver mej till för mycket för att bråka om det :)

Lite som med fruar, en bil ja det är ok, 2 då börjar de undra, men om man kliver över en viss gräns och placerar ut dem strategiskt så märks det inte så småningom om det tillfaller något eller försvinner något.

Men nu när det är fullt vid bryggeriet, står bilar gömd bakom huset, det dyker upp en stor jäkla släpvagn, båten på sin vagn kommer hem, 13on bilen blockerar maskinhallen, ja då börjar det märkas om det kommer en till bil eller annan skapelse.

 

Så vi gjorde en deal, jag får det i tid, jag behöver för att bygga i hop avgassystemet så jag kan besiktiga, sedan kastar jag mej på plogen som måste lagas, och gör det jag hinner tills jag skall i väg till bilprovningen.

Vi skippar en del planerade jobb, för han har gäster och måste sköta om sina barn som har lov.

Helgen har jag sagt helt Nej till, bygget får hålla sej med egen personal som kör, de får ringa och ställa frågor om hur saker skall vara inget mer.

 

I går när jag skulle göra det som blir i dag, hamnade jag på att laga 2 st kultivatorer, samt felsöka och fixa Casen.

Suga ur toppen på en av silosarna för han hade lyckats köra in vete på ärtorna, och när vi enbart har utsädes produkter, är det inte bra om man säger så. Då fick han offra någon skopa ärtor som följde med när jag dammsög av toppen från vete. Det blir får foder av det så det går åt ändå.

Lite skrämmande de där silosarna för trillar man ner sjunker man till botten typ 22 meter längre ner och har ja i gårdagens fall ärtor upp över örona, Svårt att andas och överleva där ner någon längre tid

 

Nänä här har jag inte tid att sitta å skriva längre

Ut å jobba med er, för det skall jag

Fridens Igen Folks

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp 300 Tdi Tror jag den heter. Någon 4 cylindrig historia med turbo

Bara på 83 kw men den verkar då dra åbäket.

Skall jag tro på tidigare ägaren ligger den under litern vid landsvägs skörning på sommaren och lite mer på vintern.

Men jag har snart egna siffror att se på, kommer ju uppåt med den till nästa helg, så vida de inte dömer ut den helt och spansk flaggar den i dag. Har fått ändrat på besiktnings tiden lite, men i dag 14.40 smäller det.

 

Jopp jag kommer får 2 på rost, annars blir jag väldigt förvånad.

men i övrigt ser den ok ut.

Nytt bakre avgagssysten i hop svetsat i dag. egentligen en förlust affär att bygga eget då ett färdigt kostade under 800 kr,

Men med 4 leverans dagar så skulle jag inte få det förrän nästa vecka, så Biltemas 2,5 tums rör och en liten burk, vart alternativet.

2015-10-30 10.57.43.jpg

Skall ju dra nytt på 13on snart också så jag får väl köra 2,5 på det med, så spillbitar och sådant jag köpt fel av kommer till användning :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attans...råkat köpt min första kvarts-bandare av en arbetskamrat som städar uthusen.

Den startar o funkar men ser förj#vlig ut!

Ett litet sidoprojekt som tyvärr tar plats och väger fett.

Ojoj... Tur du har iaf ett fordon som går i snö  :lol:  Men som livbåt till 202an fungerar den nog fint  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JA så var Discon godkänd för en månad i alla fall  :wub:

Men som väntat köper man en 17 år gammal Landrover så är det bara att ladda med plåt och svetstråd.

2015-10-30 15.32.49.jpg

Tur som en tokig,

Jag fyllde funderande på över 4 liter olja, innan jag for till bilprovningen,

Tog vägen förbi tvätten körde i 3 polletter för avfettning, och 3 st för hetvatten tvätt , en för kallvatten tvätt.

Körde typ 5 km  till bilprovningen, och in där, när de kom under skriker en gubben det sprutar ju olja här. under fort som katten och kollade, jo vid filtret var det styggt med olja, kände på det, drog det mer än ett varv, och släkte där med en tvåa, och räddade antagligen motorn.

 

Sedan började rost jakten, var ej skonsam sa jag jag vill veta vart det finns rost så jag kan åtgärda det.

Ok de hittade ju rost,

Men de hittade en del annat med, jag for som nicke nyfiken i gropen med dem.

FETA bussningar till allt som har med att hålla axlar mm på plats, fet styrdämpate, och övriga dämpare, de vart nästan lite impade, och jag glad att det inte var något amatör bygge,

Inget rost på ram eller sådant som har med upphängning att göra, Ja ok ett litet hål bak hittade de, men en bit på 4x4 cm täcker det.

 

Så kom vi till det med ramnummer på ramen, de letade som tokar både på bilen i bilens manual och sina register, men när de visste inte vart de fanns, och de började snacka om att stansa in nya vilket innebar "lätt omreggning" ????

Jag ringde runt och fick till slut tag i Olov Lagerkvist, som tog fram att det satt framför höger spiralfjäder fäste och lugnet lade sej..

 

Ja nu då, jo jag får väl fortsätta om denna i expeditions fordon, då det blir en kombi av sådant och min vanliga bil.

Måste ta reda på tankrymden, hade typ halv tank och fick i 55 liter. så om den tar en liter milen verkar jag komma långt hemifrån på en tank.

 

Nu skall 13 ut ur maskinhallen för återmontering och byte av div saker. Så kan jag hållas där och svetsa lite rost så jag får bilen godkänd på ombesikningen, tänkte köra med 2-3 mm plåt i tröskel balkarna, och minst 1,5 i hjulhus mm.

 

Snart kväller här, i morgon är det mycket på gång.

Det kommer en och hämtar plåt 13 hytten, så skall jag hämta upp en kille som kommer med tåg från Oslo och skall köpa Passaten av mej, där emellan skall jag någonstans, vet ej vart än, men det skall finnas ett helt dörrhandtag till Landrovern där i alla fall. Japp Liten får hänga med, det är ju helg så åka halva Sverige runt med fars gubben är fullt normalt då.

Jag klär ut henne till Häxa på morgonen så kan hon Haloweena hela dagen  :D

 

Hm måste hitta på ett bra och kort namn till Landrovern. å nä Discon blir det inte.

Funderar på Loard Green ^_^ 

 

Fridens Folks B)  

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så var det helg. Och Halloween..

Och som vanligt har vi män i sällskapet inget att säga till om haha!

 

Förutom fylla och ett gott sällskap blir bi utklädda ikväll.. Micke och jag ska tydligen bli zombies i våra gräsliga mekoveraller och ansiktsmålningar haha.

 

Hur ska detta sluta frågar vi oss.

 

Jaja..vi får se. Kanske blir en bild sen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här vart det Zombie Häxa av ungen

 

I dag blir det rycka dubb ur nya dubbdäck, Man får inta köra med dubb i Oslo dit bilen skall.

Så Passaten lämnar Älgsjö efter trogen tjänst,under dagen.

 

Fick tag i ett handtag till förardörena på Green Trophy, som Landrovern får heta,

Då jag funnit ut att det är en jubileums modell. 98 gav det ut en model med 3 dörrar och lite extra annat i Tyskland som heter Tropy, det är en sådan jag köpt tydligen.

Bara 2 mil bort håller en riktig Landrover fantast till han var väldigt behjälplig med delar och info, när vi besökte dem i går. padock spear parts kommer garenterat få en ny kund till nu, när färdig ekonomi plåt kostar mindre än att knacka själv, även om de levererar hem till dörren, så köper jag nog trösklar mm i stället för att banka och klämma här hemma.

 

Plåt hytten kommer försvinna från bryggeriet i dag också, så nu får jag ju nästan plats att släpa hem något mer, Ja eller plocka fram det jag gömt runt huset så jag kan få det mesta samlat på ett å samma ställe.

Kommer då åt att köra in veden i vedbon när den flyttas fram,

fan jag börjar komma i kapp med lite, en vecka ledig till så blir detta bra.

 

Fridens folks

2015-10-31 16.47.09.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, våra grabbar har inte önskat nån utklädning hemma, de var pirater på dagis istället och verkade nöjda med det. Däremot har jag för första gången i mitt liv karvat i en pumpa, så nu står den ute vid garaget på en huggkubb med ett gravljus i och lyser med ett läskigt flin :)

Redigerad av ErikC304
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt, har sålt hytten och lite saker i dag samt Passaten, Så lädret är lite tjockt i mina mått mätt, innan jag kommer till en bank.

Så kommer grabben som köpte bilen å knackar mej på axeln. Å säger fan ville du inte ha pengarna ?

jag ser ut som ett frågetecken, I dag av alla dagar gav bakfickan upp på byxorna, så lädret vart kvar bakom på marken, tur han såg det,

Nästan så jag skall leta på en sådan där insättning automat redan i kväll.

Men Madrassen funkar den med :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det vart en tur till Linköping typ 4 mil enkel och banka slantarna. Har aldrig provat en sådan insättnings maskin förut, verka ok, man fick sätta in så mycket som 40 K på ett bräde, inte för att jag skulle komma upp i de summorna utan att avyttra min näst stora kärlek. vilket ej är aktuellt på överskådlig tid.

Nya byxor beställd i dag.

Hm är nog inte riktigt frisk, jag köpte en Skoda Octavia årsmodell 2002. Lite snabbt här på kvällen med.

Den går så väldans billigt och det är jag som skött bilen tills jag flyttade ut helt, så den vet jag verkligen i vilket skick den är i, och när de skulle sälja den till skrot, för att det kostade för mycket att laga småfelen på verkstad, så tog jag och köpte den som skrot i stället.

Summa bilar Ja lika många som innan helgen, en hytt mindre.

Bygg och lek pengar säkert på kontot.

Nu skall jag banne mej ta det lugnt resten av kvällen,

Barn fri vecka är inte så bra som en del kan tycka, Jag saknar redan det lilla trollet, men har lite att styra med denna vecka så det skall nog gå ändå

 

Fridens folks

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det vart en tur till Linköping typ 4 mil enkel och banka slantarna. Har aldrig provat en sådan insättnings maskin förut, verka ok, man fick sätta in så mycket som 40 K på ett bräde, inte för att jag skulle komma upp i de summorna utan att avyttra min näst stora kärlek. vilket ej är aktuellt på överskådlig tid.Nya byxor beställd i dag.Hm är nog inte riktigt frisk, jag köpte en Skoda Octavia årsmodell 2002. Lite snabbt här på kvällen med.Den går så väldans billigt och det är jag som skött bilen tills jag flyttade ut helt, så den vet jag verkligen i vilket skick den är i, och när de skulle sälja den till skrot, för att det kostade för mycket att laga småfelen på verkstad, så tog jag och köpte den som skrot i stället.Summa bilar Ja lika många som innan helgen, en hytt mindre.Bygg och lek pengar säkert på kontot.Nu skall jag banne mej ta det lugnt resten av kvällen,Barn fri vecka är inte så bra som en del kan tycka, Jag saknar redan det lilla trollet, men har lite att styra med denna vecka så det skall nog gå ändåFridens folks

Diesel skoda?☺

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...