Svana Postad 3 April , 2014 Rapport Share Postad 3 April , 2014 Jag har kört med bogger 38,5/15-16 på min 131a ett par år fram tills i sommras då jag lyckades haverera ett framhjul i ett av gäggahålen i Hästveda. Det går köra med den dimensionen utan modifieringar, men det skaver lite vid fullflex och vid fullt rattutslag går nabbarna i bladfjädern. Knappast obreddade fälgar då väl?.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
131 Postad 3 April , 2014 Rapport Share Postad 3 April , 2014 Som sagt inga modifieringar. Kanske värt att nämna, bilen blev reggad med dom sulorna, (bogger 38,5/15-16), när jag reggade om från C-kort till B-kort. Samtidigt som 50mm draget gick igenom med 3500kg. B-kort = 750kg. BE-kort = 3500kg. Bilen heter WYR635. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 April , 2014 Rapport Share Postad 3 April , 2014 Kan ju inte vara bra. Maxxis CC rekomenderar min 10" breda fälgar för 14,5. Ang reservhjulets dimension anser jag att om man inte har en våldsam skillnad i diameter bör diffen käka upp differansen. Kör man 38,5 på ena sidan och original ca 33,5 på andra så blir det säkert problem. Därmed sagt tycker jag inte att man ska snåla om man använder bilen mer än till skogskörning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 3 April , 2014 Rapport Share Postad 3 April , 2014 Vill gärna upplysa sällskapet om hur noga det faktiskt är med reservhjul i samma dimension, åtminstonde diameter, som övriga hjul på 4x4 eller 6x6 bilen. Finns säkert någon som kan utveckla det teoretiska bakom detta i detalj. Faktum är att både däck och drivlina tar stryk redan vid kortare körstäckor typ 1km. Kanskje hvis du har diffbrems, lamelldiff, viskosekopling eller liknende systemer som er på moderne biler. Det enkle systemet på C300-serien tåler et hjul i feil dimensjon uten problemer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 4 April , 2014 Rapport Share Postad 4 April , 2014 Sätt framför allt det mindre reservhjulet fram och kör hem på bara bakhjulsdrift så blir det inga problem. Blir ju två ställen som "äter" upp skillnaden i storlek. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 15 Juli , 2014 Rapport Share Postad 15 Juli , 2014 Hej Først lidt kommentare til de sidste poster: Fordelen ved en 6X6 = bl.a. at det er muligt at binde/spænde/tøjre et eller to baghjul til rammen så man henholdsvis køre på 5 eller 4 hjul. Jeg vil ikke bekømre mig for den, midlertidige, løsning. Derfor vælger jeg at spare reservehjul. Både af plads og vægt hensyn. Jeg er Dansk og har rigtig svært ved alle de muligheder der er her i Sverige. Det er muligt at gøre meget som bare slet ikke er muligt i Danmark. Nu mit spørgsmål: Billigste dæk der giver gearing til en diesel motor er 42'' dæk. Er det Umuligt at få registreret eller er det mere et spørgsmål om at gøre det og så se hvad der sker til registrereing ? Det skal lige siges at det er ikke bare at montere mere end 40'' dæk på en 20er. Men det er en anden sag. Da denne tråd er MEEEEEEGET lang, er der muligvis viden jeg ikke har fået, da jeg ikke har læst hele tråden igennem. TGB hilsen Knudsen Built. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 16 Juli , 2014 Rapport Share Postad 16 Juli , 2014 (redigerade) Du kan heller bytte utveksling i akslene til den samme som er på C303. Da får du opp farta en god del. Det er flere her som har gjort det på C304 i hvert fall, men har ikke hørt om noen med C306. Det bør likevel også være mulig der. Alternativt kan du bygge om girkassa så det femte giret blir et overgir. Det er dessverre vissnok svært vanskelig å få tak i disse delene. Redigerad 16 Juli , 2014 av kristaga Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 16 Juli , 2014 Rapport Share Postad 16 Juli , 2014 Du kan heller bytte utveksling i akslene til den samme som er på C303. Da får du opp farta en god del. Det er flere her som har gjort det på C304 i hvert fall, men har ikke hørt om noen med C306. Det bør likevel også være mulig der. Alternativt kan du bygge om girkassa så det femte giret blir et overgir. Det er dessverre vissnok svært vanskelig å få tak i disse delene. Hej Tak for input. Se min post under Diesel alternativ (eller hvad det hedder) Jep jeg KAN skifte gearinger (diff'er) Men jeg køre Toyota Gear med 0.881 overgear. det rejker sammen med 42'' dæk i første omgang. Det er ikke et spørgsmål om at køre stærkere men om at få lidt økonomi i en meget ødsel motor. ( Men det er den motor jeg har valgt:) Igen ang. at bygge Overgear/drive. Se diesel tråden. Mit mål er `Devil's VolToy´ TGB20 chassis med ændret mål. Toyota HDJ80 karosse og Toyota drivlinje og BILLIGE dæk. det er 42'' dæk. Altså billige. Affjedringen bliver også ændret. I første omgang fordi jeg syntes det er sjov at bygge og selvfølgelig også forsøge at få det registreret. Men for at opnå det jeg vil bygger jeg først op, så må jeg bygge tilbage, om nødvendigt. Devil's VolToy er lege bil to, så jeg har min Toyota HDJ78 Overlander at køre i hvis jeg vil køre sjov. (Tro nu endelig ikke at jeg er rig, jeg bruger bare næsten alt på biler.) Ideer er altid velkommen. Knudsen Built. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 6 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2014 Idag kom Hankook däcken till postkontoret i Uddevalla där jag kunde hämta dem med terrängbilen. Som synes något större än original GoodYear pildäck. Är sugen på att montera dom direkt, men det borde vänta tills jag har rostlagat och sprutat bilen med matt RAL 1001 (WW2 sand beige) som jag har på önskelistan. Vi får se om jag kan hålla mig till dess......skönt i alla fall me däcken hemma. Must recommend Camskill for this delivery of 5 Hankook RT03 315/75-16 tires for £805 delivered to door in Sweden is awesome. Also very good corresponding during purchase and delivery with nice people at Camskill! // L-G Kunde inte hålla mig....idag åkte sulorna från Camskill på! De va rätt mycket jobb å byta (speciellt få ur de gamla slangarna) men Stans Gummiverkstad i Uddevalla fixade det galant! De är vana vid udda däck kunde man se i verkstan med alltifrån fulldubbade rallydäck till dumpersdäck. Stort tack för att de fixade mina däck på stört! Vilken skillnad....kunde inte tro det var samma TGB 11 när jag körde iväg..... propellerplansdånet, vibrationer i kupen, vobblingar i ratten, det fullständigt obefintliga greppet på packad snö och is och taskiga vägkänslan e som bortblåst....helt plötsligt kan vi prata i normal samtalston, ja tro det eller ej men till och med de som sitter i baksätet kan förstå vad man säger utan att man behöver höja rösten nämnvärt. Komforten och vägkänslan e så bra de kan bli på en sån här bil känns de som. Det enda som stör nu är vindbruset och det något höga motorvavtalet i 80 km/h men det kan jag leva med.... Tack för rekommendationen av Hankook MT däcken Fredrik L. Jag kan bara hålla med! Mvh L-G Får originalkedjorna plats på dessa?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 6 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2014 Utan att ha testat skulle jag säga nej. De är både bredare i mönstret och högre. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 9 September , 2014 Rapport Share Postad 9 September , 2014 Någon som har eller har haft detta däck, och vill delge oss undrande hur det är på asfalt. Tänker främst på ljudet. Jag vill ha något som är tystare än original. Att det är högre än original ser jag som en fördel. http://www.blocket.se/vi/54018799.htm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 9 September , 2014 Rapport Share Postad 9 September , 2014 Det stämmer att Petlas NT3 är något högre än original. En bekant till mig bosatt i Norge men med torp i Värmland hade Petlas på båda sina Valpar och körde regelbundet fram och tillbaka mellan Norge och Sverige. Han var mycket nöjd med dom på asfalt och sa att dom gick tystare. I terrängen tog han sig fram bättre än de flesta, ja kanske bättre än alla andra som var med på Bjurbäckenträffarna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 9 September , 2014 Rapport Share Postad 9 September , 2014 Jeg har hatt Petlas på felten (L3314N) min, og var veldig fornøyd både på veg og i terreng. De er litt mindre i diameter enn dekkene det norske forsvaret brukte, men ikke mye. Støyen (bulleret) fra dekkene var ikke så høy at det overdøva blafringa fra kapellet. Jeg fikk dekkfirmaet til å seipe dekkene før de satte dem på bilen. Det gjør at de er bedre på vinterføre enn originalt, men de er likevel ikke bra nok på is og hardpakka snø. Så kjøpte jeg C303 og la om dekkene på C303-felgene og satte dem på. Her er jeg mindre fornøyd, i terreng er de like gode, men på vegen er dekkstøyen (bulleret) for høy, vibrasjonene forplanter seg i karosseriet. Jeg har begynt å kjøre med øreklokker (hörselkåpor). Det blir nok Hankook-dekk her etter hvert. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 10 September , 2014 Rapport Share Postad 10 September , 2014 Jag har kört på dem i fem år och är kanonnöjd. Framförallt i terräng förstås men även på väg. Det är inget kompromissdäck så de nackdelarna som finns märks förstås på väg. De är smala och det är en fördel så länge det inte är sankt men de vill gärna "vika sig" i skarpa kurvor. Iofs inget problem så länge farten är vettig. De blir lätt ovala när bilen stått några dagar så den första halvmilen-milen kan bli lite skakig. Vad gäller ljudet så var de förvånansvärt tysta till en början men nu har de blivit lite slitna och framförallt framdäcken har fått "klackar" vilket gjort att ljudnivån har ökat betydligt. Det går kanske att minska det problemet genom att skifta bak-fram regelbundet. Hur som helst är det ett bra och prisvärt däck som jag definitivt skulle köpa igen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 September , 2014 Rapport Share Postad 10 September , 2014 Går originalkedjorna på?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 10 September , 2014 Rapport Share Postad 10 September , 2014 De norske originalkjettingene går rett på. Har ikke testa de svenske. Er enig med Ake64 om at dekkene blir urunde hvis bilen står stille over tid. Spesielt merker jeg det på C303-en som er en del tyngre enn L3314N-en. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 12 September , 2014 Rapport Share Postad 12 September , 2014 Petlas låter alltså när de blir slitna... Någon som testat Silverstone MT117 Xtreme? Jag har hittat dom till ok pris http://www.dackleader.se/bildack/silverstone/mt117-xtreme/35x10.5--16-119l-132657 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 17 September , 2014 Rapport Share Postad 17 September , 2014 Verkar ju bra pris. Billigaste Hankook jag hittat, 315-75-16 RT 03 kostar 2075 vid dörren. Tyvärr skickar inte Camskill de däcken till Sverige längre. Vet inte varför. Mitt pris har jag fått från däck365.se. I England kostar däcket 142 pund. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 21 September , 2014 Rapport Share Postad 21 September , 2014 Någon som har Silverstone 117 MT Extreme?? Klart intressant pris men för de mkt väsen på vägen?? Måste beställa däck kommande vecka. Står mellan Hankook RT03 o Siverstone MT 117. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nero Postad 30 September , 2014 Rapport Share Postad 30 September , 2014 Vilka beställde du? Har beställt silverstone däcken, nya puckar till reg besiktning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 30 September , 2014 Rapport Share Postad 30 September , 2014 Beställde Hankook RT 03 efter rekommendation. Ngt dyrare än Silverstone. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 16 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2014 Jag gjorde lite research på de berömda (och tydligen svårfunna..?) Maxxis Creepy Crawler 37x12.5r16. Bad först en bekant med känningar i branschen att kika, det fanns att ta hem för 3800:- styck monterat, då med rabatt, rek. listpris var 4500:- Vad är egentligen problemet, är det en udda dimension? Motsvarande 14.5" breda saluförs ju i Sverige på bla. FMW4x4 för ~3700:- Jag kunde tycka att det skulle finnas en marknad för ett större däck som fungerar på originalfälg med tanke på hur många bilar det finns i omlopp.. Nätet gav mig: https://partsale.eu/tyres/MAXXIS-M8090-Creepy-Crawler-37x-12-5R16-124L-14640990 ~2500:- /st (!!) http://dany4x4.pl/opony/463-creepy-clawler.html ~3200:- /st http://www.terenowysklep.pl/maxxis-creepy-crawler/117-37x125r16.html ~3200:- /st Vet inte fraktpriser på dessa alternativ. Någon som vågar beställa? Riktigt bra pris på översta länken men frakten är oviss än.. (Har mailat frågan) Är det någon som har tips på andra inköpsställen eller kanske andra däck i samma kategori och storlek? Här finns föresten Maxxis Mudzilla 37x13.5r16 till bra pris: http://www.paddockspares.com/37-1350x16-maxxis-m8080-mudzilla-tyre-only.html Dock är det väl ännu lite mer på gränsen med originalbredd på fälgarna. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TURBO Postad 16 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2014 Jag köpte mina Maxxis Mudzilla i England Tyres Direct, Mathias på umeaoffroad.se har ju en hel del olika däck & storlekar bland annat Maxxis: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 16 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2014 Efter jag monterade mina creepy 37" 14,5 -16 så finns för mig inga andra alternativ.. hur nöjd som helst. Men..det är just priset.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 12 December , 2014 Rapport Share Postad 12 December , 2014 Sätt framför allt det mindre reservhjulet fram och kör hem på bara bakhjulsdrift så blir det inga problem. Blir ju två ställen som "äter" upp skillnaden i storlek. Vad skulle det göra för skillnad? Så länge man inte lägger i diffen spelar det väl ingen roll om man har det mindre däcket på fram eller bakaxeln? Även utan inkopplad framaxel kommer diffen att få jobba om däcket sitter på den axeln. /Gripen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.